Na Bechyňce je třeba provést: 1. Změnit kategorii dráhy z regionální na místní, čímž by tam mohly jezdit vlakotramvaje. 2. Jako dopravní prostředek nasadit tramvaje 41T vyráběné od roku 2022 společností Škoda Transportation. Model Škoda 41T je součástí typové řady ForCity Smart. Jedná se o obousměrný tříčlánkový zcela nízkopodlažní vůz. Krajní články jsou usazeny vždy na dvou dvounápravových otočných hnacích podvozcích, střední článek je mezi nimi zavěšen. Kabiny řidiče se nachází na obou čelech vozidla a jsou zvenku přístupné samostatnými dveřmi. Na obou bocích tramvaje jsou umístěny vždy čtvery dvoukřídlé dveře (dvoje ve středním článku, po jedněch v krajních článcích).… Číst vice »
Jo, jsou to šukovleky…..pro cestujícího to ale vyjde nastejno. Ani nevím jestli je lepší šukafon nebo šukovlek? Poraďte…. 🤔Nepohodlné je to stejně, v obou v zimě neskutečně táhne od oken v obou je řev a smrad od naftového topení. Jen šukovlek musí tahat několik desítek tun težká posunovací lokomotiva a v šukafónu, který sice jede svou vlastní silou je zase ten řev od motoru o něco větší….
v sukafonu neni smrad naftoveho topeni, narozdil od sukovleku.
tohle je snad jedno ze dvou zbyvajicich pravidelnych nasazeni sukovleku (druhy litenka a treti snad pacifik)?
To muselo dát hodně přemýšlení.. vytvořit slovo šukovleky. Jsou to přípojné vozy..r.010. pořád dokola co si kraj objedná to tam bude jezdit. Lepší by byl panter nebo vlakotramvaje
Pan nejchytřejší se ozval. Já vím jaký je rozdíl mezi přípojným vozem a motorovým vozem řady 010. Dokonce mám k tomu literaturu. Tak si poučuj svoje děti.
Armáda už také lámala nad vlaky hole. Západ zrušil tratě a je už prakticky komplet na silnicích, zdrojů má přece dost. Jestliže nechali zrušit spojení od Nového Jičína do Valašského Meziříčí, pak nějaká Bechyně…
Kdo bude raději přesedat daleko v lese, než aby jel přímo? Tím myslím místní lidi dojíždějící denně do práce, ne těch několik výletníků, kteří tam za provozu nejspíš ani nebyli.
A co ty VRT v Německu a Francii? Vážně věříš tomu, že si tady nikdo neumí otevřít mapu ani wikipedii a najít si Betuweroute, TGV, ICE, DB Shenker, HS2, Eurotunnel a další?
Koro
1 rok
Nejsem si jistý , ale není tam samovratná výhybka? Protože to by byla už několikátá nehoda na samovratu během pár tydnů !!!
K čemu by tam byly když je tam výpravčí a má nad samovraty dohled?
Martin
1 rok
Nevykolejilo to tam někdy už jednou s patrákem? Nyní s šukafónem…. A příště na té trati vykolejí i šlapací drezína 😂…. Samozřejmě hlavně, že se nikomu nic nestalo 👍
Ještě jinak, vám to Karle Jouzo nepřipadá vtipné? 010 za žehličkou? Tak za: 1) buďto jsme takoví frajeři a máme na to opravit trať do původní podoby a s 1500 V, aby na tom mohly jezdit retro „šaliny“ typu Elinka, které ještě v tom retro stylu přistavíme, abychom jich měli dostatek. 2) uznáme, že hrát si na nějakou historickou trať je nad naše síly a opraví se to do současného standardu, kde mohou jezdit i moderní vlaky. Současný stav neúdržby, když tam navíc nesmí ani Regionova, protože přece křižíkova trať a ani tam nemůže prakticky žádný normální elektrovkak a tak… Číst vice »
Ta oprava do „současného standardu“ bude zahrnovat tunel v Táboře nebo pro jistotu vybourání celé ulice? Protože problém na Bechyňce není v napětí, ale v poloměrech oblouků a ten nejmenší je v husté zástavbě.
1500 V není takový problém. Řešení pro oblouky i napětí tu už zaznělo mnohokrát- tramvaj, chcete-li tram-train. Ale samozřejmě to bude drahé a ve finále ne moc využité, protože zkrátka těch lidí tam moc není. Zdravíme do Gmundenu.
