Dopravci Železnice

Moos: Nechystáme v ČD revoluci. Ochranná ruka státu není navždy

RegioShark od výrobce Pesa Bydgoszcz. Autor: České dráhy
RegioShark od výrobce Pesa Bydgoszcz. Autor: České dráhy

Novým předsedou dozorčí rady Českých drah se má stát Petr Moos. V pátek ho zvolil do dozorčí rady řídící výbor, na příštím jednání má být zvolen předsedou. V rozhovoru pro Zdopravy.cz vysvětluje, jak se na České dráhy dostal a jaké plány s nimi má.

Dozorčí radu Českých drah povede Petr Moos. Foto: Krajská nemocnice v Liberci
Dozorčí radu Českých drah povede Petr Moos. Foto: Krajská nemocnice v Liberci

Kdy jste dostal nabídku na to stát se členem dozorčí rady?

Diskutovali jsme to s panem ministrem zhruba dva měsíce, když jsme se bavili o problémech v resortu. Od té doby jsem se začal se situací ve firmě seznamovat. Přesné úkoly ještě ale nemáme, vím jen o tom, že se od nás očekává vypsání výběrového řízení na vedení firmy. Trh projde velkou liberalizací, České dráhy jsou na něm dominantním hráčem a je potřeba na to být připraven, ne jen proti tomu bojovat.

Kde vidíte dnes největší problémy Českých drah?

Jsou to hlavně z minulosti nedořešené otázky, které souvisí s transformací české železnice a rozdělení na SŽDC a České dráhy. Tyto otázky je potřeba dořešit, stejně jako zadluženost a celkově otázku financování. A pak je potřeba i změnit uvažování managementu i celé firmy a nastavit takovou motivační strategii, aby pochopili, že i když jsou státní firmou, nebude nad nimi stát vždy držet ochrannou ruku, jako doposud.

Z ČVUT přicházejí do dozorčí rady vaši dva další kolegové, to byla vaše podmínka?

Nikoliv. Já o nich ani nevěděl, že byli osloveni, to si řešil přímo pan ministr. Každopádně si myslím, že je to dobrá volba.

Poslední velká změna v dozorčí radě nastala za exministra Žáka. Tehdy došlo současně i k zastavení velkých investic, především nákupu railjetů, což se zpětně ukazuje jako jedna z největších chyb. Budete se nějak zabývat už běžícími investicemi a budete se je snažit například zastavit?

O tom v tuto chvíli nemůžu hovořit. Nicméně to je otázka hlavně managementu, my jsme tam od kontroly hospodaření. Budeme od vedení chtít znát jejich strategii včetně obnovy vozového parku, ale určitě nechystáme v Českých drahách revoluci, to by nebylo rozumné.

Kromě Českých drah působíte stále na Fakultě dopravní nebo jako náměstek v liberecké nemocnici. Zůstanete v těchto funkcích?

V liberecké nemocnici jde o malý úvazek, kde pomáhám s velkým projektem stavby nového pavilonu, Myslím, že to pomalu ještě více omezím, abych měl více času na České dráhy.

94 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Tomu se říká vrtěti psem. No pan ministr zakrývá neschopnost vlastního úřadu. Tento tým by neměl řídit ČD, a.s. ale měl ho být jako poradním orgánem ministerstva pro legislativní oblast železniční dopravy. Je osttaně otázkou zda v tomto okamžiků není MD jako orgán, který vrcholově ovládá ČD ve střetu zájmů. Nejspíš by měla gesce nad ČD přejít jinam, např. na Ministertsvo průmyslu. Tím by se MD zbavilo schizofrenního stavu, kdy má na jednu stranu podporovat fungování ČD jako samostatně ekonomicky fungujícího podnikatelského subjektu a své legislativní úlohu v nejen železniční dopravě.

