Most, nebo násyp? ŘSD řeší, jak s D52 překonat nádrž Nové Mlýny

Most na silnici I/52 přes vodní dílo Nové Mlýny. Foto: GoogleMost na silnici I/52 přes vodní dílo Nové Mlýny. Foto: Google

ŘSD zatím preferuje levnější variantu.

Odebírat
Upozornit na
guest
90 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jana

Tohle samozřejmě my Cěti zeme nikdy nedovolíme!Znehodnocovat další části naší krásné moravské země.Je to jen další nesmyslné plýtvání betonem přes krásné zákonem chráněné a cenné území.

SYN

Hm, byla by možná „kombinovaná“ varianta? Tj. od břehu dále dosypání hráze, ale přes objekt hradel (gatů) udělat most (který by tak byl řekněme 500m dlouhý) a dál už zase dosypaná hráz?

janik

Použil bych přivoz, převozníci by točili klikou a pomoci lana by se přeplavili na druhý břeh.

Nose Peak

To se zrovna na Dyji moc neosvědčilo. Pravda, bylo to tak o 20 kiláků po proudu níž…

Joska

Dyje je tekoucí voda, tohle je žabinec

SYN

Což ovšem na příčný pohyb má jen malý vliv, ba dokonce se to pomocí náklonu (pomocí změny délek úvazků) prámu vůči proudu dá využít jako pohonná síla…
Spíš bych řekl že lano může být citelnou překážkou.

Tomáš

Vykopeme tunel, tak nás nikdo neuvidí!

Honza

Nechápu proč to nerozšíří a nedají tam bezplatnou dálniční zónu těch pár KM.

Názor?

Petr Hanák

Neplní v těch místech roli obchvatu a je potřeba aby si to na sebe aspoň trochu vydělalo.

Kubrt

To neřeší zemědělskou techniku a cyklisty, což v tomto kraji, hádám, nebudou úplně zanedbatelné faktory.

Petr

Si to objedou přes Strachotín

SYN

Snad ta doprovodná v této oblasti bude aspoň rozumně „minimalizovaná“ na něco jako S7,5/80…

Abc

Pokud levněji vychází násyp tak není co řešit. Ať už se staví. Včera bylo pozdě.

none

Most na náspu, když to mají povolené.

Stanislav Průša

České hospodaření. Před pár lety tam za velké peníze postavili nový most a cyklostezku. Jak to vypadá, v nejbližší době to asi budou vyhozené peníze. Doufám, že má někdo rozum a aspoň ta cyklostezka tam zůstane .

V. P.

Asi jste si na situačce nevšiml, že se bude přisypávat západní strana hráze a silnice I/52 s cyklostezkou zůstanou asi nedotčeny.

Nose Peak

Což bylo způsobeno havarijním stavem mostu. Zaplaťpámbu, že to spravili. Jinak byste do roku 2032 v koloně poskakoval na jedničku do kopce v Dürnholzu…

SYN

A samozřejmě to nic nemění nyní ale kdyby se stavělo o deset let dřív, tak se ta reko současné silnice dala provést trochu jednodušeji, a bez objížděk a kolon (dálnice by už stála)…

Nose Peak

Jo, ale žijeme, kde žijeme…

vlachjan

Jedna věc, které nerozumím je, proč se vlastně zachovává stávajcí silnice, když se ve stejném směru staví dálnice. Lidí v jihomoravských vsích moc přibývat nebude, a náklady na údržbu budou do budoucna jen růst.

Matyáš

Dálnice není řešením pro všechno, je důležité k ní mít alternativu v podobě doprovodné pozemní komunikace. Třeba pro vozidla, která pro technická omezení na dálnicí vjet nesmí.

Projektant

Je potřeba zachovat spojení i pro místní obsluhu, IZS, zemědělce a cyklisty. Objízdná trasa z jednoho břehu na druhý by zde znamenala zajížďku cca 20 km.

Dálnice

Možná jste to nezaregistroval ale ČR není izolovaný ostrov. Možná tomu ani nebudete věřit ale ČR leží uprostřed Evropy. A přes ČR jezdí i miliony lidí z okolních států. Tak jako my jezdíme přes ně.

Joska

Např. z Bavor by jste bez známky nedojel ani do Mikulova, viz mapa

SYN

Tak tam kde není prostorové omezení (úzká hráz) tam je to snad jasně dané (případ Bavory – Mikulov)… to neřešme.

