Moravskoslezský kraj vybírá, kdo bude provozovat dvoupodlažní soupravy Českých drah

Souprava push-pull od Škody Transportation pro Moravskoslezský kraj. Pramen: České dráhySouprava push-pull od Škody Transportation pro Moravskoslezský kraj. Pramen: České dráhy

Soutěž je podmínkou evropské dotace na nákup patrových souprav.

224 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hans

Tak tedy ke všem diskusím. Jezdím tuoto trasou dost často a víc než 30 let po pádu komunismu tady jezdí vozy se stejnou úrovni cestování jako před 60 lety!!! Vozy s vysokými úzkými schody a koženkou čalounění. A legislativa EU je jasná! Nebudou cpat prachy státnímu molochu jen tak. Musí si je vysoutwzit! Jenže CD už se v této věci dvakrát chvastaly tím, co neexistuje! Poprvé brejlovec upravený na ovládání z neexistujících jednotek a podruhé testem nějaké soucasti do vozu, které neexistují. Už letos měly přitom být v provozu. Takže doufám, že jim je v soutěži někdo za jejich liknavost… Číst vice »

Vašek

Já už ničemu nerozumím.

jan

A zoufalost je, že tuto páteřní linku budou muset záměrně soutěžit. A jako první. A mě tím nasírají. Protože je to nejistota, kdo to vyhraje. Vůbec ten nesmyslný koncept soutěží.
A je to součást politické hry. Protože, kdyby tu smlouvu udělali delší. Mohlo se tomu zabránit. Což byl nejspíš koaliční kompromis jednoho subjektu z koalice.
Stávající služby jsou výborné a levné pro cestujícího. Co je zoufalost je stav infrastruktury.
Který se evidentně nezmění ani po 10 letém zpoždění a prošvihnutí dotací. A to nekopli to země a je 2021.

Vbb

Je to zoufalost, všechno měly mít unitární ČD, a to provždy, že? Žádná konkurence, žádné soutěže.
Z Prahy do Ostravy jednou za dvě hodiny koženkou za pětikilo.

Robil

Ty se z těch ČD zblázníš :)))))

Miroslav Zikmund

ONO to předávání jinému dopravci navozuje otázku údržby. Pokud jsou nová vozidla nakupována režimu FULLSERVICE a stará se o to výrobce po celou dobu životnosti, tak je to (mělo by být) OK. Jiná situace nastane, kdy si dělá údržbu vlastník sám … nový dopravce – vlastník – patrně nebude zřizovat vlastní opravárenskou základnu, odkupovat náhradní díly, zaškolovat zaměstnance … Pokud se dohodne s ČD (stávajícím vlastníkem), tak půjde o zakázku – se ziskovou přirážkou … Také se bude „šetřit“. Pokud bude patrné, že vozidlo najede do doby „odprodeje“ kilometry do „dílenské“ opravy, za níž by musel současný vlastník zaplatit miliony,… Číst vice »

Jméno*

Plzeňský kraj vyhlásí do pár měsíců to samé – Panteři Horažďovice -Plzeň a Plzeň- Cheb – zde také Národní předá od konce GVD 22/23 vozidla někomu jinému – soutěží se pouze náklady, podmínka EU. 🙂

Robil

Předá? Pan je asi jasnovidec. Nebo sedíš na kraji, dostal jsi Tučný úplatek a už je předem rozhodnuto?

jan

No zajimavé je, jaká euroludra tam tu podmínku propašovala.
Zda jsou nějaké takové nesmysly v jakémkoliv státu okolo. Slovensku. Polsku Slovinsku.
Všichni nakupovali z EU dotací. Zda měříme všem stejným metrem.
Takže někdo vyhraje soutěž. Třeba nějaká garážovka. A vlak dostane jako bonus? A vrátí ho ještě někdy?

Gwann

zdá milý dotovaný vlak půjde či nepůjde zastavit, prodat, exekuovat..no, myslím, že půjde ho zcizit.

ale myslím, že tomuto se blbě zabraňuje z EU předpisů. spíš toto umožňujeme sami, EU jen nechce aby se to bez sankce dalo „odklonit“

prestante tu všichni proboha s temi orgiemi nenávisti proti eu. nebyt EU tak je to tu jak na ukrajině či v bělorusku. komu by se tento systém zdál lepší, at tam zmizí. to stejně platí pro proruskou uderku, běžte si blaho putinova režimu tahat sem, kde o to drtivá většina fakt nestoji

jan

Já se jen ptám, jestli stejné podmínky prodeje jsou uloženy státním dopravcům jinde v EU. Nebo jsme zase papežští. Nebo zda to někdo proloboval.. Proč o tom nikdo nemluvil v době nákupu..

Apollo17

V době nákupu byly sepsány smlouvy ve kterých tyto podmínky jsou.

Chronosphere

Četl jste diskusi? Podmínky u dotací jsou stejné v celé EU. A nedělejte si to složitější výrazy jako státní dopravce,podmínky prodeje,ap.,pak si v tom děláte hokej. O tom, že se soupravy kupují za dotace se mluvilo od samého začátku. To jen tragická neznalost a ignorantství ohledně poskytování dotací vyvolává v některých lidech pocit, že ČD furt někdo ubližuje. Nemusely do toho s MSK jít. Ale na křídovém papíře to vypadá líp,že jo. Budeme zajišťovat dopravu s novými vlaky… Tak ještě jednou. Dotace na dopravní obslužnost poskytne EU NUTS 2,což jsou v našich poměrech kraje,a ne dopravcům. ČD ani nikdo podobný… Číst vice »

jan

Ale já nevím. Všude kolem nakupují. ZSSK nakupovalo a nakupuje, modernizuje. Polácí nakoupili hromadu vlaků. Flirty a já nevím co. Maďaři. Slovinci… A je to podle mě na státní dopravce. A my tady šaškujeme.

Gwann

naší zákonodárci jsou schopni různých věcí, ale v tomto bych je nepodeziral. sice jsme byli jediní s povinné balenymi koblihami, coz CSSD stalo jedny volby aministryní Souckovou křeslo ministryně, ale podmínky s prebiranim vozidel byly už jinde dávno. např.v Itálii se někde tendrovala i MHD se zákonnou podmínkou předání a převzetí techniky a zaměstnanců.

