Moravská Třebová zruší MHD, lidé sepisují petici
MHD v Moravské Třebové. Foto: Město Moravská Třebová
Provoz MHD skončí po dvou letech od zavedení, město místo nich zavede Senior Taxi.
Provoz MHD skončí po dvou letech od zavedení, město místo nich zavede Senior Taxi.
Nechci, aby to vyznělo nějak zle, je to městečko úhledné a příjemné, ale dost dobře nechápu jaké důvody tam vedly k zavedení MHD, osobně jsem překvapen, že tam něco takového vůbec fungovalo (žije tam cca 10 tis.obyvatel a není to ani roztahané na velké ploše)? Mohl by to někdo znalý místní situace přiblížit? Díky!
MHD je v Policce, Litomysli, Bystrici n.P. – vse srovnatelna, ba dokonce mensi mesta. Cele to zaclo nestatnym projektem terminalu u vlakoveho nadrazi s cyklovezi. Prosazoval to pan Radko Martinek z CSSD. Ta v te dobe byla na radnici. Projekt mel spoluucast z EU. Oni do projektu napsali ze potrebuji terminal, aby mohli zavest MHD. Tedy se spustenim terminalu byla spustena i MHD. Na terminal meli zajizdet i regionalni busy, bohuzel dnes tam bohuzel na 3 zastavkovych stanich stavi pouze bus MHD. Regionalni busy vyuzivaji zastavku jako drive na hlavni silnici. Je to opravdu kousek… Cyklovez je prazdna… Hlavni smysl… Číst vice »
Tam by dle mého mělo význam zavést společnou MHD pro celou tu aglomeraci, která se táhne od Rybníku po České Libchavy v délce přes 20 km a dohromady má necelých 40 tis. obyvatel.
Ale my se bavime o Moravske Trebove a ne Usti n.O. s Ceskou Trebovou…
Díky za objasnění, zajímavé souvislosti.
Tak hlavně aby Senior taxi mělo parametry vhodné pro své zákazníky a vyškolený personál. Aby to nedopadlo jak v krajském městě, kde klidně na senior taxi přijede fabka nebo oktávka, do kterých se ale důchodce s nemocnými zády nebo zkripleným kolenem nedostane. Nemluvě o tom, že senior taxikářům asi nikdo neřekl, že v jejich branži bývá zvykem pomoct zákazníkovi s nástupem a naložením tašek.
Hmmm se tu píše že bodó cosi kotit kolem Třebovskéch holic…tož snad spravijó i to Anenskó dež hoš mame Aničko jak s cokro…na ja von ten forman na to nema kde.
Jojo, naše město taky s velkou slávou zavedlo Senior taxi. A po čtvrtletním zkušebním provozu ho muselo zrušit, protože není žádný zájemce na jeho provozování…
Perličkou je, že samostatnou MHD nemá ani spádové okresní město pro Moravskou Třebovou, totiž Svitavy.
O to větším rozdílem (i když svým způsobem ojedinělým a také specifickým co do lázeňského statutu a dalších okolností) jsou takové Mariánské Lázně, co se využívání MHD a vůbec četnosti spojů ve srovnání s velikostí města týče. 🙂
Nemůžu to nijak okomentovat víc, neznám přesně tamní situaci, ale přijde mi dost smutná myšlenková konstrukce, kdy MHD lze jednoduše nahradit senior taxi. Jasně, senioři využívají MHD nejčastěji, ale divil bych se, kdyby šlo jen o ně. Zbytek stále bude platit tuhle službu, ale užitek z ní mít nebude. Je otázka, o kolik je to levnější ve srovnání s podobnými mini busy.
Není reálné to obsloužit příměstskými busy? Na první pohled jede kolem západního sídliště bus na Svitavy, přes Sušici směr Lanškroun a na jih/západ směr Jevíčko. Možná by město mohlo lehce připlatit za nějaké okrajový spoje či závlek, popřípadě prosadit na kraji více průjezdných spojů (nějaké už jezdí), aby se dalo lépe dostat například ze Sušice do Lidlu či z vlak. nádraží na západní sídliště…
Tato zakladni obsluznost primestkymi busy byla jiz delsi dobu. Proto drivejsi vedeni Moravske Trebove nechavalo zridit zastavky u Lidlu a u sidliste. Takze vyuziti primestskych busu je dnes mozne.
MHD ma dnes de facto pouze jeden opravdu plny spoj a to byl skolni… ten se da urcite nahradit prejezdem z regionalni linky.
„MHD ma dnes de facto pouze jeden opravdu plny spoj a to byl skolni… “ a proto ten nahradíme Senior Taxíkem. Místní situaci neznám a neumím posoudit, kde se opravdu stala chyba, ale tak nějak z toho cítím spíše rozpočtovou odpovědnost, než snahu najít skutečné řešení.
