MŽP zrušilo souhlas s obchvatem Třebíče, příprava začíná znovu
I/23, obchvat Třebíče, vizualizace. Pramen: ŘSD

Po novém obchvatu Třebíče má mimo jiné proudit technika a nadrozměrné celky na stavbu jaderné elektrárny Dukovany.
S dostavbou Dukovan se stále mluví jen o silnicích. Neměli by se ozvat i železniční nákladní dopravci? Na stavbu, zejména v první fázi, půjde ohromné množství sypkého materiálu , panelů, železa, armatur… prostě komodit ideálních pro pro dopravu po železnici.
V jakém stavu jsou tratě v okolí, vlečky, odstavné koleje, je dostatečná kapacita?
Vlečka do elektrárny je adekvátně udržována. Viadukt vlečky přes údolí řeky Rokytná byl nedávno pořádně opraven.
Obchvat a Dukovany jsou důležitější než pár stromů. A státní složky (MŽP, MD, ŘSD) by měly táhnout za jeden provaz pro dosažení požadovaného cíle a ne si navzájem házet klacky pod nohy.
Problém je nízké dopravní zatížení I/23 a varianty obchvatu Třebíče dále od centra na sebe nestrhavaji tolik dopravy, aby se to ekonomický obhájilo, proto se zvolila varianta „nového průtahu“, která slouží částečně i vnitroměstské dopravě, která obchvat „uživí“, ale je faktem, že vláda souhlasila, že záměry sloužící pro Rukovyny nemusí svou ekonomickou efektivitu prokazovat samostatně, jelikož socio-ekonomicke přínosy z elektrárny to pokryjí…
Nijak nehodnotím trasu obchvatu, ale mluví se tu o ekologických spolcích nebo o Dětech Země a Vodě z Tetčic?
„Obchvat Třebíče“ určitě není ekologický spolek, ale je to spolek personálně úzce spjatý s opoziční stranou „Třebíč občanům“.
Dlouhodobě prosazují variantu vzdálenější od města (vč. všech „pro“ i „proti“, které by to znamenalo).
Všimněte si, že jsem zrovna tento spolek záměrně nezmínil.
Však to nebyla reakce na vás, ale na článek. 😉
Když jsem jako nezúčastněný viděl ten návrh „okruhu“ Třebíče, tak jsem si taky říkal, že je to spíš průtah nebo nová městská ulice než okruh.
Když mám terén v podobě „náhorní plošiny“ se zařízlým údolím řeky Jihlavy, tak když chci plynulou rychlou komunikaci, tak ji musím vytáhnout na tu plošinu: https://mapy.com/s/dobodezavo
Ono by to nemuselo být jihem, šlo by to obdobně i severem, ale do Dukovan je to lepší takhle.
Salámová metoda taky někdy funguje, ale zrovna tady bude výsledkem komplikovaný průjezd Třebíčí, pak celá cesta údolím do Vladislavi, pidi obchvat Vladislavi…a výsledek bude tristní.
Obchvat není okruh.
Proč ne a hned pokračovat severně nad Náměšť a na napojit se na D1 v exitu 162. Proč má veškerá doprava z JČ kraje mířit do Brna přes ta všechna městečka a vísky před ním. D1 výhledově 3+3 od Kývalky až po Bíteš.
Hlavní tranzit je ČB-Brno Z-V, výrazná doprava je i na VM a Jihlavu, čili na sever. Stávající návrh na východě převede tranzit z II/360 MB – VM, na západě vyústí před křižovatkou na Brtnici/Jihlavu. Čím víc půjdete víc na jih, tím méně bude obchvat funkční.
Neříkám, že řešení je ideální, na druhou stranu z velké části jde přes zahrádkářskou kolonii (územní rezerva pro obchvat) a průmyslovou zónu.
Nicméně ČB – Brno už teď vede/může vést přes Tábor – Pelhřimov – Humpolec, eventuálně Třeboň – J. Hradec – Pelhřimov – Humpolec.
