Na brněnské lince x12 jezdí raritní soupravy vozů T3, jsou spojené zadní částí
Spojení tramvají T3 kvůli výluce v Brně. Foto: Jiří Černý / DPMB

Nastupovat se může pouze do jednoho vozu.
Nastupovat se může pouze do jednoho vozu.
Jaký bude stav odometru po rozpojení vozů?
DPMB nechal v 2024 (a konci 2023) sešrotovat/vyřadit 7 tramvají KT8D5 vyrobených v 1989/90. Tohle je logický důsledek.
Udržovat šrot v provozu by asi nebylo nejlevnější a hlavně nebezpečné. A k té osmičce, zrovna v Bohunicích se minulému vedení magistrátu „podařilo úspěšně prodat“ pozemky, na kterých měla být smyčka šalin.
A jak by to pomohlo kdyby byla smyčka u kampusu, když není v Líšni?
Mohka by se osmička rozdělit na dvě větve a výrazně ušetřit obousměrné vozy
Naštěstí jsou běžní cestující takových šotoušovin ušetřeni.
To by ušetřilo vozy, nikoliv ovšem starosti cestujícím… to už radši tuten PX provoz když se semtam sejde několik výluk najednou…
Jak je řešené zadní osvětlení na předních čelech?
Taky mě to zajímalo a jsou tam normálně domontována světla včetně brzdových, k nim nově natažená elektroinstalace a blinkry seřízeny tak, aby vždy blikaly na správné straně.
Jsem v neděli schválně projížděl vozovnou, abych se svezl tou PX soupravou a byly tam (u Technologického parku) KT8 😢
Je potřeba si to pohlídat na online mapě. Já se chystám s klukem jednu červencovou sobotu, desítkou tam, dvanáctkou zpět plus zastavení v Technickém muzeu, tak doufám, že alespoň jeden pár T3 bude jezdit.
T3PX by snad měly jezdit jen do konce června, o prázdninách už asi bude dostatek KT8.
Tak to holt budeme muset nějak stihnout v červnu. Díky za info.
Když to vyjde, jezdí i 45T
Dobrý den já snad přijedu se svést
T3 mám nejraději
Na úvrati se mohou otáčet jednosměrné vozy, úvrať je kolejový trojúhelník. Nejde spíše o kolejový přejezd?
Kolejový trojúhelník jsou dvě úvratě za sebou. Úvrať je obecně místo, ze kterého další jízda pokračuje opačným směrem.
Jak píše MartinS., úvrať je proces změny směru jízdy. Kolejový přejezd je pak technický prostředek umožňující úvrať.
Pro lepší pochopení doplním, že úvrať je možná i bez kolejového přejezdu, například při jednokolejném provozu či teoreticky pomocí přesuvny
Hodně úvratí mají v Budapešti, tam to mají vůbec zajímavé, trať jakoby pokračuje, ale je přes ní betonový blok. A je to na víc místech. Samozřejmě tam mají obousměrné tramvaje a je legrace, pokud zrovna stojí na obou kolejích, poznat, která bude ocjíždět dřív (asi jako za starých časů v metru na Ládví, což byl prakticky stejný způsob provozu).
Kolejový trojúhelník je třeba v Praze na Zvonařce (což mě vhání vzpomínky na to příšerné autobusové nádraží v Brně (snad mě brňáci neukamenujou), ale to je jen shoda jmen), bývával v provozu příležitostně, při nějakých výlukách, teď tam jezdí šotolinka 23.
Úvrať je „zpětný chod“, nikoliv triangl.
Rarita, no nevim, v 80tkách v Brně jezdili takhle už T2.
Pokud to takhle jezdí jednou za 10 až 15 let tak to podle mě definici rarity splňuje.
V Liberci taky. Na úzkém.
RAID v mirror konfiguraci 😀
To ne, spíš horká záloha, ale konfigurace je exclusive or.
Takovéto soupravy s vozy T2 jezdily v Liberci při výlukách před více jak dvaceti lety.Nesly označení PX (Prdelí k době).Jeden vůz této soupravy najížděl jalové kilometry bez cestujících…
Nejezdí teď T3 i na 9? Mám pocit že sem to z dálky viděl..
Objevují se tam od jara, zejména o víkendu.
OK, díky nejezdím tak často tak jsem to nezaznamenal 🙂
Kdyby tak nemuseli mít všichni všechny tramvajové provozy úplně jiné a mohli si prostě na pár měsíců půjčit tramvaj z Plzně nebo Ostravy, no.
A důvod? Muselo by se to přepravovat kamionem a tady se jedná o celé 3 PX soupravy na měsíc a půl (o prázdninách poklesne potřeba vozidel). To mi nezní jako něco, co chcete kvůli 6 týdnům podstupovat, to už je lepší zavést NAD.
Což byl mimochodem původní plán (zavést NAD)
Teda co jsem pochopil, tvorba PX není úplně triviální (vyžaduje přepojit blinkry a přimontovat zadní a brzdová světla), ale asi pořád lehčí než tahat tram z Ostravy, no
Není vtip v tom kabelu mezi vozy, kde přecházejí jednotlivé dráty mezi s sebou, aby se to připojilo správně?!
