Mostecký dopravní podnik poptává nový odbavovací systém, umožní platby bankovní kartou

Tramvaj EVO2 v barvách Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova. Foto: DPmMLTramvaj EVO2 v barvách Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova. Foto: DPmML

Počítá se rovněž s možností platit hotově, u prvních dveří vozidla má být instalován automat na mince.

29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
DSÚK

Nástup předem bych uvítal u všech MHD v DÚK hlavně DPMÚL u Trolejbusů… Za mě je v Ústeckém kraji nástup předem přijatelné než se strkat u zadních dveří… DÚK by měl sjednotit vše i podmínky třeba tlačítka STOP a všechny zastávky na Znamení jako to mají krajské autobusy… I trolejbusákům a tramvajákům by to ulehčilo…. K čemu máme deska v každém autobuse/tramvají tlačítko STOP/zvonek? Abychom nemuseli řvát na šofery o zastavení…. A chtělo by to sjednocený vzor jízdních řádů na označnících…. Dále u DÚK nechápu proč má v tarif guláš 101-zóna 10-nadzóna a jednice k čemu!?! Třeba Rumburk[381] a Jiříkov[382]… Číst vice »

cracatit

TrBus: Vycházím z tarifu Ids, který o platbách kartou u konkrétních dopravců mlčí. Oproti tomu třeba DÚK tuhle vlastnost výslovně zmiňuje v tarifu.

cracatit

@TRBus: Vím o chystaných změnách, nicméně hodnotím stávající stav. Jsem zvědav na dvě věci. Jestli v novém IDS ČB půjde platit kartou, i kdyby jen obyč lístky a jestli nepůjde o nějakou šílenost v podobě pásem kombinovaných s maticí, jak je to na Vysočině. Jestli se ČB zlepší, tak asi cenu o největší bizár opětovně převezme Vysočina. Ještě by mě celkem zajímala existence a funkčnost nějakého IDS v KV. Slyšel jsem ledacos, ale jsem z opačné půlky republiky.

TrBus

Současní dopravci umožňují platby kartou již dnes přeci, např. GW Bus či Busem, takže to problém nebude. Možnost platby kartou je uvedena na tištěných jízdních řádech.

Jirka

Na Vysočině je zónově relační tarif, který je praktikován ve více krajích a to i v DÚK. A VDV pomalu chystá taky nějaké zlepšení.

Ondra

Mrzí mě přístup jihlavských, snad se někdy inspirují v jiných mhd. Když přijedu na autobusák a nemám zrovna drobné, tak mám prostě smůlu. Platba kartou ve vozech není, sms jízdenky nejsou, aplikace není, předprodej není (alespoň o víkendu ne), jen ten automat na mince. Trochu smutné v dnešní době 🙁

Pája

SMS jízdenky nejsou? Tak to je oproti Zlínu ještě vyšší level….

Jirka

Platba kartou ve voze nově je, ale jen u předních dveří na validátoru a vytiskne to papírovou jízdenku.

cracatit

Zlín spí i v jiných věcech, ale největši bizár IDS mají v ČB, kde si konkurují s krajem, takže na trolejbusech jde platit debetkou i aplikací Sejf, ale mimo město Sejf tarifní podmínky výslovně zakazují. A podobných hloupostí je tam víc. Integrace jen po Veselí, nějakou celosíťovou integraci nečekejte a Ids Táborsko jede úplně samostatně. Jikord plus nepočítám, je to jen kus papíru, který negarantuje návaznosti a jednotnou cenovou politiku plus koordinaci na jednotné dispečerské řízení. No a v těsném závěsu se tlačí Vysočina, kde nemají integrované městské provozy vč. Jihlavy a jedou na nějakou naprosto hovadskou matici, od které… Číst vice »

TrBus

Situace v Jihočeském kraji spěje k lepšímu. Příští rok v létě by mělo dojít k zavedení IDS v celém kraji. Největším problémem byla minulá politická reprezentace, která měla veřejnou dopravu naháku. JIKORD sice může chtít IDS, ale pokud mu to neschválí zastupitelstvo kraje má smůlu. To se stalo až v dubnu tohoto roku. Proto jako první byly v červnu tohoto roku přečíslovány regionální autobusové linky, dalším krokem bude změna grafiky jízdních řádů, výměna zastávkových označníků (mimo ty, které už vyměněny byly – nesou logo IDS Jihočeského kraje, převážně okres České Budějovice).

Jirka

Zónově relační tarif je také v DÚK a myslím, že ještě někde, takže to opravdu není ojedinělé. A VDV se v podstatě snaží okopírovat DÚK, jen jim to jde pomalu, protože IDS vznikl na Vysočině velmi pozdě. Nějaká jednaní o zapojení MHD v Jihlavě do IDS se prý vedou a doufám, že se do několika let zapojí všechna města s MHD. Taky mají konečně v plánu na Vysočině zavést EOC, eshop a aplikaci, tak doufám, že to půjde trochu rychleji, než doposud. A taky by měli pořešit nějaké základní věci jako návaznosti spojů a optimalizace spojů.

