Most pod Vyšehradem je ve špatném stavu, Správa železnic na něm omezí provoz

Železniční most pod Vyšehradem. Foto: Jan SůraŽelezniční most pod Vyšehradem. Foto: Jan Sůra

Správa železnic na mostě sníží rychlost na 20 km/h, provoz se má redukovat na 60 %.

316 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Joker

Vědí už 4 roky, že to tak je a neudělali nic. Amatéři.. Nebo snad jde o špatnou distribuci peněžních prostředků?

Alibaba

Ale vždyť dělají, nedávno tu byl článek na novou podobu ocelové konstrukce vzniklý z architektonické soutěže.

Martin

Nýty zapatlat barvou a je to!

Štěpán Mošovský

Twl,kdyby jste ho radši opravily 😐🤦‍♂️👍je to potřeba jak sůl, nebo postavit nový

Alibaba

Opravit to nejde, řeší se varianta nové ocelové konstrukce pro 3 koleje.

Nixon99

Hm. Tak asi takto SŽ spravuje majetek státu, jehož význam přesahuje hranice země. Na stránkách MD se trefně dočtu, že jde o tzv. Rýnsko – dunajský koridor Česko-Slovenský koridor III. železniční koridor (Le Havre – Paris – Frankfurt a.M.) – Cheb – Plzeň – Praha – Ostrava – (Žilina – Košice – Lvov); odbočná větev Plzeň – Domažlice – (Nürnberg) (více zde nebo zde). Omezení kapacity dopravní cesty o 60 % a snížení rychlosti na 20km/h bude mít dost zásadní dopad na rozsah naplánované dopravy, ale i na její skutečnou realizaci. Tak si obrazně sedněme v Berouně do vlaku a… Číst vice »

David

Nevíte někdo, jak na tom je tedy stavba zdvojkolejnění odb.Tunel – Krč, která by měla častečně problém s kapacitou vyřešit a má být prováděna 2023-2024 podle staveb sždc?

bkv

Jako občan Česka a občasný návštěvník Prahy, tj. turista, žádám o odstranění nepůvodního mostu pod Vyšehradem a jeho nahrazení původním jednokolejným mostem, který tehdejší zlovolná správa železnic nechala bez provádění řádné údržby odstanit po pouhých třiceti letech provozu přes hlasitý odpor veřejnosti. Bohužel budu nucen se spokojit s pouhou replikou původního jednokolejného mostu, protože jsem přesvědčen, že kdyby zlovolná správa železnic nezanedbala jeho údržbu, mohl bez problému sloužit do těchto dní pro potěchu nejem mou, ale i dalších turistů.

Pája

To omezení mimo jiné znamená nemožnost tudy odvézt vlak se zdechlinou. Ani kdyby zdechla přímo na mostě. Dvě mašiny tam prostě nebudou smět. Jasně, dá se to vystrkat, ale pokud pojede něco jedoucí strojově a zůstane tam, bude to tam nafurt?

Alibaba

Možná by se sólo mašina MUVkou nechala odtlačit/odtáhnout.

Pája

Jako jasně že se dá spousta věcí. Třeba vystrkat jiným vlakem s prázdnými vozy a druhou mašinou na břehu. Jen jsem poukázal na to, že to omezení může být v určitém okamžiku dost omezující a i blbost ve formě neschopné loko tam vyrobí místo jednoho problému několik a bude se řetězit zpoždění atd….

Leinad

A jakou by to mělo výhodu? Zatížit celý most vozy navíc je staticky lepší?

Vojtěch Suchan

No, minimálně je to výrazně blíž „spojitému zatížení“, než když tam vedle sebe stojí dvě krátké lokomotivy, nejlíp ty moderní s axle loadem 22,5t.

Alibaba

Tak ono bude reálnější tam poslat dráteníky s MVTV (810). To má alespoň normální nárazniky a hák, a váží oproti jiné lokomotivě nula nula prd.

Robert Pražák

Na obou předmostích budou vrátky 😄

Nixon99

Co takhle lano a vrátek…… Je nehorázné, kam to SŽ a MD dotáhlo. Opět. jak jinak 171. Byť se píše rok 2022, tak stojíme nejspíše už jen krůček od roku 1862, kdy se vyjíždělo ze smíchovského nádraží České západní dráhy. Možná je to dokonce ještě horší, protože při kiksu nelze vyloučit odjezd z Radotína. To by snad ani Švejk nedokázal. Pohled na koncepční kroky SŽ představují těžko pochopitelný bizárd. Stabilita JŘ Praha – Plzeň – Cheb/Klatovy půjde totál do kopru, pokud tedy nebudeme na vlak do Plzně jezdit busem do Radotína (ono výživné je v úseku Smíchov – Můstek i… Číst vice »

nowas

Tak uz si to památkáři a různé kluby za archaickou Prahu vykokedovaly. Akorat to odnese někdo jiný.

Frantisek

Jako že měly most pro ČD a později SŽ(DC) průběžně udržovat? Vlastník věděl, co má ve správě, a měl se podle toho zařídit, a ne jednat jako „Zakoupil a Zbořil“ (zde ještě navíc ani nezakoupil).

bkv

Ty jistě na praní používáš Perobot, protože ho průběžně udržuješ a víš, že díky tomu vydrží věčně…

Leinad

Dokud nemám potvrzení (jo koupíme letos novou pračku) nebo rozhodnutí koupit za svoje tak tu starou udržuju. Před pěti lety žena řekla „objednala sem novou pračku, přivezou ji za dva tejdny“ tak sem se na tu starou vyprdl. Před deseti lety jsem se rozhodl sám, když mě ten krám nasral, a bylo to překvapení pro ženu, ale taky vydělávám(tehdy jsem vydelával) takže si to můžu dovolit.
Spržel měla schvalený nový most nebo aspoň rozpočet na něj? Pokud ne, kdo ji dovolil dělat rozhodnutí vedoucí ke zkrácení životnosti?

Alibaba

Problémem je, že most není pračka. Pračku (po vypovězení služby, kde to vypovězení nikoho na životě neohrozí, maximálně vám to vytopí byt) si dneska koupíte a dovezete v podstatě za den. To s mostem neuděláte.
SŽ (ale i ČD) už hodně dlouho hlásí, že mostu dochází (a dojde) životnost. Je to vlastnost ocelových mostů. A po vlastníkovi chce, aby mu na to zajistila peníze. Vlastník pro normální výměnu hází SŽ, prostřednictvím památkové péče, klacky pod nohy, teda hází si je sám sobě.

Granja

Fando, jak se průběžně udržují nýty namáhané na střih? Barvou?

Alibaba

Vlastník už hodně dlouho hlásí, že je třeba most vyměnit. Končí mu životnost a průběžnou opravou ji není schopen prodloužit.

Zdeněk

Sebranka železnic, ten odpad, zase zaperlila

Pavel

Na údržbu nelze čerpat dotace z EU. No a na nový most dotaci SŽDC dostane.
A takhle my tu žijeme. 🙂

Vtvt

SŽDC dostává dotace na udržbu (loni 26 miliard) a také na investice (loni 37 miliard). Většina dotací pro SŽDC není z EU, ale na dluh našeho státu.

Pokud bych mohl spekulovat proč dosud není dvoukolejná trať vč. Branickeho mostu, tak proto, že cílem SŽDC za Faltýnka/Havlíčka/Schillerové bylo proinvestovat co nejvíc. Proto zhusta SŽDC investovala do tratí kde není silný pasažerský provoz a malá či žádná nákladní doprava.

Alibaba

Pozor všem!
Spamovací robot funguje na klíčové slovo „dotace“. 🙂

Vtvt

Co je špatného na „žij a nech žít“? Ti co spoléhají na dotace hrají vabank viz provozovatelé větších fotovoltaik, kteří se do investice pustili v 2009, to od skákali brutálně.

Čili, když vlečky nečerpají dotace, tak si žijí nezávislé na názorech šotobláznů.

Granja

… a odkud vezmete peníza na …

G....

Takto ale postupují i mnohé samosprávy nebo i kraje.

Alibaba

Údržbou ten most nevrátíte ani do původních parametrů, natož aby to vyhovovalo potřebným parametrům pro současný provoz.

Frantisek

Teď už ne. Ale bylo na to času dost.

