Metro D míří do centra. Vzniknou nové přestupy, radní schválili studii za 16 milionů

Návrh prodloužení linky D ze stanice Náměstí Míru na Náměstí republiky. Zdroj: IPRNávrh prodloužení linky D ze stanice Náměstí Míru na Náměstí republiky. Zdroj: IPR

Stavět by se mělo souběžně s tunely Spodem v letech 2037-2044.

224 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jneb

Škoda že tenkrát trasu b nepostavili přes Žižkov a dál pak mohla pokračovat k černému mostu. Místo toho vede celou dobu rovnoběžně s tramvají a vlastně i s vlakem.
Zahlédl jsem v diskusi úvahy o severním pokračování trasy b. Myslím že severně od náměstí republiky priorita dlouho nebude, neboť ve směru na sever je méně obyvatel a dvě kvaziparalelní trasy jsou méně nutné než na jih.

Jirka Sirka

Proč vede trasa D do polí u tržnice Písnice a ne na druhou stranu, kde je sídliště modřany s 200 000 obyvateli? Tam už budou pouze tramvaje.

Pat

Protože v sídlišti se bude blbě stavět depo a terminál pro středočechy. Ale ano, ta větev do Modřan je sakra důležitá a pevně doufám že si na ni konšelé nevykašlou.

tarten

Do Modřan a Vraného je především potřeba posílit vlakovou trať. Ta tramvajová je chabá – pomalá.

nechápu

Jiné části Prahy zůstanou bez obsluhy kolejové dopravy, hlavně, že v centru na pětníku budou 4 linky.. Ale ona studie stejně vokáže.. že tam pod zemí není místa.. a tunely na přestup budou příliš dlouhé..
Ale kdo ví.. třeba se to podaří.. a zrealizuje.. na úkor oněch jiných částí města, tam bude pokrok zastaven na dalších 50 let.

Filip Jirsák

Posuzovat to počtem městských částí je nesmysl. Kolejová doprava je kapacitní, takže se staví tam, kde je po dopravě velká poptávka.

Vzhledem k tomu, že je pražská dopravní síť udělaná způsobem „všichni na Václavák“ (s doplňkem „Hlavní nádraží, Florenc a Náměstí republiky je vlastně skoro Václavák“), je holt po té dopravě do centra větší zájem, než po dopravě na Prahu 15.

Pavel

Na Václavák potřebujou akorát tůristi 🤣 Jináč jsou to uměle vyvolané proudy, protože holt od Skalky na Chodov musíte přes ten Václavák taky. Přímý autobus rychlejší není, protože holt je potřeba vymést každou díru, takže výsledkem jsou nefunkční tangenty na periferii.

Alfons

Vážený pane. Jste kandidát na ministra dopravy. Jelikož máte k jakémukoliv tématu co říct. Ať už se jedná o metro v Praze nebo D 49 na východní Moravě.

Mirďa

Pane/í pod zemí je místa neomezeně.
Je jen otázka jak hluboko.

tarten

To je omyl.

Lukáš Kníže

„Ověřovací studie této trasy proběhla už v roce 2008.“ Neměl tam být letopočet 2018?

Ingip

Všichni tu řeší, odkud kam by vedli další trasování metra D, popř. dalších linek a jestli/jak přejmenovat Náměstí Republiky. Ale nikdo se nepozastavil nad tím, jak vzrostou náklady na provoz MHD v Praze. Už teď je to něco přes 25 miliard Kč, z nichž pouze 4 miliardy jsou kryté příjmy z jízdného. Pro srovnání – před deseti lety byly provozní náklady něco přes 18 miliard Kč. Budou tyto neustále rostoucí náklady dlouhodobě ufinancovatelné? Co když nastane nějaký propad příjmů Prahy? Uvažoval o tom vůbec někdo?

MaT

Já si myslím, že nemáte pravdu. I na tomto serveru na to občas v některých článcích jejich autoři poukazují, stejně tak na to dost často i u třeba ne až tak úplně souvisejících článků poukazují i čtenáři. Ale tím, že se to bude propírat tady v diskuzích se s tím asi zase tak moc neudělá – i když kdo ví, je možné, že někteří ze zastupitelů či jiných politiků se tu občas třeba také jde podívat, nebo někdo z jejich týmů… Byť tedy diskuze zde nejdou asi brát jako průřez celým elektorátem… Já zrovna nějak o víkendu v nějakém zpravodajství… Číst vice »

michal001

Když má Praha 15 mld na stavbu haly Filharmonie a 1,5 mld na výběh pro ledního medvěda, tak má rozhodně peněz dost. Podívejte se na reporty o hospodaření. O tom si menší města mohou nechat zdát.

MartinS.

Srovnávat investice s provozními prostředky, které se „prožerou“? To fakt nejsou stejné peníze.
A btw: i menší města mají na účtech dost peněz. Úspory obcí a krajů dosáhly na konci loňského roku výše 455,4 miliardy korun. Za 5 let se ty úspory zdvojnásobily.

Mirďa

Musí se zvýšit poplatky za parkování 5x a bude i na zvýšené náklady MHD.

Honza

Který rok se to objevil v tom videu se Zounarem, jak sednul v Písnici do metra a vystoupil na Míráku?
Já jen že to zpoždění je naprosto brutální…

Michal

No super, tak oni trasy metra d ještě ani nezačali stavět další etapu a už vymýšlí jak půjdou do Prahy, na druhou stranu. To pak možná ještě ptát trasa metra d bude v Praze postavená rychleji než do Písnice. Jestli teda vůbec, protože pořád někde čtu nějaké prognózy jak se bude příští rok zdražovat a ten další příští rok taky a tak dál a tak dál a ještě povolenky do toho a já nevím co všechno, tak aby nás to metro pak nestalo desítky bilionů korun ☹️. A kde vzali že metro trasa c má plnou kapacitu už. Jsem tam… Číst vice »

MaT

Tak plánovat se musí dopředu. Územní rezervy a tak. Nebo chcete vymýšlet, kam bude na severu metro D pokračovat, až bude hotová ta jižní část? Není to naopak zase moc pozdě? Pak z toho mohou vznikat takové chalupoidy, jako byly v jednu dobu plány na prodloužení A.

A zdražování? Povolenky? Jako myslíte emisní povolenky? Na metro?

Ne, biliony korun metro fakt nestojí. Desítky miliard. Jste o pár řádů mimo. A možná nejen u těch cen. Tím Céčkem jste jel kdy? Někdy mimo špičku? A v jakém úseku? Z Kobylis do Letňan?

Václav Pašek

To je právě ten správný přístup, mít vymyšlené co dál. Metro D by bylo dávno hotové, kdyby se jím někdo intenzivněji zabýval už při stavbě prodloužení Áčka. Místo toho budeme mít minimálně 15 let prodlevu mezi novými úseky.

Milan

Trasa =M=D Mírák – Hlavák -Nam. Republiky není úplně špatně, ale poslední jmenovaná stanice se zvažuje přejmenovat i na Béčku na Masarykovo nádraží pro jasnost přestupu s vlaky, tak by za mě tamní stanice Déčka jej měla umožňovat i fyzicky co nejlépe.

Dále by bylo správné počítat výhledově s prodloužením přes Letenské nám./Sparta a Nádraží Podbaba do Suchdola, kam by se potenciálně mohla v tunelech a stanicích výhledově počítaných pro metro dočasně na 10 až 15 let poslat z Podbaby tramvaj místo plánovaného jejího vedení po povrchové trati s více zastávkami.

mic

Pokud metro nevyšlo ani pro sídliště Bohnice, tak vesnice Suchdol nemá šanci…
Ledaže by se někde u okruhu postavilo bus nádraží pro segment Vltava-D7 a k tomu megaparkoviště aspoň pro 10000aut.