Miroslav Zikmund

Zcizit = právní termín pro převedení majetku / věci na jinou osobu.

Gwann

ano, já vím. proto v katastru např zákaz zcizení a zatizeni

Robil

Necpi sem tu EU! Odstěhuj se na západ od hranic a uleví se ti.

Pitrys

Je mi fuk, jakou budou mít barvu, hlavně ať už to jezdí.

Roman Svačina

No jak to tak to tak pozoruji. Absurdistán. Tak když už je v tom všem takový bordel a skoro ve všech krajích, tak ať si kraje založí své dopravce a bude klid. Protože tento cirkus … To je už moc. Anebo ať regionální dopravu objednává stát (řešení taky na prd, ale t co se poslední dobou děje v krajích…)

Josef Trögl

Tady u nás na severu to funguje velice dobře i při několika dopravcích. A tarif je jednotný, jízdenky kupuji přes mobil.

Miroslav Zikmund

Nejen na „SEVERU“ (máte na müsli výběr z DNK, NOR, SWE ???) ale i v zemi nejen železniční dopravě zaslíbené, rovněž v Německu, Nizozemí, – Belgie a Lucembursko si vystačí s jedním „národním“ dopravcem …
V TUZEMSKU to nejde, protože podle úřednictva ministerské částí „domu na nábřeží“ jsou u tuzemsku jiné podmínky … jaké, neví ani ono úřednictvo …

Jenisej

To by nebylo od věci, aby to převzal jiný dopravce. Jinak to dopadne jak s elefantama. Jeden stoji v Bohumine a brakuji z neho nahradni dily a na Opavu jezdi paňťáky jako v 80 letech. A kraj jim neustále žere jejich výmluvy a diví se, že vlakem jezdí málo lidí. Osobně už jsem taky začal jezdit autem misto vlakem. Čisto, klima, klid a hlavně na čas.

asdfsfgdhjfghng

podle mě je v koronakrizi dali do kupy a teď jezdí v Moravskoslezském kraji všechny, nebo ne?

Opavák

Rozhodně nejezdí všechny. 058 stojí už víc jak rok, tuším že 082 je v MVy a nějaké dva poškodily sběrač v Třinci, ale ty už možná zase jezdí. Takže na Opavu jezdí většinou minimálně dvě 460 za 471, když se zadaří tak jenom jedna a když se „zadaří“ , tak třeba i tři 460. Všechny 471 v turnuse už nebyly pěkných pár měsíců, stačí mrknout na http://sledovani.55p.cz/bohumin_421_2021/

Ic540

Jojo. Je to tak.
Myslel jsem, že se v příštím GVD poučí, ale nic.
V návrhu na prosinec jezdí zase vybrané S2 až do Studenky.
Kdyby točily všechny na Svinově byl by jeden slon k dispozici hned.
Raději měli dát Štramberský expres ve dvouhodině po Ostrava hlavní nádraží a zpět. Udělali by líp…

Miroslav Zikmund

A vy se – promiňte mi ten výraz – NAIVNĚ domníváte, že nový dopravce – bez opravárenské základny, potřebných zaměstnanců, náhradních dílů – ta vozidla „mávnutím“ kouzelného proutku opraví ….

Bmo

To je tak ošklivé, ty barvy. Závidím Němcům tu jejich Verkehrsrot…

Vbb

Dopravní šrot je často vidět i u nás 🙂

medical_examiner

I když buď žlutý nebo azurový…

mikemp477

německou červenou má kde kdo, podle mě je najbrt to nejlepší co mohlo vzniknou, ještě koukat na hrůzu jménem pid

Miroslav Zikmund

„Německou“ červenou má Regionalverkehr DB ve všech spolkových zemích, Fernverkehr je bílý, ostatní dopravci mají různé nátěry, takže pestrost jako na louce plné různých květin … Podobně země helvetského kříže a různé reklamní polepy lokomotiv …

Karl vB.

Nemáte až tak docela pravdu, Regionalverkehr DB v BW je dle aktuálního design-manuálu bílo-žluto-černý. Vlaky i busy: https://www.bwegt.de/bwegt/ueber-bwegt/die-neuen-zuege/
Stávající nahrazované červené RS1 by se tedy mohly objevit i v Česku.

michal

Takže prostě jde o to, že nový dopravce by si musel sehnat 5 lokomotiv a upravit je tak, aby si se soupravami rozuměly. Jsem zvědav zda do toho někdo půjde.

medical_examiner

Zajisté… 😀
České dráhy určitě…

Leinad

Tedy koupit lokomotivu od Škody, která je už nevyrábí. 🙂

Gwann

brejlaci jsou z CKD, škoda 109 vám tam je dost k prdu

Juraj

Tak to závisí jen od toho, zda to podporuje UIC WTB. Pokud ano, tak není co řešit.

Leinad

WTB mají i stroje, které spolu nemluví (109E+Railjet,….)
Kromě zapojení kabelu je potřeba řešit i software.

Olda

Z následných možných právních komplikací je toto řešení nabytí a následné provozování jednotek naprostá katastrofa. Samozřejmě, že můžete smluvně zavázat i ČD, k nějakým dalším předem definovaným materiálně-finančním vazbám v závislosti na očekávaných právních vztazích. Ale riziko obstrukcí se neúměrně zvyšuje, ať již důvodem jejich spuštění bude poté cokoliv, byť pouhá osobní nevraživost mezi prodávajícím a nabývajícím, a nemusí to mít s branží zbla společné… Stačí, když jeden bude mít techtle mechtle s ženou toho druhého (v práci si takto jeli po krku šéfové dvou spolupracujících oddělení, … a dotěď to hapruje, něco jako, ti starší jistě vzpomenou na fr.… Číst vice »

Kamui

Myslím, že ČD vědí že pokud by dělali nějaké obstrukce, tak v dalším kole výběrových řízení v kraji nedostanou ani tu nejposlednější lokálku.

Modré zábradlí

Že vám někdo dělal někdy někde problémy není (bohužel pro zadavatele) důvodem mu nepřidělit jinou veřejnou zakázku, pokud nejlépe splní podmínky zadávací dokumentace, ale cesta do kriminálu.