Já teda nevím, říkat „průtah“ něčemu co odřízne akorát obchoďáky a zahrádky? To ten současný ano, ten vede 50m od kostela, a „jižně“ od něj bylo signifikantní množství ulic/domů už když vznikal, to ano, ale ten projektovaný sice asi není dokonalý ale je násobně „dál“…
Co ty stromy, když se udělá obchvat dostatečně daleko od města, bude jeho délka větší (řekněme třeba dvojnásobná), nepadne jich pak též zhruba dvojnásobný počet?
A mimochodem co železnice, ta bariéru netvoří, ta tam nevadí??
Tvoří ji. https://trebicsky.denik.cz/zpravy_region/z-domku-do-boroviny-podchodem-sprava-zeleznic-ladi-s-trebici-detaily-projektu-20.html
Lidé tam přecházejí přes koleje i tak. A Dobrá správa měla v roce 2016 nakonec 7 měsíců na to, aby tam ten průchod pro pěší udělala (tak dlouho tam nakonec měla výluku). Leč nestalo se.
No podchod pod tratí se naštěstí staví citelně snadněji než obchvat… určitě by měl vzniknout.
A ŘSD se tedy bude snažit stále protlačit tento obchvat ve stejné stopě? To zahájení stavby v 2028 je asi nějaká pohádka. A pokud nezačnou nějaký obchvat stavět před dokončením dostavby Dukovan, tlak na stavbu obchvatu poleví.
Bylo by hezký, pokud se zbaví kruháčů a budou tam mimoúruvňové křižovatky
Podle mého názoru by na trase určené k dopravě nadrozměrných dílů snad neměl být tunel. Nebo snad bude taky nadrozměrný? Jsou známy rozměry největších nadrozměrných dílů?
O tomto tunelu se vždy říkalo že bude zakryt až dodatečně po dostavbě Dukovan.
No tak to potom jó…
Co si představujete pod výrazem nadrozměrný? V ČSN 73 6201 máme předepsánu výšku průjezdného profilu min. 4,80 m na dálnicích a silnicích I. a II. třídy a 4,50 m na silnicích III. třídy.
Dále pak existuje vybraná silniční síť, kde je nutno navrhovat průjezdný profil 5,20 m, především v okolí JE. Například slavný tunel Valík má fyzickou výšku nad vozovkou 5,35 m, což odpovídá onomu limitu 5,20 m + 0,15 m na tzv. volnou výšku mezi průjezdním průřezem a konstrukcí mostu nebo tunelu. Přeprava většího nákladu se tedy po dálniční a silniční síti v ČR nepředpokládá.
Joooo, 150 stromů, ty budou dodávat elektriku celé republice…..
Navíc kdyby ŘSD zahrnulo do plánů vysadit 300 nových stromů (není problém), zavřelo by těm ekoteroristům ústa.
To není vůbec jisté.
Spolku „Obchvat Třebíče“ určitě ne, tomu jde o konkrétní trasu, ne o počty stromů.
A ten obchvat Třebíče dodá kolik MWh elektřiny? Nehledě na to, že se stavba současných dukovan zrealizovala i na původních silnicích a obchvat Třebíče potřeba nebyl.
Na původních úplně tak ne, např. dnešní II/351 mezi Třebíčí a Slavičkami vede dost jinudy než dříve.
Totéž obchvat Valče (na tehdejší dobu věci nevídané) aj.
Jak dlouho necháme ekoteroristické spolky nechat takto šikanovat všechny ostatní?
https://www.volby.cz/pls/kv2022/kv1111?xjazyk=CZ&xid=1&xdz=2&xnumnuts=6104&xobec=590266&xstat=0&xvyber=0
číslo 2 – „Třebíč občanům“ – měli jinou trasu obchvatu už v roce 2022 (a snad i o 4 roky dřív) jako jedno ze svých stěžejních témat a i zde připomínám, že personálně je to velmi úzce propojené s tím spolkem „Obchvat Třebíče“.
Ostatně, části třebíčských občanů se nedivím, že chtějí vzdálenější trasování, zejména těm z paneláků v ulici Spojenců, kteří by měli obchvat „pod strání od jižních oken“.