Zase, když to bude použitelnější pro místní a lázeňské hosty, těch lidí by mohlo jet více než dnes. Náklady by se také svezly, pokud to nebude čistá tramvaj s nutností překládky.
Takže se to kvůli vašemu „asi“ má přepnout, aby se zjistilo, že se problém nevyřešil? Pro vaši informaci Škodovka nabízela, že udělá úpravu panterů na 1500 V, pokud by vyšly zkoušky v obloucích, které se pak skutečně dělaly. Jenomže nevyšly.
Ne kvůli „asi“…ale co třeba i kvůli úspoře mědi na troleji, kvůli skutečnosti, že by nebyla potřeba extra měnírna a dalo se to napájet z koridoru atd..atd…
Ale abyste si nemyslel, to víte, že by se mi také líbila atypická trať s 1500 V a s atypickými vozidly… jenomže na to očividně nemáme… Šukafon s žehličkou to fakt nevytrhne….je to jen otázka času, kdy se rozpadne, stejně jako se na té trati rozpadá všechno.
Menirna je celkem nova, takze falesne dilema. Uspora medi je taky nesmysl, ta med tam uz je. Atd.
Problem jsou oblouky. A pouzitelna STARA vozidla, protoze atyp na 1500 V s takovymi chodovymi vlastnostmi na jedinou lokalku s celkem malyym provozem neni ekonomicke vyvijet
Tak nová měď tam asi není, když se to má rekonstruovat….predpokládám, že při té rekonstrukci se včetně sloupů snad vymění i to trolejové vedení….nebo trolej zůstane? 🙈
To sice není, ale když jezdí pantery všude okolo, tak by bylo fajn tady nemít atypy kvůli logistice údržby.
A jinak která běžně vyráběná jednotka zvládne oblouk 110 m?
To sice vím, ale je to poslední trať na 1500V. Stojí za to ji zachovat a přitom kombinovat muzejní a běžný provoz. Panter mi jako cestujícímu celkem vyhovuje, ale tudy cesta nevede….
Ech, současný standard nejsou jen poloměry olbouků. Tramvaj dle současného standardu zvládá nějakých R=25 metrů?
Mšenka před rekonstrukcí zcela jistě splňovala minimální poloměry nejen pro šukafon.
Naopak ve Švajcu mají … Stadler GTW a odvozené stroje jezdící po udržovaných tratích, kde oblouk o poloměru méně než 150 m neznamená nemožnost např. bezstykové koleje. Svařují se i u těch tramvají a šalin v ČR.
To je ovšem tragédie. Chudáci cestující budou muset jezdit regionovou místo Baafxu! A taky přijdou o retronátěr. A co teprve ta újma z dieselu pod dráty??
Milí mínusáři. Rozhodně nemám radost z toho, že ten vlak vykolejil. Nicméně nemám ani radost z toho, že na této trati kraj a dopravce realizují přepravu běžných cestujících touhle retrosoupravou, která se mi sice na fotkách líbí, ale její kvality pro cestující jsou zoufalé. Regionova taky není žádný zázrak, ale proti tomuto soustrojí je pro tyhle tratě OK.
Asi tak. Na pohled je to pěkné, jede to v elekrické trakci, ovšem tahat 64t lokomotivovu 2 vozy lehké stavby oproti regionově, která má 40 t, je ekonomicky neobhajitelné. O bezbariérovosti a vakuovém WC nemluvím.
I já sám se občas rád svezu elektrickou soupravou na Bechyňce, ale zkusme se zamyslet i nad tou provozní realitou. Já vím, že Františkovi Křižíkovi by se regionovy asi nelíbily, ale zas si uvědomme, že ten provoz platíme ze svých daní my všichni (to, že se platí zbytečnější věci, je pravda, ale ne omluva).
Myslím, že panu Křižíkovi – vynálezci, by se především nelíbilo, že při dnešních technických možnostech, je trať tak morálně zastaralá a provoz na ní tak neekonomický.
Proč má trať od doby vzniku tak malé oblouky? Proto, aby náklady na její stavbu (pozemky) byly nízké. Jeho elektrickým vozům lehké stavby, které na ní po jejím otevření nasadil, to nevadilo.
