Na brněnské nádraží se na jeden den vrátí znělka Sedmikrásek, připomene výročí rozhlasu
Brno, hlavní nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Naposledy se legendární znělka používala v roce 2020.
Naposledy se legendární znělka používala v roce 2020.
Hlášení by chtělo upravit. Např: „Osobní vlak linky V51 (dopravce České dráhy) ve směru Chlumec nad Cidlinou (s odjezdem v XY:XY) přijede na kolej 3.
Případně ještě „vlak InterCity linky Ex6 ve směru Praha-Smíchov (…) a Cheb, odjede z koleje číslo 5. A znělky opravdu špatný vliv na orientaci nemají. Ještě přestat hlásit zpožděné vlaky co ve stanici končí, nebo „přijel“.
P.S. Číslo, pokud je zavedena linka, vypustit úplně.
Věcná škoda nádražních znělek . Doufám že SŽ přehodnotí svůj postup a navrátí znělky na všechny nádražíkde byly.No v Brně alspoň dneska si zavspomínají .Ale jestli víte od různých dodavatelů hlašní jsou znělky jiné. Doporučuji ven nádražní hlášení.
Nádražní znělky byly hezkou tradicí, zpestřující cestování vlakem. Škoda jejich zrušení. Ale třeba to někdy ještě Správa železnic přehodnotí. Jak už tady poznamenali další, čas se dá ušetřit jinde v rámci hlášení, např. čísla konkrétních vlakových spojů cestující nesledují, je zcela zbytečné je uvádět. Cestujícího zajímá, kdy, kam a odkud mu vlak jede.
Zcela zbytečné jsou i fráze „vážení cestující“ nebo „stanice Brno hlavní nádraží“. Snad člověk vidí, na jaké stanici se nachází. Místo tohohle balastu by krásně mohly znít originální znělky.
Od nové směrnice o informování cestujících se již úvodní fráze „Vážení cestující“ nebo „Stanice Brno hlavní nádraží“ již nevyskytují stejně jako „Nastupujte do osobního vlaku“ nebo „prosím ukončete nástup…“.
„Osobní vlak číslo 4032 linky S2 dopravce České dráhy, do stanice Brno hlavní nádraží, s odjezdem ve 22 hodiny 10 minut přijede na kolej číslo 3.“
Máte naprostou pravdu. Ale cestující neznají směrnici, od které se obsah hlášení odvíjí. Proto reagují, tak jak reagují. Kde je chyba, nedokáži posoudit.
Stačilo by pouze číslo linky… Číslo je zbytečné..
Rigidita SŽ na nesprávných místech. Tady tvrdí, jak se musí šetřit, ale jinde se rozhazuje ve velkým.
Proč se třeba vyměňují staré kamenné staničníky za nové betonové na trati mezi Uherským Hradištěm a Brodem, když stav těch starých je zcela vyhovující?
Ono by stačilo úplně: “Railjet 256 přijede na 2. kolej.”
“Osobní vlak S2 ve směru XY přijede na 4. kolej.”
“Rychlík 810 bude opožděn o 70 minut z důvodu poruchy lokomotivy.”
Mezitím klidně znělky a možná by z toho nebyl jen smog na nádraží.
Ještě u dálkovky přidat název linky např.: „Rožmberk“, a pak naprostý souhlas👍
Souhlas, mně se líp pamatují názvy než čísla.
A hlásit nástupiště taky není nutné, stačí kolej. Ale pak to chce i navigaci ve stanici postavit na čísla kolejí a ne nástupišť. Návštěvy z ciziny byly dost zmatené že na jednom nástupišti je víc kolejí. Prostě byli zvyklí že nástupiště=kolej.
Stačí se podívat na zrekonstruované Pardubické nádraží, tam již číslované nástupiště nejsou. Uvádí se pouze číslo koleje a orientace na nádraží je podle čísel kolejí. Takto se nyní organizují nádraží z pohledu cestujícího.
Ano.. Ovšem takové ŽSR se stále drží číslování nástupišť i kolejí… Bohužel
Pokaždý, když slyším „vlak dále pokračuje do stanice Plzeň hl. n. a DO ZASTÁVKY Plzeň Jižní předměstí…“
nebo
“ Vlak je opožděn z důvodu opožděného příjezdu vlaku z dráhy jiného provozovatele “
nebo
“ Sledujte informace dopravce “
…něco malého ve mě umře. SŽ úplně zbytečně je v mnoha věcech striktní, ale pak vzniká přesně ten smog, jak píšete.