Gwann

no, jestli toto je vaše právní povědomí, tak doufám že pro žádného zadavatele nepracujete

Pavel Bláha

Nákup za vlastní se jim do jejich na dotacích založeném businessu nehodil, tak když nakoupili za dotace, musí akceptovat podmínky.

Chronosphere

Vzpomenete si,co se strhlo, když JMK nakoupil takhle vlaky přímo? Ostatně ukázka názorů je o kousek výše. MSK nemusel ČD prosit,aby to vzaly,ony se na to třepaly. A nebojte,bylo moc divné,kdyby tu soutěž nevyhrály,to je prostě jen k splnění pravidel dotací.
Když se v této zemi dotace berou,je zle, když ne,tak taky. Akorát že evropské prachy se nepředávají se slavnostní formulkou: na!

medical_examiner

Jojo…s tou slavnostní formulkou se budou předávat béčka s ekology…
Ať si s nimi dělají kde co chtějí…

Miroslav Zikmund

Nemalujte čerta na zeď … Problémy vzniknou i bez „techtle mechtle“ a nějaké osobní nevraživosti. Zatímco v předpisu ČSD V1 (jaké je současné znění nemám tušení) byla jednoznačně stanovena pravidla pro předávání hnacích vozidel mezi jednotlivými LD. Takže jeden den mašinka dojezdila v České Třebové, druhý den si pro vybranou mašinku přijeli z pražského depa – obvykle se tam poslal strojvedoucí instruktor + strojvedoucí, mašinku zkontrolovali, převzali provozní dokumentaci – obvykle provozní kniha a odjelo se do Prahy. Tam se – třeba v noci na mašince udělalo provozní ošetření a mašinky třetí den vyrazilo „v barvách“ nového depa do světa… Číst vice »

Filip

Nejsem si jistý, jestli to chápu správně, pokud ne, někdo mě prosím opravte. MSK chtěl nové vlaky, ČD tedy koupily nové jednotky za krajské a evropské peníze a pokud nezískají příští zakázku, budou je muset prodat tomu, kdo ano. Může mi někdo říct, proč při tomto modelu MSK ty vlaky nenakoupil sám a nepronajímá je dopravci? Takhle to tuším bude na Jižní Moravě a dává mi to větší smysl než tento právní spletenec.

Juraj

Ano, to je správně a bez vyjádření kraje nevíme, proč to nekoupili sami na sebe – řekl bych ale, že je to nejspíš tím, že je to administrativně a technicky náročnější a vyžaduje to další personální kapacity na straně kraje. Plus je to nový typ vozidla, takže je jednodušší, když si schválení vyběhá dopravce s ČD.

Gwann

u JMK bude sranda s tím, jak se bude určovat tržní nájem dopravci. protože to kraj nemůže dát za nula, byla by to nedovolena veřejná podpora. a kdyby ten nájem určil nezákonné, coz se stát může, pak by hrozily sankce JMK, až vrácení dotace. a to by byl konec JMK.

Apollo17

To je blbost.Kraj je nebude žádnému dopravci pronajímat.

Gwann

kraj bude mít vlastní drážní licenci? nebude.

tedy, bude je provozovat někdo jiný.

ergo pronájem.

že tomu někdo říká…opatřit personál, to je jiná věc.

ale kraj nemá založenu a nebude zakládat složku s drážní licencí. navíc by ji nedostal… (aktuálně)

Apollo17

Vy si myslíte,že když jedna nákladní souprava j přes půl evropy a cestou se jede např. na licenci 3 dopravců v různých zemích, tak si tu lokomotivu a vozy musí nový dopravce vždy pronajímat? 🙂

Apten

Kraj si bude kupovat službu. Tudíž bude platit dopravci a ne dopravce kraji.

Gwann

licenci bude mít kdo?

pokud kraj, ok, bude si najímat personál.

pokud dopravce, budou toky oběma smery

Jakub Unucka

Kraj není dopravce. Toto zatím zkouší pouze JM, uvidíme s jakým výsledkem.

Jakub

Musím říct, že vlaky v jakémkoliv jiném vlastnictví, než soukromém, jsou prostě hovadina nejvyššího kalibru.

Kamui

Nejdál to dotáhli v JMK. Tam už dopravce není dopravce, ale pouze personální agentura na strojvedoucí (soupravy patří kraji, servis zajišťuje kraj, platí pouze krajský tarif, průvodčí/revizoři jsou také krajští).

Ondřej

No, je dost možné, že se integrované systémy dostanou na úroveň dopravních podniků. Pokud toto nastavení umožní dotační tituly, kdy soukromník dotaci na vozy v takové výši neodstane.

Modré zábradlí

A co vám brání jezdit vlastním autem, když je toto na vás moc komplikované?

Jaaaa

Může to být cokoli.

Jiří Kocurek

Jak kdyby bylo bytostně důležité, komu patří to, co strojvedoucí řídí. Přičemž v případě vyrovnávek bylo zcela běžné, že strojvedoucí řidil lokomotivu jiného majitele.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Tobě vadí, že ty vlaky vlastní stát? Nebo jsem to špatně pochopil?

Fyzikář

Ty vlaky nebude vlastnit stát, ale firma České dráhy, a.s. ….přestože ta je 100℅ majetkem státu, tak to není totéž…i u takovéto organizace převládá její soukromoprávní charakter

medical_examiner

Taky existuje státní vlastnictví…

Armin

Takhle nějak by to vypadalo, kdyby papoušek snědl výtisk Hayeka.

Gwann

spíš když by jednou byl na 10 minut na přednášce o hayekovi

vagonář

A tak tu žijem…

PetrN

Pokud by vybrali nového dopravce, byla by to pro CD dokonalá karma za ten vlakovy hnus, co na té trati provozují teď

Masinka

Cti poradne! CD poridily nove soupravy a ted jim je nekdo sebere! (zaplati nejakou cenu). Jako kdyz budu taxikar a nekdo me vysachuje, tak mu musim preprodat svoje auto!? Masakr!