  • Milan:
    Pokud chce mít stát někde veřejnou dopravu, nebo kraj, nebo město, nebo třeba spolek permoníků, tak si ji musí zaplatit. Není možné jenom proto aby mohly ČD dělat jakési pochybné vnitřní dotace mezi linkami, držet monopol ČD, bránit jim v zisku a z toho budou plynout další problémy. Ano, teď jsme v období konjunktury a dráhy jsou v černých číslech, ale na jak dlouho? To že jim byl pod záminkou „dobročinné obslužnosti“ znemožněn zisk je dnes problém, na vozidla si musí půjčit nebo je pořizují z dotací, různě se jim pomáhá ať odkupem budov, tak přímým zasíláním peněz. To nejde do nekonečna. Mnohem čistější a průhlednější bude pokud se na rovinu krajům řekne kolik je stojí provoz, jaké tam mají peníze z jízdného a kolik je potřeba rozdílu, i zákon pamatuje na přiměřený zisk, takže to není problém. Stát a kraje se pak mohou rozhodnout o tom jak obslužnost zajistí, jestli to udělají vlakem, nebo se jim na trasu vyplatí něco jiného. Ale není možné dlouhodobě se odvolávat na to že dráhy musí obsloužit na své náklady kde co a na základě toho pak brzdit další změny jenom aby si mohly ČD vydělat na tyto dotace.

    Pokud jsou ČD zákonem znevýhodněny proti soukromým subjektům, pak je třeba tento zákon změnit tak aby toto znevýhodnění zmizelo, ne se snažit zastavit liberalizaci a nástup nových dopravců. Samozřejmě je třeba železniční dopravu zatraktivnit, ale to je už úkol pro SŽDC aby zrychlila tratě, zvýšila kapacitu jak pro osobní, tak nákladní dopravu atd. Ale to je jiná diskuse o tom že bude třeba zrychlit co zrychlit jde, o tom že je třeba mít předjízdné koleje, že je třeba elektrifikovat, změnit zapojení tratí do stanic a podobně. Je prostě třeba přestat s hraním si na socialismus na dráze a ze strany ČD postavit objednatele dopravy před fakta, tedy že není možné aby ze svého dotovaly objednané linky a že kraje a stát si musí za obslužnost řádně zaplatit. Když se na to podíváte, tak ČEZ je také akciovka, která ale má dost velký zisk a pravidelně odvádí do státní kasy nemalé peníze. Možná je na čase aby se ČD začaly chovat stejně. Ano je možnost že na nějakou dobu jim klesnou obraty a výkony, že se nějaké tratě zavřou, možného je dost, ale z dlouhodobého hlediska stejně v ČR vzniknou dva až tři velcí železniční dopravci, nejspíš to povede k růstu kvality služeb a nakonec možná i růstu obsazenosti. Existence soukromých dopravců nejspíše i indukuje další cestující ČD, jednak se o vlacích mluví, jednak roste díky konkurenci kvalita, trochu, a když už někam dojedou jedním vlakem, tak zpátky s nějakou pravděpodobností pojedou vlakem ČD, nebo jej budou muset použít k tomu aby se dostali fo cíle.

    Co je teď problém pro osobní dopravu je pomalost a obecně je problém nízká kapacita železniční sítě.

  • No když tady čtu ty téměř hysterické výlevy modrých gum, tak mám pocit, že nastolený kurs (i když si o Ťokovi myslím svoje) je správný.
    Železnice potřebuje liberalizaci jako sůl. Samozřejmě ne divokou konkurenci jakou máme na Praha-Ostrava, ale soutěžení linek. Pokud to bude doprovázenou tarifní integrací, bude cestující jednoznačně vítěz. Cestující, ne šotoušek s režijkou.

    • Mě zas baví brekot jak nad německými či rakouskými dráhami stát stále drží ochrannou ruku. No, ono kdyby ČD jestě deset a více let po revoluci nepředstavovaly symbol socialistického bordelu a podobaly se alespoň vzdáleně těm německým či rakouským drahám, tak by ta společenská poptávka po liberalizaci a konkurenci byla podstatně menší 🙂

      • Obecně stát může dělat co chce, MD objednává jen dálkovou dopravu, regionální objednávají kraje. Mezinárodní vlaky si pohlídají u sousedů. Ostatně: Berlín Bmz, Rakousko railjet (teda to nejlepší, co u nás jezdí).

  • Docela by mě zajímalo, do jaké míry je liberalizace železnice odměnou za Jančurovu podporu agenta Bureše.

    • Liberalizace železnice vyplývá z evropské legislativy a začala v době,kdy agent Bureš ničil tuto zemi pouze svými produkty potravinářského průmyslu.

