Informační technologie Infrastruktura Silnice Silniční nákladní doprava

Mýtná záhada? Na stejném úseku se nově platí různé částky podle směru

Nová kontrolní mýtná brána v Dasným u Českých Budějovic. Pramen: CzechToll
Kontrolní mýtná brána v Dasným u Českých Budějovic. Pramen: CzechToll

Výměna mikrovlnného mýtného systému za satelitní přinesla na české dálnice jednu novinku, která mnohé dopravce překvapila. Nový systém jim na stejném úseku odečítá rozdílné peníze, a to podle toho, kterým směrem kamion jede. Deník Zdopravy.cz na to upozornili dopravci.

Dosud měl každý úsek (měřený mezi dvěma mýtnými branami) stejnou délku bez ohledu na směr. Nově ale úseky vyměřuje satelit. „V novém systému mohou být zpoplatněné délky jednoho úseku v různých směrech rozdílné, zaměřené přesně podle skutečných rozměrů daného úseku komunikace,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Dopravci upozornili například na úsek D5 Benešovice – Bor. Délka zpoplatněného úseku je 8,6 kilometru, v opačném směru (Bor –> Benešovice) je ale 9,25 kilometru. V tabulce délky úseků ke starému mikrovlnnému systému je uvedena jednotná délka 8,7 kilometru.

„V závislosti na použité sazbě mýtného se potom bude předepsané mýtné za projetí úseku v různých směrech lišit, v některých případech výrazné asymetrie topologie i významně,“ doplnil Rýdl. Příkladem odlišného účtování je i písecká D4 mezi Miroticemi a Novou Hospodou, kdy je možné dálnici ve směru na Písek opustit na 84. kilometru, avšak nájezd ve směru na Prahu není.

Mýtné úseky a jejich délky potom vypadají takto:
– ve směru od Prahy jsou dva
Radobytce – Předotice 4,250 km
Předotice – Nová Hospoda 2,490 km

– ve směru do Prahy pouze jeden
Nová Hospoda – Radobytce 6,670 km
Tabulka u starého systému počítá pouze s celkovým úsekem o délce 6,8 kilometru.

Podle Rýdla bylo pravidlo počítání rozdílné délky úseků v různých směrech odsouhlaseno se zástupci ministerstva dopravy na jednání pracovní skupiny ještě před vypsáním mýtného tendru, a bylo vloženo do soutěžních podmínek. „Cílem bylo nastavit maximálně spravedlivé podmínky pro uživatele pozemních komunikací ve smyslu platím pouze za to, co použiji,“ doplnil Rýdl.

20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Luboš Beneš

Co je na tom za záhadu? Nic. Prostě někde je sjezd ve směru od Plzně před a nájezd za viaduktem, takže v jednom směru opravdu jedete kratší vzdálenost. Tudíž platíte přesně za to co ujedete. Kdo to tam zná, tak ví…..

Radovan Komínek

Nebral bych tyto mýtné záhady jako podstatné. Pro mne je daleko větší mýtnou záhodou, proč máme 2,5x krát nižší mýto pro kamiony než v Rakousku, což má za následek převod těžké silniční dopravy z Rakouska do Česka a čímž si způsobujeme ničení D1 včetně způsobených dopravních nehod a kongescí. Pokud má o naše dálnice kamionová doprava zájem, měl by to stát obchodně využít a ne se chovat jako dumpingový trouba.

Honza D.

Radovane, pokud řeknete A, řekněte i B. Jak vysoké mýto je v dalších okolních zemích, tedy SK, PL a DE? Z hlavy neznám přesná čísla, ale Slovensko i Polsko jsou snad o něco málo levnější a Německo o málo dražší než my. Také bude záležet na emisní třídě a počtu náprav. Směle do toho a nebojte se toho, já si jdu si nalít dvojku savignonu. 😄

pozorovatel

„Na zdraví“ k té dvojce savignonu, ale kdyby to nebylo pro tranzit výhodnější přes ČR a naopak nevýhodné přes Slovensko, tak by snad stačilo odbočit do Rakouska až někde v ČR, nejspíše v Břeclavi, nemyslíte?

Jen tak

Nesmíš zuapomenout, že ty naše silnice používají i čeští dopravci, a tak cena kopíruje spíše české hladiny cen, než německé.

Stejně je to zajímavé (trošku odbočím)… mýto v čechách je nastavené na české ceny (a cenovou hladinu) a lidi brblají, a chtějí, aby bylo nastavené na .. třeba rakouské.

Ale když letitě ruzyně (resp. obchody na něm) se přizpůsobily klientele (která je vesměs zahraniční) a mají „západní“ ceny, tak lidi opět prskaj, a chtěli by české ceny… 😀

prostě nikdy nebudeme spokojení .)

vojjuric

Pokud by to někoho mátlo, řeč je tu o 82. kilometru, ne o 84., který je zmiňován v článku.

Michellini

No nechme vyjít z předpokladu, že to bylo just mýto proč bylo něco tak děsivého jako daník 5 let na ministerstvu

Jan Neruda

Nějak jsem váš komentář vůbec nepochopil

Michellini

škoda – kdo byl asi tak daník? kdo byl 5 let na MD? a kdo za 5 let nic neudělal? a kdo shodil zákon o liniových stavbách ze stolu? a kdo připravoval mýto tak aby bylo proti KAPSCH….. ono český úředník není moc komplikovaný, ale o to je více nebezpečný

Jarek

Hlavně že vy si komplikovaný nepřipadáte…

HonzaX

Otázkou je spíše, kdo (a za kolik M€) kdysi připravoval mýto tak, aby už tehdy byl systém zastaralý, ale Kapsche nebylo možné z něj v budoucnu nijakým způsobem vyloučit. V tom Ťok nebyl … Okolité státy už tehdy budovali mýto na satelitní technologii.

HonzaX

budovaly, sorry

Lukáš F.

Nebyla tehdy volba technologie na dodavateli, stejně jako v novém tendru? Nevím, ptám se. Mikrovlnná technologie má přece jenom jednodušší palubní jednotky a nepotřebuje datové připojení (jen brány), takže v tehdejší době mohla být výhodnější.

Přemek

Zato zamořuje prostředí elmag smogem.

Honza D.

Už jste o tom informoval zelené v Rakousku? Ti se rádi chytnou všeho a toto je pro ně sousto bezmála velikosti Temelínu.

Y.K.

Vy nemáte mobilní telefon?

Lukáš F.

Mýtná brána komunikuje pouze na krátkou vzdálenost s palubní jednotkou, na to stačí velmi malý vysílací výkon. Palubní jednotky satelitního systému odesílají data přes veřejnou mobilní síť.

Jiří Kocurek

Co? Kdo? Zemské jádro? Sluneční vítr?

J.L.

Vážená redakce:
Zvažte, prosím, zda by nestálo zato vedle zeleného palce nahoru a červeného dolů přidat ještě např. žlutý otazník, kde by se hlasovalo o srozumitelnosti komentáře.
Děkuji.

Marek Turnovec

Proč? Na takové případy mi stačí ta červená packa…