Na Čiernohronskou železnici míří ojeté soupravy ze Švýcarska, přepravují je lodí
Nakládka vozů z Waldenburgerbahn pro přepravu na Slovensko. Foto: Čiernohronská železnice.
Švýcarský dopravce věnoval elektrické vlaky na Slovensko za symbolickou cenu, mají umožnit návrat pravidelné železniční dopravy v Horehroní.
V diskusii je hafo ľudí, ktorí si myslia že švajčiari sú totálne blbí, keď spomedzi všetkých záujemcov práve vybrali Slovesnko… 😀
https://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/7650-Ciernohronska-zeleznica-sa-chce-rozvijat/
Tu maju nejake studie na prepojenie Brezna s Chopkom.
Cena prepojenia tak od 4 miliard Kc az 5 miliard Kc. V tej cene nie je zahrnuty vykup pozemkov, co uz je len taka drobnost od 250 milionov po 500 milionov Kc.
Rocne prevadzkove naklady odhaduju na 250 az 300 milion Kc. Pocitaju, ze na prevadzku by potrebovali dotacie 250 – 300 Kc na kilometer jazdy, samozrejeme, okrem trzieb z cestovnych listkov.
https://www.chz.sk/sk/novinky/studie-mozneho-predlzenia-trati-chez-pod-chopok/
To je supermaximalistická varianta, kdyby to jezdilo ve špičku po pěti minutách. Takže se dá očekávat spíše méně.
Ja neviem. Fixne naklady asi moc neklesnu, len sa rozpocitaju na menej najazdenych kilometrov takze cena za kilometer jazdu by asi len narastla. Variabilne – no neviem. Pokial rusnovodic za 8 hodin odjazdi 100 km alebo 150 km, tak jeho plat sa rozrata na viacej kilometrov, takze cena za kilometer jazdy by bola v pripade ak jazdi nizsia. Pokial nejake prehliadky zavisia od kilometrov, tak tie stale musim urobit po urcitom pocte kilometrov nezavisle ci ich nabeham za 12 mesiacov alebo za 24 mesiacov. Pokial mam casove prehliadky, tak je rozdiel rozpocitavat naklady na prehliadku napr. na 1000 km alebo… Číst vice »
Klesnou provozní náklady, potřebujete méně jednotek při méně častějším provozu… takže klesnou… nedá se říct přesně kolik, když nevíte přesnější podrobnosti… takže argumentovat nějakými čísly bez kontextu je poněkud chucpe…
Menej jednotiek ? Ano suhlasim, ale naklady na obstaranie jednoty su podla mna zapocitane do nakladov na kilometer. Takze podla vas, ked tam namiesto kazdych 5 minut bude jazdit elektricka raz za hodinu, tak naklady na km mi klesnu nasobne ? Co viem, tak v cechach lokalky jazdia dajme tomu od 100 do 150 Kc za kilometer. Jazdia raz za hodinu, raz za dve. Nezachytil som, zeby na prazsky S-kovych linkach jazdili elefanty za 300-400 Kc za kilometer, a to mam dojem, ze na niektorych linkach jazdia co 10 minut.
Na to jste přišel jak? V tom dokumentu je jen ona supermaximalistická varianta provozu rozpočítána co do nákladů na km. Při jiné variantě může být vytíženost souprav vyšší v průběhu celého roku a tedy i poměr náklady vs. výnosy bude jiný. Zkuste si ten dokument pořádně prostudovat. A S-linky u Prahy jezdí v podstatě po rovině, tedy i provozní náklady budou výrazně nižší. Nutno započítat i náklady na údržbu tratě a udržení její sjízdnosti i v zimě, které oproti Polabí budou v Nízkých Tatrách jiné. Navíc je to odhad, skutečnost může být nižší. Spíše byste to měl srovnávat s náklady… Číst vice »
Vidím v tom krytí pro dovoz šrotu neb něco takového.
Jestli ty nebudeš Pavúk?
