Doprava ve městě Parkování

Na Černém Mostě vznikne další velké parkoviště pro dojíždějící, bude o pětinu dražší, než byl plán

Vizualizace parkoviště P+R na Černém Mostě. Foto: Obermeyer Helika
Vizualizace parkoviště P+R na Černém Mostě. Foto: Obermeyer Helika

Na východním okraji Prahy vznikne do konce roku 2021 pro dojíždějící ze Středočeského kraje a dalších regionů podstatně větší možnost zaparkovat. U stanice metra Černý Most mezi nákupními centry Makro, Hornbach a Sconto vznikne parkovací dům pro celkem 880 aut.

Postaví ho sdružení firem BAK a Metrostav. O jejím výběru dnes rozhodli pražští radní. Prahu stavba vyjde nakonec o více než pětinu dráž. Původní odhadovaná cena v projektu byla půl miliardy korun, vítězná nabídka je 603,6 milionu korun. Praze na stavbu přispěje z velké části Evropská unie. Z operačního programu Praha – pól růstu ČR na stavbu přijde 291 milionů korun.

Každé auto, které při cestě do Prahy zaparkuje na jejím okraji, se počítá. Ulevuje se tím dopravě v centru, zlepšuje se ovzduší a životní prostředí v hlavním městě,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Práce na parkovacím domě mají začít v polovině roku, do té doby bude probíhat příprava území a na přeložkách. „S vlastníky pozemků je domluva, že se neomezí provoz na příjezdových komunikacích v jejich hlavní byznysové sezóně, která je od března do května,“ uvedla Praha v tiskové zprávě.

Na Černém Mostě dojde k výraznému zvětšení kapacity parkovišť, dosud je zde 430 míst. Fasáda čtyřpodlažní budovy má být částečně pokryta zelení pro zlepšení prostředí a zpříjemnění okolí hlavní komunikace. Budova vznikne na místě stávajícího prvního parkoviště P+R, které je blíže metru.

Praha otevřela v závěru roku dvě nová P+R parkoviště v Běchovicích a Braníku, letos chce otevřít zhruba 200 míst v lokacích Lipence, Hostivař 3 a Lednická Kyje.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Bus
Host
Bus

Nápad jistě dobrý, ale k tomu by o řád menší peníze stálo udělat dočasné parkoviště na nezastavěných pozemcích okolo stanice metra Letňany. Pozemky zastavěné jednou budou, takže skrývka ornice se dělat jednou bude a je možné ji udělat třeba hned a pak tam naskládat panely nebo štěrk a může se parkovat. Ideálně zdarma, vešlo by se tisíce aut. A ta dočasnost by byla jistě větší než pět let, dřív se stavba určitě nezačne, už nyní tam to „dočasné“ parkoviště mohlo 12let fungovat.

Petr Petr
Host
Petr Petr

jj přesně tak, nebo u Zličína vykoupit pozemek východně od metra a postavit tam P+R. Vlastní to jeden vlastník.

MaraSourak
Host
MaraSourak

1500 mist by bylo ok, tohle pomuze, ale jen kratkodobe…

PetrB
Host
PetrB

Černý Most se píše s velkým M. Jedná se totiž o název městské části 😉

michalspina
Host
michalspina

Důsledné by nicméně bylo současně zrušit nějaká parkovací místa v širším centru — jinak je to jen kapacita pro auta navíc, ne řešení přeplněnosti pražských ulic auty.

Sinda
Host
Sinda

Ale ony jsou kapacity nedostačující. Odsírají to především obyvatelé obcí podél železnice vedoucí ku Praze, do kterých se sjíždí auta pracujících v Praze. Ale na ty kálí bílej tesák, že?

Ty obce – narozdíl od Prahy – nedostávají z veřejných rozpočtů – díky rozpočtovému určení daní a faktu, že zde ty zaměstnavatelé často i sídlí – tak obrovské balíky peněz. Bylo by fér, aby Praha ze svého investovala do podpůrné dopravní infrastruktury, když už nedokáže zajistit cenově dostupné bydlení. Bohužel ne ze všech destinací existuje rozumná dopravní obslužnost v rámci PID. Takže zbývá auto.