PetrN

Nová dálnice hlavně musí mít doprovodnou komunikaci kam lze mj. i převést provoz v případě mimořádnosti…

Honza

Díky za vysvětlenou

anynymous

… osobne bych byl pro nasyp, ale jen pro dalsi dva pruhy, stavajici cestu bych prestavel na dva pruhy dalnice. Pricemz bych zrusil na useku pres nadrz poplatek za uziti dalnice (aka dalnice jako obchvat mesta).

Roman

Samozřejmě taky je třeba zrušit vjezd cyklistů, traktorů atd..

mic

Proč traktorů? V Polsku jsem na dálnici potkal kombajn s nasazenou žací lištou. Asi se na normální cestu nevešel .o)))

Určitým řešením by mohlo být namísto 3x2pruhy postavit 2x3pruhy. Bez známky a místní doprava v krajním pruhu oddělená plnou čárou. Klidně snížit rychlost na 100.

Možná je to neotřelý nápad, ale šetřilo by to zastavěnou plochu, kilometry svodidel a pod.

SYN

Pokud to uděláte takhle tak moc neušetříte, řádově metr či dva (celkové šířky)… ona totiž ta doprovodná silnice nemusí mít dělicí pruh a/nebo svodidla vůbec žádná… prostě nějakých 7,5m asfaltu, možná plastové patníky s odrazkami na kraji…

mic

Stávající komunikace svodidla má a pochybuji, že je někdo (u silnice na náspu u vody) jen tak zruší.

Krajní (třetí) pruh taky může posloužit jako odstavný pruh, což by byla další úspora.

Nose Peak

35 let je evidentně málo na to, aby tak složitou věc vymysleli. Bude to chtít ještě nejmíň jednou tolik. Kreativní proces se nesmí uspěchat…

Milan2

Kreativní bylo hlavně vedení kraje za vlády hejtmana Haška. Roky plynuly a ZÚR nikde. Nebylo možno nic připravovat. Tohle jde za místní buňkou ČSSD a jejich voliči.

SYN

Jakože „všichni v celé republice byli pro, peníze jim přímo vnucovali jenom to proboha už nějak vymyslete“?? ŘSD přece má celostátní působnost nebo jsou pobočky nezávislé??

Jiří Urban

ŘSD je závislé na krajské územně plánovací dokumentaci. Podobný problém byl s D5 kolem Plzně, kde situace zašla tak daleko, že na ni poslanci chtěli udělat speciální zákon, který by ZÚR obešel. Nakonec se postavilo kompromisní řešení s tunelem Valík. Tady se podařilo odstavit ČSSD od moci až v roce 2016 a do té doby se na dálničních projektech v Jihomoravském kraji nedalo dělat nic.

Petr

Oni ten zakon udelali. Je to „Zákon č. 168/2001 Sb. Zákon o dálničním obchvatu Plzně“ … vstoupil v platnost 2001 a zrusen byl 2024. Jen pro uplnost 🙂

davidsvecu

.. a stavajici E/52 ma na hrazi zustat v pripade přísypu, dalnice bude vedle nebo se prvotridka jen rozsiri? 2 komunikace vedle sebe mi teprve nedavaji smysl 🙂

Milan

Dálnice je pro dálkovou dopravu, ale je potřeba zachovat na hrázi prostor i pro místní dopravu včetnê traktorů a cyklistů, tak tady to bude na stávající vozovce, ale mimo hráz a obchvat Mikulova začínající u Bavor bude stávající cesta půlkou dàlnice a vedle ní se bude stavět druhá půlka a místní komunikace.

Pavel

Radku, hlavne uz je v co nejblizsi dobe prekonejte! 😀 🙂

Honza

A zničí se další kus krásné krajiny.

Martin

Ta krajina je umělá, předtím tam byl místo vody les a bažina. Navíc tam už silnice po hrázi vede, pouze se hráz rozšíří a budou silnice dvě vedle sebe, takže se ráz nijak nezmění.

Honza

To ano , ale vemte si hodně lidí tam jezdí na dovolenou. Dolní Dunajovice atd , ti na tom budou docela blbe. Nevím kdo bude chtít vyrazit někam na dovču když nedaleko ubytka bude hucet dálnice . Takových míst tam je docela dost.