Známou raritou Čiernohronky je i to, že na fotbalovém stadionu v Čiernom Balogu vlak projíždí mezi hřištěm a tribunou.
Tak to se asi bude blbě elektrifikovat 🙂 Pokud se to tohoto úseku týká.
„Kdo umí, umí – kdo neumí, čumí“, říkával jeden z množiny nadřízených ….
Vypínatelná trolej. Žádáme fotbalové diváky, aby vytlačili vlak, jinak nic neuvidí. A nebo na baterii.
Nebo to nedrátovat až tam.
Mimochodem – baterku to bude potřebovat minimálně kvůli jednomu mostu.
Jako že rozjetý vlak nebude schopen podjet jeden most bez napájení? Jak to dělalají na styku dvou různých napájecích soustav? Není tam náhodou kus bez napájení? To ty vlaky jsou také bateriové?
Tenhle most je železný s horními spojovacími prvky a maximálně tak do 20. Ve vyšších rychlostech a s vyšší tonáží jako bez problému. Tady trable podle mne budou.
https://mapy.cz/turisticka?vlastni-body&x=19.5818400&y=48.7893483&z=18&base=ophoto&ut=Nový%20bod&uc=9tjlzxRc3X&ud=48°47%2720.916„N%2C%2019°34%2754.006″E
Sehnané vlaky pojezdové baterky teprv mají dostat (pokud jsem pochopil správně).
Normální most. Nic neobvyklého a neřešitelného. Důvodem pro využití baterií nebude nemožnost vybudovat trolej z technických důvodů, ale spíše otázka časová a ekonomická.
Izolační vzdálenosti, uzemnění, bludné proudy, … Nic?
ČHŽ je kulturní památka, jezdily tam v sezoně desetitisíce turistů kteří chtěli vidět lesní železnici jak vypadala v době kdy sloužila svému původnímu účelu, hlavní atrakcí byl parní provoz. Několik let je údajně z důvodu špatného technického stavu mimo provoz trať Šanské- Hronec, za těch asi pět let se nenašly peníze na opravu a zprovoznění této trati=kulturní památky. Zato nyní na plánovanou přestavbu na tramvajovou trať se zřejmě mnohonásobně větší částka najde??? Plánovaná přestavba na tramvajovou trať by znamenala faktické ZNIČENÍ TÉTO KULTURNÍ PAMÁTKY. Opravdu si myslíte, že tam pak budou jezdit desetitisíce turistů, aby se svezli úzkorozchodnou tramvají??? Navíc… Číst vice »
Kulturní památka? To je Negrelliho viadukt taky. Sundat z něj trakci, aby nebyl zničený?
Negrelliho viadukt není lesní železnice.
Elektrifikovaná lesní železnice na Slovensku nikdy neexistovala?
Drátizace, modernizace a zapojení do systému veřejné dopravy nepředstavují překážku pro provoz parních vlaků s historickými vozy ….
Jistě nezůstane jen u drátizace. Vzniknou vysoké peróny, zábradlí, samá zámková dlažba, atmosféra lesní železnice půjde do kopru. Do takového Disneylandu mne nenaláká ani sebevzácnější parní lokomotiva. Doufám, že zvítězí zdravý rozum, nebo se nenajdou eura, zkrátka, že se ten šílený projekt neuskuteční.
Zamkova dlazba uz tam je
Ano pane Zikmunde, parní vlaky lze teoreticky provozovat i na zatrolejované tramvajové trati, ale už to nebude lesní železnice-kulturní památka.
Proč by nebyla? Chystá se zrušení památkové ochrany?
Je to trochu schizofrenní, já tam za svých mladých let jezdil pomáhat s obnovou, pořádaly se týdenní turnusy a pracovalo se za stravu a spaní ve stanu, bylo to fajn. A tam nám bylo vysvětleno, že se budou kolejnice prřtkoukat hřeby, protože je to kulturní památka a vše se musí dělat po staru. Asi Aleš Bílek s časem změnil ideály …
Mám naprosto stejný názor jako Lxxxx.