Vážení cestující, stanice Brno hlavní nádraží, žádáme cestující, aby nevstupovali do kolejiště, upozorňujeme cestující, že ohlášená doba zpoždění se může změnit.
A podobný balast necháme, ale hlavně musíme odstranit to hezké, co bylo pro českou železnici tak originální.
Jako cestujícího mne příliš nezajímá, zda-li je to Railjet, Nightjet nebo jakýkoliv jiný „Jet“. Já potřebuji vědět odkud a kdy mi jede rychlík do „Budějic“ – když už jsme u toho zkracování hlášení. Ale svým způsobem máte pravdu.
No to je docela důležité… Kategorie
Znělky zpátky do stanic, jen proto že v Praze hl.n. je furt něco v pohybu a ten rozhlas nezavře tlampač nemusí trpět celá republika. Pokud chtějí něco osekat, tak se vnitrostátní vlaky hlásí zase jen v češtině a bude toho půlka. Když jedu od známých že západních Čech Pendolinem a poslouchám ten několika minutový monolog v češtině a v angličtině je zbytečný, ale za to Správa železnic nemůže.
Jo, a všichni na služebkách se mají učit češtinu, když navštíví pobočku u nás, že?
Stejně dlouhé cizojazyčné hlášení je na místě, spíše se má redukovat obsah na nezbytný (na to konto – jel jste někdy R8? Tam má Regiojet teprve zbytečných informací a to je to vlak na úrovni německého REX.)
Klidně bych ji tam vrátil natrvalo, vůbec nic špatného by se tím nestalo (ne, hlášení by opravdu nebylo méně přehledné, na to znělka fakt vliv nemá) a je fajn, když má každé významnější nádraží svoji typickou melodii.
Znělky byly super, příznačné pro každé město: Plzeň, Pardubice, Hradec Králové nebo Valmez. Ještě mám rád hlášení od Václava Knopa. To hlášení od té paní už není ono..
Souhlasím, mělo to něco do sebe
Neví někdo náhodou, jestli je zrušena i v Martinicích v Krkonoších? Tam pro svou specifičnost stanice byla i po celostátním zrušení, ale již jsem tam x let nebyl, tak nevím, zda se to už taky nezměnilo.
Áno, hranie Okolo Hradce v Hradci Králové bolo veľmi príznačné.
Ve Valmezu: My jsme Valaši, jedna rodina. A v Plzni tuším: Když jsem já šel tou Putimskou branou.
Ne, v Plzni to bylo „Plzeňská věž převyšuje kopce“. https://www.youtube.com/watch?v=eq7_DTtb480
I když, pravda, melodicky je to podobné.
Máte pravdu, ale nebyl jsem si právě jistý. Zní to podobně. Legendární byly ještě Pardubice: já mám koně, vraný koně 😊.
A v Kolíně bylo Kolíne, Kolíne
Popravdě jsem si vždycky myslel,že je to píseň o Jindřichově Hradci, když se tam zpívá o růžích,ale zjevně ne 🙂
Nejlepší bylo „Spi Havlíčku v svém hrobečku!“ v HB!
Twl ale opravdu bizar. Nestačí že komunisti to město „Německý Brod“ po Havlíčkovi takhle hovadsky pojmenovali… (Nemyslím si, že by s tím za těch okolností souhlasil.)
Já myslím, že si to Karel Havlíček zaslouží 😉 I když s tím přišli bolševici.
Celá ta problematika hlášení docela dobře vystihuje fungování SŽ.
Honíme se za ušetřenými vteřinami na znělkách, ale pak se obšírně hlásí úplné zbytečnosti:
– příjezdy a zpoždění vlaků, které ve stanici končí,
– čísla u osobních vlaků, kde by stačila linka,
– „vlak je opožděn z provozních důvodů dopravce“,
– „sledujte informace dopravce“…
Uznávám, už se aspoň u AE nehlásí „stanoviště autobusu je v ulici Wilsonova, ve směru Florenc, před nádražní budovou“, což bylo pro kohokoli přespolního naprosto k ničemu. (AE se teď pro jistotu nehlásí vůbec a jeho odjezdy se důkladně tají.)