Martin

Lepší by bylo pokračovat Výstaviště a Zoo

Martin

Ja bych metro D vzal takhle:
https://mapy.com/s/nodarohude

Pat

Takže v první fázi skoro přesně kopírovat Metro C, v druhé skoro přesně kopírovat železnici a ve třetí skoro přesně kopírovat tramvaj (V místě, kde ty dvě linky tramvaje stačí bohatě).

Martin

Resi to spojeni pres letnou Vltavska-Hradcanska,… A zajizdku tramvaji pres Masarykovo a Sstross tim, ze mu ulehci,.. Florenc je prestup na B misto Nam.Republiky, ani i Cecko, ktere tak kopiruje od Hlavaku po Vltavskou, ale nevidim to jako nevyhodu, Decko je defacto cele od Pankrace smerovane jako dvojce Cecka, muzete vyhechat Vltavskou, a jit rovnou do stoupani na letnou az Florence… PS: Kopirovani tramvaje rusili komuniste a ukazalo se to jako chyba, v tom miste to tramvaj rozhodne nenahrazuje, ani nedoplnuje, metro je tam nutny soubeh, „pro dalkovou dopravu“ tram. linka tam stazi i jen jedna. Resim jen temer nemozne… Číst vice »

Milan

Vltavská – Hradčanská netřeba řešit metrem, protože to vyřeší vlak Hradčanská/Dejvice – Výstaviště v novém dvoukolejném tunelu a dále po Vltavskou nedávno otevřené dvoukolejné estakádě, který bude jezdit nejen do/z Kladna, ale i letiště.

tarten

Ty souběhy jsou ještě podstatně delší, než třetiny, navíc je to teda dost chalupoida – to znamená, že mizí výhoda rychlosti.

Martin

A na Zizkov odbocku z NS2:
https://mapy.com/s/fonofoduju

kairos

Trochu jsem vám to opravil. 😉

https://mapy.com/s/muzejumopo

Ta Chmelnice je nápad z minulého století, dnes je přirozeným dopravním uzlem Spojovací.

kairos

Mimochodem, mezi alternativami pro NS2 byla i takováhle: https://mapy.com/s/degeruhuzo

Osobně by se mi líbila víc než to posílení Karlína.

Argo

Já jsem pro Náměstí republiky (kde by se odpojil 180 stupňový oblouk na Žižkov. – Letenské náměstí pak to vyjede na povrch a po viaduktu přes stromovku a troju (tam dát stanici kovárna) a pak se zabořit pod zem- Krakov (kde bude přestup na okružní E)-sídliště Bohnice a možná to pak půjde výhledově přemostit přes vltavu do Suchdola.

To vaše vedení je zbytečné jelikož 3 z těch stanic jsou s centrem a ostatními linkami metra spojeny už příměstskými vlaky a ten směr Hradčanská-Podbaba bude řešit E

Hugo

Konečně někdo kdo přemýšlí podobně jako já. Autobusové spoje do zoo v létě jsou přetížené a Bohnice a severnější části by mohly benefitovat z metra. Já bych to osobně natáhl nějak takto aby na konci mohl být terminál a připadně kapacitní P+R parkoviště. https://mapy.com/s/pomoduseje

Argo

To byl přesně můj původní plán pro severní směr, ale Dolní Chabry a Řepínská (spolu se Sídlištěm Čimice) jsou plánované stanice na okružní lince, takže jsem se usnesl pro směrování na Sídliště Bohnice s cross-platform přestupem na Krakově

Petr

Na té mapce je na Náměstí republiky nevhodně udělané natočení. Logické je pokračovat na Letnou, ZOO, Bohnice, atd.. Výškově je vše řešitelné. Toto natočení je ale směrem k Vltavské a stáčet někam směr Žižkov je úplný nesmysl.

Pat

Tam jde právě o to, že pokračování nedává smysl žádné. Na Letné by to metro bylo tak hluboko, že tramvaj na Vltavskou, Hrančanskou a nám. Republiky by pro spoustu lidí byly i rychlejší. Do ZOO stačí autobus po 5 minutách, tam metro potřeba není. No a ty Bohnice by asi smysl měly (i když zcela potřebné tam to metro taky není), ale to by podle mne bylo lepší byřešit okružní linkou, spíš než jinak zbytečným prodloužením déčka. No a ten Žižkov, tam celá pointa toho prodloužní by byla jen ulevit lince 9. Ze Žižkova te metro není kam prodloužit, takže… Číst vice »

Václav Pašek

Vybírat kam povede metro podle toho, kolik lidí tam žije teď, je dost krátkozraké. Lepší je vytipovat kterou oblast chceme rozvíjet a metro poslat tam. U Letňan to sice nevyšlo, ale tam se vybíralo podle poněkud pokřivených kritérií.

Jirka

Chudák moje babička, která už je přes 20 let po smrti, se vždy tak těšila na metro na Synkáči, jak to bude mít jednu stanici na Pankrác na polikliniku a nebude se muset plahočit dobrou kopce busem nebo tramvají. Tak snad alepsoň já se toho dožiju.

michal001

Optimisto…

Honza

A nezapomínat na skoro zapomenutou odbočku do Modřan, jezdí tam busy a v plánu jsou pořád autobusy…plný kloubový každou minutu a kus ve špičce.

Juraj

Z Modřan se to s déčkem alespoň trošičku rozloží, hlavně po dotažení I.D až na Mírák.

Část lidí nadále pojede autobusy na Kačerov na metro C, zatímco komu stačí Pankrác / Nusle / Vinohrady / přestup na A, bude moci také tramvají na Libuš a odtud déčkem.

Plnohodnotná větev do Modřan by samozřejmě byla fajn, ale i tak to bude zlepšení.

Franta Chcípák

Šmarjá, proč zase do centra??? Opravdu Praha nemůže mít alespoň jedno tangentní spojení metrem…?

Kuba - Dopravní videa.cz

Je někde v Praze nějaká tangenta, která má frekvenci na metro a není lépe řešitelná vlakem, popř. tramvají?
Metro je s velkým náskokem nejdražší dopravní prostředek. Vyplatí se jen tam, kde je frekvence přesahující možnosti jiných druhů dopravy. A to je typicky směr okraj – centrum, ne tangenty.

Juraj

No, což o to, poptávka ve veřejné dopravě se odhaduje dost těžko, protože je často zpětně indukovaná nabídkou spojení.

Třeba jižní spojnice Měcholupy – Jižní Město – Libuš – Modřany – levý břeh je dopravně dost tragická, ale spousta lidí tam dneska nejezdí PRÁVĚ PROTO, že je tragická.

Ani u busu 125 se nečekalo, že by byl nějak extra potřeba, ale už krátce po zavedení to byl hit. Takže s takto kategorickými výroky fakt opatrně.

Denis L.

Hit to je, ale ne ve všední den odpoledne, kdy se místo 10 minutové cesty po jižní spojce popojíždí 20-30 minut v koloně. Po dokončení dvoreckého mostu bude určitě atraktivnější C+118.

Juraj

Za sebe říkám, že i po zprovoznění Dvoreckého mostu zůstanu věrný 125, protože teď mám jeden přestup hrana-hrana, zatímco s metrem by to byl dvakrát docela vopruz, kor s kočárkem.

A vo tom to je. Spousta lidí dneska nad prací v určitých MČ ani neuvažuje, protože se nemá jak rozumně dostat, takže papírově není ani poptávka.

Byl jsem kdysi na pohovoru v Modřanech a už cestou tam jsem pochopil, že takové nejrychlejší spojení, kterým dvakrát překračuji Vltavu, nebude pro dojíždění to pravé.

