Na Čiernohronskou železnici míří ojeté soupravy ze Švýcarska, přepravují je lodí
Švýcarský dopravce věnoval elektrické vlaky na Slovensko za symbolickou cenu, mají umožnit návrat pravidelné železniční dopravy v Horehroní.
Jednu z velkých železničních atrakcí Slovenska čeká v příštích letech výrazná proměna a rozšíření. Na Čiernohronskou železnici míří ze Švýcarska použité elektrické jednotky od Baselland Transport (BLT). Úzkorozchodné soupravy dosud jezdily na místní dráze Waldenburgerbahn na severu Švýcarska. Její provozovatel se ale rozhodl ke změně rozchodu a soupravy tak už nepotřebuje.
Zajímavý je přitom i samotný přesun: vlaky putují z nákladního přístavu v Basileji po Rýnu a kanálu Rýn – Mohan – Dunaj dál do Bratislavy, kam mají dorazit kolem 18. května, lodí. Podle stránek Čiernohronské železnice je právě doprava nejdražší částí celé transakce, vyjde na zhruba čtvrt milionu eur. Samotné soupravy prodal jejich majitel za symbolickou cenu celkem 80 tisíc švýcarských franků.
Na Slovensko míří celkem 17 souprav, které by měly pomoci expanzi Čiernohronské železnice a zavedení pravidelné veřejné linkové dopravy. Soupravy byly vyráběny na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století, jsou stále v dobrém stavu.
Čiernohronská železnice chce nové soupravy využít na sedmnáct kilometrů dlouhou trať z Čierneho Balogu do Podbrezové, kterou chtějí elektrifikovat a začít na ní s pravidelnou linkovou dopravou. „Pevně věřím, že projekt dotáhneme do úspěšného konce. Musíme zabezpečit dokončení projektové dokumentace, schválení vozidel a začít s obnovou tratě,“ řekl ředitel Čiernohronské železnice Aleš Bílek. Jedním z projektů je i rozšíření tratě až pod Chopok. Kompletně jsou plány popsány na stránkách ČHŽ.
Waldenburgerbahn prochází proměnou na metrový rozchod, dosud zde jezdily soupravy s rozchodem 750 mm. Umožní to zapojení do celé tramvajové sítě v Basileji. První nové soupravy od Stadleru mají na trať vyjet příští rok.