Na budoucí D35 u Litomyšle míří stavební stroje, cena zemních prací klesla na 17 % odhadu
Vizualizace D35 u Litomyšle. Foto: ŘSD
V březnu má být vypsána soutěž na zhotovitele celého desetikilometrového úseku.
V březnu má být vypsána soutěž na zhotovitele celého desetikilometrového úseku.
Neexistence exitu v tomto úseku mě nepřestává iritovat….Nešlo by to ještě napravit?
S takovými odhady je radost pracovat . Kdepak bych se taky dostal k práci s takovými odhady ? Není v těch fakturacích potom nějakej háček, že se půlka nese zátky v igelitce, nebo tak něco ?
Může být někdo pohnán k zodpovědnosti za takto extrémně nadhodnocený „odhad“?
Nemůže, tabulkové ceny pro rozpočtování jsou dané.
Moc tomu asi nerozumíte. Ale žijte si v bludu dál….
Rozpočtová kouzla vám klidně předvedu na jakémkoli odhadu, včetně psí boudy, vy danej tabulko.
Třeba vykopou další dinosaury 😉
ceny stavebních prací jsou u nás podle toho kdo to platí.ŘSD je někdy úsporná , naproti tomu se stavěl třeba obchvat Havl. Brodu , kde stál kilometr dvouproudé silnice 500 milionů a to se rozpočet během stavby o čtvrtinu zvýšil , prý z důvodu náročných zakládacích podmínek.A kilometr dálnice stojí milionů 250.
Chyba 83%? To je mazec.
Struktura nabídek je taky zajímavá. 4 z 9 nabídek jsou v rozsahu od 22 do 31 milionů. čtyři nabídky od 41 do 48 miliónů a poslední je za 87 milionů. Neboli vše hluboko pod odhadem
To někdo počítal, že cena nafty bude 200kč/litr?
Obecně se dá říct, že rozpočty sloužící jako podklad pro výběr zhotovitele, jsou koncipovány tak, aby s vysokou mírou pravděpodobností nedošlo k jejich překročení. Je totiž mnohem jednodušší využít zbylé peníze jinde, než dodatečně
shánět další peníze.
K nějakému věrohodnému porovnání by bylo potřeba porovnat nacenění konkrétních položek, neboť „zadávací“ rozpočet bývá sestaven kompletně tedy například včetně položek na provedení RDS pro některé objekty, DSPS, případné dodatečné průzkumy, autorský dozor a podobně. Někdy se stává, že zhotovitelé tyhle položky podstřelují a hrají na to, že většina z nich nebude potřeba.
Především se bavíme o soutěži na zemní práce. To jsou obecně práce, které se od položek soustav cen (ÚRS, RTS, ASPE atd.) odchylují v reálu nejvíce, protože hrozně moc záleží na tom, jaký o objem prací jde a jakou technologií se provádějí, jaké stroje má zhotovitel k dispozici apod. A také to hodně závisí od toho, kolik práce mají firmy, které disponují příslušnou technikou. Pokud jí moc není (současný stav), kalkulujete jinak než v době hojnosti (protože máte fixní náklady, které potřebujete pokrýt, ať děláte nebo ne, a rozdíl mezí nicneděláním a prací za „blbé“ ceny je – opět velmi… Číst vice »
Rozpočty se dělají podle platných tabulek k dané době. Ale od zpracování rozpočtu stavby do podání nabídky uplyne třeba i rok, kdy se ceny komodit mohou zásadně změnit.
Tak to je optimistické předpokládat, že se začne stavět letos, když teprve v březnu vypíší soutěž.
Zavádějící optimistický titulek…
Tenhle úsek si Radek může dát za rámeček. Těším se, že se letos D35 rozjede na více frontách.
Dokáže mi někdo vysvětlit , proč když se děla archeologicky průzkum a je realizována skryvka ornice , se následně ornice vrátí zpět . Následně je o několik měsíců opět provázena někam. Vždyť to ekonomicky nedava smysl . Dík
Aby nedošlo ke znehodnocení podloží vodou (nikdo přesně neví, jak dlouho by to bylo odkryté) a aby staveniště jinému zhotoviteli bylo předáno ve stavu odpovídajícím zadávací dokumentaci.
Smluvně to smysl dává a ekonomicky to až takový rozdíl nebude, porovná-li se to s hypotetickými sanacemi znehodnoceného podloží.
Další možností je archeology a dodávku stavebních prací samotných sloučit, ale existuje riziko nálezu zásadního množství artefaktů atp., čehož důsledkem může být řešení posunu stavby, termínů, souvisejících nároků dodavatele apod., takže vše má své +/-
Kvůli urychlení staveb se právě před časem začal realizovat ZAV v předstihu zatímco běží samotná soutěž na zhotovitele stavby, vykupují se zbývající pozemky či se vydává SP…
Přesně tak. Pokud se ZAV prodlouží rozsah nálezů, nevhodné klima), lze se s archeology většinou dohodnout, aby prozkoumali nejdříve místo budoucích pilířů mostů a podobných časově náročných staveb a nedojde tak ke zpoždění stavby jako takové.