Prosímvás, když tu chcete vyjadřovat svý hluboký myšlenky, tak si a) zjistěte něco, co se na ČHZ chystá, kdo to chystá a proč to chystá, b) sesynchronizujte si svůj domácí kalendář a myšlení s aktuálním letopočtem. V kostce jde o to neopakovat průser jménem Demänovská dolina a nepouštět tisíce aut skrz celý hory až přímo pod lanovky, ale, jak je to v civilizovaném světě čím dál více obvyklé, dopravit je tam vlakem. Což dává smysl jak kvůli ukončení toho pekla, kdy auta stojej / postávaj v koloně všude (kdo tam v zimě byl, ví, o čem mluvím), tak i kvůli… Číst vice »
„sesynchronizujte si svůj domácí kalendář a myšlení s aktuálním letopočtem.“ Stalo se. Proto je potřeba o to víc zdůraznit, že vysokopodlažní jednotky nemají v roce 2021 ve veřejné dopravě co dělat. Kdyby to aspoň bylo tak, že budou využity jen odkoupené řídicí vozy s tím, že budou pořízeny nové, nízkopodlažní a třebas motorové vozy, tak O. K. Takto to do roku 2021 fakt nepatří. „V kostce jde o to neopakovat průser jménem Demänovská dolina a nepouštět tisíce aut skrz celý hory až přímo pod lanovky“ To se i dnes dá řešit kyvadlovými autobusy (jako se to mimochodem řeší i na… Číst vice »
Tu synchronizaci zkuste ještě jednou, evidentně neproběhla korektně.
O. K., tak můžeme pokračovat v synchronizaci: Finálním stavem odpovídajícím 20. letům 21. století je stav, kdy železnice tvoří páteřní systém ve vytížených směrech, zato jejími napaječi mohou být i autobusové linky, zajišťují-li tyto lepší obsluhu než eventuálně nevhodně trasovaná železnice. Takovouto páteří v dané oblasti bezpochyby umí být trať Banská Bystrica – Brezno (- odtud popřípadě dále proti proudu Hronu). Nikoliv však úzkokolejka vedená mimo směr dojížďky „do spádového města“. Plus samozřejmě již mnou uvedené aspekty výše. A dalo by se rozepsat i o tom, že do roku 2021 samozřejmě nepatří nesystémovosti, kdy regio vlaky jsou objednávány státem, zato… Číst vice »
Tak, a teď si ještě zjistěte, co je to Chopok a pak vám třeba dojde, proč jsou ty vaše moudra o nějaké spádovosti, jako i všechna ostatní, úplně irelevantní.
O. K., takže můžeme aktualizovat synchronizaci:
– Chopok je hora, pod kterou dovést koleje znamená výstavbu cca 16 km tratě. Nové tratě, tzn. jejíž rozchod může být jakýkoliv dle uvážení stavitelů (nejsou vázáni historickou zátěží).
– Taková trať nebude v žádném případě vybudována „ze dne na den“ (toť realita roku 2021 a všech pozitiv i úskalí v územním plánování, stavebním řízení atd.).
– O to méně logické je, aby na takové trati, dokončené za X let, jezdily vozy zastaralejší (vysokopodlažní) konstrukce.
Jo, on je problém pro návštěvníka hor vystoupat tři schůdky do električky? Pak ať zůstane doma.
Fajn, takže tu máme dvacetistránkovou studii novostavby tratě pod Chopok. Nic proti! Ale pořád nevím, k čemu jsou ta vozidla, která jsou tématem tohoto článku. Mají to tedy být vozidla na tuto neexistující trať nebo na tu původní trať, která není elektrifikována?:-)
Je to volajaké celé čudné. Chybí pár základních informací, aby se dal udělat nějaký ucelený obrázek. Vozidla by měla být na 1,5 kV DC, čili to chtějí elektrifikovat tímto napájecím systémem? Když vezmu, kolik stojí elektrifikace 1 km trati, je vůbec něco takového reálného? (Kdo nemá na vozidla, tak na elektrifikaci už vůbec.) Nemělo by se prvně elektrifikovat a až pak pořizovat vozidla? Nedopadne to spíše tak, že tyhle šaliny bude tahat nějaká lokomotiva?
