Logistika Silnice Silniční nákladní doprava

Mýto jako záchrana fondu dopravy. Finance počítají s růstem sazeb a výnosů

Kamion, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Kamion, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) neskýtá na příští léta příliš optimistické čtení, a to především pokud jde o rozpočtové výhledy na roky 2021 a 2022. Zbystřit by přitom měli především provozovatelé kamionů, neboť ministerstvo financí počítá s výrazným nárůstem výnosů z mýtného.

Zatímco letos se počítá se zhruba 11 miliardami korun, příští rok to je 12,5 miliardy. To se dá vysvětlit rozšířením zpoplatněné sítě od ledna o necelých 900 kilometrů silnic I. třídy. V letech 2021 a 2022 by ale mýto mělo vynést shodně dle předpokladů ministerstva financí už 14,4 miliardy.

„Návrh ministerstva financí na období let 2021 a 2022 týkající se výnosů z mýtného ve výši 14,4 miliardy korun lze považovat za splnitelný za předpokladu principiálních změn, jako je změna rozsahu zpoplatnění dálniční sítě a zvýšení ceny poplatků za užívání dálnic a silnic zejména v souvislosti se zohledněním ekologických externalit,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Dodal, že vše je věcí diskuse, „která bezpochyby po dořešení rozpočtu pro příští rok nastane“.

Kamionoví dopravci přitom navýšení sazeb nepřipouštějí, poukazují především na rozkopanou D1 a obecně nedokončenou dálniční síť. „Pokud už se otevře diskuse o navýšení mýtných sazeb, měla by se současně otevřít diskuse o snížení sazeb spotřební daně, která v tuzemsku patří k nejvyšším v Evropě a výrazně české dopravce znevýhodňuje,“ uvedl mluvčí sdružení nákladních dopravců Česmad Bohemia Martin Felix.

Jenže stát s nižší spotřební daní podle rozpočtových výhledů pro SFDI nepočítá. Fond by měl příští rok dostat podíl na spotřební dani ve výši 8,4 miliardy korun, v roce 2021 8,5 miliardy a v roce 2022 8,6 miliardy.

I přes nárůst výnosů z mýtného a spotřební daně mají přitom příjmy SFDI v příštích letech klesnout. Zatímco letos se podařilo ministru dopravy Vladimíru Kremlíkovi vymámit z financí pro příští rok přes 70 miliard, v letech následujících uvádí ministerstvo financí jako směrná čísla 65 miliard. Dotace ze státního rozpočtu do fondu dopravy má totiž klesnout z 37 na 30 miliard.

Shodou okolností pokles zhruba odpovídá částce, kterou stát ročně vydá za loni zavedené tříčtvrteční slevy pro seniory a mládež ve veřejné dopravě.

9
Diskuze

avatar
4 Komentáře
5 Reakce na komentáře
11 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
9 Autoři komentářů
Jaromír MayerDaliborcoolioDádajkjk Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jaromír Mayer
Host
Jaromír Mayer

Plánovaný vyšší výběr mýta nemusí být nutně jen ze zvýšené sazby. Stačí od roku 2021 zpoplatnit vyšší sazbou silnice druhých tříd.

liberal shark
Host
liberal shark

Minimálně bych očekával, že se sazba mýtného vyrovná se sazbami v Polsku a Rakousku, aby si z nás kamioňáci nedělali autodrom a neničili nám komunikace.

Martin V.
Host
Martin V.

O kolik procent jsme levnější?

jkjk
Host
jkjk

2 nápravy + Euro VI
– CZ – 1,67 Kč za km
– AT – 0,188 EUR za km (=5 Kč)
– PL – 0,27 PLN za km (=2 Kč)
– DE – 0,128 EUR (=3,3 Kč)
4 nápravy + Euro 0
– CZ – 8,24 Kč
– AT – 0,46 EUR (=12 Kč)
– PL – 0,53 PL za km (=4 Kč) na A1 0,38 PLN (=7 Kč)
– DE – 0,26 EUR (=7 Kč)
Tedy s Polskem relativně srovnatelné, Rakousko dražší min. o 50%, v Německu záleží na situaci.

Dáda
Host
Dáda

myslím, že mýto by mělo být motivační, tj nebál bych se udělat vyšší progresi dle emisních norem vozu Nechápu proč EURo 0 a pod jsou tam levný. Pka je stále možný na dálnici potrkat starý stroje co se „sotva vlečou“, smrděj nepomáhají ani plynulosti provozu. Celkově bych mýtné zvýšil. Myslím, že jsme dost levní. Třeba by se pak podařilo množství kamionové dopravy změnšit.

coolio
Host
coolio

Zapomeňte že byste vyšším mýtem něco na silnicích změnili. Jenom to všichni zaplatíme, a vyšší kvalita silnic u nás díky tomu stejně nebude.

Dalibor
Host
Dalibor

vsichni? tomu nerozumim. v AT i DE je myto vyssi, presto se vyplati tam zajet na nakup. Jak se promitne cena myta pro turkotatara jdouci tranzit pres CR do neceho co mame. vsichni platit?

Ulafme
Host
Ulafme

Tak na rok 2021 plánuje Andrej dle ŘSD zahájení staveb za cca 33 mld (!). Mimochodem v tom není ani metr D35, Babišem tak často zmiňované dálnice. Ale co, slibem voliče ANO nezarmoutíš; ano jsme si už od toho Prvního StBáka zvykli.
„Rád bych pomohl maximálně urychlit výstavbu dálnic, které tady někdo zapomněl postavit. Měly být postavené 15 let po revoluci do vzniku krajů a do vstupu do Evropské unie, což přineslo jen komplikace…. Proto je potřeba začít stavět a dohnat zpoždění“. AB, 17. února 2017

Andrej
Host
Andrej

Zbytečná projídací vláda bude pokračovat v projídaní, a investiční dluh se bude jenom prohlubovat.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll