Most, nebo násyp? ŘSD řeší, jak s D52 překonat nádrž Nové Mlýny

Most na silnici I/52 přes vodní dílo Nové Mlýny. Foto: GoogleMost na silnici I/52 přes vodní dílo Nové Mlýny. Foto: Google

ŘSD zatím preferuje levnější variantu.

Pondělní souhlasné stanovisko ministerstva životního prostředí na stavbu dálnice D52 z Pohořelic na státní hranice s Rakouskem znamená pro Ředitelství silnic a dálnic rozhodování o jednom z nejproblematičtějších úseků celé budoucí dálnice z Brna do Mikulova. Jde o způsob překonání vodní nádrže Nové Mlýny.

ŘSD v dokumentaci nabídlo k posouzení dvě varianty: násyp, nebo přes dva kilometry dlouhý most. Úřad nakonec rozhodl, že ŘSD si může za splnění jasných podmínek vybrat obě verze.

Klíčové razítko pro dálnici Brno – Vídeň. Přes Nové Mlýny může D52 vést po násypu i estakádě, rozhodl úřad

Pro finální rozhodnutí musíme prostudovat všechna stanoviska EIA. Za nás je preferovaná varianta přísypu hráze,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Podle něj je důvodem i to, že je větší šance získat s takovou stavbou souhlas v celém území. „Tato varianta byla pro všechny místní přijatelnější,“ podotkl Mátl.

Pro násyp mluví i náklady, podle prvotních odhadů je o 4 miliardy levnější než most. Levnější by byla i údržba. Podle dokumentace má vedení dálnice po přísypu menší hlukový dopad na okolí.

Násyp by vedl v souběhu se stávající hrází horní nádrže. Nekopíruje zcela směrové a výškové vedení současné silnice I/52. Prostor mezi tělesem D52 a stávající silnicí I/52 bude v místě přechodu nádrže dosypán zeminou. Most o 49 polích by měřil 2,424 km.

Varianta vedení D52 přes vodní nádrž Nové Mlýny. Modře estakáda, červeně násyp. Foto: ŘSD

Ministerstvo v dokumentaci EIA stanovilo celkem 8 podmínek specificky pro násyp a dvě pro most. V případě násypu jde hlavně o kompenzační opatření za ztrátu retenčního a zásobního objemu horní nádrže. V případě mostu je potřeba řešit možnosti průchodu pro vydru říční a také podmínky pro bezpečnou rekreační plavbu.

ŘSD plánuje, že úsek přes Nové Mlýny začne stavět v roce 2029.

Tagy D52 D52 Nový Mlýny - st. hranice Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
88 komentářů