No však o to jde; aby ti, co nemůžou, do schodů nemuseli. Ti ostatní to zvládnou. Regionova je lowcost souprava pro málo vytížené tratě. Buďme za ní rádi.
Regionova pro tuto trať teda rozhodně není OK ani náhodou. Nejen kvůli elektrizaci, ale také kvůli sklonovým poměrům. A ta „retrosouprava“, jak ji nazýváte, prošla poměrně zásadní rekonstrukcí a v rámci možností je vybavena vším, co je potřeba.
Nejsem zastánce každého kusu kolejí a i tady, stejně jako na většině podobných tratí, by ty lidi zvládl odvozit autobus. Na druhou stranu, takhle trať má jistou přidanou hodnotu ve své historii. Nějaká minimální nákladní doprava tam je, plus vlečka na letiště. Já osobně bych tu trať nechal v jakési hibernaci – osobní vlaky 814, údržba stávajícího stavu, sem tam historická jízda 1500 V..
Možná bych šel dál a zeptal se u Stadlera, jestli dokáže seskládat 25 kV a 1500 V do jedné kastle. Odděleně to vyrobili v desítkách kusů. Popřípadě v CZ Loko, Belgičanky zvládli.
Proč se plýtvají veřejné finance na divadlo tam, nemocnici onde, školu v Horních Kotěhůlkách atd. atd.? Protože je po tom politická poptávka, resp. není poptávka to zrušit.
Na Bechyňce je třeba provést: 1. Změnit kategorii dráhy z regionální na místní, čímž by tam mohly jezdit vlakotramvaje. 2. Jako dopravní prostředek nasadit tramvaje 41T vyráběné od roku 2022 společností Škoda Transportation. Model Škoda 41T je součástí typové řady ForCity Smart. Jedná se o obousměrný tříčlánkový zcela nízkopodlažní vůz. Krajní články jsou usazeny vždy na dvou dvounápravových otočných hnacích podvozcích, střední článek je mezi nimi zavěšen. Kabiny řidiče se nachází na obou čelech vozidla a jsou zvenku přístupné samostatnými dveřmi. Na obou bocích tramvaje jsou umístěny vždy čtvery dvoukřídlé dveře (dvoje ve středním článku, po jedněch v krajních článcích).… Číst vice »
Dvě poznámky. Kdo to zaplatí, a jak se bude řešit průjezd železničních vozidel kolem nástupišť optimalizovaných pro tramvaj?
jsem mel pocit, ze tam meli poslat 053 misto tech sukafonovych hruz.
To tady nesmíte říkat nahlas…já za šukafón dole schytávám mínusy a oslovení, že jsem jouda😂
Žehlička netahá sukafony
Jo, jsou to šukovleky…..pro cestujícího to ale vyjde nastejno. Ani nevím jestli je lepší šukafon nebo šukovlek? Poraďte…. 🤔Nepohodlné je to stejně, v obou v zimě neskutečně táhne od oken v obou je řev a smrad od naftového topení. Jen šukovlek musí tahat několik desítek tun težká posunovací lokomotiva a v šukafónu, který sice jede svou vlastní silou je zase ten řev od motoru o něco větší….
v sukafonu neni smrad naftoveho topeni, narozdil od sukovleku.
tohle je snad jedno ze dvou zbyvajicich pravidelnych nasazeni sukovleku (druhy litenka a treti snad pacifik)?
Sukovleky jsou hojně nasazovány ještě v MSK: Opava – Bruntál, Opava – Hlučín, Suchdol – Budišov, Studénka – Štramberk.
Já jsem tím ještě nedávno jezdil, takže vím, že klasickém šukafonu opravdu smrad ze spálené nafty je….
Ještě pod Railway capital na Moldavu. Jezdí dva sukafony a jeden sukovlek. Jeden sukafon je rekonstruovaný na Slovensku.
To muselo dát hodně přemýšlení.. vytvořit slovo šukovleky. Jsou to přípojné vozy..r.010. pořád dokola co si kraj objedná to tam bude jezdit. Lepší by byl panter nebo vlakotramvaje
Ne, tomu se tak říká a je to úplně stejný šrot jako šukafon.
mmm, šunkofleky… 🙂
Narozdíl do šukafonu nedali do Btax/Bdtax/010 motor, převodovku a stanoviště strojvedoucího.
