Most odnikud nikam stojí na Pražském okruhu už 15 let. Teď se ho město chystá od stavbařů převzít

Slepý most nad Pražským okruhem u Komořan. Foto: By ŠJů, Wikimedia Commons, CC BY 4.0Slepý most nad Pražským okruhem u Komořan. Foto: By ŠJů, Wikimedia Commons, CC BY 4.0

Praha chystá nový sjezd z okruhu, po letech odkoupí most Komořanské radiály. Dodnes ho vlastní stavební firma.

Už v roce 2010, kdy se otevírala jižní část Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Barrandovem, budilo přemostění okruhu u západního portálu Komořanského tunelu otázky.

Vedlo totiž odnikud nikam. Související mimoúrovňová křižovatka se sjezdem z okruhu nevznikla, jelikož navazující Komořanská radiála, čili obchvat Komořan, se kvůli odporu tamní městské části nestihla připravit.

Most vznikl v rámci stavby okruhu hlavně proto, že jeho případná dodatečná výstavba by byla značně komplikovaná a vyžádala by si dlouhodobé omezení provozu klíčové dopravní tepny.

Slepý most nad Pražským okruhem u Komořan. Foto: By ŠJů, Wikimedia Commons, CC BY 4.0Slepý most nad Pražským okruhem u Komořan. Foto: By ŠJů, Wikimedia Commons, CC BY 4.0Přemostění Pražského okruhu u plánované MÚK Komořany. Zdroj: Mapy.cz - Marian ŠámalPřemostění Pražského okruhu u plánované MÚK Komořany. Zdroj: Mapy.cz - Vladimír ZvoníčekSlepý komořanský most leží mezi tunelem Šabatka a portálem Komořanského tunelu. Foto: Juan de Vojníkov, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

I po uplynutí 15 let stojí torzo mostu na místě ve stejné podobě dál, projekt s názvem Komunikační propojení Modřan a Komořan (KOMOKO) se nikam neposunul.

To se však nyní podle informací deníku Zdopravy.cz mění. Město začalo vyjednávat o odkupu mostu od společnosti Skanska. Ta ho před 15 lety spolu s touto částí okruhu vybudovala, město ho však nikdy nepřevzalo. Samotný Pražský okruh je pak ve vlastnictví Ředitelství silnic a dálnic.

Převod mostu do majetku města by měl být prvním krokem k vybudování sjezdu z okruhu. Podle informací z magistrátu jsou jednání se Skanskou na dobré cestě. Přesnější harmonogram by měl být známý v říjnu, samotný sjezd by pak Praha chtěla začít budovat už v příštím roce.

Odlehčení Strakonické

Navazující čtyřproudý obchvat Komořan je zanesen v územním plánu, obyvatelé Prahy 12 ho však dlouhodobě odmítají.

Zprovoznění nového sjezdu z Pražského okruhu je nicméně možné i bez obchvatu. Podle Institutu plánování a rozvoje (IPR) to má ovšem rizika v podobě velmi pravděpodobného vyššího počtu automobilů v ulicích Prahy 12.

Mimoúrovňová křižovatka Komořany, ze které vzniklo zatím jen přemostění Pražského okruhu. Zdroj: IPR PrahaObchvat Komořan, nazývaný někdy Komořanská radiála či KOMOKO. Zdroj: Praha 12

Vytváří se tím totiž paralelní trasa k ulici Strakonická. Jednak je tedy potřeba připravit nějaká dopravně inženýrská opatření pro zvýšení bezpečnosti chodců a cyklistů zejména v Komořanech a jednak by bylo optimální zprovoznění sjezdu vyzkoušet například na měsíc a následně situaci vyhodnotit a rozhodnout o dalším postupu,“ uvedl pro Zdopravy.cz vedoucí kanceláře dopravní infrastruktury IPR Václav Novotný.

Dodal, že mezi možná řešení přicházejí v úvahu například tzv. světelné závory, tedy omezení počtu vjíždějících aut prostřednictvím semaforů.

Tagy IPR Praha Komořany Magistrát hlavního města Prahy Pražský okruh Skanska
7 komentářů