Martin

…a mebo voli auto, ze Stodulek do Mecholup to ani jinak nejde, MHD je to masakr pres centrum, autem v pohode…
Taktez je jednodussi a rychlejsi z Letnan do Hostivare autem, nez MHD… hodne pomaha vlak S49, ale ten je v nepouzitelnych intervalech

Jarda

Při zavedení busu 125 se právě čekalo, že bude hojně využíván, protože při testu jízd cestujících, kdy lidé dostávali při vstupu do metra listečky a odevzdávali je při východu se zjistilo, že lidé z jižňáku jedou na Smíchov zbytečně přes centrum. Tenkrát probíhaly velké změny jízdních řádů.

Martin

Tak ono jezdi malo lidi z jednoho konce na druhy? Je jedno kudu to je, s prestupem je to pak uz uplne jedno… Metro ma tu vyhodu, ze jde dat pod zem a prekonat tak nektere horsi vzdalenosti mimo centrum. Napr. Od Metra C je na vychode sluzna zastavka, Karlin, Zizkov, Vinohrady, Nusle,… tam muzete mit metro i kolmo na soucasne nucene cesty do centra na prestup… Taky z pankrace na Smichov to neni uplne lahudka…ci az Andela na Mirak a Zizkov… Urcite se najde nekolik smeru, ktere dnes vedou na prestupy do centra pritom mame nekolik tangent, ktere lide… Číst vice »

Pan průvodčí

Pro Prahu vzhledem k řídké hustotě osídlení na okrajích budou vhodnější v budoucnu plánované nové tangenciální železniční linky a tramvajový okruh. Praha nikdy nebude Berlín, aby se ,,uživilo“ něco na způsob Ringbahn.

Juraj

A fakt je to tak, že lidé nechtějí do jiných destinací, než co jsou dneska na metru, nebo jsou ty destinace vznikly na metru právě proto, že tam jsou z principu dobře dostupné?

Dnes jsou třeba velké kancelářské komplexy situovány do několika málo lokalit, ale těžko říct, jak s tím vším zahýbe třeba plánovaná bytová výstavba v úplně nových lokalitách.

Mirďa

Bude to to páté – okružní linka metra O.

Argo

Já jsem osobně pro E, aby to bylo standardizované

Marvin28

Jediný mě to štve, že pražská politika nestará dobře na dopravu. Po dokončení první části etapy metra D. Nemá smysl provozovat dva stanice. Dva roky bude jako zastavená stavba. To je ostuda přípravné práce. Dlouhodobě neslyšíme pokračování stavby do Nové dvory. Žádné kroky nepřekročily. Nemá cenu to číst článek o pokračování plány trasy. Ono to stejně protáhne a odležení termíny.

Martin Hanzal

Nechcete to radši nakreslit?

Marvin28

Nakreslím si čáru až do Brna nebo Ostrava. Třeba čára ještě neskončí. můžu pokračovat do Bratislavy. Slováci budou mít radost, že budou mít Pražské metro. 😀

Marvin28

oprava: do Ostravy

MaT

No on by hlavně potřeboval opravit celý ten Váš první příspěvek v tomhle vlákně…

RDP

Bude se posuzovat i umístění stanice mezi hlavák a masnu tak, že by sz vestibul byl k masaryčce a jv k hlaváku?

MaT

Že by se tím metrem pak dalo „přestupovat“, nebo spíš jen „cestovat“ z jednoho nádraží na druhé? Asi jako když někdo „jede“ metrem z Vodičkovy do Jindřišské? A k čemu by to bylo dobré? Ona ta vzdálenost po povrchu bude kratší… Pokud už by se mělo lidem nějak zkracovat či zjednodušovat spojení mezi těmito nádražími, tak by to měly být dvě stanice, do kterých se dá rychle sfárat a rychle z nich vyfárat a mezi kterými se dá přeci jenom něčím popojet. Nebo travelátory, jako jsou na některých rozlehlejších přestupních stanicích metra třeba v Paříži. I když to Vámi navrhované… Číst vice »

v.sp

Možná by to umožnilo jinou organizaci dopravy. Třeba jako je dneska S1 z Masaryčky, ale S61 stejným směrem z hlaváku. Dole na nástupišti byly odjezdy vlaků z obou nádraží a šipky Mas/Hln a člověk by šel tam, odkud to jede dřív. Pak by takových linek mohlo být víc.

Ale dlouhodobě je plán na vlakem Spodem, tak ať je hlavně dobrý přestup na podzemní hl.n. a to s touhle společnou stanicí asi nebude.

MaT

Jo, tohle si taky dovedu představit. Mně vždycky trochu deptalo třeba když ještě metro končilo na Dejvické a já jezdil do Motola, jestli vystoupit na Hradčanské a doufat, že pojede dřív 174, nebo na Dejvické a pojede dřív 180. Do toho ještě délka vyfárání z metra… To bylo v dobách, kdy žádné aplikace s jízdními řády, natož pak s online zpožděním či mapou nebyly. Zpátky to bylo jednodušší, 174 a 180 jezdily z Motola ze stejné zastávky a na to Áčko člověk vždycky dojel… Ale ty linky S1 a S61, ono to může vypadat divně, že končí každá jinde, ale… Číst vice »

Michal.S

Článek bych zařadil do seriálu čekání na metro D se opět prodlužuje

Milan45

Jasny a na Zizkov stale nic 🙁

Pan průvodčí

Žižkov má luxusní směrovou nabídku do všemožných směrů jak autobusy, tak tramvajemi s intervaly, o kterých se může leckterým částem jen zdát.
Mimochodem, metro na Žižkov už skoro 50 let jezdí…

qěcy

Ta je ale pomalá. Rychlé linky chybí i jinde.

koriandr

Díky bohu 🙏🙏🥳🥳🥳🥳 ještě aby upustily od paskvilu jménem trasa 0 kterou prosazuje ministr sebe propagace hřib a budu klidný..

Pat

Hřib nemá s O nic společného, to byla předvolební reklama Scheinherra

Chainy

V 70.letech 20.století? Předvolební reklama jednotné kandidátky Národní Fronty??? Trasa O, tehdy v konceptu směrného plánu rozvoje MHD Hl.m.P. zvaná trasa E vedla přibližně v trase navržené v konceptu dopravy z posledních let. Od 80.let se na ni pak v některých rozvojových zónách Hl.m.P. držely i územní rezervy v podobě kolonií ČSSZ🍏

venkovan

Coý nic nemění na skutečnosti, že tvůrcem toho námětu není a ani nemůže být Hřib, který v 70. letech minulého století ještě vůbec nebyl na světě. A od té doby to ostatně jako volební prapor vytáhlo už víc snaživců.

koriandr

Pokud se bavíme o okružní lince E která má zahnout od Palmovky směr Libeň , Letná a dál na jihozapad tak to je dost rozdíl oproti 0 která má vézt na serveru až někam za Letňany..

basteilubbe

To nebyla reklama ale vážně míněný návrh. Vybudování okružní trasy metra je naprosto logický krok v rámci rozvoje MHD v Praze s ohledem na očekávaný nárůst počtu obyvatel v příštích desetiletích.

Jan Suchý

Naopak, Dčko je blbost z většiny kopírující C…a většina lidí mimo turistů jezdí do centra jenom proto, že nejde přestoupit jinde. Trasa O by polovinu dopravy pohltila už mimo centrum. Minimálně východní řást rozhodně smysl dává, domy v centru jsou prázdné a kde se pracuje? V Libni, na Floře, na Budějovické/Brumlovce. Nemluvím o tom, že jet 177kou je za trest. Obecně stejně jako s dálnicema, jediné křížení na nekompletním okruhu okolo Prahy a pak se divěj, že tam směřuje veškerej provoz. Vzhledem k rozdílu možné rychlosti mě navigace i z obce 50km od Prahy naviguje po D11 na Prahu a… Číst vice »

Jezevčík

Ta IPR mapa v úvodu článku je zavádějící. To je z IPR z roku 2015.
https://iprpraha.cz/projekt/86/metro-d
Samotný článek odkazuje na Spodem, kde je stanice vlaku Václavské náměstí, ale to neodpovídá té mapě výše…

Twix

A ta mapa od DPP v článku také není ideální, je tam sice metro D, ale chybí tam několik existujících úseků tramvají – ne že by to tedy bylo podstatné.