Oddíl pro cestující je prakticky shodný.
Pan nejchytřejší se ozval. Já vím jaký je rozdíl mezi přípojným vozem a motorovým vozem řady 010. Dokonce mám k tomu literaturu. Tak si poučuj svoje děti.
At uz to predelaji na tramcav a bude klid.
Paragraf 1, nikdy se to tak nedělalo.
A navíc moderní ttamvaj se nesmí potkat s šukafonem(šukovlekem) protože tramvaj nesplňuje tsi crash.
Provoz bude plně obnoven pravděpodobně za 2-3 dny. Je poškozen svršek 1 a 3 staniční koleje.
zcela zbytečná trat zralá na zrušení
Ty bys z toho udělal cyklostezku trollíku, viď?
pěšostezku kola nemám rád
spíš by se mělo ujasnit, zda to bude retro nebo běžný provoz…
Zajímavé, jel jsem tam loni na podzim ve všední den mimo špičku a jako zralé na zrušení to teda rozhodně nevypadalo.
Jinak už jsem nad spoustou lokálek zlomil hůl, ale zrovna tady bude proti zrušení Ministerstvo obrany – a zcela důvodně 😉
Armáda už také lámala nad vlaky hole. Západ zrušil tratě a je už prakticky komplet na silnicích, zdrojů má přece dost. Jestliže nechali zrušit spojení od Nového Jičína do Valašského Meziříčí, pak nějaká Bechyně…
Tak s VOP Bludovice už armáda nic neměla. Ale jicinky je škoda.. po povodních sem ji prošel a byly tam dva zničené úseky..na které byly peníze.
Kdo bude raději přesedat daleko v lese, než aby jel přímo? Tím myslím místní lidi dojíždějící denně do práce, ne těch několik výletníků, kteří tam za provozu nejspíš ani nebyli.
Západ zrušil tratě?
A co ty VRT v Německu a Francii? Vážně věříš tomu, že si tady nikdo neumí otevřít mapu ani wikipedii a najít si Betuweroute, TGV, ICE, DB Shenker, HS2, Eurotunnel a další?
Nejsem si jistý , ale není tam samovratná výhybka? Protože to by byla už několikátá nehoda na samovratu během pár tydnů !!!
neni to spis problem strojvedoucich?
Je známa příčina typu špatně nastavená výhybka či podhozená výhybka, jízda přes návěst zakazující jízdu nebo problém s tratí či lokomotivou.
Tak nám ji teda řekněte, nestyďte se.
Se samovraty a signalizací jejich polohy stále není žádný problém, že.
Není. Proč by měl z?
Být
Tak, červené světlo je v předpisu.
Pokud se nepletu, tak k realizaci nedošlo zatím nikde.
Tato návěstidla jsou osazena na trati z Rakovníka do Jesenice.
Třeba v Lípě nad Dřevnicí je problém menší. Zde pro jistotu záblesková světla nejsou vůbec.
K čemu by tam byly když je tam výpravčí a má nad samovraty dohled?
Nevykolejilo to tam někdy už jednou s patrákem? Nyní s šukafónem…. A příště na té trati vykolejí i šlapací drezína 😂…. Samozřejmě hlavně, že se nikomu nic nestalo 👍
Patrák vykolejil v Táboře u železničního přejezdu v ulici Husova, několik km od Malšic.
Haha velice vtipné. Žádný sukafon ty joudo.
A co jsou ty vagónky, které ta žehlička tahá?
Šukovleky.
Šunkafleky
To jsou přípojné vozy BDtax. To opravdu není synomymum k šukafonu, byť jsou to vozy k němu dělané.
Viz moje reakce nahoře….pro cestujícího je to prašť jak uhoď….
Přípojné vozy r. 010.
😂😂👍
Ještě jinak, vám to Karle Jouzo nepřipadá vtipné? 010 za žehličkou? Tak za: 1) buďto jsme takoví frajeři a máme na to opravit trať do původní podoby a s 1500 V, aby na tom mohly jezdit retro „šaliny“ typu Elinka, které ještě v tom retro stylu přistavíme, abychom jich měli dostatek. 2) uznáme, že hrát si na nějakou historickou trať je nad naše síly a opraví se to do současného standardu, kde mohou jezdit i moderní vlaky. Současný stav neúdržby, když tam navíc nesmí ani Regionova, protože přece křižíkova trať a ani tam nemůže prakticky žádný normální elektrovkak a tak… Číst vice »
Ta oprava do „současného standardu“ bude zahrnovat tunel v Táboře nebo pro jistotu vybourání celé ulice? Protože problém na Bechyňce není v napětí, ale v poloměrech oblouků a ten nejmenší je v husté zástavbě.
