Moravskoslezský kraj připravuje tendr na vodíkové autobusy, zahájil konzultace
Od vodíku si Moravskoslezský kraj slibuje menší zátěž životního prostředí a vznik nového průmyslového odvětví
Moravskoslezský kraj jako první v republice začal připravovat tendr na provoz vodíkových autobusů mezi Ostravou a Havířovem a na Havířovsku. Vodíkové autobusy by měly vyjet v roce 2023. Kraj zahájil předběžné tržní konzultace a vyzval dopravce k účasti.
„Tendr na zajištění veřejné dopravy vozidly s vodíkovým pohonem ještě v Česku nikdo nevyhlašoval. Je to nová záležitost, se kterou u nás nikdo nemá zkušenosti. Proto jsme se rozhodli uspořádat předběžnou tržní konzultaci,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstawka. Dopravci mohou svůj zájem o konzultace vyjádřit písemně do konce března.
Od rozvoje a zavádění vodíkových technologií si Moravskoslezský kraj slibuje menší zátěž životního prostředí a také vznik nového průmyslového odvětví. Připravuje se tak i na „dobu bezuhelnou“.
„Vodíková mobilita je budoucnost. Nejen proto, že vodíkový pohon je čistý – z výfuku kape pouze voda, ale i samotná výroba tohoto paliva může být naprosto čistá. Zároveň vytvoříme nové, progresivní a inovativní průmyslové odvětví, kde najde práci spousta lidí a které pomůže kraji v budoucnu fungovat bez energetického spalování uhlí. Chceme, aby v našem kraji jezdily jako první na vodík nejen autobusy, ale i vlaky. A v ideálním případě, aby se i v Ostravě vyráběly,“ doplnil první náměstek hejtmana pro průmysl, energetiku a chytrý region Jakub Unucka.
Ten o vodíku (dříve z pozice náměstka pro dopravu) hovoří už několik let. Podle některých vyjádření z roku 2018 měla už na terminálu Hranečník ve východní části Ostravy dnes stát plnící vodíková stanice. Náklady na její zbudování se odhadují na 60 až 80 milionů korun.