Alibaba

Nikdy ten čas nebyl. Most je ocelový a nýtovaný. Začíná to reznout v podstatě od výroby, ty styčné plochy se nenatírají a cyklickou únavu oceli od projíždějících vlaku odstraníte jen v hutích.

hank

I nýtované mosty se průběžně opravovaly…

Alibaba

Jenže některé prvky bez zastavení dopravy a rozebrání mostu neopravíte. Měl tento most k tomu za celou dobu příležitost?
A nemyla by to zbytečná práce? Když někdo nechápe, že i životnost je plánovaná, tak pak může nesmyslně požadovat některé opravy.

jonáš

Bylo hlavně spousta času tam postavit novej most pro soudobý průjezdný a zátěžový parametry. Ani jsem nevěděl, že takové byly už ve dvacátých letech, po pouhých 25 letech života toho současnýho. Další kolo v letech šedesátých a sedmdesátých. Oboje v kombinaci se silničnim, dokud se auto nedostalo mezi sprostá slova.

hank

Celá dotační politika EU je absurdní. Ale ono stačí podívat se, kdy, jak a především proč vznikla. Ta historie je starší než sama EU, dokonce starší než EHS, a protože původně šlo o vztah mezi Francií a Německem, těžko očekávat, že někdo najde odvahu hrábnout do toho.

Tomáš Záruba

Tlak na definitivní konec diskusi začal. Za mě OK.

Anonym03

A přitom ho stačilo jednou za rok natřít štětkou. Kdyby se takto starali o Eiffelovku, tak už leží na zemi.

Michal

Únavové trhliny můžete zatřít štětkou, ale moc si tím nepomůžete.

Granja

Na Eiffelovku chodí turisté. To je něco úplně jiného než trvalý železniční provoz.

Zdeněk

Fakt „chytrej“ nazor

Granja

Proč? Měl jste dosud za to, že Eiff. je most?

Y.K.

není to sice most, ale dynamické zatížení nejsou turisté ale zejména „kinklání“ ve větru, což se ostatně týká všech věžových staveb a není to malé namáhaní. To jen pro uvedení na pravou míru.

bkv

Myslíš si, že to tvoje „kinklání“ ve větru na most nepůsobí?

Y.K.

Jistěže oscilace působí i na most, ale ten nad řekou se moc neklene do výšky nad mezní vrstvu kde je proudění mnohem rychlejší a také má každé pole dva opěrné body, což je o dost výhodnější než jeden při výšce 300 m (železniční má mimochodem jedno pole „jen“ 72 m).

autobusik2

Preto bol zrovna toto leto plný internet článkov že Eiffelova veža nutne potrebuje generálnu opravu, ale nakoniec budú pred olympijskými hrami v roku 2024 len najviac zhrdzavené časti narýchlo natreté farbou.

Problémom je, že mesto ju za každú cenu odmieta uzavrieť aby neprišla o peniaze zo vstupného… Pritom o tých problémoch sa vie minimálne od roku 2010 a len sa zhoršujú.

https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/eiffelova-vez-rezavi-a-ma-zavady.A220705_104141_zahranicni_jan

xyz

Měli to udělat v době největších covidových opatření.

Tehdy byla věž asi tak jako tak zavřená.
A i v době mezitímního otevření chyběla část zahraničních turistů.

Johnny Cash

Ve Francii? Ani náhodou.

Vlaky

Přes ten most nejezdí vlaky s cestujícími?

Patrick

Pointa bude skôr v tom, že turisti predstavujú menšiu záťaž pre konštrukciu ako ťažké vlaky…

Y.K.

Jenže turisti nejsou hlavní zátěž pro věže. Tou je proudění vzduchu. A může to být mnohem drsnější než od průjezdu vlaku, rezonance té výšky nejsou malé.

jonáš

Ale šesti tunám na metr (krát dvě) se to asi zdaleka nevyrovná. Neni to
kompaktní plocha, kde by se tlak větru uplarnil nějakym ohybovym momentem.

roman

Nestačilo, únavové trhliny kýbl barvy neopraví

Mikádo

Tak to všichni objedou nějakou lokálkou. Máme jich dost, vidíte v tom někdo nějaký zásadní problém????

Pavel Q

Nejbližší je Písek-Tábor a tam mají také problémy s mostem 🙂

Svobi

To je zase jednou geniální komentář.
A kterou lokálkou to ty 20-30 vozové náklady objedou? Jednak není moc kudy, nemluvě o tom, že když už je, tak ne pod trolejí, a o sklonových poměrech a obloucích ani nemluvě.

Vtvt

Hm. Trasa přes most v Braníku není dvoukolejná. Zato půl miliardy fuč za průjezdnou zastávku Holešov… Kdopak od 2013 vládl na Ministerstvu dopravy?

Mikádo

Tady jde o to, kdo dá důchodcům 500 Kč, aby je promrdali v nákupáku, nikoliv o budoucnost železnice.

Zdeněk

Věčně valorizovanym důchodcům, chudinkam

Kování

A kdyby se Holešov nestavěl tak v Praze už mají stavební povolení? Nebo co jste tím chtěl říct?

Vtvt

To je další chyba SŽDC, že zaspalo s projektováním trasy přes Branucký most.

Petr

V článku se píše, že omezení budou platit „Od příštího jízdního řádu“ To je kdy?

Odpadlik

Takže 3 roky podstatně omezení? To je síla

Lukáš Chytil

Spíš to vidím jako reakci na vyjádření „odborníků“ z památkářů a klubu Za starou Prahu, či jak se ten spolek jmenuje, že se může most zachovat, když má v roce 2023 spadnout.

Lukáš Chytil

Když má podle vyjádření SŽ z roku 2018 v roce 2023 spadnout.

Frantisek

Kdybyste si zjistil, více, nepoužil byste uvozovky. Jenže ono je snazší si najít oběť a na ní si vybít frustraci, než hledat příčinu a tu řešit.

Granja

Tihle „odborníci“ fakt pružnost a pevnost na VŠ nestudují.

digi

mistni odbornici na nytovane konstrukce by meli ject do amriky ke golden gate mostu a vysvetlit mu ze ma zivotnost 100 let a uz davno mel spadnout….

mmt oni o nej amici vlastně pečujou… tak to nic…

Petr

Jenže současný most je málo kapacitní – pouze 2 koleje. Navíc je nízký, takže neumožňuje 25kV. Neúdržba byla záměrná.

Zdeněk

Taky chytrej názor radobyodborníčka

Leinad

Kde člověk, který rozhodl o neúdržbě, vzal jistotu že jedinné možné řešení je nechat to spadnout?
Varianty jako opravit + postavit 3 kolej na novou kostrukci stále nechávat na jeho odpovědnost. Stejně tak variantu poslat většinu vlaků NS2 a přes Výtoň nechat akorát expressy Lahváč-Plzeň.

Frantisek

NS2 je za současné konstelace chimérou. To už spíše věřím druhé koleji Vršovice – Krč – Chuchle než paralelnímu metru. Dost na tom, že i D chtějí poslední desetiletí hrnout mermomocí do centra, aby náhodou nebyl přestup (jinde) nebo výluka s náhradní dopravou.

Georg

hehe golden gate je o 35 let mladsi a staveny na svuj ucel, ne na 20 vlaku denne. mel mimo jine zelezobetonovou mostovku.

Jiří Kocurek

Otevřeno: 27. května 1937

Což je poněkud jiné datum. Kromě toho po něm jezdí minimum tězkých vozidle, neboť podle hmotnosti se tam platí mýto při každém průjezdu. A žádné z těch vozidel neváží 180 tun jako Dash-9.

Kromě toho je národním symbolem… Karlův most.

Zdeněk

Kocurku, když už sem chceš psát své perly, tak se píše těžkých vozidel. Chápu, že v pátek večerse pismenka pletou

negattor

Vaše poslední věta také nic moc. „Večerse“. Co to má být?

autobusik2

Aj most pod Vysehradom lezi nad aktivnym geologickym zlomom, ktory moze kazdu chvilu vyvolat silne zemetrasenie??

P.S. V pripade Golden Gate Bridge uz bola znacna cast povodnych nytov vymenena (dokonca si taky nyt mozete kupit na internete ako suvenyr) a k tomu boli nahradene aj ine casti konstrukcie (napr. cele najazdy)…

Georg

a celá vozovka.

hank

Obvyklá životnost ocelových mostních příhradových konstrukcí se uvádí 100 let. Ať je to jak chce, tak tenhle most už zhruba 50 let přesluhuje. Podobně jako přes Vltavu v Červené nebo přes Labe z Děčína východu do Prostředního Žlebu. (Teď přemýšlím, jestli jsou v siti SŽ v provozu ještě nějaké další podobně staré konstrukce… V Sopotnici přes Divokou Orlici? Nebo na Bechyňce v Táboře přes Lužnici u Křižíkovy elektrárny? Přes Sázavu v Ratajích? A v jakém jsou vlastně stavu?) A ten děčínský byl mimochodem taky v katalogu památek… Totéž se tvrdilo o červenském, ale tam došlo k nějakým úředním tahanicím o… Číst vice »

bkv

Má zpět památkovou ochranu. Takže tam bude stát vedle nového mostu a čeakat na stejný osud jako Ivančický viadukt

Robert Pražák

Což panorama a výhled na Hradčany z Vyšehradu prudce zlepší.

bkv

Ne, jde o most v Červené přs Vltavu…

Dudr.