Pardon, hlášeni bylo „…před Fantovou budovou“. To aby to fakt nikdo nenašel.
Mně teda přijde zbytecnejsi linka tu na nic nepotřebujete, ale mistenku si kupujete na vlak ne na linku.
Na osobní vlaky si typicky místenku nekupujete.
Neznám nikoho kdo by se orientoval podle čísla vlaku. Většinou cestující ví kam jede a v kolik hodin, v IDS naopak že potřebuje linku xy ale číslo vlaku je zajímavé tak možná pro železničáře a šotouše.
K tomu dodat poslední módu, že snad kvůli každé změně časové polohy se vlaky přečíslovávají, takže během roku jezdíte stejným vlakem klidně pod třemi různými čísly.
Vlak si hledám na IDOSu a vždy pak koukám na tabuli nebo poslouchám podle čísla vlaku. Šoto nejsem. Nějaké další postřehy typu „já neznám, já nedělám“?
Jasně, ale asi to neděláte, když jedete S9 do Radotína nebo S3 do Kuřimi…
Stejně jako číslo spoje metra nebo tramvaje.
Jo? Vy víte jestli jedete vlakem 14345 nebo 14347? A to ví někdo jiný než šotouš?
Mno tak když mi idos najde 14345 a stejné číslo svítí i na nástupišti tak hádejte … A ne, nikdy jsem nekoumal S číslo linky, u vlaku fakt ne. Vždy jsem dojel do cíle a neměl jsem problém to najít. Jestli mají pražáci nebo brňáci zajetá čísla S, ok jejich plus. Mě to je fuk.
To ví každý, kdo jede podle vyhledávače a není jelito. Jinak jde na S2 do Svitávky, ten ho však vykopne v Rájci-Jestřebí a následující spoj ho popoveze do Skalice nad Svitavou a tam zase vykopne. Takže číslo linky je k ničemu 😉
Kdyz jsem v cizine tak se podle cisla vlaku orientuju rad. Protoze ne vzdycky vim kde presne ten muj vlak konci. Cislo vlaku je proste jednoznacny udaj. Ale staci mi to vypsane na pragotronu. Hlasit cislo vlaku u linek IDS je fakt zbytecne. Stejne jako dopravce, kdyz tam plati integrovany listek a je jedno jakou uniformu ma pruvodci. Hodne casu by taky usetrili vynechanim hlaseni, ze vuz prvni tridy cislo 364, jidelni vuz cislo 365, vuz pro matky s detmi cislo 366, vuz pro cestujici se snizenou mobilitou cislo 366 (ano ten stejny), vuz s povinnou rezervaci mist pro jizdni… Číst vice »
> Stacilo by cislovat vagony od 1, a max. rict ze vagon c.1 je je na konci/zacatku vlaku.
V zemich ex-SSSR bezna situace, Bezne nadrazni hlaseni vypada „na nastupiste/kolej cislo 3 prijede rychlik cislo 666 Petrohrad-Moskva, cislovani vagonu je od zacatku/konce soupravy“.
Já když někam jedu, tak mám vyhledaný spoj a tam je číslo vlaku. Podle toho se orientuji. Číslo vlaku je totiž jedinečné, kdežto číslo linky…jednou končí tam, podruhé jinde a do třetice úplně jinde, takže v reálu mě do cíle doveze jeden spoj ze čtyř
Jenže oni vlakem necestují jen šotouši. Lidé na někoho i občas na nádraží čekají, důvod zpoždění je prostá informovanost cestujícího, ostatně pod jinými články ty diskuze jsou náhle odlišné co vadí či ne, kde najde cestující další informace snad by se mu také mohlo říct. Jen to číslo vlaku u osobáků pro běžného cestujícího zřejmě nemá vyznam. 😉
Znělky byly fajn
Připomnělo mi to mládí. 🙂
S velkou nostalgií vzpomínám na nádražní znělky, které neodmyslitelně patřily k nádražím po celé ČR. Když si je občas pouštím na internetu, často se mi vybaví vzpomínky na konkrétní stanice a situace. Je to velká škoda, že Správa železnic toto zlikvidovala. Jak typické pro tuto organizaci, která si myslí, že nad ní není a že jen ona ví vše nejlépe.