Teda, že budou takovýhle vepřový hlavy na ředitelství drah, to bych pochopil. Ale tolik zabedněných a nepřejících „přátel železnic“, to se jen tak nevidí. Hoši, hovoří z vás závist, vy nikdy nic nedokážete.
Závist, malost, nevzdělanost, nulový rozhled a ledvinka na pupku.
Skvělá práce. Aleši, co táta? Kdysi mi trhal zub. Trolej je zbytečná – vozidla jsou skvělým počinem a zároveň adepty na nezávislou trakci elektrickou! Jen škoda, že nejdou na JHMD – tam budou rádi, když uvidí ještě někdy vlak do Obrataně. Nedá se nic dělat Vysočinsko/Jihočeská politika likvidace služeb venkova po Francouzském způsobu opět udeřila. Lze pouze konstatovat, že by jim to v provozu přes Kamenici abnormálně slušelo.
Vlaky nejezdí proto, že jim to někde sluší,ale proto, že vozí lidi.
A jinak p.Bílek musel vyvinout jisté až neuvěřitelné úsilí,aby ty vlaky dostal. Přiživovat se tím,že by „mohly“ jezdit i jinde,je poněkud….vyčůrané.
Funguje (dočasne) řešeni pro ČHŽ – generátor. Používají to v Dortmundu (Mooskamp) pro napajeni muzejní tramvaje:
https://technikmuseen-deutschland.de/wp-content/uploads/2019/04/Foto3.jpg
https://www.bahnhof-mooskamp.de/wp-content/uploads/2020/02/916-2.jpg
https://www.bahnhof-mooskamp.de/wp-content/uploads/2020/02/916-1.jpg
A jak známo, jednotka dočasnosti je jeden ….
Přesně tak! Proto jsem psal „dočasne“ v závorkách. V Řecku taky to mají:
https://pin.it/1XdDXsr
Věnoval za symbolickou cenu ?
Co to je za jazykový nesmysl ?
Věnovat = darovat = dát zdarma … nikoli za nějakou cenu.
Za, byť symbolickou cenu, 1 koruna / 1 CHF se PRODÁVÁ ….
Svršek vydrží provoz těchto souprav ? Koleje jsou přitlučeny hřeby, železnice byla prohlášena za kulturní památku, proto se při obnově cca před 30 lety musel používat původní způsob připevnění kolejí k pražcům. A jak je to s památkovou ochranou teď ?
Nikoli, bude provedena rekonstrukce … Kolejnice – nikoli koleje (kolej tvoří dvě kolejnice) – přitlučené k pražcům hřeby jsou běžnou záležitostí v bývalých zemích SSSR, například na Ukrajině. Na trati z Čopu do Halmeu (Rumunsko) se po takto upevněných kolejnicích šine Sergej ve jednoduchém provedení nebo v mutaci dvojitý/trojitý ….
V USA se po kolejnicích, upevněných hřeby ke dřevěným pražcům, jezdí 100 mph.
Aleš Bílek je borec !
Aleš Bílka si pamatuji ze svého nedokončeného studia v Žilině (byl ve stejném ročníku a oboru jako já), je to schopný člověk, věřte mu, že ví co dělá.