V. P.

Ta doprava už tam je teď, takže teď tam taky „hlučí“.

SYN

No, neřekl bych že v Dunajovicích bude až tak drastický rozdíl i když tam projede až dvojnásobný počet aut než doposud… dB hluku mají logaritmickou stupnici, dvojnásobek aut není dvojnásobek hluku…

RoGo01

To jsou ty místa, co se z nich nedá na státní silnici odbočit vlevo?

kik

Byli jsme tam už několikrát, ubytování u výjezdu na Mikulov a ta silnice tam slyšet nebyla. Dunajovice jsou přece jenom trochu v dolíku, víc to bylo slyšet na druhé straně v Perné.

Nose Peak

Les byl taky umělej. Lesy v Evropě vytvořil člověk vyhubením velkých savců 🙂

dpk

Ne, lesy v místě Novomlýnských nádrží jsou potenciální přirozenou vegetací (doubravy a luhy), viz https://www.arcgis.com/home/webmap/viewer.html?url=http%3A%2F%2Fgis.nature.cz%2Farcgis%2Frest%2Fservices%2FPrirodniPomery%2FPotencialVegetace%2FMapServer&source=sd

Dálnice

K přetváření nedotčené krajiny na krajinu uzpůsobenou k životu milionů lidí přispíváte i vy. Měl byste se k tomu postavit radikálně a čelem a svojí existenci čestně ukončit. Krajina vám poděkuje.

František

Trefa 😂

Kubrt

Hned vedla stojí autokemp a akvapark, to je mnohem větší krajinná brutalita, než dálnice.

Roman

Unikátní krajinu zničila výstavba tři vodních nádrží.

SYN

Přetvořila… teď je tam jiná, nikoliv žádná.

7bynek

co na to říct. Kterou krásnou krajinu myslíte? Tu umělou mělkou zahnívající nádrž ? Krásná krajina tam byla před nádrží.
Koukám protestoval byste vždycky proti všemu

Honza

To ani ne, ale ta dálnice vizuálně dost krajinu Pálavska dost poznamená, ne jen vizuálně.

Jiří Urban

Kdysi jsem jel přes holandské Nové Mlýny a říkal si, že přes to jednou budu jezdit do Vídně.. a ono možná nakonec ano.

Jiří Urban

https://maps.app.goo.gl/VJhE7AhvWFmZkZ9V9 .. Snad nová EIA zabere a stejně tak i v případě D49.

DavidB

Pokud má něco nižší investiční a i provozní náklady, tak asi úplně není co řešit, ne?
Nebo jaké má výhody most?

ZdendaP

Nezmenšil by se retenční a zásobní objem té horní nádrže.

Doktor Trychtýř

To je pravda, ale ony ho ty nádrže mají díky malé hloubce obecně nevelký. A matně si vzpomínám, že prostřední nádrž má navíc ekology omezenou hladinu kvůli hnízdění vodního ptactva.

Joska

Střední nádrž je přírodní rezervace v systému Natura 2000

Radek

Vždyť o pár komentů výše se píše že je to zničená krajina že předtím to bylo lepší a ono je to rezervace🤔

Kubrt

To není nezbytně v rozporu – původní krajina zmizela, ale i ta nová má svou hodnotu, zejména pro ptáky.

Joska

Rezervace je to od poloviny 90´ , Natura někdy od začátku 2000

Ing. Vladimír Bílý

A to by mě zajímalo, kolik to přesně má být. Vsadím boty, že méně, než 1% …

Kubrt

Retenční prostor té horní nádrže je sám o sobě dost malý, takže jeho snížení zřejmě nebude nijak zásadní.
http://www.casopisveronica.cz/clanek.php?id=2055

Rei

V tomto případě je pro most zejména fakt průchodnosti pro živočichy (v EIA se tomu přikládá celkem velká váha). Jestli by se cíle dalo dosáhnout násypem s nějakými propustky je otázka. Druhým důvodem je menší zásobní objem nádrže v případě dosypu, tam by se to řešilo odtěžením části dna na jiném místě, pokud se nemýlím.

Kubrt

To je obecně pravda, ovšem konkrétně tady už hráz je (a bude, i kdyby se stavěl most), takže pro průchod živočichů se nic nezmění.

