Mýtné klesá. Plateb od českých dopravců ubývá, u zahraničních kamionů je stále růst
Za tři čtvrtletí letošního roku uhradili dopravci na mýtném 11,16 miliardy korun.
Mýtné na dálnicích a části silnic I. třídy přestalo být letos pro stát stále bobtnajícím měšcem. Září bylo po únoru, dubnu, květnu a srpnu pátým letošním měsícem, kdy vybrané mýtné meziročně kleslo. A to přesto, že zpoplatněná síť se rozšiřuje. Vyplývá to z údajů společnosti CzechToll, která pro stát mýtný systém provozuje.
V září uhradili dopravci na mýtném 1,26 miliardy korun, což je meziročně o 2,5 procenta méně. Snížil se i počet mýtných transakcí (meziročně o 4,5 procenta na 95 milionů).
Za tři čtvrtletí letošního roku uhradili dopravci 11,16 miliardy korun (meziročně minus 0,2 %). „I nadále je tak patrný trend z celého letošního roku, kdy v souladu s vývojem české ekonomiky výběr mýtného stagnuje. Zatímco úhrady mýtného v prvních devíti měsících letošního roku u vozidel registrovaných v ČR poklesly o dvě procenta, úhrady od vozidel registrovaných v zahraničí o jedno procento rostly,“ oznámila společnost CzechToll.
Ke konci třetího čtvrtletí uhradili dopravci 9,9 miliardy korun za jízdu po dálnicích a 1,3 miliardy korun za jízdu po zpoplatněných silnicích I. třídy. Necelá třetina mýtného byla uhrazena v režimu předplaceného mýtného (pre-paid), dvě třetiny uhradili dopravci v režimu mýtného s následnou úhradou (post-paid).
Ke konci září bylo vydáno dopravcům 635 tisíc palubních jednotek. O přesné rozlišení výběrů podle země registrace vozidla deník Zdopravy.cz zažádal a přinese jej příští týden.
Mýtné je příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury. Loni dopravci zaplatili na mýtném rekordních 14,85 miliardy korun, meziročně o 4,6 procenta více. Podle vládního „konsolidačního“ balíčku by se mýtné sazby měly zvýšit od března příštího roku o 10 až 15 procent.