Sme veľmi radi, že ostal na Slovensku, inak by asi z tej ČHZ veľa neostalo. Ale treba poďakovať všetkým, ktorí sa zaslúžili o to, že aspoň tých pár úzkorozchodiek na Slovensku prežilo a niektorým sa vďaka ich nadšeniu a boji s veternými mlynmi darí nielen prežiť, ale aj rozvíjať sa. To je prípad aj Košickej detskej železnice (kedysi pionierskej), ktorá posledné roky zažíva pod vedením p. Lehotského svoje najlepšie roky v histórii, podobne Vychylovka na Kysuciach/Orave vstala z popola a ČHŽ je tiež úžasná vec, ktorú desaťročia už držia nad vodou nadšenci s p. Bílekom na čele. Okolie Brezna a… Číst vice »
Jsou dva druhy lidí. Jedni pořád vykládají, jak nic nejde, a druzí jdou a udělají to.
V té oblasti je pořád nevyužitý potenciál i letitý dluh v dopravní obsluze. Tento způsob jeho řešení se jeví být rozumný. (Jistě se dostane třeba i na Osrblie.) Věřím tomu, že ČHŽ těm nepřejícníkům jako vždy vytře zraky. A nepochybuju o tom, že zbude místo i pro nostalgii.
Těch druhů lidí je více – někteří další můžou tvrdit (i kdyby v dobré víře a bez zlých úmyslů), že něco jde, ale až pak zjistí, že nakonec těch překážek je tolik, že to k jimi vytčenému cíli stejně nedojde.
Myslím, že byste si neměl dělat starost o schopnosti pana Bílka, a raději třeba šoupat nohama.
Nedělám si iluze o tom, že v daném místě zůstanou všechny jednotky provozní a náhradní díly budou dostávat nové kupované přímo od výrobce. Spíše bych to viděl na 3-4 provozní a zbytek bude postupně sloužit jako zdroj ND. Velmi rád bych se mýlil.
Myslíte typ „tramvaje z Drážďan v Botoşani“ :-D?
No tak na tohle jsem hoooodně zvědaff. Už jenom z toho důvodu, že si nejsem úplně jist tím, že na Balogu žije dostatek lidí vhodných pro to, aby se jimi plnilo tolik vláčků jezdících liduprázdným údolím Č. Hronu na Chvatimech (nebo tedy potenciálně až do Podbrezky), neuvažujeme-li zavedení nějaké formy železniční povinnosti. O technické stránce věci (únosnost železničního svršku, otázky elektrizace trati) radši zatím nepřemýšlím…
Aha, takže tady je sponzor. Teď už to začíná být jasnější, sami by to asi neutáhli.
Pan Sotak ako vacsinovy vlastnik Zeleziarni Podbrezova bude sponzorovat Ciernohronsku elektricku zeleznicu??? Ved pocas prvej vlny Covidu vyhlasoval, ze Zeleziarne su na tom ekonomicky velmi zle…
Na konci clanku vo wikipedii su info o predbeznych nakladoch na rekonstrukciu a zatrolejovanie trate (10+2 miliony Euro):
https://sk.wikipedia.org/wiki/%C4%8Ciernohronsk%C3%A1_%C5%BEeleznica
Fandim zeleznici a probuznym projektom, napriek mojmu postoju. Polozme si otazku: Kto da take peniaze na projekt Ciernohronskej elektrickej zeleznice, ktory vyuzije nejaka tisicka pocas hlavnej sezony…
V roce 2011 dle zdroje na kterého se sám odkazujete využila tu železnici nějaká tisícovka během hlavní sezony, abychom byli přesnější – zhruba 60 000 cestujících. Položme si otázku, proč někdo manipuluje s fakty a jejich vyzněním?
OK, manipuloval som 🙂 Prial by som, aby sa podarilo postavit tu planovanu horsku drahu s pouzitymi svajciarskymi supravami. Podla mna vsak nema ekonomicky tato zeleznica prezit, ak by odviezla aj 60 000 cestujucich.