PavelH

Toto nebude příliš populární názor, ale D na Náměstí Míru stačí, nemá smysl mít paralelně D a C na Hlavním nádraží. Obslužnost centra je metrem/vlakem/tramvají již dostatečně vyřešena.

Naopak prostředky by se měly vynaložit na čtvrti, které takovou dopravní obslužnost ještě nemají vyřešenou, v Praze vznikají celé developerské čtvrti/sídliště, kde jedinou MHD je autobus. Například pokračování linky C z Haji do Petrovic a Mecholup, pokračování linky A na Repy, C do nově postavených panelaku v Letňanech a Čakovicích.

Panoramix

Dovolil bych si oponovat. Metro D má být alternativou v době, až bude potřeba zrekonstruovat Nuselský most. Pokud tedy povede metro D na Hlavní nádraží, bude to velmi rozumná náhrada za metro C v úseku Pankrác – Hlavní nádraží. Pokud by končilo jenom na Náměstí míru či pokračovalo někam na Žižkov, bylo by to k ničemu a náhradní doprava za metro C by byla velmi komplikovaná.

Pavel

Nuselsky most prosel generalni opravou nedavno. A ani generalni oprava nemusi znamenat kompletni uzavreni mostu, viz Nuselsky, Barrandovsky most nebo Smejkalka.

Navyse argument rekonstrukce a omezeni muzeme pouzit na vsechnu infrastrukturu. Co kdyz se jednou bude rekonstruovat nadzemni tubus metra na Luzinach ? Taky tam postavime vedle nove metro?

Chainy

Neprošel generální opravou. Pokud nevíte co tento pojem znamená, tak nepište nic, nebo se předem poraďte s kterýmkoliv stundentem 1.ročníku stavební průmyslovky. Po cca 100 letech zkončí zaručená životnost mostu a cca 20-10 let před tím bude muset vedení města rozhodnout mezi GENERÁLNÍ REKONSTRUCÍ nebo demolicí+stavbou nového (jako tomu je teď u stoletého Libeňského mostu, kde Magistrát dost zaspal a nepřipravil se včas)

Pavel

Přestaňte strašit. To, že po 100 letech skončí garantovaná životnost, neznamená automaticky, že most bude poté nepoužitelný. Životnost se prodlužuje pravidelnou údržbou a opravami. Totéž se říkalo o panelových domech a jejich životnosti 100 let, nakonec se ukazuje, že při pravidelné údržbě/zateplení bude životnost X krát delší.

„Architekt Stanislav Hubička k tomu nyní dodává: „Pokud se mu nestanou nějaké nepříjemnosti, poškození, nebudu mluvit o otřesech půdy nebo teroristickém narušení, myslím, že sto let je garantováno stoprocentně, spíš to bude více.““

venkovan

Samotné vedení trasy „D“ na Žižkov (a dál přes nejlépe Harfu a Vysočanskou někam nahoru k trase „C“) by samozřejmě nevadilo (ba naopak), ale i tak rozhodně přes další stanici někde u hůavního nádraží – třeba s jedním vestibule pro nádraží a druhým někde na konci Italské ulice u „kachlíkárny“. Pak už by ale asi nebylo možné uvažované zabočení (odbočení) k Náměstí Republiky, leda moýná tak někam skutečně blízko k vestibulu u Masarykova nádraží.

Franta Chcípák

My stavíme linku metra s životností plus-minus sto let kvůli pár desítkám měsíců rekonstrukce Nuseláku….???

Lukáš F.

„Obslužnost centra je metrem/vlakem/tramvají již dostatečně vyřešena.“ – no zrovna ve směru od Masarykova nádraží někam do troúhelníku Muzeum/IPP/NM moc ne.

Pavel

No kdyz pro nekoho metro s jednim prestupem neni dostatecne tak pomuze tomu jeste tramvaj pred Hlavnim nadrazi.

venkovan

Jistě – tramvaj ovšem až někdy (pokud vůbec nškdy) bude: zatím se staví jen trať po Václavském náměstí, a Jindřišskou ulicí už se mnoho dalších linek natrasovat nedá.

koriandr

Naopak. Tím že se tam soustředí většina Linek kvůli přestupu na vlak tak je dobré mít to rozvětvený všemi směry ať už pro příchozí či odchozí občany.. doufám že to dál bude pokračovat třeba směr zoo Troja a dál Bohnice třeba

MP22

No a bude to mít dost cestujících? zoo Troja zase až tak moc cestujících negeneruje. Jestli by nedávalo větší smysl to vést dál na Vltavskou souběžně s C na Nádraží Holešovice a tam uhnout nahoru na Bohnice. Jo možná je to blbost kvůli tomu tuplování přes Holešovice, ale zase by to C ulehčilo v době, kdy budou hotové celé Bubny-Zátory a C v tomto místě bude oproti severní terase značně přetížené. Možná by to provozně dávalo smysl.

Daniel Jablonecký

Nejde o popularitu vašeho názoru, jde o to, že je to nesmysl.

Filip Jirsák

Nejde o obslužnost centra. Jde o to, aby ti, kteří přijedou do Prahy vlakem, mohli dál pokračovat metrem. (A samozřejmě opačně, z metra na vlak a ven z Prahy.) Když má někdo cíl kolem linky D, bude pro něj i pro ostatní lepší, když rovnou na hlaváku přestoupí na D, než aby se tam rval do nacpaného C a pak přestupoval na Muzeu nebo na Pankráci.

Milan

Já si že stejného důvodu dávno myslím, proč z jižních konců perónů hlaváku se vybudují vstupy do nového vestibulu stanice =M=A Muzeum pod jižním železničním shlavím hlaváku, protože od tama přímo jižně to musí být k perónu uvedené stanice linky A, která by tak získala 2. velmi praktický vstup z venku mimo perón stejnojmenné stanice linky C, kterou dnes nutno používat na 1 nejkratší mezistaniční úsek pro cesty mezi vlaky na hlaváku a linkou Á?

Olda

B na Depo Zličín

Michal82

Neslo by ten úsek na Mirak začít dělat drive? Brání tomu neco?

Jakub

Peníze? je to fakt dost peněz. Obávám se, že postupná stavba je kvůli nedostatku peněz. A možná i kapacit tunelářských firem (prosím bez sarkasmu 🙂 )

Milan

+ potřeba vytvořit prvně samostatnou servisní a deponovací kapacitu pro vozidla linky D?

Matěj V.

Já teda doufám, že metro D na Žižkov nepojede. Jednak všechna ta navrhovaná napojení co jsem viděl jsou dost podivná a druhak si myslím, že metro by mělo jet z jednoho konce města k protějšímu konci, ne dělat zatáčku o 90°. Osobně bych metro protáhnul do zoo a do Bohnic, viz https://metrodreamin.com/view/S3d0U1RNSDQ0TVlaOFRqb2ZaYkRGdVR2WTV6Mnww

Y.K.

Teorie hezká, nicméně pozor na argumenty. 🙂 Zatáčka o 90 st. je spíše od Míráku do Bohnic a na Žižkov je to naopak relativně přímo.

Y.K.

Žádná? 🙂 Každopádně příliš kopírovat trasu C mi osobně nepřijde jako ideálně účelné řešení.

MiNo

A kam dál ze Žižkova? Ta trasa je prostě kravina.

Y.K.

