Most s duší. Stavbaři dokončili na Orlíku největší železobetonový oblouk

Oblouk mostu přes Orlík je hotov (prosinec 2023). Pramen: MetrostavOblouk mostu přes Orlík je hotov (prosinec 2023). Pramen: Metrostav

Oblouk během stavby drží ocelová lana uchycená na dočasných pylonech. Jejich náklon dosahoval až devět centimetrů.

Na stavbě nového železničního mostu přes Orlík zdolali stavbaři tento týden důležitý milník, když dokončili betonáž železobetenového oblouku. Ten je s rozpětím 156 metrů novým tuzemským rekordmanem, dosavadní českou jedničku – nedaleký Podolský most – předčí o šest metrů. Stavbu provádí společnosti Metrostav a Metrostav TBR.

„Tak složitou letmou betonáž jsem ještě nedělal, a to jsem se osobně podílel i na mostu přes Opárenské údolí. Na Orlíku se oblouk klene u paty pod úhlem téměř 45 stupňů, profil k vrcholu mírně ubíhá, a ještě k tomu jím vede komora o výšce 1,5 metru a šířce 3,8 metru. Pracovně jí říkáme duše,“ uvedl stavbyvedoucí Roman Šimáček ze společnosti TBR Metrostav. Dutina má sloužit zejména správcům mostu při revizních prohlídkách.

Oblouk mostu přes Orlík je hotov (prosinec 2023). Pramen: MetrostavOblouk mostu přes Orlík je hotov (prosinec 2023). Pramen: MetrostavOblouk mostu přes Orlík je hotov (prosinec 2023). Pramen: MetrostavOblouk mostu přes Orlík je hotov (prosinec 2023). Pramen: MetrostavOblouk nového mostu přes Orlík dočasně drží ocelová lana. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba mostu přes Orlík, oblouk se zaklenul v prosinci 2023. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářRychlost na starém mostě přes Orlík byla omezena na 20 km/h. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářHistorický most přes Orlík, vycházka na něj je jen pro otrlé. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářStavba oblouku železničního mostu přes Orlík, pohled ze starého mostu (září 2023). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Stavbaři postupovali po zhruba šestimetrových úsecích současně z obou břehů, a to za pomoci dvou na míru vyrobených padesátitunových betonářských vozíků. Na výztuže spotřebovali přes 500 tun oceli. „Nejobtížnější bylo dodržet polygonální tvar i centimetrovou přesnost konstrukce a vyrovnat se s výkyvy teplot a s tím související roztažností materiálů,“ řekl Šimáček.

Oblouk během stavby drží ocelová lana uchycená na dočasných pylonech, které nad stavbou ční. Po Novém roce budou přečnívající části nad mostovkou rozebrány a lana uřezána. „Zajímavostí je, že náklon těchto pylonů při napínání lan v extrémech dosahoval až devět centimetrů,“ doplnil Šimáček.

V další fázi výstavby vybudují stavbaři pilíře a dokončí nosnou konstrukci, která bude ležet právě na hotovém oblouku. Celkově spolyká stavba téměř 8000 kubíků betonu a přes 1100 tun výztuže. Konstrukce by měla být dokončena v srpnu roku 2024. Poté bude následovat přeložení trati ze starého mostu, provoz by měl být na nový most převeden na konci listopadu 2024. Do června 2025 pak budou ještě probíhat dokončovací práce. Rychlost na novém mostě bude 70 km/h, po starém se kvůli jeho zchátralosti dnes jezdí 20 km/h. Nový most bude připraven i na případnou elektrizaci tratě v budoucnu. Osa starého mostu z roku 1889 je pouhých devět metrů od osy mostu nového.

Podle původních plánů měl být po dokončení nového mostu starý zbourán, a to s pomocí mechanismů na novém mostě. Tomu v listopadu 2021 definitivně zamezil tehdejší ministr kultury Lubomír Zaorálek, když potvrdil rozhodnutí svého ministerstva o zařazení mostu mezi kulturní památky.

Osud starého mostu je nejistý, zájem o něj má pražský spolek Viadukt. Správa železnic s ním loni v létě uzavřela smlouvu o smlouvě budoucí o bezúplatném převodu mostu.

Celková délka nového mostu bude 316 metrů. Firmy ze skupiny Metrostav v soutěži zvítězily s cenou 544 milionů korun. Podle šéfa Metrostavu TBR Aleše Gotharda jde o dílo, které se v tuzemsku staví jednou za dlouhá desetiletí. Celkové náklady činí dle Správy železnic 684 milionů korun.

Tagy Metrostav TBR most přes Orlík
47 komentářů