Zbyněk

Konečně je konec s těmi jejich třemi pásmy.

TrBus

Když nebudou pásma budou zóny podle DÚK. Někteří si tím však pohorší. Některé okolní obce spadnou tak nově do samostatné zóny. Dnes například Korozluky jsou jedno pásmo s Mostem, nově spadnou Korozluky do zóny 203, Most je zóna 201. Ve směs ty tři pásma zůstanou, jen to budou zóny Most jak jsem uvedl je zóna 201, Záluží 211 a Litvínov 221.

Jiří Kocurek

Papírová jízdenka při platbě kartou? Podivné…

TrBus

Asi proto, že DÚK

Bdtax Fan

Je to asi nejlepší možný kompromis, jak platbu kartou umožnit, ale zároveň nekompromitovat plnou integraci s jinými dopravci v DÚK. Samozřejmě že brněnský model je pohodlnější, ale měl by na něho být připravený celý dopravní systém, což je extrémně nákladné. Ostrava si to zjednodušila, tento problém neřešila, a tak když nastoupíte na lince jiného dopravce než DPO, zaplatíte znovu.

Jiří Kocurek

Díky, tím se to vysvětluje.

Ladislav

I v Děčíně při platbě kartou vyjede papírová jízdenka- také nástup předem. Naproti tomu v Ústí nad Labem existuje způsob odbavení pouhým přiložením karty k přístroji při nástupu do vozidla a opětovným přiložením při výstupu. Je zde také možnost zakoupení papírové jízdenky na bus DSÚK .

Karlos

S tím Ústím to je trošku složitější, jelikož si zde DP vymyslel právě tu tokenizaci, kdy se mi uloží údaj o odbavení, tak tím dosti zkomplikovali dopravu jelikož DÚK tuto možnost nevede. Následně se zde občas objeví člověk co má zakoupený kupón / lístek u DP a snaží se nastoupit do krajského autobusu, kde se samosebou neodbaví. Tudíž pokud by DÚK z globálního hlediska chtěl tokenizaci a používat whitelisty atd. tak by potom odbavování bankovními kartami / kupóny na bankovních kartách měli smysl. Ale jelikož IDS trošku vnímají bankovní karty jako „mrtvé“ technologie, tak se soustředí primárně na mobilní aplikace.

Ladislav

Existují kupony platné jak pro DPMUL tak DSÚK. V krajském buse se odbaví přiložením ke čtečce u řidiče. Taktéž na krajský bus si může cestující zakoupit jízdenku na terminálu u řidiče pomocí bankovní karty nebo elektronickou peněženkou již zmíněných dopravců.

Dom

A Zlín stále čeká a čeká 😴

Pája

Jste mi to vzal z úst. Člověk přijede domů z Brna, vystoupí z busu a najednou si uvědomí, že NĚCO nemá. No jasně. Lístek!!!

TrBus

Překvapením, jak vyplývá z dokumentace, je nástup předními dveřmi i do tramvají mimo dopravní špičky, ale hlavně konečně dojde k plné integraci MHD Most – Litvínov do DÚK. S velkou pravděpodobností dojde tedy i k přečíslování linek MHD po vzoru Teplic, Děčína či Chomutova s Jirkovem.

Brumla

@TrBus Nástup předními dveřmi mají v USA, specificky v New Yorku a Seattle. Další města nevím. Vyřešili tím problém neplatících pasažérů. Všichni si na zastávce disciplinovaně připraví hotovost či kartu do automatu u řidiče a nástup pěkně odsýpá. Klidně bych to zvedl i u nás, jako na busech 3xx v Praze.

LiborV

Na linkách kde velké množství lidí nastoupí na výchozí zastávce (například se zaplní kloubový vůz) a pak se jen vystupuje lze eliminovat zpoždění způsobené dlouhým nástupem předními dveřmi přistavením o cca 10 minut dříve. Na ryze městských linkách kde se několikrát během celé trasy cestující v rámci klubového vozu vymění by nástup pouze předními dveřmi mnoho lidí od MHD odradilo.

Brumla

Proč by je to odradilo? Když to funguje v 9 milionovém NY, proč ne u nás? Tam už za ty roky všechno vychytali a zjednodušili na kost.

LiborV

V tom New Yorku není moc velké procento lidí, kteří autobusy MHD pravidelně jezdí. V Lisabonu se také nastupuje pouze předem a místní radnice řeší, jak to urychlit a MHD tím urychlit.

Ares

Hloupost, zdržovalo by to.

Karlos

Je tam napsáno pro specifickou skupinu cestujících, ono se toto dějde i dnes. Jde vesměs o to, že dveře se budou standardně stále i na tramvajích otevírat všechny, ale pokud se řidič z jakéhokoliv důvodu usmyslí otevřít jenom přední, tak to tak půjde.