Bus
Host
Bus

Kapacita bude vždy nedostačující, lidé se naučili jezdit autem i pro cigára, takže řešení není stavět v centru nová parkoviště, řešení je neumožnit vjezd do centra.

eLKá
Host
eLKá

Těch asi 35 000 parkovacích míst chybí na Zličíně, Černém Mostě, Chodově/Opatově a bohužel i zvolna v Letňanech. To „zelené“ metro má konečné příliš daleko od Pražského okruhu (totiž, polookruhu).
Fakt neznám nikoho, kdo v Praze pracuje a chce jet autem do centra. Bohužel, přístup Magistrátu je k tomu nutí.

eLKá
Host
eLKá

Tak on by to měl řešit Magistrát ve spolupráci se Středočeským krajem. Tuklaty, Světice a podobné obce na to řešení prostě mít nemohou.
Jinak Bílý Tesák svou potřebu vykonává úplně stejně i na Pražany…

Nativ
Host
Nativ

Nemate prosim nekdo blizsi informace o planovanem parkovisti Lednicka Kyje? Slysim o tom poprve…

Démon
Host
Démon

Problém je v tom, že tam není přímý vjezd do parkovacího domu, takže než se dostanete po ránu na parkoviště, jste autem v centru.

Poudy
Host
Poudy

Dostanete se maximálně tak do kolony na Poděbradské nebo Kolbenovi, vyberte si, ještě než se vůbec dostanete někam na Kbelskou, tak vám pod zadkem projede několik vlaků podstatně vyšší rychlosti než bude ta vaše. O cestě do města přes Štěrboholskou radiálu snad ani nemůže být řeč. Cesta z Chlumecké do budoucího P+R nezabere déle než minutu, ještě sem u Hornbachu neviděl v 7 ráno kolonu.

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

Praha zavádí, moravská vesnička kouká..

Petr
Host
Petr

Proč to musí stát tolik? Bosch v ČB postavil parkovací dům pro 500 aut za 57mil Kč. Jezdili se na to koukat zastupitelé v celých Jižních Čech. Ta cena 600mil Kč mě přijde extrémní.
https://budejcka.drbna.cz/zpravy/spolecnost/19849-bosch-ma-petipatrovy-parkovaci-dum-a-zacal-stavet-vyvojove-centrum.html

Poudy
Host
Poudy

To by tam nemohla být travička a bůhví co..

Georg
Host
Georg
David
Host
David

Bohužel i mladoboleslavský moloch hospodaří lépe než stát/město. 1150 míst v 5 podlažích za něco přes 6 mil. eur. Inu, lide, plať daně, drž hubu a krok a buď rád, že my, vrchnost, ti vůbec něco postavíme. Před volbami ti zas slíbíme, na co si vzpomeneš, a jaksi se zapomeneme zmínit, že ve jménu všech těch bohulibých úmyslů potřebujeme do pokladnic stále větší příjmy. Jenom my ti dokážeme zařídit blaho, bez nás se svět netočí, bez nás jsi úplně k ničemu. No a ty nám opět, možná ze strachu a nedůvěry v sebe samotného, uvěříš a dáš nám hlas, ať… Číst vice »

Alex
Host
Alex

Piráti. Pusťe nás na ně. Taky si chceme nahrabat, ne? 😀

Bus
Host
Bus

Při cenách 400mil. za eshop je veřejný sektor na vysoké ceny zvyklý 🙂

czhunter
Host
czhunter

No a sposuta lidí jezdí až na Rajskou zahradu, protože tam se parkuje zdaramo, líp přestupuje na metro a v budoucnu tam bude i vlaková zastávka.

Já jen, jestli ta koncepce je opravdu koncepční, nebo jen taková polokoncepční.

Ondros
Host
Ondros

To nebude problém, je jen otázkou času, kdy na Rajské zahradě budou zóny a P+R na Černém mostě bude praskat ve švech.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Už aby to bylo. Všude.

eLKá
Host
eLKá

Souhlas. A v tu chvíli se modré zóny v dnešní podobě sesypou. Už aby to bylo.

