Mýtné má nový měsíční rekord, v březnu se vybralo 1,36 miliardy korun

Kamiony na Pražském okruhu D0. Foto: ŘSDKamiony na Pražském okruhu D0. Foto: ŘSD

Za letošní první čtvrtletí výběr mýta v České republice meziročně vzrostl o procento na 3,7 miliardy.

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PetrH

Vzhledem k inflaci není nárůst o 1 % za rok žádný zázrak. Budeme si muset na dopravní stavby půjčovat nebo je výrazně omezit.

Jan

Já bych radši tranzitní rekord v kamionech na vlaku…

Olcit

Když vymyslítek, kde vzít peníze na Váš nápad.

Petr David

Dávno vymysleno a před lety Švýcary uvedeno do praxe. Říká se tomu: zdražit mýtné.

Olcit

Obávám se, že zvýšení daní a poplatků v naší domovině bude MUSET být použito zejména na splácení úroků z EXISTUJÍCÍCH úvěrů.

Neboť při úroku 1% ročně se dluh zdvojnásobí za 70 let (složené úročení). Zatímco při úroku 8% se dluh zdvojnásobí za 9 let… Stačí srovnat, jestli aktuální úroková sazba je blíž k 1% nebo k 8%…..

Co tam máte dál?

Petr David

O daních jsem nepsal ani slovo, jde o mýtné. Na silniční nákladní dopravu výrazně doplácíme – obrovské zvětšování betonových ploch, což znatelně zhoršuje naše životní prostředí. Ztrácíme ornou půdu. Přicházíme o lidské životy. Domácí producenti přichází o možnost obživy, protože sem dorazí v cizině více dotované potraviny.
Asi by se toho dalo vyjmenovat víc, ale dluh způsobený na životním prostředí vy asi neberete jako dluh.

Olcit

Nevím proč mě taháte do diskuze o ne/užitečnosti dálnic… Mě jsou dálnice vcelku fuk.

Pouze nezavírám oči před realitou = budou se ukrutně zvyšovat daně (jako např. mýtné, dálniční známky a roční daně z vlastnictví auta). Ale zvýšení daní nebude stačit, neboť většina národa nemá z čeho platit brutálně zvýšené daně…když nakupuju v obchodě tak obrovská většina lidí fakt je ráda, že je ráda = viz např. že Lidl zařadil do sortimentu sekanou za 59 Kč/kg…

Tož proto fakt netuším, kde vzít peníze na fanfaronské rozhazování nádražáků.

Petr David

Tak zaprvé, jsme na rubrice silnice. Za druhé, reagoval jste na: „Já bych radši tranzitní rekord v kamionech na vlaku…“ Za třetí, mýtné není daň, ale výkonové zpoplatnění dopravní cesty, kterou rozbíjí VÝHRADNĚ kamiony. Podle amerického silničního testu AASHO opotřebení cesty souvisí se čtvrtou mocninou hmotnosti vozidla. Nákladné obchvaty se staví z veřejných peněz, staví se v podstatě kvůli přebujelé kamionové dopravě. Tedy jde o zaplacení něčeho konkrétního, daň si klidně strčte víte kam! Zpoplatnit ryze komerční záležitost je v naprostém pořádku. U osobních aut jde o daň, majitel osobáku, protože v podstatě neopotřebovává-doplácí na komerční nákladní dopravu. Nic na… Číst vice »

Olcit

Takže taky nevíte kde vzít na fanfaronské nápady nádražáků „Já bych radši tranzitní rekord v kamionech na vlaku…“

Jestli ony ty skutečné problémy železniční nákladní dopravy vůbec souvisí s dotacemi, že?
https://www.e15.cz/investice/zebricek-nemovitostnich-fondu/hlad-po-prumyslovych-halach-zvysuje-presun-vyroby-zpet-do-evropy-rika-kratina-z-accolade-1397764

Petr David

nevím, kdo to jsou ti nádražáci, ani přes opakovanou urgenci jsem nedoatal ani základní vysvětlení/popis té funkce.
Skutečné problémy v nákladní dopravě jsou z mého pohledu dva:

1. je realizovaná doprava, která není v podstatě potřebná-vozí se proti sobě v podstatě to samé.
2.Tranzitní doprava má být vedena z větší části po kolejích, důvod jse vám opakovaně popsal, důvod je nezadlužovat následující generace poškozováním ŽP.