Manipulujete stále. Je to číslo jen za dva měsíce provozu, zbytek roku to nejezdí. Takže nemá šanci ekonomicky přežít bez ohledu na to, kolik převeze cestujících za rok? Jestli na trati, kde projedou 3 páry vlaků denně za dva měsíce přepraví 60 tisíc cestujících, tak je to podle mého názoru velmi úspěšné. Zájem je srovnatelný se zájmem o přepravu na obou tratích JHMD dohromady.
Drahy M19, nie som si vedomy ze by som manipuloval s nejakymi udajmi o preprave osob CHZ. Neviem kolko prepravia mimo sezony, ale pochybujem o uspesnosti a navratnosti projektu. Som priaznivec zeleznic, ale v tomto pripade mam pochybnosti o navratnosti projektu. A co draha na juznu stranu Chopku? To mi nejako nevychadza 🙂
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=%23&ved=2ahUKEwjYm86Pla7wAhWYgf0HHe00BdwQ8TUwAHoECAUQAg&usg=AOvVaw0VTJzWxrN8ZFOD4xbU2nov&cshid=1620067459377
Oprava:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=%23&ved=2ahUKEwir0dXdlq7wAhVmhv0HHaXQCUMQ8TUwAHoECAYQAg&usg=AOvVaw0VTJzWxrN8ZFOD4xbU2nov
Treba si najst video s nazvom „Nejako mi to nevychadza“
Napřed se k manipulaci přiznáte a pak si nejste ničeho vědom? To mluví samo za sebe. Používáte argumentační fauly a klamy. Odkazujete na nefunkční odkazy. Moc vám to nevychádza.
Odvolalávam, co jsem odvolal a slibuji, co jsem slībil. 🙂
Nefungujuci odkaz mal byt toto:
https://www.youtube.com/watch?v=03dfoqw70lw
Je mi to jedno ci manupulujem alebo nie. Ked sa iCHZ podari postavit, co si predsavzali, budem rad. Tiez aj drahu pod Chopok z juznej strany.
Prečo by nevyhlasoval, keď si chcel tiež cucnúť štátnej pomoci (na úkor tých, ktorí ju naozaj potrebujú)?
„zavedení nějaké formy železniční povinnosti“
Něco mě napadlo. Je to dost brutální, ale znáte Bastiata a petici výrobců svíček? Kdy ne, tak ve zkratce šlo o to, že Slunce svítí zdarma, čímž poškozuje průmyslové výrobce svíček. Žádali zatemnit okna a svítit svíčkami.
A tím údolím přece teče řeka – Čierný Hron. Jen tak sama a zadarmo. Nejen ve dne, jako to Slunce, ale také v noci. Když už železniční povinnost, tak i pro vodohospodáře. Nebo raději nezavádět takové vylomeniny?
Pro záměry Aleše Bílka je podstatné, že našel podporu na „županství“ …
Tento počet jednotek se v dané lokalitě neuplatní. Problémem je také to, že pomalu, ale jistě, se v této části Horehroní mění demografická struktura obyvatel.
Mladí lidé tento krásný kraj opouštějí a po studiu v Bľave nebo jinde, se do rodného kraje nevracejí. Naopak rychle přibývá obyvatel závislých na sociálních dávkách a s velkou natalitou. Chci tím naznačit, že provozování švýcarských jednotek bude finančně náročné a v této lokalitě nerentabilní. Nehledě na náklady elektrifikace.
Mno .. vzhledem k tomu, že je dostali za pakatel (a doprava by vyšla víceméně na stejno, pro jednu i pro deset jednotek) … tak proč si jich nevzít víc a nemít je jako zdroj náhradních dílů.
Banská Bystrica má na první pohled šílený plán na stavbu kolejí až pod Chopok a zároveň zajistit zásobování lyžařských center návštěvníky. A chce na tohle všechno značně podojit eurofondy. Pak se uvidí. A osobně jim budu fandit, aby vyšel.
Podle ceny by ta celá sranda měla stát cca 1/3 – 1/2 částky za pouhý obchvat Brezna.
stavbu kolejí až pod Chopok
a maj na to předpis? 🙂 pokud to má být v úzkém rozchodu.
