„Morálně zastaralý projekt“. Spolek podal námitky k povolení tratě na letiště a do Kladna

Úpravy projektu trati na letiště v oblasti pražské Liboce. Zdroj: SŽÚpravy projektu trati na letiště v oblasti pražské Liboce. Zdroj: SŽ

Modernizace úseku Veleslavín - Ruzyně čelí odporu místních. V územním řízení podali námitky i proti EIA.

Spolek pro rozvoj Liboce zaslal své námitky k modernizaci trati na letiště v úseku Praha-Veleslavín – Praha-Ruzyně. Na úsek nyní probíhá územní řízení, stavební odbor pražského magistrátu ho zahájil na začátku března, 30denní lhůta na podávání námitek brzy skončí.

Jako největší problém vidí spolek závazné stanovisko EIA z roku 2009. Podle zástupce spolku Josefa Soušky není pro současnou stavbu použitelné a žádají jeho verifikaci. „Dle našeho dotazu na ministerstvo životního prostředí nebylo doposud verifikační stanovisko vydáno,“ uvedl Soušek.

Od roku 2021 podle něj nebylo rozhodnuto o prodloužení platnosti stanoviska EIA. „Domníváme se, že je to pro nesoulad předkládané dokumentace s původním záměrem doloženým v EIA před 17 lety,“ dodal.

EIA byla podle spolku provedena „na starý a morálně zastaralý projekt“, který se při zpracování studie proveditelnosti 2014 ukázal jako ekonomicky neefektivní.

V území přímo sousedícím, a tedy bezprostředně dotčeném záměrem se nyní připravuje rozsáhlá výstavba, jejíž protihluková ochrana nebyla zatím vůbec řešena,“ píše se také mimo jiné v námitkách k územnímu řízení.

Bezohlednost

Ostatní námitky spolku k modernizaci tratě do Kladna s odbočkou na letiště se týkají především urbanistického řešení, které je podle místních „bezohledné“. Vadí jim též neřešené navýšení přepravní kapacity železnice oproti stavu v EIA a problematické dopravní řešení vyvolané navrhovanou přestavbou.

Modernizace úseku má podle plánů SŽ spočívat především v elektrizaci a zdvoukolejnění tratě. Zmizí úrovňové přejezdy a vznikne nová zastávka Praha-Liboc. Ta bude umístěna mezi Brodeckou ulicí a ulicí U Prioru. Stanice Ruzyně se přesune na opačnou stranu Drnovské ulice.

Úsek Veleslavín - Ruzyně modernizované tratě Praha - letiště - Kladno (PRAK). Zdroj: SŽÚseky modernizované tratě Praha - letiště - Kladno (PRAK). Zdroj: SŽÚsek Veleslavín - Ruzyně modernizované tratě Praha - letiště - Kladno (PRAK). Zdroj: SŽÚsek Veleslavín - Ruzyně modernizované tratě Praha - letiště - Kladno (PRAK). Zdroj: SŽÚpravy projektu trati na letiště v oblasti pražské Liboce. Zdroj: SŽÚpravy projektu trati na letiště v oblasti pražské Liboce. Zdroj: SŽ

Hlavním požadavkem spolku je zahloubení tratě procházející Libocí. Zahloubení by podle spolku vyřešilo 99 procent jejich připomínek. „Nedostatky záměru lze řešit jeho úpravou z povrchové varianty na variantu zahloubenou,” píše se v námitkách na základě kterých spolek žádá SŽ k doplnění podkladů či u ukončení územního řízení.

„Kde končí území bílého muže.“ Nabídnuté úpravy trati na letiště místní odpůrce nepotěšily

Podle ministerstva dopravy je však zahloubení ekonomicky neodůvodnitelné. Náměstek ministra Luděk Sosna na představení úprav projektu před několika týdny prohlásil, že tato možnost už se ze strany jeho úřadu nebude otevírat.

Správa železnic připravila místo zahloubení několik úprav původního projektu ve formě zelných protihlukových stěn či nového napojení oblasti dalším podchodem. Ty by tak měly místním vyjít částečně vstříc, součástí aktuálního územního řízení však nejsou.

Aktuální harmonogram počítá s tím, že první vlaky z centra vyjedou na letiště do roku 2030. Problematický úsek Veleslavín Ruzyně by se měl stavět v letech 2027-2030.

Vše o aktuálním stavu projektu PRAK naleznete v rozhovoru s vedoucím přípravy zde.

Na letiště vlakem již brzy? Vedoucí přípravy tratě popisuje pokroky i problémy všech úseků

Tagy PRAK Správa železnic územní řízení Veleslavín (včetně) - Ruzyně (včetně) zastávka Praha-Liboc
118 komentářů