Olcit

Jsou 2 aktuální trendy v dopravě zboží (nikoliv surovin jako je např. dřevo či obilniny) – mírně klesá zájem o importní zásilky, zejm.z Číny, viz např. citelný pokles jízdních kol a jejich zlevnění (poté co v minulosti prudce zdražily). – pozvolna se rozjíždí výroba některých součástek a výrobních uzlů, jejichž výroba byla v minulosti outsourcována do Číny…. proto je tak velká poptávka po nájmu skladů, neboť vlastní firemní sklady si firmy konvertují na další výrobní plochy. https://www.elogistika.info/extremne-nizka-neobsazenost-okolo-1-pretrvava-podil-spekulativni-vystavby-narostl-na-40/ Čili poptávka po dálkové nákladní železniční dopravě zboží neroste, alébrž klesá. Jestli pokles bude akcelerovat a jak to bude za 3 či 4… Číst vice »

Petr David

Pokud vím, ptal jste se, kde by se vzaly na žel. dopravu peníze. Odpověděl jsem jednoznačně. Na bláboly o Číně nereaguji.

bohužel jsem doposud od vás neobdržel odpověď na to, co je to nádražák?

Olcit

Zkuste si vzít kalkulačka a spočítat si to.

Vaše řešení totiž nefunguje.

Naopak.

Vaše řešení by nadzvedlo většinu národa takže o státní peníze by přišly transevropské tratě tratě, jako např. Plzeň-ČB-Č. Velenice nebo Ústí n. Orlicí-Lichkov.

Petr David

Tři čtvrtiny nákladu jde ve Švýcarsku po kolejích.
Koho to tam nadzvedlo?

Olcit

HDP Švýcarska: 99 tisíc dolarů na hlavu

HDP ČR: 31 tisíc dolarů na hlavu

zdroj: MMF

Petr David

To v žádném případě neznamená, že nemáme usilovat o převedení nákladní dopravy na koleje. Švýcaři sice na tom jsou lépe, ale mají pro infrastrukturu složitější podmínky. Např. Gotthardský úpatní tunel stál 12 miliard CHF.

Anonymus

Super a hned to šupat zpět do nové výstavby. Chybí stále snad 600 km.

Olcit

Z toho mají, předpokládám, velkou radost nádražáci. Tedy ta informovanější část, která tuší.

Petr David

Nádražáci. Toto slovo používáte velmi často jako berličku. Třeba se konečně dovím o koho jde, ptal jsem se už na to dříve. Tak snad.

rudlafara

No pane „Olcit“ jsem nádražák (ale asi né takový, jakého Vy chcete urazit) už cca 34 let a popravdě….výběr mýtného mně nechává absolutně klidným…. Spíše se zeptejte těch lidí, kteří i po letech „budování“ ve dne v noci trpí ve svých domech pod náporem tranzitní kamionové dopravy ze zemí, kde logistika je sprosté slovo (tedy těch velmi podobných naší ) a kteří denně platí daň na svém zdraví i zdraví svých dětí….. Tedy těch, kteří bydlí tam, kde se najednou našlo místo pro průmyslovou zónu (kde pracují gastarbiteři ze všech zemí z východu), ale už né místo pro OBCHVAT, PŘELOŽKU,… Číst vice »

Olcit

Přiznám se, že jsem nepochopil co je pointou Vašeho názoru.