Most v Ratajích prošel rekonstrukcí a to docela nedávno.

jonáš

Tam to bude trvat ale aspoň tísíc let, než absolvuje tolik cyklů zatížení jako ten výtoňskej.

Lukáš F.

Může prosím někdo znalý osvětlit, jestli správně chápu, co se v tom dopise píše?
„jízda hnacích vozidel dvojitě a v konvoji“ – tedy že když na vlaku chcípne lokomotiva a dopředu se připojí druhá, tak to na most nesmí? A jak se to vztahuje třeba na 471, kdyby byly dvě jednotky spojené hnacími vozy k sobě?

Alibaba

Ano, dvě (a více) těžké lokomotivy vedle sebe jsou špatně. Co se týče 471, tak tam ta hmotnost (když třeba budou dva motorové vozy čumákem k sobě) je více rozložena, takže to třeba už vadit nemusí tolik. Já si myslím, že se to bude ještě upřesňovat.

Vašek

Nickolejný provoz na obzoru.

Mikádo

Ale to zase ne.

J.K.

No jestli to dneska unese dva vlaky současně s vectronem, nebo nákladní vlaky, s v=40, tak nějaké pendly s trojregínama to určitě unese ještě dlouho

Robert Pražák

Mně se líbí, jak tu místní „odborníci“ naříkají, že se málo natíralo. Těm musím prozradit, že střihové zatížení nýtů opravdu barva a štětec nevyřeší.

Y.K.

Jsou trhliny v nosnících nebo postřihané nýty? Koroze rozhodně významně oslabuje nosníky a způsobuje nehomogenity iniciující trhliny a že to tam je pěkně prožraný, když jde člověk kolem.

Takže štětec rozhodně vyřeší to, že materiál má dlouhodobě předpokládané parametry a „nemizí“.

bkv

Mezeru mezi snýtovanými prvky nikdy pořádně nezatmelíte. Takže si dovolím tvrdit, že štětec rozhodně nevyřeší štěrbinovou korozi.

digi

Golden gate stojici v korozivni morske vode a vzduchu uz daaavno spadnul a nyty tam nevydrzi… 100 let zivotnosti, to měl spadnout někdz okolo 1970 beyte mu to vysvetlit…

Georg

ty nyty prubezne meni, vlastne cokoliv na tom moste prubezne meni…

Leinad

A proč to Spržel nedělá?

Jiří Kocurek

Přestaň lhát, Golden gate není z roku 1870, ale z roku 1937.

A pokud se alespoň trochu orientuješ v mostech v USA, tak spoustu starých příhraďáků už museli vyměnit. A železobetonových taky.

bkv

Taky tam mají 38 natěračů, kteří se starají jen o tento most, který je je mimochodem pomalu o 40 let mladší než ten náš. A Golden Gate opravdu nestojí v korozivní mořské vodě…

Xiao

Neříkejte mi, že by ten most během měsíce nešlo demontovat a nahradit nějakým armádním mostním provizoriem do doby, než se postaví most nový.

FP1

Šlo, ale památková ochrana má bohužel přednost před plynulým a bezpečným provozem dopravy.

autobusik2

Najvacsi problem je, ze pamiatkova ochrana ma niekedy prednost aj pred zdravim rozumom…

Frantisek

Aneb argument proti ochraně se vždycky najde, hlavně nemuset nic dělat a přistupovat ke stavbám jako ke konzumnímu zboží…

Elb

A který konkrétní ten nějaký je?

hank

Které vojenské konstrukce byly použity ve Znojmě přes Dyji nebo přes Labe v Děčíně?

bkv

Ve znojmě byla použita konstrukce ŽM 16

hank

A to už armáda žádné nemá? Nebo pohrobci železničního vojska?

Alibaba

Šlo, ale asi to ještě chvíli vydrží, takže se může stavět nový most rovnou a pak ho „jen“ přesunout. Protože se ale chce upravit i předmostí (nástupiště a 3 koleje), tak zas tak jednoduché to nebude.

Y.K.

Otázka je, jestli by provizorní most měl lepší parametry než ten omezený starý most.

Georg

mel. vedel byste z jakeho materialu je postaveny a statik na to je schopny dat stempl.

Y.K.

Myslím provozní parametry. Materiálové jsou bez diskuse.

bkv

Dá se lecos. Ale problém je se samotnou montáží provizorka (většinou se podélně vysouvá) a pak to provizorko překáží vlastním pracím na úpravách pilířů a opaě. A jasně také překáží při vlastní montáži ocelové konstrukce. V roce 1900 to měli jednoduší. Konstrukce příčně vysouvali na úplně nové pilíře, takže takové problémy řešit nemuseli.

Jiří Kocurek

Původně měl jen jednu kolej. Asi ho předkové špatně udržovali, mohl tam být jednokolejný dodneška.

kuala lumpur

původní most nebyl vyměněn kvůli špatné údržbě, nýbrž kvůli pokroku technologie. Původní byl z křehčí horší oceli, ten současný, byl tehdy materiálově pokročilejší pružnější.

jonáš

Přesněji kvůli nízké zatížitelnosti a vyčerpané životnosti toho starého, tak jako dneska.

jonáš

Na jaký rozpětí a zatížení? Na sedmdesát metrů a dvě koleje jsem nic ve skladech neviděl. A myslim že ani na jednokolejný provizorium celkové dálky přes 200 metrů tam nebude dostatečnej matroš 😀

ABC

Hurá! Spadne to v původním stavu.

Robert Pražák

A to se vyplatí. Klub za pravěkou Prahu může bouchat šampíčkem.

Ondra L.

Kdyby SZ a ministerstvo opravdu chteli, tak uz se ten novy most stavi, pamatkova ochrana u zakladni infrastruktury neni neprekrocitelne dogma. Klub za starou prahu neni instituce, na ne vinu nehazejte.

Marian Kechlibar

„Klub za starou prahu neni instituce, na ne vinu nehazejte.“

Pokud se podíleli na odsouvání rekonstrukce, nemůžou se přece vyhnout i podílu na zodpovědnosti za současný stav.

Frantisek

Aneb dlabeme na všechno, může za to někdo jiný. Klidně tam postavíme cokoli, okolí to může být jedno. Podíl tam může být, ale při plném vědomí jeho podstaty – kterou tady někteří technokraticky zaměření jedinci nejsou schopni vnímat.

Jakub

Ocel nespadne, jen se nenávratně prohne (zdeformuje)

Jiří Kocurek

Tak tomu nevěřte, že se jen prohne. Ocel umí i prasknout a už se to několikrát stalo.

Robert Pražák

Jestli prdnou ty nýty, tak se fakt jen neprohne.

Alibaba

Tak hlavně aby se neprohnul do polohy koupele vlaku ve Vltavě.

Jiří Kocurek

To by nebylo vůbec hezké, neboť dolů a čelně do pilíře.

Y.K.

Není to prut, ale příhradová konstrukce, cyklicky namáhaná. Nosný prvek selže a celé mostní pole jde dolů.

Lenka Nováková

Dálkovina přes Krč, průjezdné S7 ponechat, 99xx výchozí ze Smíchova. Nic jiného si moc v reálu nedovedu představit. Stále je potřeba mít prostor pro Sv dopravce RJ.

Vtvt

Malletova?

Lenka Nováková

Co to zase plácáte osobo ?

Vtvt

Viz mapa chystá]ých investic SŽDC A-32

PepaM

A co s ní? To Sv RJ neřeší. Jednak by se tam/odtamtud musely ty soupravy nějak dostat, takže buď by musel objíždět na hlaváku, na což tam moc není kapacita, nebo by potřeboval lokomotivu (spíš lokomotivy; + strojvedoucí k nim) navíc na přetahy, nebo by musel pokaždé sunout, což taky není úplně ideální, blokovat zhlaví soupravou, co jede max 30. Druhak by musela ta stavba skutečně být realizována v uvedeném termínu 2023 – 2024 (což se divím, že vůbec připouštíte, že by na to mohly být peníze; jaký se bude na těch odstavných kolejích odehrávat přepravní výkon v porovnání s… Číst vice »

Vtvt

Ale RGJ bude v Malešicích či v Hostivaři. Odstavné nádraží Malletova umožní, aby vlaky RGJ projely.

Jestli Malletovu SŽDC nestihne zrealizovat, tak pak je otázkou samotná podstata fungování SŽDC. Mirek by patrně brzy dostal nástupce, raději nástupkyni, neboť baby se nenechají tak snadno obalamutit u základních věcí. Což by se patrně nelíbilo „tlustým kocourům“ na železnici.