Postav si oválek, tam nádražíčka, a na nich si ty paskvily ze samohrajek můžeš hrát do aleluja…
Různé znělky byly zpestřením v uniformitě proudu hlášení. A to i když to byl paskvil z primitivního syntetizátoru.
Jsem taky pro obnovu.
Ja bych s dovolenim misto podobnych hovadin uvital funkcni zasuvky, klimu a garantovane pripoje…
Co to tu melete?! Zpracování znělek je čistě záležitostí dodavatelů ISC.
A na to jste přišel jak? Mýlíte se.
Z vašeho výčtu má SŽ v popisu práce jen přípoje. A na ty se vydávají čekací doby, předpokládám, že je objednatel příslušných spojů minimálně připomínkuje.
Mhm, ledaže se na ně pak dispečer vysere. Zažito.
Falešné dilema.
Nemyslím si, je to tříštění pozornosti na kraviny.
Zásuvku? Vy si nemůžete nabít mobil / noťas doma? Vám odstřihli elektřinu? Klimu si strčte někam. Raději koukám na svět kolem sebe z otevřeného okna, než dýchat zatuchlý vzduch z klimatizace, která se stejně v létě přehřeje a pak díky absenci otevíracích oken je z vagónu pojízdné krematorium.
No jestli se chcete kochat a jet 2x déle než auto(bus), tak prosím. Trať Brno-Jihlava-ČB je tu pro Vás. Tam klimatizace nehrozí. Ale jet s otevřeným oknem víc jak 100 km/h asi neche nikdo.
K\aždý nemá macbook s čipem M3, který vydfrží na 1 nabití 1á hodin.
Ty máš noťas, kterému vydrží baterka z Prahy do Železné Rudy?
Pohled na klimatizaci je stejný: má fungovat (nefungovala v posledním voze EC Košičan minulou neděli).
Nějaký problém, Míšo?
Znělku jsem zažíval a byla v pohodě. Daleko víc by pomohlo, kdyby v hlášení byly jen užitečné informace.
A co by ty užitečné informace asi byly. Podle mě stanice, která má funkční a na všech místech dobře viditelný informační systém (obrazovky, tabule) taková ta běžná hlášení jako „vlak do prahy odjede ze třetí koleje“ (ani delší variantu vlak abc123 dopravce xyz linky fň52 ….) nepotřebuje. Mělo by se hlásit to, co stojí za pozornost. Tedy mimořádnosti, změny nástupišť, větší zpoždění (ne 5 minut), a podobně. Pak by možná ten rohlas plnil svojí funkci a nebyl by to jen takový ten šum na pozadí, který nikdo nevnímá.
Takhle funguje rozhlas třeba v Zelenči… Hlásí jen tehdy, děje-li se mimořádnost/zpoždění/změna koleje, jinak nic, o normálních odjezdech informuje VIS sestávající se z odjezdových tabulí při příchodu na nástupiště a individuálních tabulí na každém nástupišti, které ukazují nejbližší odjezd vlaku… Takže pořád lepší než dřív, kdy do rozhlasu od roku tak 2018 nikdo nic při mimořádnosti neřekl… (A hlášení o zpoždění nad 5 min taky není tak špatné, když zrovna člověk jede na časovou IDS jízdenku např. na 15min na 12min cestu, tak si to označí až o 5 min pozdějc a nemusí průvodčímu minutu před výstupem vysvětlovat neplatnou jízdenku…… Číst vice »
Kazda stanice mela svoji unikatni melodii, diletanti ze SZ nici vse co melo nejaky smysl a tradici
Unikátnu melódiu malo menej než 10% staníc.
Taky většina znělek je z doby, kdy ISC bylo vybaveno méně jak 20 % stanic oproti dnešku (zastávky neuvažuju). Minimálně systém Mikrovox má v databance mnoho dalších nepoužívaných znělek resp. používaných před náhradou konkurencí.
Zrušení znělek byla velká chyba. Měly by se vrátit natrvalo všude a ve stanicích, kde žádné nebyly, je vytvořit.
A co pelargonie? A co pokladny s prsatou kasírkou? Nebo lampárny…
Pelargonie vrátit, pokladny netřeba, lampárna je elektronická zde.