Mě jako kravina nepřijde, přišlo mi to zajímavé. Ten směr je tramvajově na či za hranicí kapacity tramvají, je tam velké rozvojové území, které ještě zátěž a poptávku po MHD zvýší, ze Žižkova někam na sever (tamje také silná autobusová doprava) by byl zajímavý nový směr.

jneb

Přes Žižkov ideálně mělo vést béčko které místo toho celou dobu kopíruje trať tramvaje a vlaku. Šlo to provést například v případě trasy b přes hlavní nádraží a na svém konci by vedla rovněž na černý most.

Mirďa

Tram jsou na hranici, protože schází trať v Hartigově ul.

Y.K.

Jinými slovy, je trochu deprese, že pořád trvá představa, že se všechny trasy musí potkat někde v centru. Znevýhodňuje to tangenciální cesty MHD a přetěžuje centrální úseky metra.

venkovan

Přes centrum jednoznačně ta bleděmodrá, ale spíš jde o to, co s tím pak dál ze Žižkova: nejspíš pod ta nová sídliště u nákladového nádraží a přes Vysočanskou nahoru k trase „C“.

Michal_80

Velmi pěkný návrh, určitě lepší než to ohýbat z centra na Žižkov, i než navržené trasování metra O na severu, jen bych to prodloužil o jednu stanici někam k budoucímu sjezdu z okruhu za Čimicemi (autobusy a P+R). A asi by to šlo i bez stanic v Bubenči a na nábřeží.

roman.lelek

Nápad logický, bohužel neproveditelný. Z důvodu výškových rozdílů by trasování nemohlo jít pod Stromovku (kde už navíc je Bubenečský tunel), ale muselo až mnohem dál do Bubenče. Taky vyrovnat výškový rozdíl mezi Vltavou, ZOO a Bohnicemi není úplně jednoduché, pravděpodobně by se musel udělat tubusový most někde mezi Babou a Sklenářkou.

MiNo

Má to logiku, není třeba ty trasy různě kroutit, pak se snižuje cestovní rychlost.
A ten váš návrh se mi líbí.

KrizeVychodniSpolecnosti

Nedávno jsem viděl porovnání (časopis TimeOut), ve kterém měla Praha 2. nejlepší veřejnou dopravu na světě, Vídeň nebyla ani v první 15. Zajímala by mě aspoň 1 věc, v čem je Praha lepší než Vídeň.

Náhodný Kolemjdoucí

Nezměnili metodiku?

Kubrt

Ten žebříček je úplně k ničemu, nevypovídající.

Twix

Většinu žebříčků nelze brát moc vážně, ale ta jedna lepší věc by mohla být mobilní aplikace. Sice ani PID Lítačka není bez chyby (viz článek co tu právě vyšel), ale pokud se VOR aplikace (nebo spíš „aplikace“) nezlepšila, pracuje se s ní výrazně hůř.

KrizeVychodniSpolecnosti

Dobře, to dává smysl. Tady se přiznám, že nemám s appkou od VORu zkušenosti, jelikož ve Vídni používám jen S-bahn, ke kterému stačí appka od ÖBB.

Zadarmo

Tyhle žebříčky jsou fakt na nic. To je jako deset nejlepších měst na život a tak dál. Všechno politický a subjektivní. Nastaví parametry tak aby něco vyšlo tam kde chtějí aby to vyšlo.

Vídeň a Praha ale aspoň jsou špičkové když se koukáme na veřejnou dopravu a kvalita života. Části asie začínají předbíhat ale tak na Evropu jsou top a mimo Evropu a východní Asii se to nedá porovnávat.

MP22

To bylo vtipné, jak se tím celá reprezentace města honosila a když vyšel ten nový průzkum kam se Praha nedostala, tak ticho po pěšině. Čekal bych slib zásadního urychlení investic pro opětovné navrácení Prahy na špici…

Jan

Když jsem byl na prohlídce tunela metra D a chodili tam důchodci. Tak já budu na tom stejně když budu procházet tunel na dnu otevřených dveří úsek Náměstí mírů – Náměstí republiky.

David

Proč zase ten odklad 12 let?

beedat

Protože “country for the future” – dožijí se toho až naše vnoučata v dospělosti, my už ne.

Martin

V ramci sjednoceni nazvu… co je to za vymnouk, ta stanice ma dva vystupy, jeden na namesti a jeden na nadrazi…
Fakt se musi kazda stanice jmenovat nadrazi? A po stavbe NS2 budou nadrazimi i stanice v centru, karlak, vaclavak, atd.?

Mickey

Ale zas to náměstí je jen prostor před Palladiem, to není žádný pořádný náměstí.

Juraj

Ne, to jen v Ropidu prostě nemají cit a soudnost.

Název Nádraží má cenu tam, kde je to dominanta dané lokality a logický cíl cestujících, tudíž nově významnější Nádraží Bubny by třeba bylo přiměřené.
Jenže pak máme lokality jako Rajskou Zahradu, Kačerov nebo Žvahov, kde je ta železnice jaksi do počtu a dělat kvůli tomu cirkus je zbytečné.

U Masaryčky je to tak 50:50, ale Nám. Republiky je dostatečně významným bodem, aby si stanice název zachovala a nádraží se přidalo jen do hlášení. Ostatně jako ve Vídní: „Südtiroler Platz, Hauptbahnhof“ nebo „Karlsplatz, Oper“. Nic neřešitelného.

Pat

No, to Nám. Republiky bude hlavně o tom, že sice se na něj da vylézt z béčka, ale déčko bude (nejspíš) mít východy na Petrské náměstí a na Masarykovo nádraží, takže jméno Náměstí Republiky by bylo celkem zavádějící.

Václav Pašek

Přestupní mohou být i stanice, které se nejmenují nutně stejně, právě kvůli tomu, že se třeba dotýkají jen malou částí a jméno jedné by nedávalo smysl u té druhé.

Pat

No, ale jméno Masarykovo nádraží dává smysl u obou stanic. A pro metro D je Masarykovo nádraží rozhodně lepší název, než Petrské náměstí.
Aplikujte stejný princip na Můstek, přejmenoval byste Můstek B na Jungmanovo náměstí? Koneckonců z B není přímo na Můstek výstup…

Martin

no to prave ne…

Pat

Co právě ne?

Martin

Decko bude. it jeden vylez Peyrske nsm, druhy Nam. Republiky. a ptestup na becko… a z nej teprve na mas u…

Pat

V takovém případě jsem samozřejmě proti přejmenování.

Martin

Technicky zatim zadna presna poloha i rozmisteny vystupu neni znamo, je mozne, ze vnikne vestibul tak, ze vystup bude zausten bo vychodniho vestibulu becka, ale moc realne to nevidim…
Musime si pockat na projekt…

venkovan

Jak jste na to Petrské náměstí přišel? Podle mě tam bude muset být „D“ nad „B“, takže hned u stávajícího vestibulu „B“ pod Náměstím Republiky.

Pat

Petrské náměstí je sledováno jako primární směr podle stránek DPP i podle třeba Metropolitního plánu. Ale pravda, ten jižní vestibul jsem si to Masarykovo nádraží myslel že je plánované, zatímco je jen „k poveření“ takže tady mea culpa.

Filip Jirsák

Když je to teď 50:50 a význam Masaryčky výrazně vzroste, tak bude celkem dávat smysl tu stanici metra přejmenovat, ne?