      • Ve Vás se novinář z mfDnes nezapře,demagogie a papouškování frází.Nedovedu si představit,že by takhle „iniciativně“ plnily nějakou rozvracející směrnici EU státní rakouské či německé dráhy.Nejde o nic jiného než zničení ČD.
        MINISTR DOPRAVY PÁCHÁ TRESTNÝ ČIN-ON MÁ SPRAVOVAT STÁTNÍ MAJETEK-NE JEJ NECHAT ROZKRÁST NEBO PŘEDAT SOUKROMÝM FIRMÁM!
        Nejsou 90léta,Ťok by měl jít sedět!

        • Nemohu za to, že neznáte legislativu a své neznalosti kompenzujete urážkami.

          • Je to marný,je to marný…
            Ťok,který za uplynulé období nerozhodl vůbec nic-mýtné,stavba nových dálnic apod.,pár hodin po svém jmenování likviduje nejúspěšnější vedení ČD v její historii.Shodou okolností v této době prožívá těžkou krizi imperium Radima Jančury-hlavního sponzora hnutí ANO ve volbách.Prodává firmy,autobusy ohrožuje konkurence,vlaky vynáší méně než čekal,rozvádí se.Chce to rychlou pomoc ,aby se úvěrující banky uklidnili.A přichází bájný Ťok…..
            Ta stupidní směrnice EU určitě neplatí od příštího roku,na její plnění(pokud se ten eurosojuz nerozpadne)je času dost,ale Jančura & spol.by to do té doby nevydrželi….

            • Je to marný, souhlasím. Proto v Německu vysoutěženo 100 % regionálních tratí. Ale nezapomeňte rovnou poslat někoho do vězení, jak píšete v předchozím příspěvku.
              Už mě opravdu opravdu počítat prokazatelné lži ve Vašich příspěvcích, proto tento příspěvek byl Vaším posledním.

              • Když už se bavíme o zákonech EU tak je potřeba taky říci že dle nich má být trh liberalizovan do roku 2033 čehož Rakousko Maďarsko i Slovensko zřejmě náležitě využijí zatímco v ČR dluží ANO sluzbicku RGJ za jejich dlouhodobou podporu a tak se vše uspisi a ještě se jim koupí vlaky do soutěží z půjčky od EIB……

            • Opravdu netuším, proč sem píšete tyhle eurofóbní plky. Řeč je přece o trhu na naší železnici. Je tu několik soukromých dopravců, a vedení ČD by nemělo reagovat tak, že si je koupí. Na druhou stranu by se nad sebou měli zamyslet sami poslanci. Proč před lety dělili železniční cestu a dopravce tak, že dopravci dali i nádraží, přestože věděli, že s tím během pár let způsobí ohromné problémy? A nyní stát od ČD nádraží vykupuje za miliardy, což lze považovat za obcházení povolené podpory (opět je to český zákon).

    • Docela by mě zajímalo, proč si modrorudí soudruzi typu pana Krtičky myslí, že zrovna v odvětví železniční dopravy je státní monopol žádoucí stav.

      • Třeba proto, že u státního monopolu nehrozí hrozba devalvace mezd. Jediné, co „liberalisace“ v oboru železnic přináší je minimalisace příjmů profesí nejnižších stupňů. Manažerský a střední stupeň řízení ví, kde, jak a na kom „šetřit“ – na sobě nikoli. Viz počty vedení versus zaměstnanců třeba u GW a mzdové poměry. Mají ti, na nichž se nejlépe „šetří“, nyní snad jinou možnost, nežli protestovat? Už to tu někdo jinde oslavně psal, kterak v BRD „vydupali“ privátníci s lidmi od DB – zaměstnali, pouze téměř za žrádlo a pelech, kopici Poláků. Tak se vyhrávají „výběrka“. Nu, pokud se lidi nechají ohnout stejně lehce, jako mistři na kamionech (mrkněte na jejich hodinovky), pak záměr jistě uspěje. Ale počítejme s tím, že „motivovaný“ fíra z nějaké obskurní agentůry s vyšší pravděpodobností přehlédne červenou a šmejkne vyhybku. A směle, „za vyšši, za trh, za Pána Majitele“, vystartí vstříc zážitkovému dobrodrůžu, aby on i cestující zblízka poznali zásahový ajfr složek IZS. Frašku s nevyužitím dostupných prostředků nouzového zastavení (neb to bylo též předmětem „spořivosti“ privátníka) opomíjím. Za málo prachů neseženete slušné zaměstnance – ODSkoušeno 3.5. Snad se jich příště v Kryštofovi proletí co nejméně:(