Krásná znělka, měl jsem ji rád. Většina nádražního hlášení je jen takový zvukový smog, tato znělka byla krátká a jistě by se (na úkor zbytečných pindů povinných dle systému „jakosti“ pro hlášení) vešla i dnes.
Já bych v rámci zkrácení hlášení místo znělek radši proškrtal všechny ty čísla vlaků, informace o integrovaných systémech a zdvořilostní fráze
V současnosti se ve špičce např. v Praze hlásí skoro nepřetržitě a není snadné to uposlouchat.
Integrované systémy se nehlásí, pokud vím. Hlásí se nástupiště nebo kolej (někdy obojí), typ vlaku, jeho číslo (případně i název), číslo linky, dopravce a nejvýznamnější stanice. Je toho fakt hodně, to je pravda. Ale problém je to jen na velkých nádražích, jinde toho moc nejezdí a tam by se vešlo v pohodě všechno + znělka, i tak by byly dlouhé pauzy. Obecně bych ale vynechal dopravce.
Jojo, nejvyznamnejsi stanice… V Olomouci se dozvite, ze osobni vlak jede do Cervenky, Bludova a Koutu nad Desnou…mimokrajovym to asi rekne mooooc…to ze na trati vlak zastavuje treba taky v Mohelnici, Zabrehu a Sumperku se jaksi nedozvi…Tohle hlaseni asi fakt vyznam nema, protoze si stejne kazdy musi zjistit jinde, kam ten vlak vlastne skutecne jede 🙄
Dopravce je pro mě to nejdůležitější z toho hlášení 😀
Proškrtal čísla vlaků?! Co je to za nesmysl?
Možná u EC a výš. U osobáku co jede každou (půl)hodinu je číslo fakt totálně k ničemu.
Já bych dal čisla u R a víš u od je to blbost
Kdo z cestujících v S-bahnu vůbec tuší, zda jede Os 2555 nebo Os 9149? Navíc když to má označení linky v IDS.
Reálně to má cenu až od spojů, kde mohou být místenky, a i tam klidně až od expresu výš. Paradoxní je, že když se konečně sjednotily názvy vlaků podle linek, tak je SŽ přestala hlásit 🙂
Někde se nazvy
e ještě hlásí například Kralupy nad Vltavou.
V Německu se nehlásí a zvládají to.
My nejsme v Německu. Všiml jste si? 🙄
Kéž by ty místní znělky vrátili. Je to sice něco, co je pro chod železnice úplně jedno, ale je to takový milý detail
Mě by spíš potěšilo, kdyby ten tlampač v jednom kuse nemlel. Zejména ty informace že jde o vlak společnosti České Dráhy ze směru…, který dále pokračuje ve směru… Člověk závidí Rakušákům to “Achtung bitte, Bahnsteig 1, Gleis 2: S-Bahn Richtung Mistelbach fährt ein. Bitte Vorsicht!”
Místo „Achtung bitte“ může být ta znělka a „Bitte Vorsicht“ je zcela zbytečné – co by tak asi jiného měl člověk dělat v okamžiku příjezdu vlaku, než se chovat opatrně…
A hlavne pozor na mezeru ! (Mind the gap!)
V sedmikraskove na 2x zatocenym peronu obzvlast.
S informáciou o dopravcovi je problém, že v tarifnom guláši dopravcov a objednávateľov sa Vám môže rýchlo stať, že informácia o tom, že, a kľudne osobák, veze Arriva alebo ČD je podstatná informácia pretože o použiteľnosti vlaku rozhoduje, koho lístok držíte v ruke.
Jenže spousta vlaků je v integrovaných systémech (a v některých krajích je lze v určitých případech použít jen přes integrované systémy) a pak je cestujícímu jedno, kdo je dopravce. Naopak potřebuje vědět, jestli je určitý vlak v daném integrovaném systému nebo ne.
Tak to by to měli hlásit v několika jazycích, protože jsem onehdy dělal trumočníka žlutýmu vlakušákovi, co nechtěl pustit do vlaku paní snad z Ukrajiny, který na kase ČD prodali lístek prej “na libovolnej vlak”…
Pozor u 1. koleje, pozor u 1. koleje! Hop, už je pozdě! 😄
Tu rúru tu rúru?