Mzdy řidičů v Ostravě poprvé přesáhnou 40 tisíc korun, budou závislé i na tržbách
Každý zaměstnanec DPO dostane přidáno nejméně 10,13 procenta, dosáhnout však může i na více jak 20procentní navýšení.
Vedení Dopravního podniku Ostrava (DPO) a zástupci všech tří odborových organizací uzavřeli novou čtyřletou kolektivní smlouvu. Ta deklaruje navýšení mezd a zaměstnaneckých sociálních nákladů v rozpočtu v roce 2024 o 153 milionů korun. Každý dostane přidáno nejméně 10,13 procenta, v závislosti na kvalifikaci, zásluhovosti a věrnosti však může dostat i více jak 20 procent. Průměrná mzda v DPO tak přesáhne hranici 40 tisíc korun, dosud to bylo 36 tisíc korun.
V každém následujícím roce až do roku 2027 je pro zaměstnance dohodnuto další navýšení o 50 milionů korun a 20 procent z meziročního navýšení tržeb z jízdného. Zaměstnanci DPO budou navíc zainteresování na tržbách jízdného.
Po pěti letech praxe a dosažení věku 50 let získají zaměstnanci každých pět let odměnu za věrnost 20 tisíc korun až do skončení pracovního poměru. Například řidiči mají každé dva roky garanci vyššího osobního ohodnocení. Vyšších mezd mohou dosáhnout zaměstnanci i s ohledem na kvalifikaci, například řidiči s oprávněním pro tramvaj, autobus i trolejbus si mohou vydělat o 18 procent více než řidiči s oprávněním pro jeden typ vozidla. U oprávnění na autobus a trolejbus jde o navýšení o 8 procent.
„Intenzivní debaty probíhaly do podpisu smlouvy celkem 139 dní. Ve výsledku se podařilo do nové kolektivní smlouvy zakomponovat i prvky nové personální strategie DPO 2024-2034. Ta nese název DPO přístav Jistoty,“ uvedl generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.
Nultý bod nové náborové kampaně
DPO zdůrazňuje, že zaměstnanci jsou členy jeho rodiny navždy. Mají tak například nárok na zvýhodněné stravování a jízdní výhody i pro rodinné příslušníky také po odchodu do důchodu. Každý pracovník má nově nárok na příspěvek do penzijního připojištění 800 korun měsíčně.
Myslí se i na další nadstandardní sociální výhody; každý zaměstnanec je pojištěn proti odpovědnosti za škodu způsobenou zaměstnavateli, spolu s rodinou získává jízdní výhody, má možnost profesního rozvoje ve vlastní autoškole, ale také nárok na slevy na nájemní bydlení, bankovní služby, pravidelné svozy apod. Nová personální strategie je podle Moryse zároveň jakýsi nultý bod nové náborové kampaně.
Kompromis mezi představami odborářů, možnostmi DPO a města
„Jednání o nové kolektivní smlouvě byla zejména v závěru dlouhá, intenzivní a korektní. Výsledek vnímám jako slušný kompromis mezi našimi představami, možnostmi DPO a města. Nejpozitivnější je z mého pohledu skutečnost, že do tarifních mezd šla nejvyšší část finančních prostředků určených pro navýšení mzdových nákladů,“ uvádí Ivo Protivínský, uzavírá ZO OS DOSIA při DPO a.s. a Škoda Ekova a.s.