Muzeum v Kunovicích představilo opravený letoun Z-37 Čmelák, který létal v NDR
Restaurovaný letoun byl rekordmanem mezi Čmeláky, není už letuschopný.
V plné kráse byl včera návštěvníkům Leteckého muzea v Kunovicích poprvé předveden zrekonstruovaný letoun Z-37 Čmelák, který do začátku 80. let minulého století práškoval pole v tehdejší Německé demokratické republice (NDR). V dubnu 1984 s vysloužilým práškovacím letadlem přeletěl do kunovického muzea zkušební pilot Stanislav Sklenář. Zemědělské letadlo kunovické výroby, známé například z filmu Vesničko má středisková, bylo poté skryto před zraky veřejnosti ve Střední škole letecké. Parta nadšenců loni zahájila jeho rekonstrukci a uvedla letoun do původní podoby z 60. let.
Slavnostní roll-out nablýskaného zemědělského letadla v areálu Slováckého aeroklubu začal ve 13:00. „Termín jsme záměrně zvolili tak, aby se kryl se sletem Čmeláků v nedalekých Luhačovicích. Díky tomu mohly stále letuschopné stroje průletem pozdravit svého zrenovovaného muzejního bratříčka,“ řekl ČTK ředitel Leteckého muzea v Kunovicích Martin Hrabec, podle kterého si tak představení zrekonstruovaného Čmeláka užili diváci na zemi i piloti ve vzduchu.
Rekonstrukci letounu Z-37 Čmelák kunovičtí muzejníci zahájili loni po předchozí pečlivé přípravě a shánění finančních prostředků. „Hlavní část restauračních prací jsme dokončili už loni v zimě díky finanční podpoře ministerstva kultury a pomoci ze strany společnosti Aircraft Industries,“ uvedl Hrabec. Nakonec se jim ale podařilo sehnat další peníze, takže se rozhodli jít v renovaci ještě víc do detailu. „Letos jsme se zaměřili i na části, které běžným návštěvníkům zůstanou většinu času skryty, jako je například motor či vnitřní technické vybavení. Díky tomu jsme zároveň mohli představení Čmeláka propojit se sletem v Luhačovicích,“ uvedl Hrabec.
Restaurovaný letoun Z-37 DM-SNK byl rekordmanem mezi klasickými Čmeláky. Ač byla životnost zemědělského letounu původně plánována na 5 000 letových hodin, díky pečlivému servisu v tehdejší NDR jich tento kus strávil ve vzduchu 7 280, podotkl Hrabec. Zrekonstruovaný Čmelák není letuschopný. Oprava do technického stavu, který by umožňoval jeho opětovný vzlet, by si vzhledem k počtu nalétaných hodin vyžádala několik milionů korun.
Na rozdíl od tradičních čistě žlutých či žluto-černých letounů Čmelák, které brázdily nebe nad tuzemskými poli, má opravený stroj barvy východoněmecké společnosti Interflug. „To znamená nejen původní východoněmeckou imatrikulaci DM-SNK, ale především atraktivní zbarvení s výraznými tmavě červenými prvky, které je v Česku spíše raritou,“ dodal Hrabec. Kunovické muzeum v expozici již jednoho Čmeláka má, jde o modernější turbovrtulovou variantu tohoto stroje, navíc v unikátní vojenské verzi.
ČTK