Tak problém asi je i v atypičnosti nových vozidel na 1500 V…. Nic o bourání ulice jsem nepsal…ani o tom, že by tam musely jezdit plecháče s béčky.
1500 V není takový problém. Řešení pro oblouky i napětí tu už zaznělo mnohokrát- tramvaj, chcete-li tram-train. Ale samozřejmě to bude drahé a ve finále ne moc využité, protože zkrátka těch lidí tam moc není. Zdravíme do Gmundenu.
Zase, když to bude použitelnější pro místní a lázeňské hosty, těch lidí by mohlo jet více než dnes. Náklady by se také svezly, pokud to nebude čistá tramvaj s nutností překládky.
Takže se to kvůli vašemu „asi“ má přepnout, aby se zjistilo, že se problém nevyřešil? Pro vaši informaci Škodovka nabízela, že udělá úpravu panterů na 1500 V, pokud by vyšly zkoušky v obloucích, které se pak skutečně dělaly. Jenomže nevyšly.
Ne kvůli „asi“…ale co třeba i kvůli úspoře mědi na troleji, kvůli skutečnosti, že by nebyla potřeba extra měnírna a dalo se to napájet z koridoru atd..atd…
Ale abyste si nemyslel, to víte, že by se mi také líbila atypická trať s 1500 V a s atypickými vozidly… jenomže na to očividně nemáme… Šukafon s žehličkou to fakt nevytrhne….je to jen otázka času, kdy se rozpadne, stejně jako se na té trati rozpadá všechno.
Menirna je celkem nova, takze falesne dilema. Uspora medi je taky nesmysl, ta med tam uz je. Atd.
Problem jsou oblouky. A pouzitelna STARA vozidla, protoze atyp na 1500 V s takovymi chodovymi vlastnostmi na jedinou lokalku s celkem malyym provozem neni ekonomicke vyvijet
Tak nová měď tam asi není, když se to má rekonstruovat….predpokládám, že při té rekonstrukci se včetně sloupů snad vymění i to trolejové vedení….nebo trolej zůstane? 🙈
MOžná to není ekonomické vyvíjet, ale ono to ani není potřeba vyvíjet. Stadler GTW …
Což umí většinou lidé pochopit. Co pochopit neumí je, proč nedošlo k nákupu elektrických vozidel jinde? Škoda přece není jediný výrobce….
To sice není, ale když jezdí pantery všude okolo, tak by bylo fajn tady nemít atypy kvůli logistice údržby.
A jinak která běžně vyráběná jednotka zvládne oblouk 110 m?
To sice vím, ale je to poslední trať na 1500V. Stojí za to ji zachovat a přitom kombinovat muzejní a běžný provoz. Panter mi jako cestujícímu celkem vyhovuje, ale tudy cesta nevede….
Ech, současný standard nejsou jen poloměry olbouků. Tramvaj dle současného standardu zvládá nějakých R=25 metrů?
Mšenka před rekonstrukcí zcela jistě splňovala minimální poloměry nejen pro šukafon.
Naopak ve Švajcu mají … Stadler GTW a odvozené stroje jezdící po udržovaných tratích, kde oblouk o poloměru méně než 150 m neznamená nemožnost např. bezstykové koleje. Svařují se i u těch tramvají a šalin v ČR.
regionova tam smi, jen ji tam nechce objednatel.
Ano vím…kvůli tomu, že je to elektrifikovaná trať.
Tak to je problém SZ
Není
Takže teď není provozní ani jedna z Žehliček na Bechyňce.
To je ovšem tragédie. Chudáci cestující budou muset jezdit regionovou místo Baafxu! A taky přijdou o retronátěr. A co teprve ta újma z dieselu pod dráty??
