Mýto jako záchrana fondu dopravy. Finance počítají s růstem sazeb a výnosů

Kamion, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKamion, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) neskýtá na příští léta příliš optimistické čtení, a to především pokud jde o rozpočtové

Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) neskýtá na příští léta příliš optimistické čtení, a to především pokud jde o rozpočtové výhledy na roky 2021 a 2022. Zbystřit by přitom měli především provozovatelé kamionů, neboť ministerstvo financí počítá s výrazným nárůstem výnosů z mýtného.

Zatímco letos se počítá se zhruba 11 miliardami korun, příští rok to je 12,5 miliardy. To se dá vysvětlit rozšířením zpoplatněné sítě od ledna o necelých 900 kilometrů silnic I. třídy. V letech 2021 a 2022 by ale mýto mělo vynést shodně dle předpokladů ministerstva financí už 14,4 miliardy.

„Návrh ministerstva financí na období let 2021 a 2022 týkající se výnosů z mýtného ve výši 14,4 miliardy korun lze považovat za splnitelný za předpokladu principiálních změn, jako je změna rozsahu zpoplatnění dálniční sítě a zvýšení ceny poplatků za užívání dálnic a silnic zejména v souvislosti se zohledněním ekologických externalit,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Dodal, že vše je věcí diskuse, „která bezpochyby po dořešení rozpočtu pro příští rok nastane“.

Kamionoví dopravci přitom navýšení sazeb nepřipouštějí, poukazují především na rozkopanou D1 a obecně nedokončenou dálniční síť. „Pokud už se otevře diskuse o navýšení mýtných sazeb, měla by se současně otevřít diskuse o snížení sazeb spotřební daně, která v tuzemsku patří k nejvyšším v Evropě a výrazně české dopravce znevýhodňuje,“ uvedl mluvčí sdružení nákladních dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Jenže stát s nižší spotřební daní podle rozpočtových výhledů pro SFDI nepočítá. Fond by měl příští rok dostat podíl na spotřební dani ve výši 8,4 miliardy korun, v roce 2021 8,5 miliardy a v roce 2022 8,6 miliardy.

I přes nárůst výnosů z mýtného a spotřební daně mají přitom příjmy SFDI v příštích letech klesnout. Zatímco letos se podařilo ministru dopravy Vladimíru Kremlíkovi vymámit z financí pro příští rok přes 70 miliard, v letech následujících uvádí ministerstvo financí jako směrná čísla 65 miliard. Dotace ze státního rozpočtu do fondu dopravy má totiž klesnout z 37 na 30 miliard.

Shodou okolností pokles zhruba odpovídá částce, kterou stát ročně vydá za loni zavedené tříčtvrteční slevy pro seniory a mládež ve veřejné dopravě.

Tagy kamiony mýto rozpočet SFDI
9 komentářů