Muzeum technických zajímavostí vypsalo sbírku na návrat unikátního motorového vozu do Česka

Motorový vůz M 221.001. Foto: MTZMotorový vůz M 221.001. Foto: MTZ

Vůz je aktuálně v Maďarsku.

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel Jurányi

Jj, pořebují prachy, aby se s tím pak vozili papaláši a rejžovali prachy za nostalgické jízdy. Podobně jako to je u Stříbrného šípu a Slovenské střely 🙁

Petr Herbrik

Ta vozidla si musí vydělat i na svou údržbu a pokaždé před opravou vypisovat sbírku … no nevím. Nebo vy byste jim to zasponzoroval, kdyby se vzdali toho rejžování?

Pantoflíček

To je zase výplod toto. Podívejte se na stránky MTZ. Akce Oslavy 1. výročí spolku. Vidíte tam nějaké ploty někde? Ne. Akce byla pro všechny zdarma a veřejně přístupná. Akce Oslavy 2. výročí. Vstupné 50 kč. Většinu dne pršelo. Vyrejžovali jsme takový prachy, že jsme odjeli všichni i s rodinama na měsíc na Bahamy 😀

Petr Herbrik

Vše se dá opravit pánové, je to jen otázka peněz nebo času (takže taky peněz). Druhá věc je nárok na historickou věrnost: kolik na vozidle musí být původních komponentů, aby se to ještě dalo považovat za původní vozidlo? Na to se názory výrazně liší. Někomu stačí jeden původní šroubek, jiný chce aspoň 30% jiný 50% atd. Ten nejsprávnější názor si jistě udělá každý z vás.

Pražec

Tak mě napadá, jaké další poklady v tom pešťském „depozitáři“ prorůstají škumpama. Je to fakt smutek – soudě dle fotek z minulého článku.

petr

vážení,ale to je ten vůz za ním!troufl bych si říct,že je to ještě větší rarita než slovenská strela

Pája

Co je větší rarita těžko říct. Strela má Sousedíkův unikátní elektro mechanický systém přenosu výkonu, tohle je elektrický tuším BBC a oproti Gebusu to snad bylo složitější, ale výhody/nevýhody Gebus nebo BBC mezi sebou porovnat neumím. Možná by líp doplnil informace někdo znalejší…

Pantoflíček

Měli jsme za to, že přenos výkonu byl obdobný jako u věžáků či Hurvínků. Čili SM, převodovka a kardanem na dvojkolí. Když se na to teď na staré fotce více zaměřím, tak ten komponent, od kterého jde kardan, je celkem malý na převodovku. Elektromechanický přenos nás vůbec nenapadl. O tom voze je velice málo informací. Napište mi prosím na o.pechanec5.b@seznam.cz

Pája

Napadlo mně googlit a tady jsem našel jen strohé informace
https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_M_221.1

Pantoflíček

Odkaz je na M221.0, což je otázka, nakolik M221.1 vycházela ze svého číselného předchůdce. Dalo byse očekávat, že si budou velice podobný, ale těžko říct.

ABC

aby to nakonec nebyla otázka co je větší rarita z pohledu průkopnictví slepých uliček 🙂

Pája

Elektrický přenos u čtyřnápravového vozu samozřejmě smysl má i dnes, ale v době vzniku M221 se opravdu bavíme o hledání cest, jak přenést výkon spalovacího motoru na kola, zda je vhodný benzín nebo naftový, jak vyjdou pořizovací a provozní náklady a zda tratě elektrifikovat či ne atd.

Pantoflíček

To bez debat. Dost možná se u vývoje angažoval odborník na hledání slepých uliček Jára Cimrman.

Ondřej

Měl by to dotovat stát, když se jedná o takový unikát…

Profesor

No ja nevim, podle ty fotky je to úplně shnilý to už nepůjde opravit

Facepalm

Samozřejmě. Ti idioti to prolezli od podlahy po střechu a ničeho si nevšimli. To musí přijít idiferentní retard ze šotodiskuse, aby to rozlousk podle jedný fotky a sdělil pravdu.

Antti Pesonen

Facíku, ty “idioty” osobně znám a z projektu jsem viděl výrazně více. Realita je taková, že M221 opravit půjde, ale M130 bude prakticky novostavba – Profesor není daleko od pravdy. V případě věžáka se dokonce obávám, že tebou zmíněný retard, z jedné fotky vidí to lepší. To ještě neviděl stav dřevěné kostry…

Facepalm

Článek je o M221, ne? takže povídání o M130 a věžáku je lehce mimo…
Mimochodem, onen indiferentní retard ani nepoznal, kterej vůz na fotce je 130 a kterej 221 a evidentně se vyjadřoval k tomu 130 na podvalníku…
To jen k tomu, jakou má asi plácání takovýchhle zoufalců reůevanci.

Profesor

Ale ale, aby ti neprdla zilka trumbero. Je to tak, opravit to nepůjde protože prostě není co spravovat. Ten na podvalu se rozpadl uz ted a ten druhý to čeká za chvíli taky.

Martin

Tady se někdo blbě vyspal, co? Já když jsem poprvé koukl na tu fotku, tak první co mě také napadlo, že je to prohnilé úplně durch…

Martin

Mám samozřejmě na mysli tu první fotku, která tu byla ráno.

Vašek

Daleko horší je to, co tam vůbec není. Staré motorové vozy byly většinou přestavěny na přípojné vozy, takže všechna ,,střeva“ byla nenávratně zlikvidována. Pokud byla kostra dřevěná, bude nutné udělat novou a obvodové plechy se nahrazují i u daleko novějších vozidel.

BND 30

Milý profesore, zkus si třeba zapátrat po pardubickém projektu věžák.cz, kde se zbytky pečlivě oměřily, zametly na lopatku a staví se stejnou technologii dřevěná kostra dle původního stavu úplně celá znovu. Takže jde to, pokud nejseš z NTM a nemáš motýly v podbřišku ze zachování „původního“ stavu, když ten posunovač před třiceti lety naposledy sáhnul na madlo, odháknul kupli a nechal to stát v těch kopřivách…. Čímž zdravím Oldu Čížka do Pardubic, Choceňské a další podobné, co neznají slovo nejdeto 💪

Profesor

Ale jo, ja to chápu. Ale co sakra chcete zachraňovat na kupě brutálně shnilyho železa? Ani ten rám nemůže mít potřebnou pevnost a zbytek jsou jen prorezle plechy. Nic víc tam nezbylo. S tím metrem a lopatkou se dá dojet i do Maďarska pokud prostě chcete stavět nový motorak vzor 1922. Netřeba vozit předmět k přeměření sem. Vy neznáte slovo nejde, já zase znám slovo soudnost.

Jiří Kocurek

Tak nějak. Z tohoto postavit dostavník: https://youtu.be/DizhIaZL6pU?t=717

Martin

Potom to ale není oprava nýbrž novostavba…. A to nikdo nezpochybňoval, že by to nešlo.

Petr Šimral

Jsem zvědavý na přístup“šotoklubu“…

Já přispívám pravidelně měsíčně hlavně pro sbírku zcela netypických vozidel.

Pavel

Ať si každý přispívá kde chce,ne?

Petr Šimral

Tak to samozřejmě…
Ale pokud možno alespoň někde.