Moravskoslezský kraj chystá do autobusů „ostravský“ model s placením jízdenek platební kartou
Cestování příměstskými autobusy v Moravskoslezském kraji projde letos zásadní změnou. Koordinátor dopravy v kraji KODIS připravuje změnu v systému úhrady jízdného
Cestování příměstskými autobusy v Moravskoslezském kraji projde letos zásadní změnou. Koordinátor dopravy v kraji KODIS připravuje změnu v systému úhrady jízdného bankovními platebními kartami. Ceny za jednotlivé jízdy budou v průběhu dne načítány a poté bude spočtena celková optimalizovaná cena, která se bude rovnat ceně při platbě ODISkou, tedy kartou celého integrovaného systému.
Cena pak bude odečtena z účtu cestujícího. Bude se jednat v principu o stejný systém, kterým se ve veřejné dopravě proslavila Ostrava: odbavení „pípnutím“ u terminálu bezkontaktní platební kartou (po zadání cílové zastávky řidičem). „Protože se v tomto projektu potýkáme průběžně s nečekanými těžkostmi, nechceme říkat konkrétní termín, každopádně letos by měl být celý systém připraven,“ řekl jednatel KODIS Aleš Stejskal.
Novinku ocení hlavně náhodní cestující, kteří nemají ODISku. Dojde tím nejen ke zlevnění každé jízdy o čtyři koruny, ale rovněž každá navazující jízda, je-li nastoupena v předepsaném čase, je levnější o dalších devět korun. Systém navíc za 24 hodin nejen vyhodnotí, kolik jízd cestující jel a kolik má zaplatit, ale ještě ohlídá, aby nezaplatil více než za cenu krajské denní jízdenky, která aktuálně stojí 200,- Kč. Podobný princip funguje pouze při cestách v tarifní oblasti Ostrava XXL u DP Ostrava, kde je stropem cena 100,- Kč. Cestující pak nebude muset dopředu řešit, kolik za cestu zaplatí a zda se mu vyplatí například raději celodenní jízdenka nebo kombinace jednotlivých jízdenek.
Nový systém bude zatím platit v autobusech příměstské autobusové dopravy společně s vozidly DPO. Dopravci si většinou svá vozidla vybavila již při plnění soutěžních podmínek, což situaci výrazně zjednodušilo a urychlilo. V případě železnice by mělo být zavádění postupné, v závislosti na aktuálních technických možnostech jednotlivých drážních dopravců. Zcela určitě se nový systém uplatní v nových netrakčních jednotkách push-pull, které budou v průběhu příštího roku nasazovány na trať z Ostravy do Frýdlantu nad Ostravicí, popřípadě až do Frenštátu pod Radhoštěm. V jednotkách budou již z výroby instalovány samoobslužné terminály pro platbu jízdného ODISkou nebo bankovní platební kartou.