Leinad

ČD dostaly dotaci na nákup soupravy, prakticky je ta souprava dotujícího.
Že se účetně napíše do majetku ČD, s povinností ji prodat, je formalita.

Fyzikář

Věc pořízená za dotaci není dotujícího…dotující pouze stanovuje podmínky pro poskytnutí dotace, analogicky….kotlíková dotace taky dotuje kotel, který se okamžikem koupě stává Vaším vlastnictví

Chronosphere

Jste vedle. Jde o to,kdo je příjemcem dotace. U kotlíku jste to vy,kotlík je váš.
U těchto souprav je to MSK,vagóny jsou jeho. ČD jsou jenom jakýsi provozovatel a správce na omezenou dobu.

Juraj

Ne, vlaky fakticky pořídil kraj skrz ČD. To je ten podstatný rozdíl.
Nějaké paralely se soukromým podnikáním a nákupem za vlastní tu vůbec nefungují.

Filip

ČD nepořídily nic, pořídil to kraj a Evropská unie, a to prostřednictvím Českých drah. A nikdo jim je nesebere, soupravy Drahám fakticky nepatří. Takže váš příměr s taxíkem je úplně mimo.

Apollo17

Pořídily to ČD a zaplatily 20 procent ceny.Kraj zaplatil 80 procent. Když je bude chtít někdo jiný, musí těch 20 procent odkoupi.

Gwann

minus nějaká amortizace

Fyzikář

A nedostaly tu dotaci náhodou ČD?

Apollo17

Nedostaly.Byly jen příjemcem peněz,které odevzdaly výrobci souprav spolu se svým podílem.Dotaci dostal kraj, soupravy musí jezdit jen na vlacích objednávaných krajem.Tak je to i u Libereckých 840, Děčínských 440,..

Gwann

tak drahy asi nějakou cenu zaplatily i tak. ale určitě zlomek

Fyzikář

Soupravy se po dodání stanou majetkem ČD, které je v budoucnu při úspěchu jiného dopravce v soutěži tomuto dopravci odprodají…cituji článek:
„Pokud vyhraje jiný dopravce než České dráhy, musí je od Českých drah odkoupit za předem stanovených podmínek. Důvodem je právě evropská dotace.“

Hynek

Kdyby kraj požadoval víc, musel by přidat. Když dopravce dostane adekvátní částku a jistotu dostatečné doby provozu, jistě nic pak nebude branit tomu, aby tam jezdily klidně railjety, které by se musely objednat a vyrobit.

Pepík

Mám manželku. Ale děsím se toho, že až se budu chtít s ní pomilovat, že budu muset, podle nařízení EU , vypsat výběrové řízení na ženský, které mě to umožní levněji a kvalitněji. … A vůbec bych se nedivil, kkdyby takové nařízení z některých mosku v EU vyšlo. …. Proč jednoduše nejsou dotace na pořízení vlaků na určitou trať , bez ohledu na to, kdo je bude provozovat ? Takhle může dopravce kašlat na jejich údržbu, protože nebude mít jistotu, že je po nějakém čase bude provozovat dál.

Pepík

—mozků —–

Chronosphere

Pokud jste si ji pořídil za evropské peníze,tak jsou vaše obavy oprávněné.

medical_examiner

Myslíte z nějakého vybraného bruselského harému?

Vbb

Buďto problému vůbec nerozumíte, anebo máte zázračnou schopnost vymyslet příklad, který je úplně mimózní. Pokud to chcete přirovnat k vaší manželce, pak: Máte manželku / ČD mají vozy Máte ji za dotace EU / ČD mají vozy za dotace EU Dotaci pro vás zprostředkoval Dům u červené lucerny / Dotaci pro ČD zprostředkoval MSK Kdž si chcete za***, tak Vy žádné výběrové řízení na jiný ženský nevypisujete / Když s vozy chtějí ČD jezdit, tak ČD žádné výběrové řízení na jiné vlaky nevypisují. *) V podmínkách dotační smlouvy je, že za 5 let zprostředkovatel vypíše výběrko na nového majitele manželky… Číst vice »

Hynek

„Kašlat na údržbu manželky samozřejmě můžete, ale tím spíš pak to výběrko vyhraje někdo jiný.“

To však musí být ve smlouvě pevně a detailně kodifikováno, jinak toto tvrzení neplatí.

Mirek

Od kdy se se počítá těch 5 let? Od doby kdy měli být dodány(2020), nebo kdy budou dodány (?) .

Miroslav Zikmund

Zajímavý předpoklad, než bude trať elektrizována

NNN

Do konce roku 2027 bude elektrifikovaná sotva do Frýdku, do Frenštátu až 2030.

Jedine vlaky

EU se prostě nenudí. Dám ti peníze, ale za tisíc podmínek.

55p

Nojo, co bránilo kraji zaplatit ta vozidla ze svého?

Jedine vlaky

Krajské samosprávy takové množství peněz zkrátka nemají. Znáte nějaký, který se pořizuje vlaky za miliardy bez dotací?

Gwann

ze na to nemají. to je celkem velký problem

qwz

Jasně, a za to může zlá EU.

Gwann

ne, za to může rozdělení kompetencí a rozpočtové urceni daní. tedy to co jsme si upekli sami.

PS: bez eu bychom žádné kraje neměli, bylo to jejich podmínka pro dotace pro regiony

Jiří Kocurek

Vážně? Krajské zřízení za dob ČSSR taky nařídidila ta zlá EU?