Tohle je typický příklad anulační spirály. Zdražujeme, omezujeme spoje, rušíme je, rušíme zastávky, někdy i všechno dohromady. Pokud město nedokáže nabídnout odpovídající městskou dopravu, pak se nemůže divit, že je město zarvané auty. S jiným městem podobné velikosti se to srovnávat nedá, protože tam hraje roli mnoho faktorů. Třeba dvakrát menší Adamov má MHD kvůli své komplikované topologii, Boskovice kvůli odlehlému nádraží od města. Za další: Mička říká, že hledat přesunuté zastávky během výluk bylo komplikované. To svědčí o dvou věcech: buď se lidi nevyznají ve svém vlastním městě, což je pitomost, nebo provozování prostě odflákli a nesnažili se na… Číst vice »
„Pokud město nedokáže nabídnout odpovídající městskou dopravu, pak se nemůže divit, že je město zarvané auty.“
Což platí jen v případě, že těmi auty tam v nemalé míře jezdí lidé pohybující se „v rámci města“, nikoliv z toho města vyjíždějící či do něj přijíždějící.
Boskovice nemají MHD. Mají jen jednu linku s pár spoji.
https://content.idsjmk.cz/jrady20/250.pdf
Spojení s tím nádražím, které je od města „odlehlé“ asi 700 m, zajišťují spoje linek, které vyjíždějí do okolí. Buď mají zastávky blízko náměstí po trase ven z města (směr Jevíčko, Prostějov), nebo z nádraží zajíždějí ještě na zastávku blízko náměstí (linky od Blanska, Černé Hory, Kunštátu, Letovic apod.).
Máš pravdu, měl jsem na mysli Bystřici nad Pernštejnem. 🙂 Omlouvám se.
Co kdyby místo sepisování petic ti lidé onou MHD prostě jezdili? Na petici pět set podpisů za den, reálně pětina cestujících v busech… No jo, podpis nic nestojí, ale kdyby k němu měli přihodit tisícovku na zajištění MHD, kolik by jich bylo?
Kdyby vážení pánové konšelé si zjistili jak a v kolik hodin jezdí tento bus tak by zjistili že by to chtělo prodloužit a předělat trasy,Udanky, Sušice,Linhartice a Boršov až na konec obce a v časy které vyhovují lidem,do práce a z práce atd takže by jezdili obsažené. To by musel někdo z radních se o to zajímat. A takové řeči diskutérů kteří nejsou z M.T jsou k ničemu.
Problem je v tom ze bus je jen jeden a ridic take. Nemuze v ranni spicce pokryt potreby vsech. To by muselo byt busi vice a to jsme na dvojnasobne cene. Linhartice a Borsov nejsou soucasti mesta Moravska Trebova, proto jim preci nebudou platit MHD. Navic tam jezdi regionalni spoje. Susice maji jednu zastavku a tam stavi regionalni bus doslova kazdou chvili. Udanky ziskali zastavku Zapadni a moc vyuzivana nebyla. Je pravda ze je dale, ale Udanky opravdu nepotrebuji MHD – 350 obyvatel v 84 domech. I z nejvzdalenejsiho domu v Udankach to meli na MHD 1,2km. Takze polovina Udanek… Číst vice »
Omyl zrovna Boršov je součást Moravské
Omlouvám se, Boršov je součástí města. Ale každopádně to nic na věci nemění. Zde jezdí regionální linka ve špičce s intervalem cca 1h.
MHD by na tom nebyla lépe.
Ano, Sušice a další vesnice okolo by bylo fajn
Tak snad ta petice bude mít stejně podpisů jako ta petice proti zrušení lokálky. To byl majstrštyk! Podle tajných dat tam projelo 8 lidí za průměrný den a petice měla skoro 10000 podpisů.
Po které že lokálce projelo jen 8 lidí za den?
Děkuji za odpověď.
Bakov nad Jizerou – Dolní Bousov. Tak bych se divil i těm osmi…
Tam bych se ale divil těm 10000 podpisům, o kterých p. Luděk S. psal.
Můj doplňující dotaz vůči němu míří samozřejmě právě na tu trať s „8 cestujícími denně, ale 10000 petičními podpisy“.
Protože 990 podpisů byli fotiči, šotouši a uživatelé k-reportu…? 😀
Nemám místní znalost, a proto se nevyjadřuji. (Ale záleží na tom, jakou tam mají kvalitu chodníků, jak jsou trasované, jestli se dá nějak rozumně svézt linkáčem atd. Ono v takových městech 10 – 20 tisíc obyv., kde ani kvalitní MHD mít z podstaty nemohou, ale na pěší pochůzky už je to delší nebo v nepříjemném prostředí, vznikají zácpy, když se pro každý prd jede autem).
Bohužel v takovém městečku jako Moravská Třebová bych využití MHD (tím spíše v dnešní „nouzové“ době) očekával podobné, jako využití zdejší cyklověže u nádraží … (tj. téměř nikým).