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

Není jasné, zda vznikne 880 nových míst, nebo jestli přitom zmizí původní parkoviště s 430 místy. Mohl by to prosím někdo objasnit? I když budeme počítat s 880 místy, muselo by denní stání stát přes 60 Kč (navyšovaných o inflaci), má-li se stavba vrátit za 30 let. Ne, že bych chtěl prosadit okamžité zavedení něčeho takového, ale už nějaký čas si pohrávám s myšlenkou jakési dopravní daně. Dosud je pražská doprava nespravedlivě dotovaná penězi daňových poplatníků z celé republiky. Mohli bychom to vzít tak, že žít v Praze je prostě luxus, který něco stojí. Z každé obytné nemovitosti by se… Číst vice »

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Pražská doprava je dotována velkou měrou od pražských daňových poplatníků. Stát pak hradí okruh kolem Prahy ale stejně tak i kolem ostatních měst. Spíš by se měla více zohlednit cena zabraného prostoru, takový rezident platí v ZPS směšných 1200 Kč za rok a nikdo se neodvažuje to zdražit protože to pak bude použito proti němu ve volbách.

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

Mě šlo spíš o to, že je tu nějaký příspěvek od státu (výši se mi nepovedlo vygooglit), který Praha dostává nad rámec toho, na co má normálně nárok z rozpočtu. Ten mi přijde nepravedlivý, to by si Pražané měli poplatit sami. Dále jsem měl na mysli DPP – na jízdném se nevybere ani čtvrtina ceny provozu, většina jde stejně ze společného. Proč nezvýšit daň a nezrušit to jízdné úplně? Někteří namítnou, že MHD nejezdí a bude to pro ně nespravedlivé – nespravedlivé je to už teď (když ty zbylé tři čtvrtiny platíme všichni a na mnoha trasách se vyplatí jezdit… Číst vice »

Kubrt
Host
Kubrt

Ve věci výběru daní a přerozdělování peněz na nějaké účely „ve veřejném zájmu“ nemá smysl operovat se slovem „spravedlivý“. Každý bude tu spravedlnost spatřovat někde jinde. Každá společenost je v nějakém konsenzu, kde sice někteří brblají na vysoké daně a další na nízké dávky (nebo dotace pro Národní divadlo) a spravedlivý přijde málokomu, ale nějak to akceptujou. Když míra akceptance poklesne, proběhne změna společenského zřízení a ustaví se nový konsenzus. JInak to nemá smysl řešit, nebo se utopíme v debatě co je a co není spravedlivé.

Jaaa
Host
Jaaa

Naopak, prvek spravedlnosti musí být do úvah zakomponován.

Sinda
Host
Sinda

Pan pirát Hřib by rád další prachy od státu na dopravní stavby uvnitř města, to jste neslyšel? 😀

Brejlovec
Host
Brejlovec

“ Žít v Praze je prostdt luxus , který něco stojí „.
Fajn, akorát by mně zajímalo, kdo ti potom bude vyvážet popelnice, hlídat tvoje fakany ve školce, obsluhovat tě v hospodě,..,

náhodný kolemjdoucí
Host
náhodný kolemjdoucí

Doteď to ekonomicky vzato dělá zbytek republiky tím, že nám svými financemi „zlevňuje“ život v Praze. Uznávám, že popelářům a dalším Vámi zmiňovaným profesím by vzniklý rozdíl musel někdo doplatit. I toto můžeme do daně zahrnout.

Petr Petr
Host
Petr Petr

V současné době má P+R Černý most I 294 míst. Ty se zruší a místo toho bude 880, takže přibude 586 míst. Peníze jsou diskutabilní, pokud by lidi jeli do centra, tak by bylo potřeba více silnic a to také stojí peníze.

eLKá
Host
eLKá

Není dobrý nápad chtít, aby náklady na P+R zaplatili jen ti, kteří tam zaparkují. To, že auto nevjede do města a jeho osádka pokračuje dál MHD, snižuje náklady i všem ostatním.