  • Všechny přispěvatale co si přejí návrat ke konceptu tzv. „modré armády“, tj. jednoho monopolního státem ovládaného dopravce, bych chtěl požádat, když už nemyslí na kvalitu služeb poskytované klientům, která by byla nutně mizerná, aby si sedli ke Googlu a prostudovali si zákony na ochranu hospodářské soutěže, snad by jim došlo, že je jejich nápad nelegální.

    • Který konkrétní zákon zakazuje provozování veřejné dopravy státem vlastněnou firmou?

      • Žádný, zřejmě nerozumíte psanému textu. To co zákony zakazují je monopol, případně to, aby stát jako nezávislý arbitr protěžoval jednoho z hráčů jen proto, že ho vlastní. To je stejně nesmyslný nápad jako kdyby někdo chtěl, aby v ČR vyráběl pivo jen Budvar protože je státní. Já chápu, že se zaměstnancům ČD a šotoušům po pohodlném životě v kleci stýská, ale mě jako cestujícímu a daňovému poplatníku nikoliv.

        • Právě mně jako daňovému poplatníkovi není lhostejné, když na státu zůstane ztrátové financování dopravní obslužnosti venkova, kdežto zisk z dopravy po hlavních tratích zmizí v kapse soukromníka.
          V EU je většina majoritních dopravců ve veřejné dopravě zcela legálně vlastněná státem.
          p.s. nevyužívám režiní výhody čd

          • Zaprvé ten „zisk“ z hlavních tratí je černá nula, zadruhé nevím, kde jste přišel na to, že ČD by byly schopny aspoň takového výsledku dosáhnout a ještě křížově dotovat lokálky (i kdyby byl nenulový, proč by to dělaly)?

          • Přečtěte si něco o legálnosti křížového financování v případě veřejných zdrojů. Navíc, dokud nebyla konkurence, tak stát dotoval tu údajně ziskovou dálkovou dopravu jako by se nechumelilo. Na to jak tehdy vypadaly různými Dušky ovládané ČD si myslím pamatujeme všichni, klient byl skutečně až na posledním místě. Což se tam kde konkurence není anebo není logicky možná dosud většinou nezměnilo.

          • Milan: Zatímco do ČD se cpou ročně miliardy a v podstatě se neví, jaká je obsazenost na jednotlivých tratích, tak soukromníci vykonávají hrozinky.
            Reálně je Leo express neustále ve ztrátě, Arriva vlaky jsou možná na nule a Regiojet vydělává na trase Praha – Ostrava – Košice. Směrem na Brno a dal bude potřebovat tahat více vagónů plných lidí.
            Takže se zatím jedná spíše o kapitalizaci ztrát. Což pro cestující a daňové poplatníky je skvělé.
            Otázkou spíše je, zda musíme mít slevy pro studenty a důchodce 75 %. Pokud by byla sleva jako dosud 25 % (současná sleva pro studenty 15 -26 let).
            Ta zákonem dana sleva je totiž sociální inženýrství. Kdy ti co mají ve městech dražší bydlení (cena pozemků, nájmy) budou přispívat ze svých daní těm co bydlí v menších obcích (levnější bydleni), aby mohli jezdit na nákupy s za zábavou.

            • Jistě, nejlepší bude, až se všichni přestěhují do Prahy, protože tam se sypou peníze. 🙂 Jen nevím, kam se sem všichni vejdou. Už teď je to problém. Trochu méně individualismu a trochu více lidské soudržnosti by neškodilo. Nakonec, betonu se nenažereme. Buďme rádi, že máme i jiné kraje. Nebo je zase můžeme přenechat někomu jinému…

              • Frantisek: Zpravidla v dřívějším okresním městě je vyšší cena bytu a pozemku než na vesnici.

