Mýto přehledně: Kamiony nejzatíženější dálnice a silnice. Vede Brno, nejméně výnosná je D6
Nejméně využívané z hlediska nákladní dopravy jsou karlovarská D6 a strakonická D4
Společnost CzechToll, která už déle než rok provozuje na českých dálnicích a silnicích I. třídy mýtný systém, poskytla na vyžádání deníku Zdopravy.cz některé podrobnosti k výběru mýta. Vyplývá z nich například, že nejvýnosnější (tudíž kamionovou dopravou nejzatíženější) je úsek dálnice D1 u Brna. Naopak nejméně využívané z hlediska nákladní dopravy jsou karlovarská D6 a strakonická D4. Brno přitom vede i v kategorii silnic I. třídy, když tamní I/52 fakticky supluje dálnici.
Na mýtném se loni vybralo rekordních 11,5 miliardy korun, což je meziročně o 5,24 procenta více (+573 milionů korun). Vyšší výběry jsou dány výhradně rozšířením zpoplatněné sítě o dalších 900 kilometrů silnic I. třídy, ke kterému došlo před rokem. Společnost CzechToll tak korigovala své původní vyjádření, že vyšší suma by byla vybrána i při srovnatelném rozsahu sítě. „Negativně se na výběru mýtného projevila zejména jarní omezení ekonomiky, kdy byly zaznamenány dvojciferné propady ve výběru mýta,“ uvedl mluvčí CzechTollu Miroslav Beneš.
Mýtné se dnes vybírá na 1 102 kilometrech silnic I. třídy a 1 307 kilometrech dálnic.
TOP 10 plátců mýtného podle země registrace vozidla v roce 2020
Česká republika |
5 850 mil. Kč |
Polsko |
2 029 mil. Kč |
Slovensko |
1 061 mil. Kč |
Rumunsko |
653 mil. Kč |
Maďarsko |
538 mil. Kč |
Bulharsko |
252 mil. Kč |
Srbsko |
236 mil. Kč |
Litva |
193 mil. Kč |
Německo |
135 mil. Kč |
Turecko |
77 mil. Kč |
Přehled nejvytíženějších a nejméně vytížených úseků na českých silnicích a dálnicích v roce 2020
pozn.: v přehledu nejsou záměrně úseky, kde byla např. dlouhodobá uzavírka z důvodu rekonstrukce komunikace
Název mýtného úseku | Počet mýtných transakcí |
Nejvíce vytížené úseky dálnic: | |
D01-032: Brno-centrum – Brno-jih 1 |
2 676 080 |
D01-032: Brno-jih 1 – Brno-centrum |
2 625 431 |
D01-005: Modletice – Doubravice |
2 561 295 |
D01-005: Doubravice – Modletice |
2 525 367 |
D01-031: Brno-centrum – Brno-západ |
2 266 213 |
Nejméně vytížené úseky dálnic: | |
D06-007: Lubenec – Bošov |
190 431 |
D06-007: Bošov – Lubenec |
205 514 |
D04-009: Skalka – Háje |
206 392 |
D04-009: Háje – Skalka |
218 365 |
D04-011: Předotice – Nová Hospoda |
227 271 |
Název mýtného úseku | počet mýtných transakcí |
Nejvíce vytížené úseky silnic I. třídy: | |
I52-003: Modřice-sever – Modřice-jih |
1 109 091 |
I52-004: Popovice – Modřice-jih |
1 077 340 |
I52-002: Modřice-sever 1 – Modřice-sever |
1 072 486 |
I52-005: Rajhrad – Popovice |
1 072 310 |
I52-003: Modřice-jih – Brno |
1 060 346 |
I52-004: Modřice-jih – Popovice |
1 026 198 |
I52-005: Popovice – Rajhrad |
1 021 228 |
I52-001: Brno – Modřice-sever 1 |
998 459 |
I35-125: Křelov – Olomouc |
669 920 |
I35-126: Olomouc – Křelov 2 |
659 315 |
I11-004: Hradec Králové – (I/11,MK 1) |
651 459 |
I11-003: (I/11,MK 1) – Hradec Králové-Svobodné Dvory |
650 094 |
I11-001: Hradec Králové-jih – Hradec Králové-Kukleny |
646 992 |
I11-002: Hradec Králové-Svobodné Dvory – Hradec Králové-jih |
643 708 |
I35-125: Křelov 2 – Křelov |
643 649 |
I11-004: (I/11,MK 1) – Hradec Králové |
633 726 |
I11-003: Hradec Králové-Svobodné Dvory – (I/11,MK 1) |
632 867 |
I11-001: Hradec Králové-Kukleny – Hradec Králové-jih |
627 969 |
I11-002: Hradec Králové-jih – Hradec Králové-Svobodné Dvory |
626 726 |
I35-107: Opatov – Koclířov-západ |
619 241 |
Nejméně vytížené úseky silnic I. třídy: | |
I12-001: Hranice hl. m. Prahy – Úvaly-západ |
53 691 |
I12-001: Úvaly-západ – Hranice hl. m. Prahy |
54 799 |
I43-038: Svitavy-Lačnov – Svitavy |
58 820 |
I20-003: Plzeň-Černice – Plzeň-Černice 2 |
60 869 |
I12-002: Úvaly – Úvaly-západ |
63 418 |
TOP 10 počtu mýtných přestupků dle země registrace:
Počet přestupků |
Počet registrací |
|
Česká republika |
165 110 |
155 526 |
Polsko |
63 953 |
143 912 |
Německo |
16 565 |
26 231 |
Rumunsko |
16 092 |
40 453 |
Slovensko |
13 603 |
26 513 |
Litva |
9 511 |
25 622 |
Maďarsko |
8 660 |
25 547 |
Španělsko |
7 067 |
5 905 |
Bulharsko |
6 995 |
16 279 |
Turecko |
4 754 |
9 479 |