Most pod Vyšehradem: Snesení konstrukce budí odpor, proti je Klub Za starou Prahu

Ideová studie vyšehradského mostu pro město Praha. Autoři: Petr Tej, Marek Kopeć, Ian Firth, Andreas Galmarini, Steen Trojaborg, Eugen Brühwiler Vizualizace: MvizeIdeová studie vyšehradského mostu pro město Praha. Autoři: Petr Tej, Marek Kopeć, Ian Firth, Andreas Galmarini, Steen Trojaborg, Eugen Brühwiler Vizualizace: Mvize

V roce 2018 Správa železnic tvrdila, že most je v tak špatném stavu, že vydrží maximálně pět let. Tato lhůta vyprší příští rok. 

Výsledek soutěžního dialogu k osudu železničního mostu v Praze mezi Výtoní a Smíchovem neukončil vášně, které kolem mostu dlouhá léta panují. Správa železnic (SŽ) koncem listopadu představila výrok jedenáctičlenné poroty, která se rozhodla pro snesení staré konstrukce a zbudování nové.

Negativní stanovisko k tomuto řešení zaujal Klub Za starou Prahu, jehož zástupci v komisi také seděli. „Z mediální prezentace návrhu je možno soudit, že návrh nového mostu byl vybrán se souhlasem Klubu. Tato interpretace není správná,“ stojí ve stanovisku Klubu.

Vítězný návrh nepovažuje za zdařilý „pro význam a historický kontext místa“. „Jsme i nadále přesvědčeni, že prioritou musí být zachování hodnotného památkově chráněného mostu s možností doplnění další nové samostatné konstrukce. V mezním případě, kdy by zachování původní železné nýtované konstrukce nebylo objektivně možné, je třeba vypsat na řešení nového mostu veřejnou mezinárodní architektonickou soutěž, která je nejlepším nástrojem na získání kvalitního architektonického návrhu. I v takovém případě by však Klub trval na zachování snášených konstrukcí a jejich použití na jiném adekvátním místě,“ uvedlo vedení Klubu.

Ideová studie vyšehradského mostu pro město Praha. Autoři: Petr Tej, Marek Kopeć, Ian Firth, Andreas Galmarini, Steen Trojaborg, Eugen Brühwiler
Vizualizace: MvizeIdeová studie vyšehradského mostu pro město Praha. Autoři: Petr Tej, Marek Kopeć, Ian Firth, Andreas Galmarini, Steen Trojaborg, Eugen Brühwiler
Vizualizace: MvizeIdeová studie vyšehradského mostu pro město Praha. Autoři: Petr Tej, Marek Kopeć, Ian Firth, Andreas Galmarini, Steen Trojaborg, Eugen Brühwiler
Vizualizace: MvizeŽelezniční most pod Vyšehradem. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářŽelezniční most pod Vyšehradem - severní lávka po opravě. Pramen: FB Adama ScheinherraDruhé místo v soutěži o řešení mostu pod Vyšehradem z dílny sdružení Společnost 3.0. Pramen: IPR PrahaDruhé místo v soutěži o řešení mostu pod Vyšehradem z dílny sdružení Společnost 3.0. Pramen: IPR PrahaDruhé místo v soutěži o řešení mostu pod Vyšehradem z dílny sdružení Společnost 3.0. Pramen: IPR PrahaDruhé místo v soutěži o řešení mostu pod Vyšehradem z dílny sdružení Společnost 3.0. Pramen: IPR PrahaVítězný návrh nové podoby železničního mostu na Výtoni. Vizualizace: 2T engineeringVítězný návrh nové podoby železničního mostu na Výtoni. Vizualizace: 2T engineeringVítězný návrh nové podoby železničního mostu na Výtoni. Vizualizace: 2T engineeringVítězný návrh nové podoby železničního mostu na Výtoni. Vizualizace: 2T engineering

Proti bourání 121 let staré konstrukce je i náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. „Od začátku si myslím, že koncepce měla být odlišná a soutěž měla být zadána jako mezinárodní architektonická na zastávku a nový jednokolejný most, který by maximálně respektoval vztah k původní cenné konstrukci,“ uvedl Scheinherr.

Odkázal přitom na posudek švýcarských odborníků z loňského roku, podle kterého je most opravitelný a který opravu doporučuje. „A oprava by dokonce mohla být realizovatelná při zachování jednokolejného provozu (pouze s nočními výlukami),“ doplnil Scheinherr. Připomněl ale, že most městu nepatří. Ve vlastnictví města jsou pouze lávky pro pěší po stranách mostu, které v letech 2018 a 2019 prošly kompletní rekonstrukcí. Visí ale na staré konstrukci, takže jejich osud je s mostem spjatý.

Příklad zesílení nýtované konstrukce z posudku švýcarských inženýrů. Foto: F. Looser

Příklad zesílení nýtované konstrukce z posudku švýcarských inženýrů. Foto: F. Looser

Naproti tomu Správa železnic rovněž s odvoláním na odborné posudky tvrdí, že starou konstrukci opravit nelze. Aktuálně chystá výstavu návrhů vzešlých ze soutěžního dialogu, která se uskuteční na hlavním nádraží v Praze. „Veřejnosti bychom chtěli návrhy představit ještě do konce letošního roku. Na začátku toho příštího plánujeme uspořádat veřejnou diskuzi, na které vítězný tým architektů představí svůj návrh a bude k dispozici i pro případné dotazy,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Eberl Friebová. Stavba nového mostu (se zachováním původních pilířů) by měla začít v roce 2026 a trvat 20 měsíců.

Už v roce 2018 Správa železnic tvrdila, že most je v tak špatném stavu, že vydrží maximálně pět let. Tato lhůta vyprší příští rok.

Tagy Klub Za starou Prahu Vyšehradský most železniční most pod vyšehradem
210 komentářů