3PO

A Tvé oblíbené procentuální porovnání dnes nebude?😁😁😁😁

micat1

Už asi po včerejší diskuzi konečně pochopil, proč to nedává smysl 🙂

Oldřich Sládek

Doplním ještě asi R16 pouze na Smíchov, jinak ŽESNAD.CZ neprojede. Každopádně bude v příštím roce 170 dní nickolejneho provozu přes Most Inteligence. Od června do 23.12.

Kamil Novotný

R16 to už by byl dobrý zásek, přece jen dost cestujících nejezdí jen do Prahy.
Za mě vyhodit určitě R26 a S65 a dále bohužel i Sv Regiojetu.
Aby cestujícíc v dálkovce jezdil metrem a proháněly se tam soupravy je přece úplná blbost.

Dudr.

Připomínám, že stanice Smíchov je mimojiné také plně bariérová a výtah tam také neznají.

Adam BV

Dobrý večer, bude pro ŽESNAD kapacita cílového stavu (3 koleje pod Vyšehradem a 2 koleje na Branickém mostě, ale s jednokolejným tunelem) dostatečná? Díky.

Oldřich Sládek

Dobrý den, limitní bude zabránit vzniku zastávek na nákladních průtazích Prahou v současných parametrech a vyřešit Malešice včetně obou přesmyků. Jinak nemáme šanci Prahou projet. Budovat S-Bahn pouze a jen na stávající kapacitě je naprostá katastrofa pro nákladní dopravu.

Adam BV

Snad se najde dost rozumných lidí, aby to takto nedopadlo.

S přípravou přesmyků a zdvoukolejněním Libeň-Malešice-Krč (stavby A12, A24, A34) už SŽ nějak pohnula? Tady je asi třeba podotknout, že SŽ by se měla podívat na mapu staveb ŘSD, kde jsou všechny informační letáky ke stavbám aktualizovány průběžně a člověk si zjistí aktuální informace.

František Plášek

Oldo obávám se, že pokud to bude omezené fakt tak, jak se píše, tak provezeme maximálně pár prázdných vlaků. To už nebudou přes Budějovice nebo UnL jen vlaky na „D“, to nás Jirka S. vyžene úplně… 🙁

František Plášek

Ale zase pokud to omezení nastane opravdu až v GVD 23/24, tak snad to nevyjde do souběhu s Branickým….ale bude stačit další podobná prohlídka jako teď a bude to…..

Oldřich Sládek

Franto, uvidíme

Lukáš Chytil

Super, nebudou jezdit náklady (většina jich nesmí přes Smíchov), hned si půjdu říct o šichty. 💰

Petr V.

Velmi „pozitivní“ zpráva – stavební postupy pro rekonstrukci Smíchova budou přepracovány, zjednodušeny a třeba se to i zlevní 🙂

Pako

Místo mostu bude přívoz. Tak to holt dopadá, když do ryze dopravní stavby kecá kdejaký spolek přátel křivolakých uliček.

Petr V.

Podepisuji 🙂

standa

též

libor

ne přívoz, ale trajekt 😉

vbb

Proti trajektu taky vystoupí Klub za starou Prahu s §1: „V Praze nikdy žádný trajekt nebyl a jeho zavedení by narušilo panorama Hradčan při pohledu od ústí Botiče v úrovni hladiny Vltavy“

Petrof

nechat to památkaře zaplatit do posledního haléře

rtep

Nechal bych to zaplatit majitele mostu, který se celé roky o majetek nestaral.

Mickey

Tak majitel mostu bude stavět nový, takže v pořádku

Leinad

Jenže Spržel není na to, aby natírala.

hank

SŽ především není majitel.

hank

Majitel je stát, takže to zaplatíme my všichni… Jestli jsi měl na mysli SŽ, tak to je jenom správce státního majetku. (Koneckonců to má i v názvu…)

rtep

Ryze dopravní stavba? Tak nic takového naštěstí nikdy neexistovalo a existovat nikdy nebude.

Rudolf Tuček

Ze Smíchova bude koncové nádraží jako v letech 1862 až 1873.

Rejpal

Vážení cestující v roce 2023 máte poslední příležitost svézt se přímými vlaky od Pzně až do Prahy na hlavní nádraží. Využijte toho, protože na dlouhá léta to nebude možné. Vaše dobrá správa.
Kdepak asi budou obracet dálkové vlaky od Plzně až se nedostanou přes most inteligence do Prahy hl.n. a začne se opravovat Praha Smíchov? Že by v Radotíně, či už v Berouně?

libor

Nově se bude jezdit z Plzně do Prahy přes Červenou/Vl. nebo Mladotice … to jasné přeci…

Jelen

Přes Mladotice samozřejmě, kudy jinudy…😀

MilanSima

No bude to zajímavé. S7 muzou koncit v Radotine, ale to by musel výrazně zesílit bus na Smíchov. A u tech dálkových vlaků těžko říct. Pokud se začnou dělat i tunely tak vlaky směr Budějovice a Vrané nejspiš Vršovice, ovšem jestli to nádraží vůbec pobere i kvuli osobce z/do Benešova.

babilon

Při ceně 200 Kč za přímý vlak možná dají lidi přednost přestupu na Zličíně.

Robert Pražák

Osobně si myslím, že nejdřív udělají most Inteligence a pak se teprve pustí do Smíchova a Výtoně.

Jiří Kocurek

Což by dávalo rozum a doufejme v to.

Jaroslav Černý

Stačí obnovit zrušenou spojku v Rudné a můžou Berouna přes Hostivice na Masaryčku 🙂

Kukačka

Nedivím se ! V létě jsem tam šel s kamarádkou a než jsme se začal věnovat jiným věcem tak jsme se prošli sem a tam a zjistil jsem, že nechápu jak je možné, že potom do dnešního dne jezdí vlaky. Ten most je zralý na zavření.
Teoreticky co by se stalo, kdyby se most zavřel? co vše by následovalo a jaké jsou objízdné trasy? díky moc !

Robert Pražák

Objízdná trasa je prakticky jen most Inteligence. Ten je ovšem zatím jednokolejný.

Tonda Sehnal

Bude v tunelu splítka nebo čistě jednokolejný?

Robert Pražák

V tunelu je místo na dvě koleje už teď.

Frantisek

Akorát prý bez trolejí, které už se u okrajů nevejdou na výšku, nebo tak něco. Možná by někdo znalejší upřesnil. Třeba by to tam nějak nacpat šlo.

Oldřich Sládek

Tunel v Chuchli zůstane jednokolejny, jinak přes most už budou koleje dvě. V zásadě to nevadí. Stavba začne příští rok.

K6_

Řekl bych, že vlaky od Plzně budou končit na Smíchově a bude zavedena trvale náhradní doprava metrem.

Robert Pražák

No jo, jenže u metra Smíchov-Wilson je problém přestup na Florenci. Nebo vystoupit na Masně a dojít to po svých.

nowas

To je skoro stejně daleko:-)

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Bc. Jiří Manekýn Svoboda MBA ven!

Jiří Melich

Vy jste si ráno nevzal pilulku, že?

Pako

Kdyby o mostu rozhodovali jen dopravní odborníci, tak už dávno stojí. Bohužel do toho může u nás kecat kdekdo a takhle to dopadá.

Frantisek

Kdyby do všeho mluvili jen dopravní odborníci (případně ‚odborníci‘), tak už možná nestojí půlka Prahy, a venkoncem možná ani většina železnic, protože zářnou budoucností podle mnohých z nich byla a stále jsou především auta, silnice a parkoviště, pak teprve možná nějaké koleje.

bkv

Ale vždyť chtějí postavit nový most na tvé milované železnici. A ty jseš kupodivu proti a dokonce souhlasíš s tím, aby se díky omezením na současném mostě další část dopravy přesunula na tebou nenáviděnou silniční dopravu. Copak se to s tebou stalo?

Kukačka

Ja toto Svoboda nemůže, co má dělat? vzít flexu a antikorozní nátěr a dělat o víkendu?

JackBrno

No kdyby se to dělalo včas a pořádně, nemusel by to o víkendu dělat Svoboda 🙂

Jiří Kocurek

Co se mělo dělat včas a pořádně? Natíráním se únavové trhliny nezlepší a vzít je felxou a vyvařit?
Pod to se příčetný statik nepodepíše ani při čtyřech promile.

Leinad

Pod Eifelovku či Golden Gate se už podepsalo statiků.

bkv

Přes Eifelovku nejezdí vlaky a potřebuje nutnou opravu a u Golden Gate už stihli vyměnit celou železobezonovou mostovku a o most se nepřetržitě stará 38 natěračů. A původní nýty z konstrukce si můžeš koupit ve stánku se suvenýry…

Leinad

Ano, GoldenGate se musí udržovat.
Dneska snad jsou technologie, jak postavit bezúdržbový most?

