Mýto v srpnu vyneslo státu o sedm procent více, i když pracovních dnů bylo méně
Kamion na silnici I/20. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Od začátku roku se na mýtném vybralo 12,7 miliardy korun.

Od začátku roku se na mýtném vybralo 12,7 miliardy korun.
Tak to je výhra – vydělávat peníze na průjezdu kamionů, přeletem letadel, exportem elektřiny… Jako za minulého režimu
Teď ještě srovnat mýto s Rakouskem a bylo by to. Provoz by se rozdělil prodle toho, kam kdo jede a ne, že se jim vyplatí zajížďka přes nás jen proto, že je to o polovinu levnější.
Doporučuji navštívit dálnice v okolí Salzburgu a Linze a pokračování směr Wien a dál na Maďarsko a směrem Villach nebo Muenchen Salzburg a Regensburg Linz a pot takhle mluvit nebudete. Ten tranzit tam je také silný. Objíždí se Švýcarsko a to převážně z důvodu celnich procedur pro tranzit.
Nebojte, jezdím dost, a nejen tam. Ale furt nevidím důvod, proč vybírat polovinu toho, co sousedi.
Tak u nás se zaklínáme šikanou kamionů a řidičů, tak jim to chudáčkům ulehčujeme, aby je alespoň někdo nešikanoval, když všichni okolo jsou zlí. To že potom občani platí zničené silnice, nemáme na dvojky trojky, a teď už ani na nové dálnice je věc druhá. V podstatě jsme takoví ti hlupáčci, co chudým Čechům berou a bohatým německým kamioňákům dávaj.
To je smesne. Ministerstvu dopravy chybi na pristi rok 60 miliard a od komercni dopravy se na mytnem nevybere ani 20.
Přesně tak. Mýto mělo být minimalně dvojnásobné, pak by chybělo „jen“ 20 mld. Stejně ty dálnice staví z půlky pro zahraniční tranzit, tak ať hezky cizáci přispějí. Zastavovat stavby kvůli nízkému mýtnému a neschopnosti zkasírovat viníky je ostuda na entou. Dobrý hospodář a ekonom někde ve firmě by si nedovolil takové výdaje bez zajištěného příjmu.
Je vidět, že jste znalec, ale mýlíte se. Zkuste si představit třeba takový nově postavený byt nebo dům k pronájmu, jeho cenu, způsob financování a běžné nájemné. Dálnice a mýto je prakticky to samé.
Dobrý hospodář a ekonom nejspíš bude vědět, že zboží je nutné dopravit, aby se dalo prodat.
Dobrý hospodář a ekonom ví, že zboží dopravované na dálku má být dražší, než zboží dopravované na kratší vzdálenost. Bohužel díky nerovným podmínkám toto zatím neplatí.
Pomeranč vypěstovaný u Písku musí být levnější než pomeranč že Španělska. Protože byl dopravován na kratší vzdálenost.
Ach jo. Nejhorší na tom je, že i lidé s takovýmito znalostmi mají volební právo.
Pokud neznáte jiné ovoce, než pomeranče, tak musíte psát o pomerančích. Asi nevíte, že došlo k likvidaci asi milionu jabloní. Jinak právě jablko je pro náš organismus přirozenější/zdravější, než pomeranč.
Jinak, svým příspěvkem jsem chtěl napsat, že kdo chce zboží dovezené, ať si dopravu zaplatí i s externalitami. K tomuto se jeví jako nejlepší nástroj mýtné.
SŽ vybere jen 4.5mld… navíc ty peníze z mýta tu údržbu silnic opravdu pokryjí
Nebyly původně ambice(po vzoru Asfinagu) aby peníze z mýta pokryly výstavbu dálnic?
Rakouska známka stojí podobně jako naše, navíc udržují vetsi sit a vic tunelu. Ok, nevím jak se liší mýto pro náklad, ale nepředpokládám, že mají o tolik víc nad údržbu.
O spotřební dani z paliv se říkalo, že je to na výstavbu… tam těch 80-90mld by mělo stačit.
Nestačí.
https://sfdi.gov.cz/wp-content/uploads/2024/12/rozpocet-sfdi-2025.pdf
Kapitálové výdaje 73 mld. Kč včetně železnic a cyklostezek.
Výdaje na SFDI na silnice celkem 62 mld Kč.
A to myslíte, že to jsou veškeré výdaje na silnice? Celý rozpočet ŘSD je 80,7 miliard korun a to jsou jen dálnice a silnice 1. třídy. Výdaje krajů na silnice 2. a 3. třídy jsou navíc. K tomu ještě obce.
Pro ilustraci jen výdaje Středočeského kraje na silnice byly už před pár lety 5 miliard korun ročně, rádi by 8, viz rozhovor co byl tady. A to je jen jeden kraj.
Ale krásně ilustrujete, proč je ČR zaostalá země, jediné, co vám jde, je lhaní a demagogie.
Na dani z pohonných hmot se vybere přes 90 miliard Kč, tedy více než jsou investice SFDI a krajů do silnic. Mimoto má MD příjem z mýtného 15 miliard Kč z kamionů a autobusů což pokrývá náklady na údržbu. K tomu ještě platí dálniční známky ostatní vozidla do 12 t a také stát vybírá silniční daň.
Snít můžete, ale realita je jiná. Nejsou peníze na krajské silnice anni 60mld na nové dálnice.
Mýto platí co je nad 3,5t silniční vozidlo nad 12t.
Už to zdaleka není ani 90 mld. Citujete údaj z doby, kdy spotřební daň na naftu byla vyšší.
Je to méně, ale ne o moc, za rok 2024 to bylo 84 mld. Kč.
84 mld. je výnos pouze se spotřební daně, spolu s DPH bude výnos daleko přes 100 mld. Silniční doprava je pro stát dojnou krávou a to doslova.
A počítal jste někdy náklady na všechny komunikace, údržbu a především externality?
Dojná kráva, kvůli které našim potomkům likvidujeme krajinu.
Celý rozpočet ŘSD je 80,7 miliard korun a to jsou jen dálnice a silnice 1. třídy. Výdaje krajů na silnice 2. a 3. třídy jsou navíc. K tomu ještě obce.
Pro ilustraci jen výdaje Středočeského kraje na silnice byly už před pár lety 5 miliard korun ročně, rádi by 8, viz rozhovor co byl tady. A to je jen jeden kraj.