Most, nebo násyp? ŘSD řeší, jak s D52 překonat nádrž Nové Mlýny

ŘSD zatím preferuje levnější variantu.
Pondělní souhlasné stanovisko ministerstva životního prostředí na stavbu dálnice D52 z Pohořelic na státní hranice s Rakouskem znamená pro Ředitelství silnic a dálnic rozhodování o jednom z nejproblematičtějších úseků celé budoucí dálnice z Brna do Mikulova. Jde o způsob překonání vodní nádrže Nové Mlýny.
ŘSD v dokumentaci nabídlo k posouzení dvě varianty: násyp, nebo přes dva kilometry dlouhý most. Úřad nakonec rozhodl, že ŘSD si může za splnění jasných podmínek vybrat obě verze.
„Pro finální rozhodnutí musíme prostudovat všechna stanoviska EIA. Za nás je preferovaná varianta přísypu hráze,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Podle něj je důvodem i to, že je větší šance získat s takovou stavbou souhlas v celém území. „Tato varianta byla pro všechny místní přijatelnější,“ podotkl Mátl.
Pro násyp mluví i náklady, podle prvotních odhadů je o 4 miliardy levnější než most. Levnější by byla i údržba. Podle dokumentace má vedení dálnice po přísypu menší hlukový dopad na okolí.
Násyp by vedl v souběhu se stávající hrází horní nádrže. Nekopíruje zcela směrové a výškové vedení současné silnice I/52. Prostor mezi tělesem D52 a stávající silnicí I/52 bude v místě přechodu nádrže dosypán zeminou. Most o 49 polích by měřil 2,424 km.
Ministerstvo v dokumentaci EIA stanovilo celkem 8 podmínek specificky pro násyp a dvě pro most. V případě násypu jde hlavně o kompenzační opatření za ztrátu retenčního a zásobního objemu horní nádrže. V případě mostu je potřeba řešit možnosti průchodu pro vydru říční a také podmínky pro bezpečnou rekreační plavbu.
ŘSD plánuje, že úsek přes Nové Mlýny začne stavět v roce 2029.