Mají. Jede územní příprava. Nechtějí dopadnout jako severní strana s Demanovskou Dolinou.
tak myslel jsem především ten rozchod 🙂 viz Jablonec
Ze kdy je ten předpis, co zamával s Jabloncem? 1995? To už byli samostatní. Všechno, co vydala Praha 1993+, Slováka nemusí zajímat. (Je to § 54 vyhlášky č. 177/1995 Sb)
Ing. Šestina už je v důchodu, tak to může projít.
Počúvajte, Kefalín, a čo si vy predstavujete pod takým slovkom „Bľava“ ? Jinak na Balocku nepřibývají žádní „obyvatelé závislí na sociálních dávkách a s velkou natalitou“ .
Až pod Chopok? Smělý plán, teda.
Kdyz uz,Tak tunel pod Chopok a udelat koleje az do Lipt.Mikulase na nadrazi. To uz bude stat o dost vic penez,ale slovaci umi podojit EU fondy . 🙂
Mozna 2-3kusy do Trenc.Teple, 2-3ks na Kysuce,nebo Oravu,nebo nekde tam,kde je ta Vychylovka, neco do Obratane,neco do J.Hradce… Mozna I Frydland v C. bude neco chtit, ale nevim jestli I tam je rozchod 760mm ?
Preklep, Obratane/Osoblaha
ehmm.. od kdy je v obratani / osoblaze … elektrika? 😀
Tak se zase uklidněte. Před návštěvou Osoblahy nemusíte shánět petrolej na svícení cca posledních 90 let.
Pokud by se opravdu podařilo kraji sehnat prostředky na električku Bystrou dolinou, tak se tyhle soupravy budou hodit tam. Bylo by racionální, aby to byl s Čiernohronskou jeden provoz s jedním depem.
Ale klidne,vsechno nech zustane v depu na Balogu, jak je to depo vlasne velike? Maji tam dost koleji,aby vsechno zaparkovali nekde v depu ,aby na to dalsich 15-20let neprselo a nesnezilo?
Nechcem pôsobiť ako negatívny, ale ide o elektronické jednotky, no trať nie je elektrifikovaná. Navyše trať je pomerne krátka, myslím si, že by po stačili 3-4 jednotky + jedna záložná. Čo budú robiť so 17 jednotkami netuším.
můžou část odprodat na JHMD, tam by to taky chtělo elektrifikovat 😉
Však jsou určené i na trať pod Chopok, kam se má v budoucnu zamezit vjezd osobním automobilům.
Boli ste niekedy na Chopku? Ak myslite severnu stranu Chopku, ktora je zastavana ako v nejakom velkom svajciarskom stredisku:
https://plus7dni.pluska.sk/domov/to-nemalo-stat-nesputana-vystavba-ubija-demanovsku-dolinu
Na severnej strane je take stupanie, ze mate problem vyjst s osobnym autom cez uzku dolinu, nie tam este stavat zeleznicu. Juzna strana je malo pouzivana na to, aby sa tam mohla uzivit niva uzkorozchodka. Ved len postavit novu trasu musi stat obrovske financie, ako potom financovat prevadzku?
Jde o trať Bystrou dolinou, tedy pod Chopok z jihu.
Ono co dnes není, zítra bude. Když budete mít dopravu i hotely budou….
Ono je to v článku napsáno nepřesnė. Správně je 7 motorových vozů a 10 řídících. https://www.chz.sk/sk/novinky/studie-mozneho-predlzenia-trati-chez-pod-chopok/
Rozhodně nejde o elektronické jednotky. 🙂
A kedy sa tam začne elektrifikácia? Kto dá na ňu peniaze? Myslím, že tie švajčiarske súpravy tam budú hrdzavieť asi tak 20 rokov, kým sa vôbec začne niečo robiť … ak sa vôbec začne
Pokud SE bude čekat, až SE začne trať elektrifikovat a nějaký spasitel na ni dá peníze, tak s tímhle uvažováním a přístupem by ty jednotky nikdy na Slovensko neputovaly.