Milí mínusáři. Rozhodně nemám radost z toho, že ten vlak vykolejil. Nicméně nemám ani radost z toho, že na této trati kraj a dopravce realizují přepravu běžných cestujících touhle retrosoupravou, která se mi sice na fotkách líbí, ale její kvality pro cestující jsou zoufalé. Regionova taky není žádný zázrak, ale proti tomuto soustrojí je pro tyhle tratě OK.
Marný boj.
Asi tak. Na pohled je to pěkné, jede to v elekrické trakci, ovšem tahat 64t lokomotivovu 2 vozy lehké stavby oproti regionově, která má 40 t, je ekonomicky neobhajitelné. O bezbariérovosti a vakuovém WC nemluvím.
I já sám se občas rád svezu elektrickou soupravou na Bechyňce, ale zkusme se zamyslet i nad tou provozní realitou. Já vím, že Františkovi Křižíkovi by se regionovy asi nelíbily, ale zas si uvědomme, že ten provoz platíme ze svých daní my všichni (to, že se platí zbytečnější věci, je pravda, ale ne omluva).
… elekrickou loko tahat dva vozy lehké stavby s naftovým topením.
Myslím, že panu Křižíkovi – vynálezci, by se především nelíbilo, že při dnešních technických možnostech, je trať tak morálně zastaralá a provoz na ní tak neekonomický.
Proč má trať od doby vzniku tak malé oblouky? Proto, aby náklady na její stavbu (pozemky) byly nízké. Jeho elektrickým vozům lehké stavby, které na ní po jejím otevření nasadil, to nevadilo.
Regionova a bezbariérová? Jako vtip dobrý,to je atrapa na bezbariérové vozidlo, ne skutečně bezbariérové vozidlo, hlučnost v tom je horší jak v 810.
Přesně tak, bezbariérový přístup je pro pár sedících lidi na sklopkach u WC jinak se musí stejně vždy do schodů…
Navíc tam snad nikde není nástupiště 550 mm nad TK, takže bezbariérovost se stejně nekoná ani s nízkopodlažním vozidlem.
No však o to jde; aby ti, co nemůžou, do schodů nemuseli. Ti ostatní to zvládnou. Regionova je lowcost souprava pro málo vytížené tratě. Buďme za ní rádi.
Přál bych vám i vám podobným našlapanou nedělní Regionovu, jak se na téhle trati zoufale snaží s plným pískem vyjet. Zážitek k popukání
To je snad řešitelné 113 na přípřeži u vybraných vlaků, a ne celoročním proháněním téhle šotoušoviny.
Křižík se jako vynálezce a inovátor z toho obrací v hrobě, co se na té trati v současné době děje….
Regionova pro tuto trať teda rozhodně není OK ani náhodou. Nejen kvůli elektrizaci, ale také kvůli sklonovým poměrům. A ta „retrosouprava“, jak ji nazýváte, prošla poměrně zásadní rekonstrukcí a v rámci možností je vybavena vším, co je potřeba.
ano, je skvele objednavat tenhle srot, kdyz tam muze jezdit rychlejsi, levnejsi a pohodlnejsi autobus.
Nejsem zastánce každého kusu kolejí a i tady, stejně jako na většině podobných tratí, by ty lidi zvládl odvozit autobus. Na druhou stranu, takhle trať má jistou přidanou hodnotu ve své historii. Nějaká minimální nákladní doprava tam je, plus vlečka na letiště. Já osobně bych tu trať nechal v jakési hibernaci – osobní vlaky 814, údržba stávajícího stavu, sem tam historická jízda 1500 V..
Možná bych šel dál a zeptal se u Stadlera, jestli dokáže seskládat 25 kV a 1500 V do jedné kastle. Odděleně to vyrobili v desítkách kusů. Popřípadě v CZ Loko, Belgičanky zvládli.
Nejenže může, ale dokonce jezdí, takže můžete být v klidu, nikdo vás jezdit „šrotem“ nenutí.
tak proc se plytvaji verejne finance na objenavku sluzeb dopravce, ktery ma pro tuto trat jen nevyhovujici vozidla?
Proč se plýtvají veřejné finance na divadlo tam, nemocnici onde, školu v Horních Kotěhůlkách atd. atd.? Protože je po tom politická poptávka, resp. není poptávka to zrušit.
A co takhle neobjednat většinu okresních muzeích, divadel ve městech do 100000 obyvatel?
Omyl, oranžová 001 se v pondělí vrátila do provozu.