LOT_PRAGA_X-2021---WWW---III_728x90_new

Muzeum půjčilo Českým drahám nejstarší elektrickou lokomotivu, je v Bechyni

Elektrická lokomotiva E225 001 (Koloběžka). Pramen: NTMElektrická lokomotiva E225 001 (Koloběžka). Pramen: NTM

Elektrická lokomotiva E225.001 z roku 1906, zvaná Koloběžka, je dílem českého vynálezce Františka Křižíka.

Zpět na článek
35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kosmik

A jak to teda je. NTM před 2 lety nespolupracovalo s výmluvou že státní majetek musí být pojištěn a pojišťovny to prý kvůli neocenitelnosti nepojištovaly Co se změnilo?

Dolfi

Ty informace o ty remíze tak to je blbost. Ta remíza vrata má a vždycky mněla. Dneska je tam umístěny i modelové kolejiště ve velikosti 0 a a funguje to jako muzeum.Je tam taky remizovana lokomotiva a to prasátko. Aspoň teda bylo tam když tam byl v létě legio vlak. A ty hrubky moc se omlouvám ale už sem prostě takovej bohužel. Nikdy my ta čeština nešla bohužel moc se vám omlouvám.

Dolfi

Ta mašina dojezdila v pobočném lokomotivním depu Praha Hlavní nádraží. Tam byla nasazena od 15 května 1962 kdy v Praze přepnuto napětí na 3000 V. Tou dobou už mněla poškozenou jednu magnetickou cívku prvního motoru. V depu bylo oddělení trakční napájení od zbytku sítě. O její napájení se provádělo pomocí svařovacího agregatu stejnosměrným napájením 60V. Její službou bylo vytahovat a zasouvat lokomotyvi z rotundy na točnu jejíž délka byla 20 m. Brzdilo se ručně nebo proti proudem sběrač byl stahován pomocí provazu a poháněná byla jen jedna náprava. Lokomotiva byla zrušena 8. 12.1967 do zbírek NTM byla zařazena 1.6 1974.… Číst vice »

Dzejejc

Nezlobte se na mě, ale napsat tolik hrubých chyb je opravdu na pováženou.

kuna

Grammar Nazis hned po ránu

Rudolf Tuček

Nejde ani tak o hrubky ale nedá se to číst.

Gwann

tak je to pravopis jak můj pradědeček, ale informační hodnota příspěvků je i tak značná.

Dzejejc

V tom s vámi souhlasím, ale když už se někdo vyjadřuje veřejně, je záhodno aby to i nějak vypadalo. Neprudil bych kvůli pár chybám – jak to tu mnozí dělají s panem Sůrou – ale toto je enormní šílenost.

Pája

Já se tím prokousal a dozvěděl se to, co jsem nevěděl – že se brzdilo při posunu v depu na 60 V ručně (asi by se kompresor nedal vůbec použít) a že ilpři poškození cívky fungovalo jedno dvojkolí. O tomhle nasazení jsem měl neúplné informace. Díky za doplnění. PS:kdo viděl nákladní list se stanicí určení Praha – Smíchof a nebo nákladem Molytan, ten si to přečíst dokáže. 😉

Miroslav Zikmund

Pán si plete význam „od“ a „do“ … přepnutí 1 500 V > 3 000 V bylo 16.5.1962, tudíž mašinka mohla jezdit DO 15.5.1962 …..

Alibaba

Ne, pán si neplete, vy jste nepochopil to co píše.
Ona jezdila před 15.5.1962 běžně po nádraží po jezdila jen v depu na svařovací agregát jako posunovadlo.

Hrebicek

Zase polovičatý článek. Co takhle uvést podstatné informace pro návštěvníky? Píšete, že má být v remíze, tj. nepředpokládám, že bude k prohlédnutí v režimu 24/7. Bude zpřístupněna jen během jízd zvláštních vlaků nebo jen vybrané dny v týdnu/roce? Budou ji vytahovat ven nebo bude jen uvnitř? Bude se platit vstupné?

Ondra770

Ona remíza v Bechyni má takové své specifikum. Vzhledem ke krátké vzdálenosti od výhybky k remíze do ní bylo občas třeba při posunu vjet aby bylo možno přehodit výhybku. Jenže to znamenalo každou chvíli otevírat a zavírat vrata. Časem tak byla vrata odstraněna a nyní je tedy remíza kdykoli volně přístupná protože žádná vrata nemá a zavřít jí nejde.

Hrebicek

Děkuji za doplnění. Takže chápu správně, že historický stroj bude stát pod střechou, ale bez nemožnosti uzavření vrat a tím zároveň bez dozoru, takže vandalové budou mít pré? Je toto vhodné zacházení s kulturním dědictvím?

Olin

Měl jsem za to, že Starej Procházka se přepojoval na 3 kV dřív než v 1967, nebo mašinka měla dělič, případně něco podobného?

Miroslav Zikmund

Máte pravdu, na rozdíl od neznalých „minusářů“ – 16.5.1962 …

Vbb

Na to jste přišel kde, že přepojování bylo v roce 67?

