Muzeum technických zajímavostí vypsalo sbírku na návrat unikátního motorového vozu do Česka
Vůz je aktuálně v Maďarsku.
Železniční nadšenci mohou nově přispět na návrat motorového vozu M221.001. Unikátní železniční vozidlo odkoupilo Muzeum technických zajímavostí (MTZ) Choceň společně s jiným motorovým vozem M130.323. Ten se loni v závěru roku již dostal do Česka, nyní MTZ shání ve sbírce na Doniu peníze na převoz druhého vozu.
Vůz byl vyroben v Adamovských strojírnách a Královopolské Brno v roce 1927. Jedná se o jediný vyrobený vůz této řady a je také jedním z nejstarších dochovaných motorových vozů z ČSR vůbec. „Možná to navíc byl první podvozkový motorový vůz vyrobený na území Československa,“ říká Dominik Šimek z MTZ, „M221.001 plánujeme postupně uvést do vystavovatelného stavu. Technický stav motoráčků není vlivem stáří a povětrnostním podmínkám nejlepší, důležité ale je jejich zachování pro další generace a zamezení dalšího chátrání,“ uvádí muzeum v textu ke sbírce. Motorový vůz se má po převozu umístit do deponie v Čáslavi, kde začne jeho renovace.
MTZ je krátce existující spolek, vznikl v roce 2020. Má za sebou již řadu úspěšných aktivit. Například odkoupení a znovuoživení lokomotiv T444.0294 a T444.0298 z teplárny v Černožicích. „Jako jediný spolek v ČSR máme kompletní sbírku zásadních vozidel pro opravu trolejového vedení,“ dodal Šimek. Jde o vozidla M131.2, M144.0, M250.0 a M263.0.
Zároveň se spolku podařilo získat několik hodnotných exponátů v oblasti speciálních vozidel. Jde o vozidla PRM1, Vm52, MUV 69, AGMu, prototyp hybridní posunovací lokomotivy DIAK, měřicí vůz radiových sítí nebo speciální doprovodný vůz pro vlak s jaderným palivem Atomové elektrárny Jaslovské Bohunice. „Získali jsme též skříň motorového vozu věžák M120.459, který dlouhá léta postával v zahradě a díky naší aktivitě se jej podařilo znovu dostat do oblasti železnice,“ doplnil Šimek.