Neznalek

Má to jednoznačnou logiku – je kvůli sjednocení jmen přestupních uzlů = různé nízvy jednoho místa v rúzných druzích dopravy je velmi matoucí — to samé se dříve či později stane i ve stanici Vltavská – Nádraží Praha Bubny – buď se všchno bude jmenovat Bubny nebo Vltavská (Vltavská Filharmonie) Kompromisem je v% zahraničí hodně požívaná „vícejmenost zastávek – v tomhle případě Vltavská/Nádraží Bubny pro všechny druhy dopravy v místě – metro tramvaj a vlaky

Martin

Pamatujete jeste stara oznaceni u CSD? Tam bylo vzdy velkym pismem nazev stanice podle obce a ctvrti, k tomu ve mestech pridali malym pismem nazev mesta pred nazev cvrti/obce nebo malym pismem zast. ci nadrazi. U metra se zacali take stanice jmenovat podle ctvrti. Lide u obou bezne pouzivaji nazvy obci a ctvrti dle stanice. S nadrazim se vetsinou pojilo pojmenovani podle osoby, napr. Denisovo. Masarykovo, Wilsonovo, pozdeji Hlavni, Stred, Tesnov,… U navazne dopravy, napr. autobusu, byla u obce jen. pozn. zel.st. Praha je komplikovanejsi, nadrazim se oznacovali klicove stanice, a pozdeji i dalsi… Ale s rozvojem zel. primestske dopravy… Číst vice »

qěcy

A co dál z centra? Doufám, že ne úvrať – omezovač kapacity.

Bob Pulchart

Proč se Déčko tedy neprotáhne přes Letnou, Zoo a Bohnice do Zdib a tam sebrat lidi z ucpaný D8, když by to bylo do centra cca 15 min?

Filip Jirsák

A interval by tam byl kolik, 20 minut ve špičce? Kvůli tomu se asi nevyplatí stavět metro…

Bob Pulchart

Nerozumím vaší otázce ohledně intervalu. Pokud by linka D byla depo Písnice-Zdiby mohla by být dlouhá zhruba jako Béčko a tam jak vím jsou intervaly ve špičce cca 2-3 min?

Luk

Jenže na zdibském konci by byla velmi mizivě využívaná, vlaky by jezdily prázdné. Nákladově by to pak vycházelo dráž, než kdyby pro každého zdibského cestujícího jezdil extra taxík.

Filip Jirsák

Myslel jsem, jaký by tam byl interval, aby ty soupravy jezdily alespoň trochu obsazené. Kdyby tam byl interval 2–3 minuty, tak by se lidé v těch soupravách sami báli. Interval nijak nesouvisí s délkou linky, ale s počtem cestujících.

leos

Vidím to na 2050.

Zoomer

A zase to oblíbené přejmenovávání. Dlouho jsme ho tu neměli, tak opět musí komise vykázat nějakou činnost.

A zase je to stejná písnička – nacpat do názvu stanice slovo nádraží. Za 20 let fakt už budeme v Praze jezdit metrem jen z nádraží na nádraží. Jak kdyby nestačilo hlášení „přestup na linky S“ a logo vlaku v názvu stanice…

Martin

A co zbytek metra D Krč–Libuš, ví někdo, kdy se konečně kopne do země? Nebo budeme mít X let postavený nevyužívaný úsek Pankrác–Olbrachtova?

Lumeriol

Nedávno se někde psalo, že cca 2 roky bude tento úsek hotový, než dojde ke zprovoznění se zbytkem.

Frantík

Snad by ten úsek šel využívat na testovací provoz.

Glados

Jak tam dostanete soupravy?

Kuba - Dopravní videa.cz

To zrovna problém není, soupravy budou najíždět spojkou C – D přes Pankrác z depa Kačerov. S tím se počítá i na plný provoz D před dostavbou depa Písnice, které má být hotové až později po zahájení provozu. Ostatně se to tak dělalo i s A a B.

Glados

No jo vlastně, jsem debil, sorry a díky

Luk

Až bude dořešená ta zakázka.

Zbyněk

Nechápu, proč se Déčko na Hlavní nádraží nevedlo rovnou, tak je posílení kapacity potřeba jako sůl.

Martin

Decko bylo vzdy planovano na wilsonak, tam zadna zmena nenastala, pouze nebude stanice soubezne na druhe strane koleji, ale sikmo pod kolejema… jen ted se necha na holickach Zizkov, tam je to bude brzy masakr, az se dostavi ctvrt na nakladovem nadr…

Juraj

Nová čtvrť dostane prakticky ihned přímou tramvaj do centra, a pořád je to kousek na Želivského i na Palmovku. Zas takový masakr to nebude.

Žižkovští se už léta bouří, jako kdyby žili uprostřed pouště, ale jsou v Praze i lidnatější čtvrtě odkázané pouze na autobusy.

Pavel

Nejsem si jistý, zda to tratě v Olšanské, Seifertově kapacitně pojmou, jenom linka 9 jezdí po pár minutách.

Juraj

Aktuálně jsou tam čtyři linky, min. špičkový interval 4-8-8-8. Máme v centru i vytíženější úseky, které zvládají. V Seifertově jsou hlavní problém auta na kolejích; uvidíme, zda s tím něco udělá chystaná rekonstrukce.

Martin

Cenyrum je take na hrane 4-8-8-8-8 a tram. narvane, je videt, jak chybi zrusene trate

To by se jeden po....

Přesně tak. Chybí tratě v centru.
Nár. Třída – 28. října – Nám. Rep, 28. října – střed Václaváku, Bulhar – Hartigova – Ohrada

Martin

…jsou tam 4 linky z toho jedna dvojlinka a je to uz na hrane…

Jan Tichavský

Nová čtvrť ale nedostane linku navíc, ta pětka co jezdí kousek vedle k vozovně tam už jezdí dnes a spolu s devítkou jsou přeplněné už v úseku dolního Žižkova. No linka 133 poskakují v koloně na Florenc to taky nepobere. Žižkovští se bouří protože metro bylo přes Prahu 3 zvažováno už dávno, ale nic z toho není, zatímco od posledních studií se začíná dost stavět a to i mimo areál nákladového nádraží. Navíc by tato větev pokračující dále do Vysočan pokryla i tamní novou výstavbu.

Martin

Ano plany vystavby zustali, ale doprava se zredukovala o planovane metro…

Jakub

Problém Žižkova je, že je to poměrně hodně lidnatá čtvrť, skrz kterou vede hodně linek. Ale většinou ve čtvrti nezačínají. Tudíž na Žižkov přijedou plné. Jiné velké čtvrti jsou obvykle na okraji města, nebo mají to metro, pokud mají jen průběžné linky. Nemluvě o tom, že Žižkov je druhá nejlidnatější čtvrť.

Mirďa

Jenže všechny linky jedou do centra po Seifrtovce a ta je už tram. přeplněná.
Řešením je TT v Hartigově.

Neznalek

Žižkov je obsloužen tramvají – tam by stálo za úvahu postavit propojku Hartig7ovou (Koněvovou) ulicí z křižovatky Ohrada dolu ke křižovatce U Bulhara k Masaryčce a budoucí propojce Hlavák-Muzeum-Václavák
(zas chápu že to znovu rozkopat může budit emoce když tu zcivilizovat tu Hartigovou trvalo po etapách 3 roky!!! – a díky tom je tam znát pomalá gentrifikace!!! -a to je moooc dobře! Představte si tramvajovou ,trasu: Spojovací-Ohrada-U Bulhara-Hlav,ák-Muzeum-I.P.Pavlova a dál buďto dolu na Náměstí Bratří Synků(Nusle) nebo na Karlák

Antonín1

Představovat si není nutné, ta trať existovala, než ji před 50 roky bolševik zrušil, neb nafta byla levnější. Ano, byly tam i jiné důvody, ale ty se daly vyřešit, leč zrušení bylo bez námahy myslet.

Mirďa

Bohužel je to přesně tak.
Obnova této tratě je potřeba jako pověstná sůl.

Frantík

Tak kdyby dneska vládl bolševik a chtěl ji obnovit, do 5 let by stála 😉

intrus

Ad přejmenování – Jakože v Petrské čtvrti budu vystupovat na Masarykově nádraží s dochozí dobou cca 15 minut? To je trochu *čovina, ne?