Gwann

nedělejte ze sebe rohaté zvíře. komunistické kraje byly po roce 1990 zrušeny bez náhrady. v ústavě z roku 1992 byly tzv. VUSC ustanoveny ale chyběl zákon, který by to prováděl (obdobně jako např. senát). až tlakem EU a vyhrožováním, že bez něčeho, co bude připomínat regiony NUTS 2 a NUTS 3, bude problém s dotacemi jakož i se samotným přijetím, se naši mocipáni rozhoupali kraje zřídit. jako dost nechtěné dítě. proto ty směšné rozpočty. pro pořádek, já v tomto hodnotím EU jako pozitivní sílu. ona je oproti těm našim mandarýnům a bojarům jedinou konstruktivní veřejnou silou u nás. náš stát… Číst vice »

Fyzikář

Ne….prostě by se jezdilo s tím, na co reálně jsou peníze. Tento šílený kolotoč evropských peněz….vede jen k pokřivení trhu….rozuměj zdražení dotovaných komodit….vidíme denodenně kolem sebe

Gwann

evropské dotace mají zabránit výrazným migracím v rámci EU. je to politický cíl. obdobně jako zajištění základních potravin EU producenty. k dotacím, jak se neumím smířit s těmi dotovanými penziony a dřevěnými rozhlednami, co za pár let zhnijí, tak dotace do infra, školství a vzdělání obecně, i do drážních vozidel, vidím jako velké dobrodiní pro naši zemi. Že jsme taková banda zmetků, že si z toho půlku rozkrademe, za to EU fakt nemůže. A jeden z hlavních zlodějů, co by bez EU už dávno zkrachoval, má ještě tu drzost vykřikovat něco o cizácích v parlamentu, a pak jezdit na Evropskou… Číst vice »

medical_examiner

Jejich vlastní existence 😀

Juraj

No jasně, protože obvykle lidi a instituce rozdávají peníze jen tak, bez podmínek 🙂
Mimochodem, tohle ani není nějaký úlet, jen aplikace platné legislativy.

Paja

Tak třeba některé naše státní instituce takové věci dělají rády (vůči určitým skupinám osob)

Jedine vlaky

Špatná legislativa. ČD tyto jednotky s využitím dotace zakoupily pro MSK, výběr nového dopravce, přelakování, odkupování, takové komplikované zbytečné ztráty času. EU se prostě nenudí, ani to očkování nebyla schopna zajistit včas v dostatečném množství.

Gwann

kdyby to zajišťoval bureš, tak se můžeme očkovat akorát tak destilovano vodou nebo dosud nedovyvuinutou vakcínou novavax kterou tlačil primula

Milos

Ne, ze bych se toho krivaka chtel zastavat. Ale koukněte se prosim, jak se presne jmenuje .

Gwann

omlouvám se pokud jsem urazil tímto nějakého nevinného Bureše. ale víme všichni, komu se tak říká.

Juraj

Nene, ČD tyto jednotky zakoupily za peníze kraje s přispěním ERDF. To je ten hlavní rozdíl. Proto o jejich osudu rozhoduje kraj a musí rozhodnout dle platné legislativy a podmínek dotace. Pokud to dělat nechce, může dotaci vrátit.

Jinak zbytek EU s očkováním problém nemá, tak jestli to nebude tím, že geniální vyjednavač AB úplně projel jednání, až nedostal nic. Nechci si představit, jak by to dopadlo bez centrálního nákupu, kdyby ty vakcíny objednával přímo ANOfert v konkurenci ostatních zemí…

Jaaaa

100 000 Sputniků a šmytec?

Fyzikář

Kraj sice rozhoduje o jejich osudu, ale nepřímo….výběrem dopravce. ČD by jednotky musely odprodat ne proto že jim to kraj v tu chvíli nařídí, ale proto že to vyplývá z dotačních podmínek EU

Masinka

Jak muze prebirat jiny dopravce?! Tohle je jak se vznikem JZD!

V. K.

Ještě, že je pro nás EU objednala. Kdyby je měl shánět Bureš, tak v únoru s překvapením zjišťuje, že už je všechno rozebráno.

Vbb

Kdyby je měl shánět Bureš, tak si za jedny dotace postaví fabriku na výrobu vakcíny z řepky, za další dotace udělá vývoj, a za nějakých 5 let tu máme fabriku, co může za rok vychrlit třeba miliardu dávek. Drobný problém bude v tom, že tou dobou už bude lidstvo trápit ne covid, ale nějaká jelení nebo rybí nebo želví nebo mravenčí chřipka, na kterou to samozřejmě fungovat nebude, což ale nebude naopak bránit tomu, aby se za dotace – teď už naše vlastní, protože EU na to přispívat nebude – dál chrlila vakcína proti kovidu, protože tu řepku je třeba… Číst vice »

medical_examiner

Jen tak ne…svým kamarádům a příbuzným…

Hynek

Jen celkem nešťastným způsobem, který se zdá šťastným pouze z jednoho úhlu pohledu.

Gwann

tak to nemuseli tu dotací brát…

Jiří Kocurek

Ani nemuseli brát ten krajský podíl, mohly to ČD pořídit za svoje.

Gwann

a tudíž by žádné vlaky nebyly

Fyzikář

….přirozené chování….navíc uvedené podmínky dávají smysl….jsou legitimní

Janek

Tak koho jsou vlaky ČD nebo kraje?
Jestli kraje tak si může kraj vybrat kdo bude s nima jezdit, ale jestli ČD tak snad kraj nemá do toho co mluvit.
To je jako kdybych já nebo nějaký úředníci rozhodovali kdo bude jezdit sousedovic autem (má ZTP a taky na něj dostal dotaci)

Juraj

Jsou to vlaky ČD, koupené za peníze kraje a EU, tedy ne za peníze ČD. A proto to má poznámku pod čarou, že se k tomu vážou určité podmínky.

Vít Jůza

Ano, když je jezdit sousedovic auto (má ZTP a taky na něj dostal dotaci) velmi intensivně využíváno, a tím se dostane předčasně do vážných technických problémů, je to někdy problém … . V tomto případě je to „řešeno“ podmínkou, za jak dlouho ZTP může dostat další příspěvek na auto.

Masinka

Presne!

Fyzikář

Kraj sice rozhoduje o jejich osudu, ale nepřímo….výběrem dopravce. ČD by jednotky musely odprodat ne proto že jim to kraj v tu chvíli nařídí, ale proto že to vyplývá z dotačních podmínek EU

Hans

Kdyby ČD prohrála, tak musí ty pushpully prodat/pronajmout za předem určenou cenu?