Eifelovka má každý den X dupajících turistů (v den projektu bylo tolik turistů, mohla Máňa z Horní Dolní na víkend do Paříže nebo se starala o krávy? Odpovídá hmotnost Jane s prdelí v mekáči a kozou ve výtahu na eifelovku průměrné hmotnosti předpokládaného čumila?)

Vtvt

Toto bude další impuls, aby kraje převzaly vedlejší tratě od SŽDC.

Podobně jako neelektrikování tratě z Plzně do Plasy

pacicka

No ona trať přes Vyšehrad ale nebude zrovna vedlejší….

Vtvt

To ne. Ale vzhledem k tomu, že dálkové vlaky jsou upřednostnovany před regionálními. A vzhledem k tomu, že nákladní vlaky doufám budou upřednostněny před pasažerskymi, tak to patrně odskáčou krajské:
S65
S7
S8 a 88
S9
R49

Tudíž se navýší poptávka po parkovištích a po službách DP Praha

Petr Šimral

A co ještě chcete strčit podfinancovaným krajům?

Vtvt

O tratě pro příměstskou dopravu bude zájem, možná vlažný ale bude… Proč? Např. proto co se povedlo kocourkovským o čemž pojednává článek.

O tratě typu do Mšena či do Bechyně asi zájem nebude. Ostatně není divu viz to jak se změnilo složení odborníků SŽDC dle věku = často kdo mohl, ten přestoupil

IvoK

O tom zda a jak moc jsou kraje podfinancované by se taky mohly vést diskuse.
Podle vybudovaných sídel, teda spíš hradů, úřednického aparátu a losovaček mi přijde, že to je o alokování financí.

bakiy

Prosím pěkně, kde je Plasa?

Vtvt

Plasy.. severně od Plzně

bakiy

Kde jsou Plasy vím, ale ptám se, kde je Plasa? Píšeš o trati z Plzně do Plasy, nikoli do Plas…

Vtvt

Takže mi už rozumíte = Vyřízeno

Ladislav Boháč

Chybí na konci tohoto komentáře omlouva za svou chybu. O to asi šlo bakiy. I když je to blbůstka, omluva v tomto případě byla na místě. Teď už asi smysl nemá.

Vtvt

Díky za vysvětlení. Nejsu tamní, tož netuším jak je ten název zaužíván.

Chada

Odborník na vše a neumí skloňovat?

Klabavátor

Jste člověk, nebo stroj? Nikdo neříká do Plasy. Jednou bych to pochopil jako překlep, ale tohle opakování stejných chyb vypadá jako chybný tezaurus.

hank

Chyba v algoritmu… Někdo tu entitu Vtvt špatně naprogramoval.

MilanSima

Přéčinó byla chybná elektronka é třenáct z našeho podniko Katoda Olomóc 😀

Jiří Kocurek

A nebo zásah proudem protonů… https://en.wikipedia.org/wiki/Anatoli_Bugorski

MHD

Hlavně ta část s odborným výrazivem by potřebovala nutně update. Předchozí upgrade zapříčinil náhradu výrazu dieselvagónek za dieselový vlak. Pořád to není ono. Motorové vozy z toho pláčou.

Petr

Zdvoukolejnění branického mostu mělo být již dávno hotové. No nějak bude, více vlaků bude končit na Smíchovském nádraží. Nyní při výluce na Branickém mostě, která bude pro zdvoukolejnění potřeba, nebude mít náklad kudy projet.
Nicméně most je opravdu ve špatném stavu, rez pomalu odpadává do Vltavy.

veli.k

Já spíš nechápu, že když dlouhá léta víme, jak je most ve špatném stavu, že jsme stále nebyli schopni opravit a zkapacitnit pořádně tu trať přes most Inteligence. Za to by měly prostě padat hlavy.

Vtvt

Vy si to představujete moc racionálně. Za to šotoblázni můžou se „radovat“, že o miliardu máme vyšší státní dluh za vytuneni tratě Louny Lovosice

MilanSima

Co je na zmodernizovani tratě Lovosice-Louny šotoušského? Naopak je to zkvalitnění pro cestující z Lovosic, Libochovic, Loun atd.

Vtvt

Zkuste si ještě přečíst článek. I to co v článku není = budou SOUBĚŽNĚ probíhat:
Oprava Vinohradských tunelů a
Investice do Smíchovského nádraží a
budování mostu?

Nebo dostane přednost utratit miliardy do tratě do Slavonic? Takže sždc všechny 3 uvedené investice bude dělat POSTUPNĚ

MilanSima

A proč do toho pletete nejdřív Lovosice pak Slavonice 😀 oprava trati Lovosice-Louny navíc má smysl pro města které jsem uvedl výše.

Vtvt

Nereagujete k věci. Opakovaně. Proto končím diskuzi s Vámi.

MilanSima

Vy ale žádnou diskusi nevedete 😀 Vy jen tlacháte bez znalosti základních pojmů a souvislostí.

Luboš Beneš

vtvt chce asi naznačit že vylepšit lokálku pro 30 tisíc obyvatel a neopravit most, po kterém denně projede tolik cestujících co na té lokálce za rok je neúčelné vynakládání peněz.

MilanSima

Tomu jsem porozuměl. Ale pan VtVt stále nerozumí tomu, že takhle to nefunguje. Pro cestující v Ústeckém kraji ta trať smysl má, přestože tam nejezdí rychlíky, vzduch to rozhodně nevozí. A říct, že kvuli modernizaci tratě Lovosice-Louny nejsou peníze na stavby v Praze je jen z mnoha demagogických tvrzení pana VtVt 🙂

Robert Pražák

Zaplať pánbůh.

Chada

Mohl by jste jako opakovaně mlející to samé ukončit veškerou diskuzi? Nejlépe i sám se sebou.

Jan z Rokycan

Jojo, hlavně most #nebourat, nerozšiřovat, nejezdit po něm a nechat ho shnít úplně a splynout s vltavským dnem. Nebo jak si to ti nebourači vlastně představují?

Panda

Nebourat znamená nechat ho shnít?

ZdendaP

V podstatě ano. Ten most už je neopravitelný a jak samozřejmě víte nejde-li opravit, tak už máme pouze dvě možnosti. Snést (zbourat) ho nebo počkat až spadne sám.

Panda

No někdo jiný tvrdí, že opravitelný je. Jsou konkurenční návrhy s přístavbou dalšího mostu apd. Já samozřejmě opravitelnost posoudit neumim…

Alibaba

Vyměníte cca 70 % oceli, a životnost prodloužíte o 30 let.
A to se vyplatí! (ironie)

ZdendaP

Nikdo relevantní to netvrdí. Pokud tedy opravou nemyslíte ten most rozebrat (de facto zbourat) a postavit repliku s použitím některých částí původní konstrukce.

Alibaba

Použít něco z původního mostu lze jen za podmínek, že ta součástka bude tvořit okrasu. Pokud teda nemyslíte pilíře, které jsou plánovány využít plně.

Modré zábradlí

A proč by to nešlo? Co třeba cestou recyklace přes hutě?

Alibaba

Víte, téhle symbolice moc nerozumím, pro mě je ocel jako ocel.
Takže most pracně rozebrat, přetavit vyválcovat a znova postavit, mezitím tam postavit na dlouhou dobu provizorium, pak ho zase snášet.

Připadá mi to moc komplikované.

Martin V

Neopravitelný ??? Mohu vědět Vaši kvalifikaci k posouzení technického stavu mostu ? Je minimálně jedna studie, která opravu mostu připouští a umožňuje. Most opravit samozřejmě lze, otázkou je, zda investice vložené do opravy mostu se vyplatí. Ekonomové mají pro opravu mostu zcela jednoznačné negativní stanovisko, ale je nutné vzít i v úvahu, že most má památkovou ochranu a zda by Praze díky vybranému novému mostu nehrozilo vyřazení ze seznamu dědictví UNESCO, kam Praha byla zapsána v roce 1992. To by způsobilo v dlouhodobém horizontu daleko větší škody než dražší rekonstrukce mostu. Celý problém je v tom, že po dobu existence… Číst vice »

bkv

Štěrbinové koroze se u nýtovaných konstrukcí sebelepší údržbou nezbavíte. Tu spáru mezi snýtovanými prvky opravdu nikdy pořádně nezatmelíte. 75 procent prvků je vyžilých a musí se vyměnit. V rámci jejich výměny by se muselo rozebrat cca 85 procent konstrukce. A to buď za úplné výluky relativně krátkou dobu nebo za hodně dlouho postupně za částečných přerušení provozu. A pořád budete mít konstrukci která má hodně nevýhod a krátkou životnost.

