Informační technologie Infrastruktura Logistika Silnice Silniční nákladní doprava Zprávy

Mýtný systém je hotový, stát očekává z „jedniček“ až 1,5 miliardy. Využije zákazy a váhy

Kamion, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Kamion, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Satelitní mýtný systém, který má začít na českých dálnicích a části silnic I. třídy od ledna, je fakticky hotov. Při dnešním kontrolním dni na ministerstvu dopravy to oznámilo vedení dodavatelského konsorcia CzechToll/SkyToll. Zkušební provoz systému začne 31. července.

„Nebyly identifikovány žádné nedostatky, žádné neplnění povinností a harmonogramu ze strany dodavatele,“ uvedl ministr dopravy Vladimír Kremlík. Potvrdil, že stát začne od ledna vybírat nově mýto na dalších 900 kilometrech silnic I. třídy. Celkem se tak rozsah zpoplatněných jedniček zvýší na 1100 kilometrů. Ministerstvo poprvé uvedlo i odhad, kolik by měly nově zpoplatněné úseky vynášet: jednu až 1,5 miliardy korun ročně. Nářky samospráv chce rezort utlumit zavedením zákazových značek a vysokorychlostních vah, které mají bránit objíždění po „dvojkách“ a „trojkách“.

„Mýtný systém je dnes víceméně hotový,“ doplnil šéf CzechTollu Matej Okáli. Od podpisu smlouvy v září loňského roku firma podle něj investovala 1,9 miliardy. Vyrobena je už zhruba polovina všech potřených palubních jednotek; v současném mýtném systému jich je aktuálně aktivních zhruba 470 tisíc.

Palubní jednotka (OBU) firmy Tollnet. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Palubní jednotka (OBU) firmy Tollnet.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Právě výměna těchto starších mikrovlnných jednotek od Kapsche za nové satelitní od CzechTollu bude jednou z nejnáročnějších operací celého přechodu na nový mýtný systém. Dopravci se budou muset nově zaregistrovat a jednotky vyměnit. Vedle nervů je to bude stát i peníze, za jednotky totiž musejí složit vratnou kauci. Ta se zvýší, zatímco dnes činí 1550 korun, nově bude 2468 korun. Ministerstvo zdražení vysvětluje tím, že s novým systémem elektronického mýtného přicházejí nová, dražší zařízení. Spolupráce státu s Kapschem tak neskončí letos na Silvestra, nýbrž až v létě příštího roku, do kdy budou moci dopravci vracet staré jednotky.

„Rádi bychom je požádali, aby nenechávali svou registraci do nového systému až na poslední chvíli, ale využili více než dvouměsíční lhůty, během které mohou záležitosti kolem změny mýta vyřešit ještě před jeho startem,“ doplnil Okáli. Registrace do nového systému a výdej palubních jednotek začne 22. září. V té době přitom budou muset dopravci mít v provozu ještě staré jednotky. Budou se tak muset vypořádat se souběhem kaucí.

Naopak stát by měl oproti současnému systému ušetřit, když náklady na provoz mají klesnout pod deset procent. Celkové výnosy se odhadují na 12 miliardy ročně.

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
J.L.

Předpokládám, že satelitní sledování kamionů umí v podstatě kdykoliv zjistit, kde který kamion je.
Pak bych doporučil zavedení mýta všude s odstupňovanou sazbou: čím nižší třída silnice, tím vyšší mýto. Tedy nejlevněji na dálnici, nejdráže na silnici třetí třídy. Žádné vážení netřeba.

pavel

příliš logické … je třeba znepříjemnit život lidem i v těch nejzapadlejších koutech země .. tedy provozem kamionů tam, kde nikde nebyly… A taková neplacená zkratka Poděbrady – Křinec – Mcely – D. Bousov – Mnichovo Hradiště — zdá se, že se tam již trénuje pár týdnů, hlavně v noci

železničář v důchodu

Vážení potřebné je a bude do té doby, dokud budou dopravci jezdit s přetíženými vozidly – je přece úplně jedno, jaké silnice ty přetěže ničí!

čecháček

2468 korun? Takhle uživatelsky přívětivou sumu museli na ministerstvu vymejšlet aspoň měsíc.

Franc

Zase další krabici do zástrčky.? Kolik těch kabelů Budem v autě mít. To máte slovensko, belgie a teď ještě ČR. Pak to na té palubce vypadá jak v elektrárně, samej kabel. 🙄🙄🙄

Dalibor

no pokud zahodí mobil, tablet a kameru s kafevarem, tak to zas tak moc kabelů nebude…

Hajnej

Že by se stal zázrak a i u nás se konečně začaly objevovat značky Zákaz vjezdu nákladních automobilů s dodatkovou tabulkou, jež je obdobou té s „Ausgenommen Ziel- und Quellverkehr“, která je k vidění na opačné straně Šumavy už mnoho let…?

coolio

Projíždím je kamionem denně několik, a i v Rakousku mne za tři roky ježdění kvůli nim nikdo nestavěl. Protože i pro místní potřeby jezdí tolik nákladních aut, že tam pořád něco jezdí.
To víc v ČR brání v tranzitu zoufalá infrastruktura na dvojkách.

Travegoist

Takže zase dražší, větší jednotka, která bude potřebovat napájení.

ythomas_ct

…v porovnání s instalací OBU ETCS na lokomotivy jde o úsměvnou prkotinu… 🙂

Travegoist

Taky že OBU ETCS nemusí při každém dobíjení při prepaid z vozidla ven 😛

Jiří Kocurek

OBU ETCS doáže zastavit vozidlo před stůj nebo i na vyžádání. Tohle nikoliv. Divím se ale, že na to musí být specální jednotka, přičemž potřebný HW je v každém telefonu s GPS.

Tomáš Fuk

No nevím, ETCS jsem ještě neviděl, ale podle toho co prosakuje to takový zázrak není. Podmínkou je funkční GSM-R , a to za celou jeho éru provozu se ještě nepodařilo. Viz Radom.

Dalibor

gsm-r mám pocit že již je značně překonaný.. datový tok nic moc, a stále není 100% spoalehlivý pokrytí.

Dalibor

pokrok nezastavis. a v napajeni nevidim zadny problem. napajecich mist je v aute dost. hlavne aby udelali dost tech vah, aby se nejezdilo pretizenyma autama a taky aby se pohlidaly zakazy nakladni dopravy dle omezeni znackama.

MildaIV

Ideálně ty zákazy hlídat satelitně.

mgr.pavel

To myslíte prosím jak? Jak lze přes satelit zjistit, zda nějaký kamion jel po okresce? Nebo ještě zajímavější problém, jak zjistit satelitem zda daný kamion není přetížen?

Hajnej

No prostě se řekne službukonajícímu seržantovi v Colorado Springs, že až družice přijme signál palubní jednotky kamionu jedoucího po okresce (vím, že to tak není, ale klišé, že „vozidlo hlásí svou polohu přes GPS“ je mezi lidem zakořeněné až k nevíře), tak má služebním telefonem neprodleně alarmovat místně příslušnou jednotku PČR. 🙂

MartinS.

Jednoduše. Mýtný systém bude ty kamióny asi sledovat po celou dobu. Tudiž ví, kdy jede auto po dálnici nebo jedničce a kdy po okresce… Celkem hodně zaměstnavatelů si už teď hlídá auta a řidiče přes GPS a ví přesně kdy, kudy a jak rychle to auto jelo. Přetíženost se tím pravda nezjistí.

Jiří Kocurek

A pokaždé když pojede po mostě přes „zakázanou“ silnici, tak to sepne. Byl tam!