Kandelábr

Spíš to vypadá, že za tržní. Resp. nemusí vůbec, to nový dopravce má povinnost je koupit, ale když nebude prodávající…

Filip

Prodávající ale bude. Musí být, jinde s těmi soupravami nemůžou Dráhy vyjet, jelikož na jejich financování se podílel právě kraj a EU. Je to stejné jako v Libereckém kraji, zkrátka dle podmínek ve smlouvě stávající dopravce musí umožnit případnému novému dopravci odkup souprav. Kdyby Dráhy prodat odmítly, jednaly by protiprávně. Ale nač stahovat kalhoty, když brod je ještě daleko, nevidím jediný důvod, proč by ČD nemohly soutěž vyhrát. Stačí do soutěže přihlásit adekvátní nabídku.

Jakub

Mě by zajímalo s čím by to soukromník tahal. Obyčejná mašina stím nebude komunikovat.

Filip

Souhlasím, o to víc nechápu ten strach některých diskutujících, že soutěž ČD automaticky prohrají. Chápu, že se to tak nějak stává častěji a častěji, ale vedení Drah by v tomto případě muselo být opravdu hloupé a mít velmi sebevědomou (= drahou) nabídku, aby se tak stalo. Ale kdyby k prohře skutečně došlo, mohly by ČD novému dopravci ty brejlovce zkusit pronajmout, ať jim z toho tečou alespoň nějaké peníze.

Chronosphere

Co furt máte s těmi brejlovci..

Ondřej

Dráhy nechaly modernizovat brejlovce, aby měli čím ty pushpully tahat, dokud nebude trať pod dráty

Chronosphere

No a až bude ta trať pod dráty,tak začne jezdit výherce nového výběrka. S el.lok.🤫

Ondřej

Vždyť to není pravda, četl jste článek? Vyberko je na roky 2023-27 kdy to ještě pod dráty nebude

Masinka

Podstrelit kufr s darkem asi CD neumi…

Filip

O podstřelených cenách se básní u každé soutěže, kterou vyhraje soukromník. Nemyslíte, že kdyby soukromníci každou soutěž podstřelili, že by už dávno zkrachovali? Není prostě čas si přiznat, že ČD mají drahé nabídky a nedokážou občas čelit konkurenci, místo zaklínání se podstřelováním a úplatky?

medical_examiner

Ne…někteří krachují, protože se na ně dostal jen malý cecek (Leošek), u některých předpokládáme že krachují (Jančurák), a u některých si budeme muset počkat na czexit (Arriva).
A ty ostatní vem čert…

Jiří Kocurek

To tady vybízíte ČD k úplatku, tedy k nezákonnému jednání?

Gwann

tam bude asi něco ve stylu tržní minus dotace minus amortizace

Gajda

Tak něco podobnýho se děje se Stadlerama v Libereckým kraji

Martin Hodek

A co když je ČD nebudou chtít prodat? To jim je pak vyvlastní? Větší volovinu jsrm už dlouho neslyšel.

55p

Je to v podmínkách dotace na nákup, když poruší smlouvu, budou dotaci vracet.

Kandelábr

Tak s nima potom budou jezdit jednou týdně na tržní riziko a podmínku provozu splní

Martin Hodek

A to včetně lokomotiv? Jinak budou mít pěknej žebřiňák, ale nic, co ho bude umět táhnout.

Os5600

Lokomotivy nejsou v podmínkách. Jsou plně majetkem ČD a kraj si je nemůže nárokovat. Tudíž by ČD prodali jen soupravy bez mašin. Protože na to mají nárok.

Martin Hodek

Taže to shrnu: lokomotivy si bude ten nový dopravce muset sehnat a přizpůsobit sám. ČD se může klidně rozhodnout vrátit dotaci a vlaky neprodat. A kraj bude v háji. Ty negativní reakce jsou tu tedy proč?

Chronosphere

Ne, nemůžou,nejsou jejich,i když se tak tváří. K vyřešení těchto starostí šotoušů by přispěly zde tak nenáviděné krajské krajské nátěry. Berte to tak, že ČD to dostaly k provozování zatím bez soutěže,ale už od začátku věděly, že ta přijít musí. To jen někteří zdejší přispívatelé jsou překvapeni..

Martin Hodek

Já tedy nemám ani šajn, co je to „šotouš“, ale jinak: kdo je veden jako vlastník? Toho jsou. Tečka.

Chronosphere

Když si vezmete na operák dodávku,tak přesto, že si na ni necháte nalepit krásný nápis
Martin Hodek, půjčovna vzducholodí,tak v papírech bude jako majitel uveden někdo jiný, i když v tomto případě bude to bude spíše tak,že ČD jsou sice majitel,ale s tolika omezeními při nakládání s tímto majetkem,že vlastně jsou spíše správci majetku MSK. Krajské barvičky by tyto poměry jednoznačně vyřešily,ale to by spousta lidí tady těžko nesla.

Hynek

Krajské nátěry jsou kravina jako hrom, ať si to každý dopravce pomaluje dle sebe a stačí jen zřetelná informace, že spoj jede v rámci daného kraje…

Apollo17

ČD žádnou dotaci nedostaly.Dotaci na soupravy dostal SMK. ČD při nákupu zaplatily 20 procent ceny souprav,kraj 80 procent z dotace.Když nedodrží podmínky dotace kraj, bude ji muset vrátit.ČD jejich prodej nemůžou blokovat, protože jsou jen spoluvlastník.

Fyzikář

Podle mě dotaci dostává ten projekt kde MSK a ČD jsou partnery projektu, vlastníkem souprav budou po pořízení ČD s tím, že ve smlouvě mají povinnost vozidla odprodat případnému jinému vysoutěženému dopravci, kdy součástí podmínek jsou i parametry odprodeje (metodika stanovení prodejní ceny)….nevím, odvozuji ze známých skutečností

Ketchup1970

Koňka ….

Jiří Kocurek

A teď si představte, že by ČD ty lokomotivy pronajaly nástupnickému dopravci, aby jim nestály v depu. Stávka?

Avlaky

A může odkoupit vlaky přímo i kraj a ten pak je vybrat provozovatele?

Juraj

Může, ale patrně nechce, když notifikaci nastavili takto.

BLackList

JJ. ČD to vyvinou, odladí a předají někomu jinému. Skvělé.