Když se otevře peněžeka EU tak to bude fofr
Sedmnáct souprav na sedmnáct kilometrů trati, tam bude ale provoz.
To je škoda , že sa toho môj otec nedožil. Železničkou sa vozieval do práce v lese. Handelci tak od až do zrušenia chodievali.
Úskalím těch jednotek však je, že nejsou (a to ani zčásti) bezbariérově přístupné, na rozdíl od mnoha typů autobusů.
A oproti autobusům ani neskýtají výhodu v podobě existence WC, protože v těchto jednotkách ani žádné WC nebylo.
a oni snad budou nekde nahrazovat autobusy?
Pokud ne, tak tím hůř co do zbytečné duplicity vlak-bus.
Autobusy tam jezdí trochu jinou trasou. Z balogu do Brezna bus. Z balogu do Podbrezovej uzkokolejka. Koukněte do mapy. Podél železničky vede mizerná cesta, po které se nedalo jet o moc rychleji než po kolejích.
A kto pôjde z Balogu do Podbrezovej (okrem časov striedania zmien vo fabrike, ktoré sú 3x denne), ak spádové mesto je Brezno?
No ja už tam dlouho nebyl, cyklostezka je pro mně novinka.
A kdo tam bude jezdit to nevím, to se zeptejte Aleše Bílka jaké jsou tam plány. Co jsem o tom četl tak jsou dost utopicke i kdyby korona nebyla.
Když bude v Podbrezová dobrá návaznost na vlaky do Banské Bystrice, tak by si Čiernohronka mohla cestující najít.
Jenže z Balogu do Podbrezovej přes Brezno to busem vyjde rychleji.
Tož tam v rámci snižování emisí BUS jezdit nebude.
Jak jste vůbec dospěl ke zjištění, že autobusem to vyjde rychleji ? Vy snad máte k dispozici budoucí jízdní řád – zatím neexistující elektrifikované železnice ?
Nebo jen tak plácáte a zkoušíte, zda si vaší nelogické připomínky někdo všimne …
Na stránkách ČHŽ je plánovaný grafikou po modernizaci a prodloužení k železárnam, uznávám že po modernizaci tratě by měl být bus který navíc projede celé okresní město Brezno stejně rychlý jak vlak.
Pod Chopok by to smysl mít mohlo ale s Balogem jsem na rozpacích. Jinak preju ČHŽ hodně úspěchů.
Jen bych chtěl dodat že na ČHŽ se mi vzdy líbilo jet lesem pracovnim vlakem na plošinaku když se měnily pražce nebo dělala jiná údržba.
Myslím že spousta turistů uvítá otevřený vagon úplně bez skla než být za oknem tramvaje.
a tam kde budou jezdit teď žádná veřejná doprava není?
Nějaká tam je, nicméně jsou požadavky na snižování emisí (zatímco 100x nic umoří osla, tak 100x něco, byť malého, nějaký význam má). Tudíž lze nahradit BUS, mezi Liestalem a Waldenburgem žádný paralelní BUS nejezdil . Proč by tam jezdil, když tam jezdil vlak ???
V Tatrách je TEŽ a zubatice, pod Nízkými Tatrami bude „podbrezovská“ železnice …
Bože, ty to vidíš!
A v autobusech / tramvajích s více jak hodinovou jízdní dobou mezi konečnými WC máte ?
tak proč se šotouši tak čílí že vlak je nenahraditelný, neboť má WC?
Protože tohle je svým charakterem tramvaj.
Vy jste typický člověk, co ničemu nerozumí, ale do všeho se snaží kafrat.
tak hlavně že šotouši rozumí všemu
Načo WC, tam je toľko stromov, že pri zastavení si odbehneš, len pozor do čoho stúpiš! Môže dať cik pauzu pri najhustejšom poraste.