Martin V

Ano, oprava železničního mostu by byla pracná, náročná a nákladná, o tom není sebemenších pochyb – to ale neznanená, že nexistuje i tato možnost záchrany mostu . Nezanášejme proto do této problematiky ekonomické aspekty a objemy nutných prací. Ale zeptal bych se – jak si tedy vysvětlujete, že nekorodují a jsou funkční nýtované spoje konstrukce obloukové dvojlodní haly v žst. Praha hl.n či na jiných evropských nádražních konstrukcích v zahraničí ??? To by mne opravdu zajímalo … Můj názor je ten, že byla prováděna pravidelná, účinná, cílená a důkladná ůdržba ocelových nýtovaných konstrukcí, což v případě železničního mostu v Praze… Číst vice »

jonáš

Tak například ta hala je zastřešená a spoje nejsou tolik vystaveny zatékání.

Martin V

To je možné … zastřešení částí nýtované konstrukce by rozhodně mělo pozitivní vliv na korozi mezi snýtovanými prvky. Nicméně na konstrukci zastřešení jsou i třeba čelní části, které jsou nýtovány a působí na ně tedy přímý vliv počasí, tedy srážky ve formě vody či sněhu. A zde předpokládám, že by se koroze mezi snýtovanými částmi konstrukce musela od roku 1905 snad nějak také projevit …

bkv

vždyť se projevila…

Jiří Kocurek

Počítal jste někdy příhradovou konstrukci? Víte jaký je rozdíl mezi staticky určitým prvkem a mechanismem?

Má to stát 10x více jen pro něčí pocit?

Martin V

Umíte číst , pane Kocourku? V prvotní reakci jsem zpochybňoval jen tvrzení, že most je neopravitelný a odkázal se na studii, která umožňovala opravu a záchranu železničního mostu. Nejsem statik a neumím počítat příhradové konstrukce; není k tomu ani nejmenší důvod, když potřebné a nutné výpočty pravděpodobně spočítali v rámci studie na záchranu tohoto mostu projektanti, že. Netahejte sem prosím stéle ekonomická hlediska a náročnost opravy, odkláníte moji prvotní reakci úplně jiným směrem. Jste už někdy skoro jako pan Vtvt, který komentujete leckdy hloupě naprosto vše. Taky chcete asi třetí kolej přes Vltavu, že.

bkv

A to vám řekl kdo, že nýtové spoje na hlavním nádraží nekorodují? Vždyť tam se třeba na III. a IV nástupišti museli vyměňovat celé spodní části sloupů: „Typickým korozním poškozením, které se objevuje v celé hale, je korozní úbytek plechů a jejich vyboulení ve spodní plnostěnné části sloupů u jejich paty. Přibližně polovina stěn sloupů na III. nástupišti byla „vyboulena“. Vodorovná deformace stěny dosahovala až 40 mm! Stěny včetně vnitřních výztuh musely být postupně vyřezány a nahrazeny novými. Příčinou vybočení mohlo být výrazné snížení tuhosti stěny při snížení tloušťky plechu vlivem koroze z 10 mm na 6 – 7 mm.… Číst vice »

Martin V

Kde jsem prosím konkrétnš uvedl, že nýtované spoje na hlavním nádraží nekorodují ?

bkv

Ze by zrovna v tom příspěvku na který je má reakce?
A aby to nemusel hledat, zkopíroval jsem ti to i sem:
„Ale zeptal bych se – jak si tedy vysvětlujete, že nekorodují a jsou funkční nýtované spoje konstrukce obloukové dvojlodní haly v žst. Praha hl.n.“

Alibaba

Nýty různých hal korodují, taky se nahrazují, občas jen VP šrouby. Tyhle haly mají více-či méně za úkole nést jen sami sebe a nedochází k takovému cyklickému namáhání jako u mostů. Údržbou mostu únavovou životnost tehdy použitého materiálu neodstraníte, údržbou mostu reznutí nenatřených meziprostorů profilů neopravíte. Spoustu nevyhovujících konstrukčních detailů, kde se drží bordel taky neodstraníte, není to Eifelovka, aby se most trvale natíral, čistil, je to most, který má sloužit. Údržbou nezvýšíte zatížitelnost a ani nezvýšíte průjezdný průřez. Kdoví, jaký problém by vznikl přechodem na 25 kV, kdy se zase zvednou izolační vzdálenosti. Už přechodem na 3 kV se… Číst vice »

Martin V

Děkuji za vysvětlení a objasnění problematiky. … s konverzí trakce na 25 kV přes most by byl asi velký problém, i kdyby ten byl v dobrém technickém stavu , to máte naprostou pravdu … S zvažovanou instalací trakce na trati 173 Praha Smíchov – Rudná u Prahy – Beroun se v případě realizace budou muset mimo jiné vyměnit i veškeré kabely, které během rekonstrukce této tratě cca v roce 2014 byly nově instalovány. Projektanti v zadání neměli tratˇ jako elektrifikovanou, respektivě s plánovanou či možnou elektrifikací a byly zvoleny tedy typy kabelů, které ale nemohou být použity na elektrifikovaných tratích.… Číst vice »

Jiří Kocurek

Přičemž během 10 let bude nutné vyměnit i ten nevyměněný zbytek.

Kontrolní otázka: Co se stane s příhradouvou konstrukcí, když kus pásnice odstraníte?

Ano, správně, před osdtraněním ji musíte nahradit něčím, co zachytí síly pásnicí přenášené.

Alibaba

Po hale hlavního nádraží vlaky nejezdí, zrezlé součásti se dají vyměňovat za provozu.

Martin V

Ano, po hale vlaky nejezdí … ale tím přece nebudu omlouvat hrubé a dlouhodobé zanedbání údržby důležitého mostu jistou nejmenovanou organizací. Když se rekonstruoval most na trati do Berouna v Dolních Mokropsech přes Berounku, práce byly prováděny za provozu a vlaky jezdili po jedné koleji, druhá byla vyloučena z provozu … jednokolejný provoz byl i pří obmněně pražců přes železniční most v Praze. A například minulém JŘ se zastavil kompletně provoz v části koridorové tratě do Brna. Dálkové vlaky jezdili odklonem přes Havlíčkův Brod, v rekonstruovaném úseku zavedena NAD. Pokud se bude v Praze železniční most snášet a budovat nový,… Číst vice »

Alibaba

Když víte, že ten most je potřeba vyměnit, protože má životnost zhruba 100 let (a k tomu konsrukčně-provozní nevyhovující parametry), tak nějaké generálky nemá cenu dělat, a dle tvrzení SŽ udržován byl:
https://tv.idnes.cz/rozstrel/rozstrel-adam-scheinherr-a-pavel-paidar-cely-zaznam.V221213_134521_idnestv_krr

On ten most v Mokropsech (dle wiki 1911) je taky zralý na výměnu, viz taky wiki.

Co se týče výluky, tak taky půjde o to, aby se za 30 let nemusela dělat ta samá výluka pro opětovnou opravu toho samého mostu, o potřebě tří kolejí se mluví neustále.

Robert Pražák

Fakt jó? V Drážďanech si taky postavili nový most a UNESCO je vyškrtlo. A nezdá se, že by se Drážďany chystaly na cestu do pekel a zapomnění.

Martin V

Jenže Drážďany nejsou Praha, obě města mají jinak založenu ekonomiku. Praha obecně silně profituje z turistického ruchu a ten je významným zdrojem jejich příjmů. Ale předpokládám, že v případě vyškrtnutí se seznamu UNESCO a medializaci této informace po světě by příliv turistů do metropole značně poklesl a silně by to zaznamenala nejen pokladnička hlavního města, ale i veškeré subjekty navázané na zahraniční turistický ruch.

fous

Zjistěte si, jak poklesl počet turistů v Drážďanech po vyškrtnutí ze seznamu UNESCO. Pak nebudete muset jenom myslet.

nowas

Kvůli vyskrtnuti z UNESCO nehrozí Praze nic. A kvůli shnilemu mostu ji nikdo ani nevyškrtne.

hank

Akorát že zas kdekdo ve světě bude mít Čechy za idioty. Ale na to jsme koneckonců zvyklí…

Panda

Díky za minusy místo argumentů. Ještě se tedy zeptám jinak: bourat znamená rychlé řešení?

jonáš

Znamená řešení, Nějakou „rekonstrukci“ byste si představoval jak, nosníky asi vyměňovat za provozu nepude, a díl po dílu to roznýtovat a znovu zanýtovat bude pěkně dlouhá a hlučná operace.