Chronosphere

Ešče ti chybí „vyrobí“ 🙂

BLackList

jakékoliv nové vozidlo není při předání do provozu 100% a vychytávají různé drobné i větší nedostatky. U lok. řady 380 nejsou některé nedostatky vyřešeny dodnes. A protože prvním vlastníkem budou ČD, tak si to prostě vyžerou. Takže nevím s čím máte problém. To co jsem napsal je pouze prosté vyjádření reality na základě dosavadních zkušeností.

Jiří Kocurek

Lokomotiva Siemens, vyvinuto v ČD.

Mirek

Aby ty jednotky do roku 2027 vůbec vyjeli.
Pořád se píše OVA – FpR , ale povídá se OVA – FnO, 6 minut pobyt a zpět..

Hřebíček

Nevím, za co dáváte mínusy. S počtem 5 souprav se nepokryjí všechny vlaky Ostrava – Frenštát. V tom případě musí dojít k rozlomení ramene ve Frýdlantu, jak píše Mirek. Do Frenštátu maximálně o víkendech, kdy nejezdí posilové spoje vedené v pracovní dny.

Baraba

Řekl bych, že nemusí pokrýt všechny vlaky. Nikdo, pokud vím, neřekl, že současné soupravy úplně zmizí….

roman

bohužel

Hrebicek

Doplňuji – návrh jízdního řádu 2022 mluví jasně – v kladiva rozlomení ramene Ostrava – Valmez už ve Frýdlantu, v soboty a svátky až ve Frenštátu. Od Ostravy push-pully, dále na Valmez motorové vozy. Prostudujte na webu Správy železnic.

Rosťa

ANO bude v tomto razovitem kraji pod vedením ANO, líp. Taku cypovinu by nevymyslel ani zrovna vyfarany havir.

-TR-

Já si takové kroky dokážu představit i od jediných správných demokratických stran.

Původní Pražák

Doufal jsem, že i zrovna vyfárany havíř by mohl pochopit větu „Jejich nákup se financuje z Operačního programu doprava, který měl ale současně podmínku, že provoz s těmito vlaky může být bez soutěže zajištěn do roku 2023, pak již na základě soutěže.“

Baraba

Rosťa zřejmě pojedl vtipné kaše…

Bohužel ho na haviřa nevzali, bo byl moc hlupy.

Karek

Příště raději pořizovat bez dotací, aby se takovým nesmyslům předcházelo. Co ty kraje ještě nevymyslí.

Luke

Aha. To by jen ty krajský samosprávy nesměly mít tak malý rozpočty. Ale když jdou peníze daňových poplatníků na dotaci Čapáku a Agrofertu, kTeRý nEpAtŘí pReMiÉrOvi, tak se nedivme, že nejsou love na vlaky 🙃

-TR-

Jediné, co se nejspíš po těchto podzimních volbách změní, je příjemce peněz. Už to nebude Agrofert, ale jiná spřátelená kapsa. ODS v tom má dlouholetou praxi, a protože bude součástí pětikoalice, bude mít opět prostor.

Ve výsledku se neušetří nic.

Facepalm

Sice jsou letos volby parlamentní, které nebudou mít na složení krajského zastupitelstva ostravský gubernie, ani žádné jiné, žádný vliv, ale proč si zasejc nezavykřikovat, jak všetci kradnů.

-TR-

Tak to samozřejmě, akorát předřečník se zmiňoval o aférách Babiše.

-TR-

Jinak k tomu „všetci kradnů“: jste pěkně naivní, když si myslíte, že ten objem peněz, který dnes jde do Agrofertu, bude někdo škrtat. Nebude. Jen se přesměruje do ideologicky správných kapes. Staří kmotři z ODS s tím mají zkušenosti, a dělali by chybu, kdyby se o takový zlatý důl zcela zbytečně připravili.

Jaaaa

ODS tam nebudou sami, jiným stranám se dá věřit o chlup víc, že nemají až takové propojení na mafiánské struktury. Na rozdíl od ANO s ČSSD a KSČ. A tedy ODS.

-TR-

To už tady bylo. Nyní vystrkuje hlavu opět Petr Nečas, plně pod kontrolou své milenky, která byla fakticky nikým nevolenou premiérkou. To i ten Babiš má nějakou legitimitu z voleb…

medical_examiner

A musí mít nějaké rozpočty?…
Musí vlastně vůbec existovat?
Musíme živit pijavice na krajských úřadech?

Kubrt

A jejich agendu převezme kdo? Nekdo to bude dělat po večerech, zdarma, kvalitně?

Gwann

vsemocne moudré hlavy na ministerstvech v Praze. tak to má být, centrálním plánem ke světlým zitrkum

Jaaaa

Stačily by dva „kraje“.

Gwann

myslíte země moravská jako jeden z nich…no zní to dobře. dokud se člověk nepodívá na faltynka, cunka a brněnskou a olomouckou ODS i CSSD…

medical_examiner

Přesně tak!
Podniky klíčové infrastruktury (tedy i ZDO) budou přímo ovládány ministerstvy (ovládanými přímo volenými ministry).
Nebojte se, ministrem železnic bude Ing. Šatava, Ing. Prchal…nebo jiný erudovaný jedinec.

Pro Kubrta: Ono to tak horké nebude, protože některé agendy zaniknou společně s krajskými samosprávami. Třeba státní maturity nebo právě agenda EU…

Jiří Kocurek

Voni zrušili už i EU? Voni jsou hlava!

Fyzikář

Tak státní správu v minulé verzi vykonávaly především okresní úřady a veřejná správa na krajské úrovni také není bezpodmínečně nutná. „Kraje“….tedy jejich úřady se staly také novými mocenskými centry, a to se všemi průvodními jevy…známe všichni z TV 😀

Gwann

souhlasím, raději bez dotací. jen to budete všichni řvát…co je to za bordel, ze se furt akorát predelavaji sukafony

Janek

ono je to dobré kupovat vlaky za cizí peníze viz. IDS JMK a výherce na provoz už předem znám
akorát že ty peníze nejsou tak úplně cizí jsou to naše daně

*****. Petr

Výsledek je dopředu znám ???

Gwann

určitě zluty.tak je to jste mysleno

***** Petr

Nevím co by z toho měl . To je job spíše pro spekulanty , personální agenturu , mohl by místní dopravní podnik nebo ČD se stávajícími zamětnanci případně OSVČ . Že by se RJ staral o shánění lidí a jejich docházku , snad že by to měl jako líheň na své dálkové vlaky nebo demostraci síly u baráku . To by dávalo větší význam kdyby pronajmul pět herkulesů a vzal ty patra moravskoslezského kraje .