Zásadní problém ale je, že těch parkovacích míst na P+R kolem Prahy chybí několik desítek tisíc…

Sinda
Host
Sinda

A i přesto, že místa kriticky chybí jsme se od současného vedení magistrátu dozvěděli, že projekt P+R u Zličína je zbytečně velký 😀

Zbyněk
Host
Zbyněk

Pokud uvádíte snižování nákladů, pak mě prosím, poučte, jaká je návratnost této investice, včetně nákladů na provoz. Standartní návratnost pozemních staveb je maximálně třicet let.

eLKá
Host
eLKá

Namátkou: kratší doba na cestě pro všechny, kteří na konkrétní adresu něco vezou, kteří jedou autobusem, volnější ulice… Prostě veškeré externality, které standardní účetní osnova nepobere, ale správné vedení města by si to mělo umět spočítat.

Petr Petr
Host
Petr Petr

V současné době má P+R Černý most I 294 míst. Ty se zruší a místo toho bude 880, takže přibude 586 míst. Nic moc. Bude se jednat o 3-patra garáží. Dle mého nevyužitý potencionál. Parkoviště mohlo mít více pater, mohlo se parkovat i na střeše, apod…

Nějaké nákresy:
https://www.praha14.cz/zivot-na-praze-14/uvod-o-praze-14/nova-vystavba/parkovaci-dum-cerny-most/

Gejza
Host
Gejza

Přesně tak. Kapacita by mohla být klidně násobně větší. Připomíná mi to Letňany, kde se bojovalo alespoň o druhé patro a nakonec se leckdo divil, že se to zaplňuje.
V takové lokalitě je to fakt plýtvání pozemky…

Panoramix
Host
Panoramix

Taky si myslím, že pár pater navíc už by cenu dramaticky nenavýšilo a přitom by to bylo ku prospěchu věci.
V létě jsme využili obdobný parkovací dům na okraji Mnichova, který je polohou vůči městu a kumulací dojíždějících lidí srovnatelný se situací v Praze na Černém Mostě. https://www.parkundride.de/de/froettmaning.html
Velikostně nebude pozemek o moc větší než ten Černý Most, ale vyhnali to trochu do výšky a hned mají 1 250 parkovacích míst. Nevidím důvod, proč by na čerňáku nemohli postavit taky nějaký 6-7 patrový parkovací dům. Okolo jsou samé vysoké paneláky, panorama by to v jinak komerční rozhodně nenarušovalo.

dopravák
Host
dopravák

Sedm či osm poschodí mi připadá příliš mnoho na to, aby tam parkování v těch horních patrech bylo ještě dostatečně atraktivní – a ze stejného důvodu mě zaráží, že přístup z lávky přes frekventovanou silnici (od metra) není (minimálně i) do vyššího patra na úrovni té lávky, ale jen z úrovně terénu: všechno, co prodlužuje nebo znepříjemňuje (komplikuje) jak zaparkování či odjezd auta, tak i pěší přesun mezi zaparkovaným autem a nástupištěm VHD, tvoří významný faktor proti využívání toho parkoviště.

GPGP
Host
GPGP

My rodilý Pražáci nechceme na CM další auta, ať posilní vlaky….. Fuj kdo ten smrad z aut prespolnich má dýchat… .
Až splní normu Euro 6, ať klidně jezdí, ale staré vraky tady nechceme 🙂

Kubrt
Host
Kubrt

Proti „posilnění vlaků“ nikdo není, ale vždycky zůstane plno oblastí, kam žádný vlak ani rozumný bus nepojede, takže i tu IAD je potřeba nějak podchytit a dokud bude trať Praha – Turnov taková, jaká je, nemá smysl chytat lidi na P+R někde v Kropáčově Vrutici a ten ČM je doboru volbou.

dopravák
Host
dopravák

„ten ČM je dobrou volbou“
Ten ČM není „dobrou volbou“, ale pouze „z nouze ctností“ a nejméně špatným řešením ze všech, která jsou reálně a realisticky k dispozici.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Kropáčovu Vrutici nahraďte Mstěticemi, Čelákovicemi a Všetaty.