No já znám z mnoha průjezdů jenom tu budoucí „východní“ část toho obchvatu, ale ta podle mě sedí jak „pr*el na hrnec“. Ta západní tam evidentně má problém s tím „kudy prorazit“ do toho bych si netroufal mluvit…
Jj, mmch. však i severovýchodní část (Rafaelova ul. budováno po 10letém odkladu v letech 2001 – 2002) je trasována „hned za baráky“ (i za cenu vysoké protihlukové stěny) a logicky na to navazuje zamýšlená jihovýchodní část.
Když se stavěli v 80. létech Dukovany, tak nadrozměry putovali kudy? Přijde mi, že se pod novými bloky chce zase schovat zbytečně moc věcí. Tím nezpochybňuji obchvat Třebíče. Vadí mi argumentace.
Stačí si porovnat velikost například parogenerátorů/reaktorů pro blok o výkonu 440 MW a pro blok o výkonu přes 1000 MW. Navíc v bloku od KHNP je těch parogenerátorů méně (myslím polovina).
Nove reaktory maji mit cca dvojnasobny elektricky vykon, tedy i cca dvojnasobny tepelny vykon. Reaktorova nadoba samotna ma prumer cca 4,5m a nova nebude zasadne vetsi. Vetsi ale budou parogeneratory a ty budou jiste vetsi nez 4,5m v prumeru
To by mne taky zajímalo. Před 45 lety se to dokázalo a dneska je to problém?
Aby nakonec nezjistili, že jednodušší to bude dopravit vzduchem -vzducholodí – než postavit nové silnice.
Místo vzducholodí maj u Berlína Tropical islands…
Jakou si představujete, že mají nosnost vzducholodě? Dneska se pohybují někde lehce nad 10 tun. Nádoba reaktoru má cca 800 tun, parogenerátor asi 170 tun. Na balonky z poutě to nezavěsíte.
Tak pokusy (i po roce 2000) postavit vzducholoď o nosnosti až 500 tun tu byly (minim. DARPA v USA; možná Zeppelin v DE) – ani vlastně nevím jak dopadly.
Dopadly nakonec dobre. Vsichni zucastneni si uvedomili, ze je to nesmysl, takze do toho nikdo zbytecne nelil penize.
Celý projekt VVER 440 byl kocipován tak, aby hlavní díly byly dopravitelné po železnici z prostého důvodu neexistence kvalitních silnic v SSSR a jejich omezené sezónní sjízdnosti. Zřejmě uvažovali s ruským profilem, u nás to šlo jen částečně a tzv. s odřenýma ušima.
Ano, ale tuším tlaková nádoba reaktoru byla vyrobená u nás (Škoda JS)? Takže se pravděpodobně jednalo hlavně o výměníky (parogenerátory) primárního okruhu, 6 na každý blok, jo ty jsou dost velké a vyráběné v Rusku, rozměr cirka 3,3m průměr délka 12m hmotnost okolo 200tun…
Západní reaktorový blok bude mít 4 vertikální parogenerátory, tam to bude dost jinačí rozměr a hmotnost… samotná tlaková nádoba ta bude jen mírně větší než VVER440, někdo okolo 5m průměr, hmotnost cirka 500tun
Jelikož se nejedná o obchvat města, ale obchvat centra, je kritika zcela na místě.
Vůči městu je ten obchvat obdobný jako I/38 v Jihlavě (i tam mmch. za cenu tunelu).
Smlouva na nový blok je podepsána, ale infrastruktura k dopravě dílů v nedohlednu….To bude zase blamáž…
Díly lze dopravovat nejen od Labe, ale i od Dunaje…
Odtama je to s cestama lepší? Nějak se mi nechce moc věřit… a rakušáci budou celí šťastní, ti jo 🙁
Skvěle. Severní trasa pražského průtahu je podobný paskvil.
Pořídil jste bydlení poblíž a neobtěžoval jste se seznámit s územním plánem? Jo, to naštve. Tím spíš se to teď vehementně budete snažit přehodit na další, kteří (zatím) žádnou dálnici „in my backyard“ mít neměli, že? Klasika.
Opět by to chtělo napadnout nějakou asociací řidičů a hlavně obyvateli města aby tam nebyly ty nesmyslné kruhové obhezdy a nahradit ji mimoúrovňovým křížením
Neměly být ty kruháče na mostě nad hlavní trasou?
https://www.youtube.com/watch?v=uWbkkA2EfFk&t=1s