MŽP zrušilo souhlas s obchvatem Třebíče, příprava začíná znovu

Po novém obchvatu Třebíče má mimo jiné proudit technika a nadrozměrné celky na stavbu jaderné elektrárny Dukovany.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se výrazně komplikuje cesta ke stavbě obchvatu Třebíče na silnici I/23, kudy má mimo jiné proudit technika a nadrozměrné celky na stavbu jaderné elektrárny Dukovany. Tuhý odpor ekologických spolků vrátil přípravu obchvatu o značný kus zpět.
Ministerstvo životní prostředí zrušilo souhlasné stanovisko, které v procesu posuzování vlivů na okolí (EIA) vydal úřad Kraje Vysočina v lednu 2024. V návaznosti na souhlasné stanovisko EIA získalo ŘSD loni v srpnu také územní rozhodnutí. To však napadly ekologické spolky, konkrétně Děti Země, Obchvat Třebíče a Voda z Tetčic. ŘSD tak nemá souhlasné stanovisko EIA ani územní rozhodnutí.
Podle Dětí Země dojde například ke zbytečnému kácení téměř 150 stromů a také k poškození krajinného rázu v údolí Stařečského potoka, v Terovském údolí, v Lorenzových sadech a u řeky Jihlavy na východním okraji města. Obě zmíněná údolí mají být podle plánů ŘSD přemostěna.
Podle názoru spolků by Třebíč měla mít „skutečný obchvat mimo obytnou zástavbu a cenné lesnaté zázemí s výskyty kolem třicítky zvláště chráněných druhů živočichů, nikoliv další a ekonomicky neefektivní průtah“. Plánovaný obchvat označují za nový průtah. Proces EIA podle nich „rezignoval na pečlivé posouzení vlivů průtahu a také jeho variant, včetně velkého obchvatu města“.
Ředitelství silnic a dálnic proto mění strategii. Původní zpracovanou dokumentaci pro vyhodnocení vlivů stavby na životní prostředí (EIA) ze schvalovacího procesu stáhne a podá novou. Tento krok podle ŘSD proces přípravy usnadní a umožní zahájit stavbu do tří let. Stavba měla dle původních plánů začít nejpozději v roce 2027, nově silničáři hovoří o roku 2028. Potrvá tři roky.
„Ředitelství silnic a dálnic nyní původní dokumentaci EIA nechá aktualizovat, doplnit a podá znovu žádost o vydání stanoviska. S vydáním souhlasného rozhodnutí je počítáno v prvním pololetí příštího roku, se zahájením stavby pak nejpozději v prvním pololetí 2028,“ uvedl šéf jihlavské filiálky ŘSD Aleš Kratina.
Do té doby chystá ŘSD opravy a menší stavební úpravy průtahu Třebíčí v úseku od křižovatky u Červené Hospody až po mimoúrovňovou křižovatku s Hrotovickou ulicí u nemocnice.
Vytížená silnice, kterou využije přes 16 000 automobilů denně, vede dnes fakticky středem starobylého města a rozděluje ho vedví. Prochází městem od západu k východu přes ulice Pražská, Sucheniova, Bráfova, Sportovní a Brněnská. Provoz mimo jiné komplikuje množství světelných křižovatek. V rámci přípravy staveniště v Dukovanech se zřejmě průtah nevyhne přepravě těžké techniky.
Obchvat má město tranzitu zbavit.
Stavba I/23 Třebíč, obchvat
Délka hlavní trasy: 5 992 m
Mostní objekty: 8
Tunel Borovina: délka 226 m
Mimoúrovňové křižovatky: 3 (Znojemská, Hrotovická, Brněnská)
Křižovatky úrovňové: 3 okružní, 3 stykové
Protihlukové stěny: 4 (celková délka 476 m)
Předpokládaná cena stavby: 4,2 miliardy Kč bez DPH