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Když vy Pražáci chcete jen Euro 6, tak vyhlaste nizkoemisní zónu. Akorát musíte počítat s tím, že bude platit i pro vás.

eLKá
Host
eLKá

Problém je, že se na ty koleje další vlaky už dost dobře nevejdou.
Prostě Praha jako město prostě potřebuje dalších několik set tisíc lidí, kteří musejí dojíždět, aby to město a všechny firmy v něm mohly fungovat. A buď to Magistrát umožní (ve spolupráci se Středočeským krajem, ale je to hlavně starost Magistrátu), nebo se fungování města zhroutí.

Andrej
Host
Andrej

Prečo o sebe hovoríte v množnom čísle?

frost
Host
frost

Laskave mluvte za sebe, to zaprve.
Zadalsi by vam prospelo si neco dohledat o tom, v jake podobe byly prolobovany emisni normy vc. jejich prokazovani pri homologaci. Abyste se pak nedivil, jak moc NOx vypousteji vsechny diesely Euro 6b homologovane dle NEDC.

Martin K.
Host
Martin K.

880 aut je kapka v moři, ale někde se začít musí, takže OK.

Michal...
Host
Michal...

Jenže těch míst není 880, ale pouze 450, protože 430 jich tam již bylo… A při té ceně 600 míčů je to naprostej úlet, ale chápu, že i chlapíci z nové koalice co nejsou jako ti z minulosti si potřebují taky pár míčů přihrát…

Petr
Host
Petr

To druhé parkoviště zůstane, ne? Potom je Váš výpočet špatný.

Michal...
Host
Michal...

Nezůstane… Tohle parkoviště se bude stavět na místě parkoviště současného.

Petr
Host
Petr

Bude se stavět pouze na místě toho prvního, tak jak je v textu napsáno a jak ukazuje i diskuzi uvedený odkaz.

On.
Host
On.

Že jste nešel do výběrového řízení s poloviční cenou, určitě by jste vyhrál a ještě vydělal velkém peníze.

Michal...
Host
Michal...

Tak naštěstí mám lepší práci než okrádání občanů této země, ale pokud někomu nepřijde divné, že o pár km máme loni otevřený parkovací dům, kde jedno místo vyšlo na cca 300 tisíc a tady má vyjít na 700 tisíc, tak proč ne.

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Který parkovací dům má místo za 300 tisíc? Rád bych si to srovnal.

Michal...
Host
Michal...

Parkovací dům na Proseku cena 110 milionů a 378 míst.

On.
Host
On.

Cena vychází někde mezi 25 000 až 35 000 za metr čtvereční, při započítání obslužných komunikací, ramp, schodišť, výtahů.

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Těch nových míst je 580,jak je psano výše, a ohledně ceny čím déle bude magistrát preslapovat, tím to bude dražší a bude si to platit celé, protože OP skončí.

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

No konečně, už jsem ani nedoufal. Na to, že se s timto záměrem počítalo už při přípravě OPPPP před cca 6 lety tak rychlost přípravy nic moc. Holt Krnáčová tak makala, že to málem zmatlala.

ene bene
Host
ene bene

Jojo, to velký dopravní mág Scheinherr má už několik pěkných úspěchů: jeden důležitý chodník, jedna rozpracovaná stanice metra, 40 metrů tramvaje směrem na Slivenec a teď ještě parkoviště !!!

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Pokud dostaví to parkoviště ČM, tak mě to bude stačit. Na wilsoňak jezdím metrem a do Pisnice.nejezdim.

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek
Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Ano tu přesně myslím.

Josefin
Host
Josefin

V nadpisu chybi carka pred „nez“ a taky zde:
„Práce na parkovacím domě majít začít v polovině roku do té doby bude probíhat příprava území a na přeložkách.“

Jen takova malickost.:)

Jinak podle me dobry napad s tim Cernym Mostem i se zeleni, neni to posledni roky zrovna pekne misto podle me.

Kubrt
Host
Kubrt

Když už jazykové okénko, tak v nadpisu je špatně to malé m v Černém mostu. Nejedná se o most, ale o oblast Černý Most.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Tohle místo nebylo pěkné nikdy.