Michal_80

Tak z Petrského je to zrovna stejně daleko na Nám.Rep. jako na Masaryčku. Asi 5 minut chůze. Předpokládám ale, že na D bude i výstup přímo na nádraží („ze zadu“ případně přestupem.

Frantík

Nevím, že by někomu vadily třeba zastávky Anděl a Na Knížecí, nebo Palackého náměstí a Karlovo náměstí (a Václavská). Takže se přejmenuje akorát metro bych tipoval.

Frantisek Kolář

Trasa do centra si úplně říká o pokračování přes Letnou a Podbabu do Bohnic a Čimic. Z Podbaby by případně mohla být větev na Suchdol.

intrus

Problém je s uložením stanic :/ Nezdá se to, ale letná by byla pekelná hloubka, pokud by to mělo být někde v oblasti náměstí

Hájek

Tak to je snad resitelna věc

Zoomer

přesně tak, naprosto jednoduše řešitelná. Viz například některé stanice v Barceloně nebo nejnovější prodloužení metra ve Stockholmu.

Bjorn

Třeba podobná hloubka, jako Hradčanská? Náměstí republiky a Malostranská jsou kousek od řeky. Hradčanská a Letenská pláň zase na stejném kopci. Já tu problém nevidím.

Neznalek

Tak jasně že se to díky téhle schválené variantě tlačí nahoru na severní terasu do Bohnic a pak jsou dvě možnosti jak dál – buďto doleva přes budoucí dálniční most okruhu (Nuselák 2) směrem na Horoměřice anebo na severovýchod směrem na letiště Vodochody s 3přestupnim terminálem někde u dálnice D8 na zachytávání regionálních autobusů a individuální dopravy (už dávno nelze uvažovat jen v dosavadních administrativních Prahy – ale celé pražské aglomerace – už teď se to železničně řeší do prst2ence nejbližších měst klem Prahy do cca 20 km, až to bude hotový bude se pokračovat dál do regionu.

MP22

Letiště Vodochody je dávno mrtvý projekt který nikdy nebude uskutečněn.

Emil Jícha

Proč by neměl být? Ke stejnému cíli – letišti Praha-Vodochody se nenápadně tlačí i tramvajová trať – prozatím jen k/přes dálnici D8, následně se ta trať bude stavět směr Odolena Voda… A pak už stačí jen most přes dálnici a jste na letišti…

jneb

Problém severního poračování je ještě v něčem úplně jiném. Jižní směr ty dvě poměrně paralelní trasy metra uživí kdežto severní zdaleka tolik ne. Zkrátka méně obyvatel.

Vašek H.

A co bude se Žižkovem? Tramvaje postupně přestanou stačit

intrus

Viděl bych to na samostatnou trasu

Martin

Akorat zase do centra, coz bude peklo…

Lukáš Novák

Metro E, v první etapě cca takto: https://mapy.com/s/gajegotuse

roman.lelek

Mám pocit, že jsem kdysi viděl nějaké výhledové plány na tramvaj od Ohrady po Hartigově směrem k Bulharu. Ale jak jsou aktuální teď, nevím.

Martin

To jezdila drive… ale ted je ulice nove zrekonstruovana a odhadem dobrych 50 let se nic nezmeni…

Mirďa

Když se nechce.
Mohla se tam ta trať při rekonstrukci obnovit.

Frantík

Nebo aspoň trolejbuse.

Jiří Schenk

Kromě spojení metrem by se mělo promyslet propojení tramvají HN-Bolzanova-U Bulhara někde vhodně na FlorencAN(to by prospělo) a pak Hartigovou na Žižkov.

roman.lelek

Předpokládám, že to je v plánu společně s kompletním řešením Bulhara a (případným) snesením magistrály.

Jan Tichavský

Ty jsou plné už dnes a to teprve začíná ta hlavní část výstavby na NNŽ.

MP22

Nebude to jen NNŽ ale třeba i výstavba namísto Mordoru nebo areály Jarov, dohromady cca 12 tisíc bytů. To dělá tak 25 tisíc obyvatel, dnes má Žižkov necelých 60 tisíc, no bude to mňamka

Mirďa

Proto je potřeba TT v Hartigově ulici od Bulhara na Ohradu.

Mirďa

Je potřeba obnovit TT v Hartigově ulici od Bolzánovy na Ohradu.
Metro netřeba.

Dominic

Nejlepší by bylo kdyby byl úsek Hlavní nádraží-Náměstí Republiky pro 2 linky, pro D a pro (třeba) E. Déčko by přijelo z Písnice, Éčko třeba z Jarova/Žižkova a před Hlavním nádražím by se spojily do 1 tunelu, přes centrum by vedly spolu (např. jako linka L9 a L10 v Barceloně) a někdy ve zdálenější budoucnosti by se mohly zase za centrem oddělit a jedna linka může pokračovat třeba směrem Troja a druhá třeba Suchdol.

intrus

Pokud by se větvení na žižkov udělalo za HLN, pak by se nabízelo udělat sdruženou trať Žižkov – Hlavák (sdužená trať) Olbrachtova – Dvorce – Smícháč

MP22

To by spíš dávalo smysl tu linku že Žižkova vést od hlaváku na Václavák a spojit to tam s A i B zároveň.. na dvou stanicích zasebou by byl přestup C/D a A/B plus express spodem na obojím.

Argo

Problém je že se D má už větvit na Nových Dvorech a kdyby se nějaké „F“ (E se mi líbí pro okružní linku) napojilo směrem na hlavák do centra tak by na hlaváku a Nám. Republiky byli už 3 větve, což je moc podle mě. Vím že to vypadá nehezky ale 180 stupňů zatáčka za Náměstím Republiky je asi nejlepší řešení i když je to uznávám dost hloupé. Druhá větev, řekněme F z Modřan, by pořád mohla pokračovat na letnou a bohnice Další možnost by bylo ten krátký úsek udělat čtyřkolejný jako v NYC, ale to by bylo už hodně… Číst vice »

Jindřich

Mám trochu pocit že se v Praze metrem zdvojuje železniční infrastruktura, např metro na Černý Most, paralelně k trati, Dejvice, paralelně k železniční trati, metro D bude také skoro paralelní k železniční trati Krč-Hln. Nebylo by levnější tratě vylepšit a zavést v 5 minutovém intervalu vlaky, tak jak v jiných městech? (Částečně se to již posledních pár let děje)

Soudný znalec

To by Pražané nepobrali.

Neznalek

Praha si metro staví za svý – a z -daní Prahy (17% HDP celé ČR) se financuje třeba i ta železnice v celé ČR …

MartinS.

Tramvaj č. 22 je také skoro paralelní s linkou A metra a teď se ještě nad metrem na Vávlaváku bude stavět tramvajová trať, ale všechny ty druhy dopravy slouží přece něčemu jinému.
Často zastavující tramvaj/autobus/trolejbus, „pod nimi“ méně často zastavující metro a „vedle“ málo zastavující vlak.
Než dojede metro z Kačerova na hlavní, zastaví 6x, ale vlak jen 1x ve Vršovicích.
Železnice od Veleslavína přes Dejvice na Masaryčku obsluhuje Holešovice, ale metro z Veleslavína na Muzeum obsluhuje Dejvice, Bubeneč, Malou Stranu, Staré Město, Nové Město.

Kubrt

Zapojte do své úvahy kontext doby, kdy jednotlivé tratě pražského metra vznikaly. A do Dejvic – v té době se předpokládalo, že od Hostivic do „Praha střed“ osobní vlaky vůbec nebudou jezdit (a situace kolem modernizace dnešní tratě přes Dejvice ukazuje, že tato myšlenka není zdaleka mrtvá). B je s vlakem částečně paralelní z Vysočanské dál, ovšem v nezanedbatelném odstupu – přeju hodně štěstí při (potenciální) agitaci mezi obyvateli Hloubětína a Černého Mostu na téma zbytečné metro. D je s metrem částečně paralelní z Krče do centra – ano, umím si představit, že by z Krče pokračovalo v koridoru pacifiku… Číst vice »

Juraj

Jednak to má své historické kořeny – metro se plánovalo v době, kdy se železnice nepovažovala za součást městské dopravy, a ani tomu neodpovídaly intervaly. Přesto se nedá říct, že by si S2 a B nějak zásadně braly cestující.