Jiří Kocurek

Ano, již několik roků se ví, že Jančura to určitě uplatil. Přišli na to při přesčasu v hospodě. Prý je to stálo hodně piv a panáků, než na to přišli.

***** Petr

Říkali to na fírcimře , tak to tak bude . I Máňa z pokladny to slyšela 🙂
A bude jezdit na Zátopkách , proto prodává Plzeň za pětadvacet :):):)

Hynek

Nemáte nic lepšího na práci než neustále vymýšlet a produkovat bludy vaší choré hlavy?

V. K.

Ony to jsou taky z nemalé části daně ze západní Evropy a tam úplně nevidí s nadšením, když ty peníze místo rozvoje ekonomiky zmizí v malých domů, jak je tu v Čechách zvykem.

Vbb

K jakým nesmyslům? Nesmysl „ČD for ever“ vám nevadí?

Karek

Ba naopak.

Jirka

Docela zajímavé to bude mít nový dopravce, který sice bude mít nové pushpully, ale bude muset si vyrobit / odkoupit od ČD / přestavět / lokomotivy pro kompatibilní rovoz s nimi. A to ještě k tomu jen na málo let provozu a potom už nebudou moc nevyužitelné (prodat). Myslím si, že z tohoto hlediska se budou hlásit jen ČD, protože pro ostatní to nebude moc výhodné.

Gwann

najít 5 či kolik brejlovcu v nějak rozumném stavu, upravit je na komunikační standard, vše zvládnout za dva roky vč. financí na to potřebných, a pak ty brejlaky prodat 2027, no, nevypadá to úplně atraktivně pro konkurenci.

uvidíme, co se bude dít dál…

Avlaky

Nebo je ČD pronajmou, stejně by jinak nahradili brejlovce které nemají WTB a ty by šli do šrotu

55p

To ovšem ty brejlovce v rozumném stavu s ETCS musí někdo nabízet.
Zvládne se to tlačit a ovládat třeba herkulem?

Kulík

Pokud je mi známo, tak Brejlovec 750.7 není jediná motorová lokomotiva, která může tyto soupravy tahat… Toto není výrobek od nejmenované jediné správné firmy, který umí jenom rakousky… Tudíž se po relativně krátkých zkouškách domluví s jakoukoliv lokomotivou, která splňuje platný protkol UIC.

Vbb

A že v tom „platném protokolu UIC“ existuje něco jako „národní paket“, po kterém to řízení brejlovce běhá, vám známo je?
Takže – sice to nemluví jenom rakousky, ale zato to mluví jenom česky.

Vendelin

Mašina musí umět UIC a WTB …

Proto se teď 5 UIC brejlovců doplňuje o WTB.

Vbb

Upřesním: nedoplňuje, jen se tam to při rekonstrukci v r. cca 2010 přidané WTB konečně zprovozňuje.
UIC brejlovec je mimochodem co?

Gwann

která má prechodnost na českou síť a dostatečný výkon a rychlost a správně napětí na vytápění vozů (i když tam to mají snad na několik různých soustav), kolik takových prosím je? kdo je z českých dopravců má?

Chronosphere

Soustřeďte se trochu chlapci,nový dopravce má přijít až po elektrifikaci,na co by mu ti brejlovci byli?

Gwann

2023 je první vyberko, tentokrát v dieslové trakci

a protože nikdo nepočítá s tím že by dobrá správa včas zadratovala…tak to bude možná i déle…

JohnInkognito

Proč to zbytečně komplikují???

Gwann

protože zákony?

medical_examiner

No protože jinak by nebylo co rozkrádat…

Paja

Spíš právě naopak.

Vbb

Čím to zbytečně komplikují? A komu a kdo to komplikuje?
ČD for ever?

Jiří Kocurek

Komu? Milovníkům jediných správných řešení. Čechům přece musí stačit jeden výrobce s jediným typem a jediný provozovatel veřejné dopravy, vč. přívozů na Lipně.

D.S.

Předpokládám, že brejlovce se případný teoretický odkup netýká?

Leinad

Ne, Brejlák není dotovaný, jakým právem by to ČD kdo nařídil? Jo ČD by ho mohly prodat.

Jirka

Ale neudělají to. Je to pěkné, po rekonstrukci, hodí se to na jiné neeletrifikované tratě. Přece to neudělají konkurenci tak lehké, že by to dali i s lokomotivou.

*****. Petr

ČD to mohou prodat nebo pronajmout. Nový dopravce je nemusí vzít a může si pronajmout cokoli kompatibilního , třeba ten traktor od Siemensu

Petr C.

Dobrý den, neví někdo kolik spojů to tam odjezdí? Na všechny spoje v půlhodinovém taktu do Frenštátu to asi nestačí? Děkuji

Vít Jůza

Současná jízdní doba 1:18 i s několika prostoji, 47 km. Čili bych předpokládal, že to mají nějak naplánované na 5 nebo 4 soupravy, když objednali 5.

noerf

To bude zajímavé, pokud vyhraje jiný dopravce, zda-li je po v roce 2027 bude muset také prodat jinému dopravci. Jen by mě zajímalo, jaká bude smluvní odkupní cena po dvou až třech letech provozu.

Růža

A lakýrníci budou mít co žrát.

Bjorn

To už nejspíš nebude potřeba. Podmínkou pro čerpání eurofondů bývá zachování dotovaného projektu po stanovenou dobu, spravidla pět let. Proto kraj dal podmínku odkupu dotovaných vozů, jinak by příspěvek musel vrátit (stávající dopravce je bude provozovat jen do roku 2023).

Gwann

5let na baráky bylo české specifikum, že kterého byla EU v transu a možná s tím ještě něco provede. prostě aby se ty dotované hotely, skolici střediska aj co nejdřív pánům podnikatelům prodávali dál…

na vlaky si myslím že bylo 10let minimálně. takže dle pravidel se pak bude soutěžit asi i 2027. a to bude ještě zajímavější…