        • Ne. 🙂 Monopol může existovat, ostatně různá IDSka nebo MHD řešená „přímým zadáním“ jsou toho důkazem. Městské či krajské společnosti mohou být protežovány. Stejně jako v dotacích ty v závazku veřejné služby (ÖBB, ZSSK…)

          • Toto je jen dočasné, podle EU směrnic se v relativně krátké budoucnosti bude muset soutěžit vše. Což neznamená, že nebudou existovat dopravci vlastnění státem či místní samosprávou, ale jen to, že budou vystaveni konkurenci soukromých firem. Tedy to, že stát i samospráva budou muset vše soutěžit. A díky bohu za to. Monopol bez výjimky znamená vyšší náklady, horší služby (proč se starat o kvalitu když zákazník nemůže jít jinam). Chápu, že členům modré armády by návrat k časům ČSD velmi vyhovoval, ale ostatním obyvatelům ČR, kterých je většina a kteří to celé platí zcela jistě nikoliv.

  • Každý deň prechádzam okolo budovy GŘ ČD / MD a jednu vec nechápem – to parkovisko s desiatkami služobných áut ČD a desiatkami asi súkromných áut zamestnancov.
    Vysvetlí mi niekto kam sa potrebujú z centra Prahy úradníci GŘ ČD voziť autami?
    Mali by ísť sami príkladom a jazdiť verejnou dopravou? Kľudne nech im lítačku zaplatí zamestávateľ, ako to robia aj zlí kapitalisti pre skladníkov a predavačky. Keď už výnimočne potrebujú ísť niekam kam nevedie dráha, tak existujú taxíky.
    Samozrjeme tých pár (desiatok) miliónov na car fleet je u takého molochu nič, ale minimálne pre PR by to za to podľa mňa stálo.

  • Překlad pro nechápající:
    Přestaneme podporovat firmu kterou vlastníme,a budeme sypat peníze soukromníkům,tak aby vytvářeli patřičný zisk.Nakonec s blboučkou formulkou“Stát nemá nic vlastnit“ zlikvidujeme národního dopravce“.
    Jančura a spol.nyní prožívají krásné období plné očekávání.EU mimo jiné nařizuje zpřístupnit depa-opravny v majetku ČD soukromníkům.Nic nemusí budovat,zajedou si tam jako do servisu.To se nám to podniká,když nám koknkurent musí uhýbat,nebránit nám v expanzi atd.Ťok by měl být vyšetřován za delikty při správě státního majetku….

    • Pro všechny hlupáky jako jste vy, kteří nepochopili, proč nefungoval komunismus: Díky konkurenci se budou mít zákazníci kvalitnější služby za nižší ceny. Upozorňuji, že cena není jen to co zaplatíte za lístek, ale také miliardy, které platí daňový poplatníci.

      • Duševní prosťáčku,ten volný trh zrušil v podstatě osobní železniční dopravu v USA-bez dotací to prostě nejde.A o ty dotace tu právě soupeří soukromí dopravci se státními drahami.Zjistěte si výsledek privatizace železnic ve Velké Británii.Vyšší ceny pro zákazníky,vyšší dotace státu,menší spokojenost cestujících.
        Někdy si říkám,jak malý mozeček někomu stačí ke štěstí-život je pak jednodušší-viďte?

        • No tak mimochodem ji zrušil přechod na leteckou poštu, protože už někdy od konce válku ji jenom držely při životě poštovní vozy a samozřejmě roli hrálo i to že se otevřel systém „freeways“ obšlehlý podle Německého „Autobahnu“ veřejnosti. Na druhou stranu když se podíváte a výsledky nákladní dopravy, tak jsou na rozdíl od Evropy naprosto fantastické.

          To že v Británii něco dělají nějak jaksi není argument pro držení monopolu společnosti, která není schopná se bez všemožných dosypů dlouhodobě udržet v černých číslech. Buď ať si řekne krajům o dost více peněz, nebo na rovinu řekne že prostě jezdit vlakem pro tři lidi denně každou hodinu není únosné. Navíc se nedá dlouhodobě existovat jenom z toho že se drahám kdysi koupily 810 a pak že dostali Honeckery.