Jiří Kocurek

Pro bezpečnost práce: Pole zvednout, složit na ponton, odvézt „na pevninu“ a pracovat na zemi. Riziko pádu se zmenší na centimetry.

jonáš

No na centimetry asi ne, když je vzepětí oblouku aspoň 12 metrů. Ale jistě, tim se doba nickolejného provozu ještě prodlouží. Stavební dvůr na Císařské louce, blíž se stejně nic nenajde. Nechtěl bych na tom dělat.

Leinad

Rez dokazuje, že Spržel(včetně předchůdců jako příslušné oddělení ČSD) most správně natírala.
A ve světě existují podobně staré stavby, které fungují.

X 1

Ano stojí. Ale za jakou cenu.
Např. most v severoněmeckém Rendsburgu.
Postaven 1913. Generální rekonstrukce za jednokolejného provozu, v letech 1993 – 2014. Tedy po uplynutí 80 roků. S náklady v přepočtu 4mld. 250 milionů. Most je taktéž památka. Nicméně je téměř nový. Všechny nýtky jsou nahrazeny šrouby. Zatížení je 22,5t náprava. Příští generální oprava má být nejpozději v roce 2055.
Studenti Technické University v Harburgu spočítali, že velká oprava ukončená v roce 2014 a každoroční údržba po dobu 25 let, spolknout tolik financí, že už by se vyplatila novostavba železobetonového mostu s mnohem nižšími finančními nároky na údržbu.

bkv

Od štěrbinové koroze u nýtovaných konstrukcí jen barva nepomůže…

Zapa

Možná existují, možná ne. Chtělo by to znát materiál konstrukce, zatížení a třeba předpokládanou životnost na kterou se daná stavba projektovala. To že se pod Vyšehradem na údržbu s…o je fakt, nicméně to teď už asi nedoženeme. A látat to po částech s tím, že to nevydrží stejně dlouho jako most úplně nový, je pitomost.

Jiří Kocurek

Na to je potřeba odborný posudek a to se nenosí. Jednak to dělá někajý pracující inteligent, druhak je to zbytečná studie, zatřetí tomu nikdo nerozumí. A tak má jasno, že stačí přece natírat!

jonáš

O nahrazení toho mostu kombinovaným se silnicí se uvažovalo nejen od sedmdesátých let, ale dokonce už od dvacátých let, jak jsem se nedavno dozvěděl. To že se to dodnes „nestihlo“ je taky svým způsobem vizitka zdejší úrovně.
https://vysehradskej.cz/most-makropulos/

Osoba odborně nezpůsobilá

Zkáza železnic ve své nejlepší formě, už jen pravidlo k povolení Pendolina je diskriminační.

Alibaba

Co je na tom diskriminačního? ČD se asi zeptaly, a vzhledem celkové k hmotnosti vozidla-soupravy (a tím i hmotnosti na nápravu) dostaly asi rovnou odpověď.
Jak se píše ve vyjádření, tak jsou problematická těžká vozidla vedle sebe, kdy jsou nápravové tlaky na hraně, ale hmotnost na běžný metr už za hranou, protože už působí na větší délce.

jonáš

Nevejde se třeba Pendo do 15 tun na nápravu?

Alibaba

Prostým podělením celkové hmotnosti počtem náprav se vejde. Nevím, jak jsou si rozdílné jednotlivé vozy co se týče zatížení, ale dá se předpokládat, že z důvodu účinků na trať při naklápění tam žádné velké zásadní rozdíly nebudou, taky se i prvky trakce rozmisťovaly pod všechny (tedy i nehnané) vozy soupravy.

Panda

SŽ si vzala cestující jako rukojmí, aby dosáhla výstavby toho nového „IKEA mostu“? Místo toho už klidně mohla stavět paralelní (jednokolejný) most a modernizovat trať přes Krč…

ZdendaP

Naopak. Klub Za starou Prahu si vzal (nejen) cestující jako rukojmí. Nebýt jich, mohl se nový most zrovna dokončovat.

Ke cti jim slouží, že si ty rukojmí vzali vlastně omylem. Oni jsou totiž tak hloupí, že absolutně nechápou technickou realitu a netuší, že mosty mají omezenou životnost.

Na druhou stranu jsou dostatečně arogantní na to, aby tomu rozuměli lépe než odborníci, kteří se mostům věnují celý život.

Panda

Jste si jistý tím dokončováním? Modernizaci uzlu Česká Třebová blokoval klub Za staré nádraží Česká Třebová? A proč nejsou posudky o neopravitelnosti jednoznačnější?

David

Zdvojkolejnění Branického mostu nikdo kromě SŽ neblokoval.

hank

Klub Za starou Prahu už skoro 123 let protestuje proti všemu novému, co se v historickém centru Prahy má stavět. Do krve bojoval proti asanaci některých částí Josefova – ta vlastně byla první příčinou jeho vzniku. Už za císařpána a za progresivních poměrů I. republiky si z něj dělaly srandu zástupy novinářů a publicistů, jak se dá snadno dohledat v dobovém tisku. Nicméně ani KZSP nehájil například zachování židovského ghetta jako celku. Co jsme si, to jsme si, ale vocaď až pocaď. Nasazovat oslí hlavy členům KZSP bych si nicméně nedovolil, jeho členy (včetně členů rady) jsou i architekti a… Číst vice »

Frantisek

Klub už dávno není proti VŠEMU novému. Některé počiny naopak oceňuje. Brání akorát zbytečnému ničení starších hodnot, pokud je alespoň trochu možné je zachovat. Mezi členy je již léta mnoho odborníků technického zaměření. Jen nejsou zastánci technokratických řešení, vnímají i jiné stránky života.

hank

Nejsme ve sporu. 😉

Erik

Naprosto s vami souhlasim. Maji to krasne naplanovany. Petiletka se proste musi dodrzet. Velmi smutny.

Alibaba

SŽ už dlouho hlásá, že mostu dochází životnost.
Jen ji stále nikdo nebere vážně a všichni si myslí, že zatřením rzi únava materiálu zmizí.

Geralt

Mně trochu nehraje, že most je ve špatném technickém stavu, ale současně opatření (zákaz potkávání, 20 km/h) budou zavedeny až za rok a ne okamžitě.

MHD

Prostě nátlaková akce. Čekali, že se budou prolévat miliardy a místo toho musí znovu řešit estetiku mostu. To je přece fuj 🙂

Jakuza

Protože je přes něj už přidělená kapacita?
S opravou Branického mostu to bude solidní kolaps dopravy kdy jediná varianta mi vychází ze vlaky z Prahy na západ budou výchozí z Smíchova a Smíchov – Hlavní nějaké kyvadlo v formě 471

Vtvt

To kyvadlo mezi oběma břehy spíše zajistí DP Praha

Kandelábr

Spíš ve formě 81-71M

Leinad
Twix

Tak pokud to kyvadlo budou dvě soupravy, co se na mostě nepotkají, a zajistí se interval třeba 10 minut trvale, bude to na tu bídu ještě docela komfortní řešení. Už takhle, když most ještě stojí, mi to dělá problém když chci mimo špičku od S6 na hlavní nádraží – na dvouminutový přestup na Západní expres se spolehnout nedá a pak skoro 20 minut nejede nic, takže následuje buď dlouhá pauza, nebo metro a pochod přes Sherwood.

Dachs

Radování ze zkrácení jízdních dob od Radotína na Hlavák vzalo za své (a že lidi na to čekali!). S7 si znovu nachází klientelu, dokonce se teď posilovala ranní špička, obsazenost Západních expresů (poptávka samozřejmě nejen z Hláváku, ale i ze Smíchova) byla v poslední době znatelně vyšší. Do trendů hodí vidle jeden papír, resp. opatření, která se nejspíše v příštích dnech projeví v jízdních řádech. S7 musí na Smíchov, jinak 244 rupne. S7 musí na Hlavák, protože je to atraktivní dojet do centra bez přestupování. Rozpůlení by znamenalo rozbití taktové dopravy a na dlouhý interval, jednou tam a jednou tak,… Číst vice »

Václav

Kdyby Smíchovské nádraží bylo na úrovni, tak tam ta S7 klidně končit může. Ale takhle je tam ten přestup na p**.
Jinak, pamatuji, že dříve tam končili i některé rychlíky od ČB. Až bude nový most, dokázal bych si představit, že by tam mohli končit
i rychlíky Lužnice.

jonáš

Co je na p**, že je to z peronu do metra o 200 metrů blíž než na Hlavnim?
Mmch Smíchov se má začít brzo přestavovat taky. Prostě se nám ty záměry hezky sešly.

K6_

Aby se nesešly, když se na železnici desítky let pořádně nesáhlo a najednou vlády a správy zjistily, že lidi by rádi jezdili vlakem, ale nemají po čem.