Ano, lidé měli tou dopravou jezdit, aby nemohly nastat úvahy o rušení. Ale takových úvah o rušení či omezování se určitě v nejbližších měsících dočteme z vícero měst a krajů …
Tak pravda je, ze prichazejici doba jasne oddeluje plevu, ukaze se co je skutecne potrebne a funkcni a vsechny tyto dotacne umele zivene psoudoprojekty zacnou hromadne mizet. Casy zranice jsou na dlouhou dobu pryc…
Toto platí pouze v „ideálním“(/idealistickém?) případě, že se škrty skutečně budou týkat toho neproduktivního, málo důležitého (jakož i těch záležitostí, ze kterých mají zainteresované osoby nějaký prospěch), zato budou pokračovat ty věci, které jsou reálně prospěšné pro občany/společnost.
Realita ale může být jiná.
Kolik si dopravce účtoval za km?
Dle smlouvy 32,5 Kč/km bez DPH, takže žádné velké číslo.
A to byl docela maly km probeh. Navic zajistovano nizkopodlaznim busem. Prvni rok provozu byla cena vyssi – jezdilo se 16h denne.
Obsluhoval to Hnát nebo kdo prosím?
Ano pan Hnat z Radimere. Vyhral VR. Druhy byl BUS Zarecky. Vyrazen byl ICOM a Prchal. I kdyby nebyli vyrazeni tak nabidl nejnizsi cenu.
Ta cena při proběhu km zaplatí možná tak plat řidiče a odvody státu… Co opravy autobusu, pořízení autobusu, režie…? Mám ale pocit, že tam možná šlo tak trochu o „osobní čest“.
Vysoutezena cena byla vyssi. Dalsi rok se delali skrty a pan Hnat na to pristoupil…. protoze uz mel koupeny nizkopodlazni mestsky mikrobus Sprinter City 77… Puvodni smlouva byla na cca 14 mesicu. Ti kdo do toho sli, tak sli s vidinou, ze se to prodlouzi. Bohuzel prodlouzilo se to, ale snazili se osekat naklady… No a nyni po korone to zrusili.
Ja bych jim misto podepisovani petice doporucil tim autobudem jezdit. Dneska se porad za neco peticne bojuje ale nejlepsi boj je tu konkretni vec zacit delat anebo vyuzivat, protoze potom to je jenom pozerstvi. Pak by take mesto melo intenzivne sbirat zpetnou vazbu, protoze to ze tim nikdo nejezdi je dano tim, ze treba jezdi busy nevodnou trasu v nevhodne casy. Aneb vime jak dosahnout nulove obszenosti na lokalkach pred jejich zrusenim. Staci namalovat nesmyslny jizdni rad a rozvazat lety ustavene prestupni vazby.
Přesně tak, stejně jako lidé protestují za ekologii či proti korporátům a dál jezdí autem a nakupují značkové věci.
Obce budou muset řešit, kde ušetří peníze. A MHD ve městech do 10 000 obyvatel nedává moc smysl.
A v případě, že autorce petice chybí obchod v blízkosti bydlení, tak si může najít koupit nebo pronajmout nemovitost a obchod provozovat sama.
nebo si udělat lékařský rychlokurz a sám orginovat.
V takovém menším městě fakt nemá smysl mít obchody všeho typu ve všech koutech města. Ještě tak potraviny, ale ze specializovanějších typů obchodů tam bude vždy max jeden dva někde v centru. Chápu, že ta MHD při takovém obsazení vyjde na jednu jízdu sakra draho a neznám to tam konkrétně, takže nevím, jak to konkrétně tam přesně je. Často ale platí, že je o hodně levnější financovat na pohled předimenzovanou MHD než stavět infrastrukturu pro auta ve městě, kde se jinak než autem jezdit nedá. Najednou pak potřebujete kapacitní silnice a velká parkoviště na spoustě míst, kde by bylo lepší… Číst vice »
Byl jste někdy v Moravské Třebové? Tam vznikají „kongesce“ jedině tehdy, když se zavřou šraňky na přejezdu…
„Tam vznikají „kongesce“ jedině tehdy, když se zavřou šraňky na přejezdu…“
Což se reálně stát nemůže, protože jediný silniční přejezd v městské zástavbě je v úseku, kde vlaky jezdí jen o víkendech, které ale obecně jsou dopravně slabším obdobím.
Realne se tam zacpy vyskytuji primo v centru mesta, ale rozhidne toto nemuze MHD redukovat…. kdo jel mhd by bud sel pesky ci na kole
Na dopravní zácpu se můžete jít podívat před kdejakou vesnickou základku. Teda až skončí Covid.
Co se týká šetření, tak na podnikatelské záměry finance nikdy a nikde nechybí. Uvědomte si i Vy budete starý a třeba s omezením pohybu. Je vidět jaká je úcta k seniorům.