Rei

Ano ten argument zaznívá často, ovšem řekl bych, že jsme se jako společnost někam posunuli a pokud je to problém, nebylo by na škodu to napravit. Ale to je věc ekologů, pokud panuje přesvědčení, že by se závadný stav měl napravit, tak s chutí do toho.

Kubrt

Neumím posoudit, jak moc je dnešní stav a vůbec existence Nových mlýnů (ne)závadná, (ne)žádoucí apod.
Pouze jak naprostý laik si myslím, že
a) dnes celé to vodní dílo odstranit jen tak nelze a nebylo by to smysluplné – přírodní rezervace, ptačí lokalita.
b) likvidace hráze horní nádrže, o níž je řeč, by znamenala pokles hladiny ve zdrži o několik desítek cm, což by se hrubě nelíbilo nejen provozovatelům tamních rekreačních aktivit (konkrétně kemp Pasohlávky mě osobně přijde naprosto nechutný a šílený, ale své zákazníky má).

Rei

Také to neumím posoudit, jenom říkám, že argument typu existuje to tady 40 let, není třeba to měnit, mi přijde absurdní. Má to význam, změňme to, nemá to význam, nesahejme do toho. Hlavně, ať je závěr podložený daty. Toť celé.

Kubrt

Nepoužil jsem to jako argument, jen jsem popsal současnou situaci.

Radek

Ty nádrže byly původně vybudovány kvůli zavlažování polí ale nikdy k tomu nedošlo takže si myslím že ta retenční kapacita by nebyla problém navíc když bylo třeba odpouštět a okysličit dyji tak tam nechali chcípnou 30tun ryb…

Martin Verner

Ten projekt zavlažování se teď oživuje, v rámci boje s klimatickou změnou a suchem a vůbec.

Projektant

Podle mapky má mostní varianta větší poloměr oblouku, násep se více přimyká stávající hrázi. Mohlo by to mít vliv na rychlost a bezpečnost. Neví někdo, jaké poloměry tam vychází? Dle ČSN jsou minimální poloměry pro 130 km/h 840 m, pro 120 je to 640 m a pro 110 km/h 560 m. Vše při příčném sklonu 6%.

V. P.

To by pak bylo hluku při „cvakání“ na mostních závěrech. Proto přísyp.

Jeník

Nějaký 4 miliardy, co to dneska je, žejo? Přece nebudem šetřit! 😁

Jan Sova

pokud se to rozepíše do rozpočtu obrany, tak hlasuji pro most….

Radek

Tak jako ty leopardy tam jinak neprojedou takže určitě do rozpočtu obrany

lokomotiva

Vůbec se nemusí namáhat s rozhodováním, Patrik to udělá za ně.

BND 30

Jakože přívoz? 🤔

krteček

Néé ranec buchet a hezky po svých.

Joska

Ne, tunel, pod vodou, neruší hlukem okolí, neviditelný,

Dálnice

Předpokládám, že Voda z Tetčic napadne hráz a Děti Země most. Nebo obráceně, nějak si to už rozdělí…

Rei

Zrovna u této stavby bych se fakt divil, že by si ŘSD nepohlídalo všechny podklady a některou NEodbornost správních rozhodnutí pro stavbu. Největším úspěchem podle mého názoru bude, že se to zdrží při odvolačce, která bude zamítnuta, a když se zároveň kasačce nepřizná odkladný účinek (z praxe cca půl/rok zpoždění). To bude pro ŘSD nejhmatatelnější úspěch. Teda z pohledu ekospolků, vyvlastňování a záchytné průzkumy jsou druhá věc.

Jan

Určitě variantu levnější na stavbu s provoz. Dobře by bylo to ale napřímit a ne ty hloupé zatáčky

Frantisek X

Takže postavit novou hráz a starou rozebrat? Jestli to pak raději rovnou nevypustit a nepostavit ten most přes obnovené luhy…

Fred Rooks

To by se mi líbilo nejvíc: zrušit přehradu a obnovit luhy, případně ji nechat jako polosuchý poldr. Dálnice (s maximálním odhlučněním a odstíněním) by pak mohla projít částečně po náspu a částečně na pilířích v místech pro průchod vody. To by pak dálnice nebyla jen nutným zlem, ale měla i značný přínos pro krajinu.

Martin

Dival jste se na mapu?