Frantisek

Vlády a správy jen došly do stavu, kdy některé věci řešit musejí. Lidi by těmi vlaky jezdili, kdyby byla odpovídajícím způsobem zlepšena infrastruktura – aby to bylo přiměřeně rychlé, pohodlné a spolehlivé, což ovšem zahrnuje i bezpodmínečnou dobrou dostupnost. Zatím se podle všeho jen neustále zvyšují už tak vysoké objemy přeprav, jejichž většina ovšem nadále probíhá po silnicích, neb právě tam vlády směrují zásadní investice do rychlosti, pohodlí a dostupnosti.

Jan z Rokycan

Rychlíky jsou neživotné, takže končil-y, mohl-y.

Lesan

Proč by měly rychlíky R17 uhnout z Vršovic na Smíchov a nejet na hlavák, který je startem i cílem drtivé většiny cestujících v této lince?

Frantisek

Ta „drtivá“ většina ovšem z větší části pokračuje někam dále, samo nádraží ani jeho okolí pro její velkou část cílem není. Ono by stačilo dostavět kousek kmenové trasy metra A ze Strašnic do Zahradního Města (Skalka leží na odbočce do depa) s jedním výstupem k nádraží, a bylo by taktéž pro dost lidí vyřešeno.

Vtvt

V kombinaci s opravou Vinohradských tunelů to vypadá, že nepřímým dopadem bude ukončení vlaků od Vraného a od Benešova/Budějovic někde jižžně od centra Prahy.

A uvidíme jaký bude dopad na vlaky Regiojetu = jak dálkové, tak pražský SBahn S61

XXXD

S61 bude jezdit jen z/do Vršovic, dokud nebude hotový celý úsek Smíchov – hl.n., na tom se nic nemění.

Vtvt

Díky

Petr

To je ale náhoda, že se mimořádná prohlídka udělala pár dní ihned po kritice zbourání mostu a hned se omezuje doprava. Tohle Praha již zažila s Libeňským mostem, kde byla omezena rychlost a v roce 2018 byl i kompletně uzavřen, aby se pak zas otevřel a rychlost se vrátila.

roman

kdyby se na mostě stal nějaký velký průšvih. Tak vy tady budete jako první vykřikovat proč SŽ neomezila provoz, když věděli o špatném stavu.

Radek

Libeňský most byl mimo jiné během té uzávěry podepřen.

MHD

Přesně si tu dobu pamatuju. Zákaz těžkých 14T po Libeňském mostě a za čas zase povoleni jejich provozu.

Jan

Po havarijní opravě a instalaci nouzových podpěr mostu se provoz obnovil. To samé u mostu v ulici Bubenská u Vltavské. Podpěry jsou tam dodnes.

ZdendaP

No jo ale je potřeba si pečlivě vybírat jen ty informace, které Vám pasují do Vaší teorie a ty co ji naopak shazují ignorovat. To nevíte? Kdybyste byl konspirační teoretik, tak byste to věděl.

Petr

Nesmyslné omezení rychlosti a míjení tramvají trvalo na Libeňském mostě od roku 2009 do roku 2020.

Kandelábr

Očekávám teda , že vlaky od Berouna, Plzně budou končit už na Smíchově

Hobodej

On Smíchov bude rozkopaný, tam toho moc končit nebude, respektive tam toho ani moc jezdit nebude.

Alibaba

Po velkou dobu stavby by se mohly osobáky otáčet na jazykovém nástupišti 1A.

Radek

IMHO se možnost točit na Smíchově bude muset zachovat, i kdyby to mělo znamenat změnu postupu prací.

Vtvt

Doplním, že před čínským virem byl počet vlaků přes Vyšehradský most ve špičkové dny cca 375 denně. V letošním 1. kvartálu počet vlaků ve špičkové dny klesl na 270.

Doprava se zčásti přesunula na most z Praha- Braník do Chuchle, kde počet vlaků ve špičkové dny vzrostl z cca 35 na 60

František Plášek

Jenže jak se píše v článku, ten (Branický) bude příští rok několik měsíců uzavřen. Před most pod Vyšehradem měla být povolena přechodnost HDV s hmotností na nápravu 22,5 t (Vectron) a vlaky na traťovou třídu max C. Vlaky ložené na „D“ budou muset jezdit od Chebu přes UnL nebo na Plzeň, Budějovice….myšleno samozřejmě nákladní….co bude teď se uvidí….

Hodně štěstí

Hlavně budeme řešit vzhled nového mostu. 👍

Pája

Přitom na první pohled může být vizuální pocit stejný. Kdo na dálku rozezná nýtovaný most od svařovaného s imitací nýtů? Kdo z dálky zaznamená fakt, že má větší počet kolejí? Pohled na panorama by mohl zůstat zachován. Původní konstrukci by bylo ideální, kdyby si památkáři za svoje odvezli a třeba uložili do depozitáře. Jenže to by bylo moc jednoduché a logické, v ČR je nejdříve potřeba vypracovat studii, která potvrdí či vyvrátí jinou studii pojednávající o starší studii o tom, proč je kolo kulaté a mezitím nepůjde nic vyjezdit kvůli dopravní stavbě zvané most….🤦

hank

Myslím, že už existují příklady nových konstrukcí, které pohledově dobře navázaly na své předchůdkyně… A to ty mosty ani nebyly památkově chráněné. Třeba Vilémov u Šluknova.

„…kdyby si památkáři za svoje odvezli…“
Oni památkáři mají nějaké „svoje“? Rozhodnutí o památkové ochraně je z kategorie těch politických a ten, kdo to vposledku zaplatí, budeme jako vždycky my všichni, kdo platíme daně.

Pája

To je fakt. Jedině že by se toho nápadu ujal nějaký ten spolek, ale tomu sám opravdu vůbec nevěřím….

Marek

No a mezitím tu veřejně budeme další dva roky řešit a diskutovat, zda je to památka a musíme jej zachránit. V prvé řadě je to funkční dopravní stavba na vytíženém úseku, která je ve špatném stavu, kapacitně nestačí a omezuje přepravce. Je obdivuhodné co vydržela a odsuzující, že nebyla udržována. Pořád je ale potřeba počítat s tím, že má určitou životnost.

Jan

Ta životnost se určitě krátí, když se desítky let neprovádí údržba, ani se most nenatírá.

gringoAD

No a proč se ta údržba neprovádí? Proč se nenatírá ? To se čeká, že se bude každou chvíli stavět nový ? Tak to není jenom s tímto mostem, ale všemi. A nejen železničními … Bohužel …

kolemjdoucí

S tím lze po hříchu souhlasit. Jenom je třeba napsat, jak dlouho, kdy byla poslední oprava (případně natření) a kdo v té době na příslušné židli seděl (například na Českých drahách). No nic, podle jedné party most zachráníme do posledního šroubku, sice po něm nic jezdit nebude ale ochrana památky zvítězí na provozem a most se změní na nový most “ Karlův“, nebo zvítězí parta druhá, most se zboří a postaví se most nový, krásný a moderní. V každém případě pozdě a nenávist se bude kolem toho prohánět ve velkém. Nebylo by tam něco pro nás, kteří volají po rozumném… Číst vice »

Frantisek

Kompromis už navržen byl, po neprovozní archiválii tu nevolá nikdo. Ostatně tím „krásný a moderní“ si sám kompromis nepřipouštíte. Oprava památky do funkčního stavu a k ní citlivá přístavba pro třetí kolej přes některé kruhy stále ne a ne projít, protože jediné řešení je právě „krásný a moderní“ (s tím, že hyzdění celkového vzhledu ponecháním starých pilířů, které k tomu nepasují, bude s opovržením připisováno právě těm druhým).

Zapa

A myslíte, že když se teď natře, tak že se jeho životnost prodlouží?

Jiří Kocurek

Jaká údržba zabrání vzniku únavových trhlin?
https://i0.wp.com/theconstructor.org/wp-content/uploads/2020/12/Eyebar-fracture-from-Point-Pleasant-Silver-Bridge-failure-Fisher-1984.png?resize=596%2C380&ssl=1

Silver Bridge, tam se na tom podepsal i nevhodný materiál a návrh. Ale podstata je stejná: Vlivem opakovaného zatížení došlo k prasknutí materiálu. Takovéhle trhliny se objeví i v nýtovém spoji, značí to konec živonosti konstrukce.

Eifellovka? Tam užitné zatížení nečiní 200 % hmonosti konstrukce.

bakiy

Přepravce? Snad dopravce. Hodinky a holínky – taky se obojí natahuje…

Marek

Pardon, síla zvyku. Pracuji na logistice e-shopu.

Alibaba

Ale tady klidně ten přepravce může být omezen, protože dopravce mu nedovolí naložit plně vagón nebo ten vagón musí jet jinudy.