Muzeum půjčilo Českým drahám nejstarší elektrickou lokomotivu, je v Bechyni

Elektrická lokomotiva E225 001 (Koloběžka). Pramen: NTMElektrická lokomotiva E225 001 (Koloběžka). Pramen: NTM

Elektrická lokomotiva E225.001 z roku 1906, zvaná Koloběžka, je dílem českého vynálezce Františka Křižíka.

Malebné jihočeské městečko Bechyně nabízí od začátku října milovníkům železnice další důvod k výletu. V remíze Českých drah na konci unikátní trati je nově k vidění nejstarší elektrická lokomotiva na českém území: E225.001 z roku 1906 (zvaná Koloběžka).

Českým drahám stroj zapůjčilo Národní technické muzeum (NTM). „Národní technické muzeum se zapůjčením lokomotivy spolupodílí na dalším zatraktivnění regionu pro fanoušky historické železnice i běžné návštěvníky. Lokomotiva je zapůjčena do konce roku 2023 s možností prodloužení,“ sdělila mluvčí NTM Jana Dobisíková.

Muzeum Koloběžku považuje za průkopnické dílo Františka Křižíka. Ten ji původně dodal pro čerstvě elektrifikovanou vídeňskou městskou dráhu, od roku 1928 až do roku 1967 pak posunovala na pražském Wilsonově (hlavním) nádraží. Na Bechyňce tak nikdy nejezdila.

„Má k ní však díky osobnosti Františka Křižíka a užité stejnosměrné napájecí soustavě o napětí 1,5 kV velmi blízko. Zápůjčku vnímáme jako pozitivní krok pro obě zúčastněné strany. ČD provozují na Bechyňce historické vlaky během celé letní sezóny a nejen díky tomu má trať, která jinak slouží běžné osobní dopravě, tak trochu i punc muzejní dráhy, na čemž se dlouhodobě podílí i NTM,“ doplnila mluvčí.

Pro provoz na Bechyňce NTM dlouhodobě zapůjčilo takzvanou Elinku, tedy elektrický vůz M 400.001 z roku 1903.

Tagy České dráhy Koloběžka lokomotiva E225.001 NTM
35 komentářů