Jenda z Depa

Krásné, určitě se tam zajedu podívat, jediná možnost vidět staré lokomotivy na této trati, než to inženýři z prahe zkurví jak na lipence… Aspoň tu bechyňku by mohli zachovat pro tyto příležitosti jako historickou dráhu aby mohli tyhle krásné stroje jak prezentovat, když to není žádná klíčová část naší dráhy… Na tento bezvýznamný vajgl trati stejně 25kv nemá smysl a je to zbytečné vyhazování peněz a dopadne to jak na lipence, že tam budou cpát stejně diesely a už tyhle skvosty nikde nikdy v provozu neuvidíme, pač kromě nahrabání peněz ta akce bude postrádat na významu. Takže lidi, jeďte se… Číst vice »

55p

Vzlheedem k tomu, že mají jít o statický exponát, může stát klidně i ve Vyšším Brodě nebo ve Znojmě a není třeba brát ohled na napájecí soustavu 🙂

Jenda z Depa

Jsou tam i jiné provozní, nejde konkrétně o tuto

bakiy

Co je na Lipence zk…? Naopak, 25kV jí zachránilo život!!!

Miroslav Zikmund

Co bylo ZKURVENO na Lipence ?
Znáte technické a právní pozadí toho ZKURVENÍ ?

Oldřich Sládek

Pravdivého na tomto nesmyslném komentáři není ani čárka. Další neinformovaný internetový hrdina…

Pája

I když to pan Jenda z Depa píše poněkud svérázně, usuzuji, že měl na mysli návrh modernizace s možností přepínání mezi 25 000 střídavých a 1 500 stejnosměr pro nostalgické jízdy.

Miroslav Zikmund

V tom spočívá nesmyslnost > dvousystémová lok.

Jenda z Depa

Krásné, určitě se tam zajedu podívat, jediná možnost vidět staré lokomotivy na této trati, než to inženýři z prahe zkurví jak na lipence… Aspoň tu bechyňku by mohli zachovat pro tyto příležitosti jako historickou dráhu aby mohli tyhle krásné stroje jak prezentovat, když to není žádná klíčová část naší dráhy… Na tento bezvýznamný vajgl trati stejně 25kv nemá smysl a je to zbytečné vyhazování peněz a dopadne to jak na lipence, že tam budou cpát stejně diesely a už tyhle skvosty nikde nikdy v provozu neuvidíme, pač kromě nahrabání peněz ta akce bude postrádat na významu. Takže lidi, jeďte se… Číst vice »

Gargy

Nepiš to dvakrát

Miroslav Zikmund

Pan „Neználek“ pozadí – proč se TO muselo udělat – nenašel dost obdivovatelů, tak to musel napsat opakovaně …

Lemmy

Ve článku se to nepíše, ale je ta lokomotiva pojízdná? Pokud ne, co jí k tomu chybí?

Jussi

Nepojízdná je dlouhodobě, předtím byla na pomníku, takže toho bude chybět asi dost. Na druhou stranu je to dost primitivní stroj, takže opravit by to šlo. Otázka je proč, Elinka nebo třeba E436 jsou mnohem vhodnější, téměř provozní a přesto nejezdí…

Lemmy

Přesně, proti parním mašinám je zprovoznění o dost jednodušší a elektricky je to opravdu primitivní.
(Otázka je použití dobových elektrotechnických prvků, ale i tady asi existuje pragmatická úroveň kompromisu…)

Pavel

Ono není prioritou NTM míti exponáty v provozuschopném stavu. Jde jim o technické unikáty s příběhem a třeba i nepojízdné a neopravují se záměrně. Bechyňku mám rád a vždy trnu, z nějaké zprávy o modernizaci. Pokud vím, tak remíza je zavřená vraty a otevírá se o sobotních nostalgických jízdách, 1×14 dní během letní sezóny. … a nějaké vstupné se také vybíralo.

Karl vB.

Když trnete z nějaké zprávy o modernizaci, tak můžete své staromilství směřovat k JHMD, možná budou zanedlouho k mání…
Naopak lidé, kteří okolo trati Tábor – Bechyně bydlí, by jistě uvítali, kdyby mohli k pravidelnému dennímu dojíždění do práce/ školy používat rychlé spojení moderními a pohodlnými vlaky, jako jezdí jinde.
Jak by se vám líbilo, kdyby např. autobusový dopravce v místě vašeho bydliště nasadil do běžného provozu autobusy Škoda 706 RTO MTZ, protože je někdo má rád?

Miroslav Zikmund

Mnohdy by nasadil vozidlo, kde je více místa mezi sedačkami než v moderních vozidlech, kde jsou v rámci „maximální“ kapacity sedačky v takové vzdálenosti, že se tam pohodlně usadí (mají kam dát nohy) akorát tak děti školou povinné …

Karl vB.

S málo místem na nohy s vámi souhlasím. Myslím si ale, že je na objednateli (DP), zda chce maximální počet nějak sedících, nebo menší počet pohodlně sedících pasažérů. Předpokládám, že výrobci budou v tomto směru v rámci možností flexibilní, aby případnou zakázku získali.
Problém ale může být u nízkopodlažních vozidel, kde je rozmístění sedáků do značné míry determinováno prostorem pro kolo a dveřmi.