Tohle jezdilo v Praze ještě před dodáním KT8. Sice jenom z Výstaviště k bývalému Rámusáku, ale jezdilo. Byly 3 dvojice.
Zdravím, a nejsou z toho nějaké fotky? Díky.
Pokud by někdo hodnotil ty soupravy řekněme po estetické stránce, tak by z toho asi musel zešílet, protože jakkoliv je to pořád T3P/T3R.PV, tak těch 6 jednotlivých vozů je co do typů pantografů, dveří nebo oken upravených stylem „každej pes jiná ves“ 😁
Neříkalo se Brnu VÚT (výzkumný ústav tramvajový)? 😀
Ale to spíš souviselo s tím velkým počtem typů vozů. Svého času byl „ideální“ počet kusů jednoho typu ustálen na čísle 4 😁 A je třeba dodat, že to velmi často doopravdy platilo, viz RT6N1, K2T, T3R.EV, VV60LF, K3R-N.
U RT6N1 to ani tak nebyl záměr, situace vznikla krachem ČKD.
Měl bych jeden dotaz. Zvládly by jízdu v soupravě PX i T3R.EV nebo Varia? Ze stálých B-vozů naštěstí jenom 1576 a 1629 zůstanou v tuto chvíli nevyužity vzhledem k tomu, že zbylé dvě soupravy (1620+1589, 1658+1657) jezdí v tomto složení i běžně. Nicméně třeba ty T3R.EV by čistě teoreticky umožňovaly vyhnout se nucenému odstavení i u těchto vozů.
Varia ano, dokonce tak kdysi jednou jela na soutěži dovedností tramvajáků.
No jo, sestavení PKS, neboli prdelí k sobě.
Moje otázka zní, jestli je to podporováno a vůz jede aktivně, nebo se to vždycky stáhne a hnací vůz je vždy jen ten ve směru jízdy?
Myslím, že se to píše T3 PX
Já to teda znám pod označením T3.PX se stejným význam
Vozy jsou propojeny tak, že souprava je při jízdě z obou stanovišť plně trakční.
Díky
To už je vážný stav, když se musí nasazovat T3 s poloviční kapacitou než obousměrný vůz. Praha na tom byla nedávno taky špatně ohledně počtu obousměrných vozů, ale stačila úprava linkového vedení a dařilo se to pokrýt (linka 19 končící na Depu Hostivař a zrušení tramvají na Libeňský most, kde jezdí pouze bus). To v Brně nelze nebo jinak poskládat výluky?
Brno není Praha, v tom je ten rozdíl.
Málo vozů. Magistrát nemohl nakoupit 45T po 60 míčích, nebyly love. Muselo se počkat, dokud nezdrahly na 75, na to už se prachy sháněj líp…
A po Švehlově ulici nejezdí nic (NAD) ačkoli se dělá jen smyčka Nádraží Hostivař.
Co to kecáte? Je zavedena autobusová linka x22 Skalka-Zahradní město-nádraží Hostivař.
https://pid.cz/zmena/zahradni-mesto-nadrazi-hostivar-docasne-preruseni-provozu-tramvaji-2682-3/
Mám v závorce NAD jako Náhradní Autobusová Doprava.
Přičemž zavření Nádraží Hostivař v minulosti bylo řešeno i tramvajově. Třeba linka 26 v obousměrných vozech na Hostivařskou. Linka 22+nočky na Radošovickou, nonstop kolotoč Kubánské Náměstí – Hostivařská.
Měl jsem pocit, že se všechno přestěhovalo na Zahraďák a na Hostivaři se ten přestup preventivně zkomplikoval. Už jsem tam (nejen proto) dávno nebyl. Snažím se přestupu na Nádraží Hostivař vyhnout, což většinou jde (vždy se najde alternativa Uhriněvěs, Měcholupy, Zahradní Město apod.).
Ty výluky jsou současně schválně, aby to byl jen jeden šok, na který si cestující zvyknou. Jestli to je správná úvaha, ať posoudí každý sám 🙂
Ono to možná ale kapacitně opravdu stačí. Jedná se o koncovou větev k VUT, kde je už zkouškové, takže ve špičce je menší poptávka a část stálých cestujících např. ze Skácelovy rovnou odjede na Husitskou na 1/6/10, než x12 + trolejbus na Českou.
Jo, stačí to, jel jsem, dá se to
Minimálně by šlo zkrátit 3 na Komeňák, když už teda musí být přímé spojení VN-Česká.
Zkrátit 3 na Komenského nám a 2 na Ústřední hřbitov, čímž by se přestávky přesunuly z Komína ke hřbitovu by bylo efektivnější řešení.
2 ale do Modřic kvůli jiné výluce taky nejezdí, tudíž efekt by byl minimálně poloviční
To mě napadlo taky. Ušetřily by se obousměrné vozy. Ta x12 se mohla taky připadně jezdit v autobusech.
… kdyby byli řidiči:)
Tak kdyby DPMB loni několik KT8 nevyřadil a nesešrotoval a pokračoval v jejich opravách jako doposud (ostatně v opravách KT8 pokračuje Praha), mohlo být v Brně pro letošní výluky obousměrných tramvají dostatek a nevznikaly by tyto pseudosoupravy.