Jde-li Vám o stesk po krásných starých časech, tak si dovolím připomenout, že v období před 7mi letou a Napoleonskými válkami byl rodinný rozpočet většiny evropské populace zhruba z 70 až 90% spotřebováván na prostou obživu nákupem/produkcí potravin. Podíl postupně klesal, ale ještě moje babička, jako puberťák, chodila na zimu do služby do města, neboť by se na dědině neuživili resp. by jí nebyli schopni zaplatit výlet do města. Proto vesničtí lidé vnímali velmi blahodárné působení firem jako je Baťa

rudlafara

Já nechápu Vaše pointy….zakomplexovanost nějakými „nádražáky“ pletení si pojmů (daně a mýto) apod…. Trapné přirovnávání zdražení výrobků se zdražením mýtného (jenž má odrážet skutečné náklady na zdevastovanou infrastrukturu). A jinak jistě nebydlíte vedle silnice. kde tito víceméně zbyteční „tahouni“ ekonomiky vozící zbytečnosti sem a tam jv počtu třeba 20 tisíc denně jezdí, že? Já jen, že opravdu vyspělé země se snaží kamionovou dopravu vytlačit a jistě se nechlubí, jak jim za pár šprdlíků ničí životní prostředí. Ale melte si svoje hlouposti dál, jste li rád v každém ho… za kvedlačku. Ještě, že tací mudrci, jako jste Vy většinou nevstanou od… Číst vice »

Olcit

Označení nádražák je neutrální pojem. Který zahrnuje jak odborníky dopravců, tak provozovatele infrastruktury i opravců a dodavatelů vlakové techniky a technologií. A pokud jde o vliv kamionové dopravy, tak upozorním, že ušlechtilým můžu být pouze tak moc, kolik jsem bohatý. Jde-li o životní styl naší rodiny, tak maso, mléko a pečivo bereme od místních. Balenou vodu nekupujeme. Co jsem měl okrajové kousky pole, tak jsem je osázel rychle rostoucíma dřevinama. A když kupuju třebas nářadí do dílny, tak nekupuju levné modely třebas od BlackDecker, ale beru Makitu. Protože, pokud vím, tak nepoužívá např. plastové spoje a můj opravář techniky mě… Číst vice »

Petr David

Zjevně jste nepochpil, že ochrana životního prostředí není ušlechtilost, ale jde o základní předpoklad přežití.

rudlafara

A odráží civilizovanost národa…. Jeden takový příklad za všechny je Švýcarsko )i když to je opravdu TOP). Ale pokud se raději chlubíme, kolik jsme „vybrali“ tupě na mýtném (kolik jsme asi mezitím investovali do oprav po kamionové dopravě..?) místo jakéhokoliv přemýšlení, jak dělat logistiku tak, aby byla snesitelná, mám bohužel o naší civilizovanosti pochybnosti…. Nakonec nejsme ani schopni donutit chlapce od „kulaté lopaty“ dodržovat silniční zákon, když už jim to samotným nedochází v dutých hlavách….ale to je zase jiné téma….

Olcit

Ušlechtilý můžu být pouze tolik, kolik jsem bohatý.

Pročpak myslíte, že nově, opakuji nově Lidl zavedl do sortimentu sekané za 59 Kč/kg?

Petr David

Asi posedmé se snažím vám vysvětlit, že finance se dají získat z mýtného, tedy podle stejného principu, jak to řešili Švýcaři. Nezničit našim dětem životní prostředí by neměla být jen ušlechtilost, ale naprostá samozřejmost!

Jan Sůra

Včera jsem vás varoval a melete dál. Zmínku o sekané mám chápat tak, že se chcete přesunout na weby o potravinách? Bylo by na čase

Vilda

Proč už konečně nezvednou mýto na úroveň Rakouska?

Jiří Kocurek

Čím se vozí zboží do obchodů kde nakupujete? Co myslíte, zdraží, když jim stoupnou náklady na dopravu zboží do obchodu?

adamgolias

v jakékoli diskusi mě zastánci automobilové dopravy přesvědčují , že položka ,,doprava,, v celkové ceně zboží je ta nejmenší , nedůležita , cenu téměř neovlivňující položka . Stojí nafta stejně jako v A ? Stojí . Stojí km dálnice + – stejně ? Stojí . Tak proč mýto je levnější?

Petr David

Představte si, že díky dostupné ceně dopravy se vozí zboží stejného druhu proti sobě, že se kvůli tomu betonují stovky hektarů (rozšiřování silnic, logistická centra), že kvůli tomu umírají lidé. Třeba se něco zdraží, třeba místní producent dostane větší šanci. Třeba nebude tolik ubývat orná půda.
Kocurku, vypadá to že chybí pokora a ohleduplnost k nastupující generaci.

