ICOM ovládl soutěž na provoz autobusů v části Žďárska a na Havlíčkobrodsku
Předpokládaná hodnota desetiletých smluv na autobusové dopravce pro celý kraj se v součtu pohybuje mezi osmi a deseti miliardami.
Na Havlíčkobrodsku by měla pro Kraj Vysočina zajišťovat provoz autobusů dalších deset let firma ICOM transport a v části Žďárska firma Trado Bus ze stejné dopravní skupiny. Lhůta pro podání námitek skončila tento týden v pondělí, kraj nyní těmto dopravcům odešle výzvu k podpisu smlouvy. Jména vybraných dopravců po úterním jednání krajské rady novinářům řekl hejtman Vítězslav Schrek (ODS a STO).
V prosinci rozhodla krajská rada také o výběru dopravce pro Jihlavsko, ale proti tomu byla podle hejtmana podaná námitka, již je potřeba vypořádat.
Vysočina vybírá autobusové dopravce na nové desetileté období opakovaně, zakázky jsou nyní rozdělené na osm částí. Smlouva je zatím uzavřená na jednu. Ve Žďárských vrších bude zajišťovat regionální spoje objednané krajem žďárská firma Zdar.
Dopravce Zdar podal nejnižší nabídku také pro další část Žďárska, která zahrnuje okolí Bystřice nad Pernštejnem a Velkého Meziříčí, ale tuto smlouvu s krajem nakonec nepodepsal. Nově vybraná byla pro toto území firma Trado Bus, která je součástí koncernu ICOM transport sídlícího v Jihlavě.
Kraj nyní podle hejtmana hodnotí nabídky dopravců podané na dvě části Třebíčska a chystá se vyhlásit výběrové řízení na poslední dvě oblasti na Pelhřimovsku.
Minulé řízení, které se týkalo výběru nových dopravců pro celou Vysočinu, kraj minulý rok v březnu zrušil. Smlouvy nebylo možné uzavřít kvůli rozhodnutí soudu.
První dvě nové zakázky vypsané loni zjara se týkaly Žďárska. Dokončení těchto řízení zdržely podané námitky. Pro Jihlavsko a Havlíčkobrodsko začal kraj vybírat v soutěži provozovatele regionální autobusové dopravy v srpnu a pro dvě části Třebíčska v listopadu. Předpokládaná hodnota desetiletých smluv na autobusové dopravce pro celý kraj se podle dřívějších údajů v součtu pohybuje mezi osmi až deseti miliardami korun.
U regionálních spojů, které kraj objednává, hradí autobusovým a vlakovým dopravcům ztráty. Na ztráty veřejné linkové dopravy měla Vysočina v loňském rozpočtu 804 milionů Kč. Tyto autobusy měly za rok najezdit okolo 21,8 milionu kilometrů.