Z Krče na hlavák to taky není žádná výhra – mj. je tam úsek Vršovice-hl.n., kde je už dneska v průměru 530 vlaků za den a hlavák na hraně kapacity, takže jakkoliv by se zlepšil úsek z Krče do Vršovic, hlavní problém to neřeší. A taky to vůbec nijak nepomůže Libuši a okolí, odkud to na krčské nádraží není zrovna pohodlné.

Argo

Ostatní to vysvětlili dobře. Jenom bych taky rád poukázal třeba na New York kde často staví 4 koleje, 2 jsou lokální metro a 2 jsou express. S2 funguje jako takový express pro B, i když to propojení není moc použitelné často. Další problémy jsou, že koleje jsou sdílené s rychlíky takže není možné aby vlak pořád zastavoval. Vedení trati je taky povrchové takže samozřejmě nemůže vést středem čtvrtí, kde je ta doprava nejvíc potřeba. Muselo by se toho toho spousta zbourat nebo by se to muselo zakopat pod zem. Navíc když už se to bude stavět od znova, tak proč… Číst vice »

Kubrt

Dneska sice nemáme brežněvovské plánované hospodářství, ale zase máme jiná specifika – už se nějak vyjasnila situace ohledně zhotovitele na stavbě Pankrác – Olbrachtova? Dost se v tom ztrácím.

Frantík

Dneska už zůstalo jenom u těch plánů.

Lukáš Končický

Hodně chybí přestup na metro z benešovské trati dříve než na Hlavním. Spojení vlakem z benešovské do oblastí Budějovické, Pankráce, Kačerova, Roztyl, Chodova atd je nekonkurenceschopné k IAD po D1.Šlo by ještě vymyslet, jak zlepšit přestup mezi vlakem a metrem Nádrží Vršovice/Náměstí bratří Synků? Mám pocit, že současný návrh umístění stanice Náměstí bratří Synků pochází ještě z doby, kdy se železnice a metro brali jako nesmiřitelní konkurenti, a to jsem myslel skončilo tak před 30 lety.

Dominic

Bude metro A na Zahradní Město a na nádraží Praha-Vršovice má vzniknout nový podchod blíže k metru D.

MartinS.

Z podchodu ve Vršovicích to ale pořád bude k metru 400 metrů.

Dominic

240m od nového podchodu ŽST Vršovice k nebližším schodům do vestibulu stanice.

Juraj

Což je délka jednoho nástupiště na větším nádraží, takže zase ne úplně nepřekonatelná překážka.

HK~

V původních plánech Metra S se nemělo zastavovat ve Vršovicích, ale měla být pozdemní stanice s jedním koncem do podchodu pod nadrážím a druhá uprostřed náměstí Bratří Synků s přestupy nahoru tramvaj, dolů metro D.

Nevím, jestli se na tomhle kousku muselo zrovna za každou cenu šetřit, ale z posledním navrhů to zmizelo a tím i zničení vazby. Jestli se to vratí, nikdo netuší. Jediná zachrana by pak bylo prodloužení metro C do Uhřiněvsi (což by se dle mého mělo udělat tak jako tak kvůli sídlišti Petrovice)

mic

Nádraží Vršovice je holt na blbém místě. Kdyby peróny končily nad Vršovickou, problém by byl vyřešen…

Jiný

Možná by stačilo dodělat druhý podchod na západním konci perónů.

Twix

Proč halucinace? Prodloužení metra C přes Petrovice do Uhříněvsi k vlaku mi přijde jako nejlogičtější rozvoj sítě metra v Praze, bohužel se v tomto směru pokud vím nic nepodniká. Nestačí jak moc vyrostly příměstské obce okolo benešovské tratě, nestačí kolik nových pracovních míst vzniklo od Pankráce po Opatov, nestačí že se postavil terminál Depo Hostivař pro busy od Kutné Hory, které ale pak stejně musely být přetrasovány na Háje?

MP22

No a navíc je ve stavebním řízení dalších X kancelářských budov na Pankráci, Roztylech, Chodově nebo na Opatově, kde už to má stavebko a čeká se na hlavního investora a okamžitě Finep začíná stavět. Do toho se dál staví domy podél celé benešovky i D1 a ta potřeba Céčka do Uhříněvsi dále narůstá a bude narůstat.. asi se čeká na to, až začne D1 po Chodov kolabovat, teď tomu ještě pomůže D0, dost toho odkloní, ale s takovým stavebním vývojem se dá čekat, že to do pár desítek let bez pořádného kolejového spojení nedopadne vůbec dobře. Každopádně by to chtělo… Číst vice »

Juraj

Tak toto by z velké části řešilo prodloužení céčka do Uhříněvsi. Už teď tam ráno určitá část lidí vystupuje a pokračuje busem na Háje k metru C, protože časově je to zhruba stejné jako přestup na 19/193 ve Vršovicích.

Na Brumlovku to jde i busem z Edenu, ovšem tam je ten přestup extrémně nedotažený a nepříjemný.

Přestup na áčko Zahradní Město-Skalka je použitelný díky velmi krátkému intervalu autobusů ve špičce. Není to vyloženě komfortní, ale pro cesty na Vinohrady a dál to jde.

Dusmor

Možná by lépe vyšlo prodloužení (odbočka) z trasy A.
Ze Skalky na Nádraží Holešovice (tady přestup mezi vlakem a metrem) a dále pak na Petrovice – Veronské náměstí (někam mezi Albert a základní školu).

Argo

Lepší by bylo využít připravené odbočovací koleje na strašnické a udělat přestup na Zahradním Městě, kde bude stavět i VRT. Potom by to mohlo pokračovat dál podél VRTky se zastávkami na Kablu a Malém Háji. Tím bys odchytil všechny autobusy co teď jezdí na Skalku a depo Hostivař a mohl ty dvě stanice opustit a nechat je jen jako tunel do depa. Je to rozhodně nejlevnější řešení i když Petrovice zrovna z tohohle vyjdou na krátko.

C bude do Petrovic rozhodně levnější protože půjde s novými vlaky vést po povrchu nebo na mostě přes pole.

Dusmor

Aha, že je na Strašnické udělaná příprava, to jsem nevěděl. Potom opravdu dává smysl pokračovat na Zahradní Město, ale dál bych to přece jen viděl spíše jihovýchodním směrem na Obchodní centrum Hostivař, nádraží Hostivař (resp. k tramvajové smyčce) a dále na Petrovice.

Argo

Rozhodně taky možnost

Dusmor

Ups popletl jsem to.
Na nádraží Hostivař mělo být

Hstv

Nejhorší na tom je ten stav úseku Pankrác – Náměstí Míru. Na ten se dopravní podnik očividně vykašlal daleko víc, než kdokoliv čekal, tam se nedá říct, že by to něco brzdilo jako ty jižní úseky, tam se na to normálně vykašlali.

Frantík

Bylo by metro provozuschopné i bez větve na ND?

Hájek

Já bych preferoval z náměstí Republiky pokracot směrem Josefov-Letná-ZOO- Bohnice, za mne je tam větší potenciál než na Žižkov.

Hájek

Spíš se domnívám ze to bude trvat ještě déle, naivní představa ze se to za rok připraví a za dva postaví je zcela nereálná a to i případě ze bude dost peněz. Je začít vnímat realitu. Za tři roky nepřipravite a nepostaví kompletně ani rodinný dům.