Cyklista

Při stejném objemu dopravy má být mýto, alespoň 50 mld., vzhledem k tomu, jak naftové kamiony ničí svojí jízdou planetu.

Petr

Proboha, drž už hubu s tou planetou. Nejsi ani vtipný, ani chytrý, jen trapný 🙂

Petr

Anebo sedni na kolo a prevazej ty náklady na kole 😀 Zvýšení mýtného povede opět ke zvýšení cen zboží a takoví jedinci s nuznou inteligenci jako ty zase budou mít další důvod křičet na náměstí, že za to můžou Ukrajinci a Fiala 🤦😂

Jiří Kocurek

A budou chtít obchodníkům napálit další daně, protože je tam moc draho. Něco v tom smyslu, že se zvýšením daně má přece klesnout prodejní cena, ne?

adamgolias

to snad ani není možný jak jste hloupej.

Petr

Copak copak, fanda Rajchla ? 😮 :p

Cyklista

Zato ty jsi fanda petrolheadů z ODS, kteří by nejradši autem jezdili Celetnou na Staromák.

Roman Čadek

Výborně! A pro srovnání, kolik do kolabujícího veřejného rozpočtu přispěli drážní dopravci, resp. uživatelé hyperdotované kolejové infrastruktury?

David

Vzhledem ke všem externalitám je i přes velké zdanění stále více nepřímo dotovaná silniční doprava oproti té železniční.

Jiří Kocurek

Přičemž externí benefity neexistují. Zakažte tedy NAD, protože je zlá, silniční. Zakažte školní autobus. Nedejbože aby někdo _šel_ na vlak po silnici. Nebo jel na pole.
Jídlo je přece v jídelním voze a v nádražní restauraci. Dál než na vlastní talíř se nedívat.

Petr David

Svůj názor hájíte totální blbinou. Každý dopravní systém má své výhody a tím i své nevýhody.

Olcit

Dovolím si pana předřečníka Davida upozornit, že to není odpověď na otázku. Nýbrž odvádí řeč od tématu.

Já bych také mohl odvádět řeč od tématu, kdybych argumenoval, že je fér část dotací pro nádražáky přesměrovat pro formanskou dopravu, neboť koní sice je dost (cca 0,1 milionu), ale není kompletní infrastuktura pro formanskou dopravu = tudíž dotovat… dle logiky nádražáků

To by byla rozplizlá diskuze, že?

libor

kolik se vybere ročně za náklady za poplatek u SŽ

Petr David

Ulevili silniční dopravě, umřelo méně lidí, méně se muselo betonovat, neubývalo tolik orné půdy……

Zlámalík

Já bych teda radši, kdyby se mýto zvedlo tak, aby se východo-západní proud z Turecka a Balkánu přelil rovnoměrně i Rakouskem. Stát vydělává a obyvatelé trpí.
Nebudu tady psát, že by to mělo jet po kolejích, když žádné volné nemáme.

Petr

Stát peníze potřebuje a výnosy z mýta jsou slušný příspěvek do rozpočtu, stát by byl sám proti sobě. Netuším, kdo tím nějak extra trpí, pokud řidiči osobních vozidel, tak ať sednou do vlaku nebo jiné veřejné dopravy, pokud jim to vadí 🙂

VS

Dobrý den,

zvýšením by se peníze státu nezmenšily. Teoreticky ano, kdybychom přečíslili Rakousko, ale jednak o tom předřečník nemluví, za druhé by to Rakousko nedovolilo, kamióny tam ve značně vyšší míře než nyní nechtějí. Takže by šlo jen o vyrovnanější podíl dopravy s menší zátěží pro nás a stalo-li by se výhodným něco poslat vlakem přes Rakousko, zvýšené mýto by to pořád zaplatilo.
Jak píše předřečník, námi by vlakem nic nešlo, neboť nemáme volné koleje. 🙁

Přeji hezký den.

Hala D

A volné koleje nejsou, protože se neustále ruší.

EC104

Jójo, jezdí se jezdí, tímto lze říct, že lepší to zatím nebude.