          • Hmm, vysledky nakladni dopravy jsou mozna v USA fantasticke, ale kdyz se rekne A, melo by se rici i B. Ono je to dano jejich rozlohou. Kam u nas povezete 1,5 km dlouhy nakladni vlak ? Podobne treba u nas asi tezko bude mit hlavni gro letecka vnitrostatni osobni doprava. 😉

            • To samozřejmě ne, ale mohli bychom se inspirovat v některých ohledech, například se tam používají vyšší nápravové tlaky, autospřáhla a zbytečně se nehoní rychlost. Pokud vezmeme v úvahu že jsme v EU, pak by v nákladní dopravě po jistých změnách již nákladní vlaky takové délky smysl mít mohly.

              Po diplomatickém vyřešení východní problémů a nasazení SUW 2000 by o smysluplnosti takto dlouhých vlaků už nemuselo být pochyb. S jednou drobnou úpravou by bylo možné se pak dostat jak do Indie, tak do Číny. Ale to je opravdu hudba daleké budoucnosti před kterou je třeba vyřešit mnoho problémů. Zejména jestli vůbec mohou bez velké údržby podvozky zvládnout tyto cesty a kolikrát než bude třeba je servisovat.

        • No až na to, že v USA jsou všichni spokojení s tím, že mají levné lety a ta osobní železniční doprava tam nikomu nechybí, máte samozřejmě ve všem pravdu 🙂

          • Zřejmě žijete ve snu,že napodobíme v životním stylu USA….Na životě jsou nejhezčí opravdu ty sny-to myslím v dobrém a všeobecně.

            • Jen abych doplnil ještě diskusi o osobce v USA, tak na Floridě (byl tu článek) se objevuje soukromý dopravce, existuje tam amtrak, který má poměrně vyprodáno dost dopředu, jenže mimo severovýchodního koridoru jezdí po cizích kolejích, kde má jasnou prioritu nákladní doprava, což je logické. Kolem velkých měst existuje síť příměstské železnice a na východě něco vozí snad i UP a pod. Jinak na takové vzdálenosti jako u nás se tam velmi často používá auto. Což by tedy u nás také nebyl problém, kdyby se někdo uráčil formanské cesty upravit do moderních parametrů.

              • Amtrak je vlastněný státem a je silně dotován.A ten soukromý dopravce na Floridě je „první vlaštovka“,jinak tam jezdí velký kulový.USA,prosím jako příklad nepoužívejte,jste směšný…

                • Jen jsem doplňoval informace o tom co tam v současné sobě jezdí. Nevím co na tom má být směšného. To že konstatuji že se tam na naše vzdálenosti používá auto, že tam mají AMTRAK a různé MARTA, SEPTA a pod.?

            • Asi těžko jste si mohl vybrat blbější případ než v USA pro tohle kdákání.

              Anglie byla za státních železnic katastrofa, jinak by železnice nikdo neprivatizoval. A vytiskněte si tenhle grafík a proberte ho se soudruhy na příští schůzi OSŽ: https://bit.ly/2LgfyiG . Pak sem určitě napište, k čemu jste přišli, rádi se pobavíme.

              Dál byste si mohl uvědomit, že o privatizaci ČD tu nikdo nemluví, mluví se jen o konkurenčním prostředí v zadávání veřejných zakázek na dopravní obslužnost. Pokud chcete příklady, podívejte se do Německa, kde DB Regio padá k 60%. To je i výsledek, který bych očekával i v ČR…

              • Jeden tunel Vám neudělá takový skok, ani nějaké limity automobilismu, kde byly v dekádách před tím? lidé necestovali? (Možná ne) Samozřejmě že na hlavní tratě půjdou všichni, vy byste podnikal někde kde povozíte denně tři lidi? Pokud na té trati někdo chce zachovat dopravu, tak si ji bude muset zaplatit, ne čekat že tam někdo bude prodělávat gatě. Takže jestli chce město, nebo region, mít spojení na nějaké rychlíky, tak to bude muset holt doplatit tak, aby se to alespoň trochu vyplácelo, nebo bylo na nule. Na tom není nic divného. Naopak je spíš divná představa že by jim to někdo jezdil zadarmo.

              • No tak brát si zrovna Velkou Británii jako příklad úspěšné privatizace železnic, to je argumentační faul jako kráva. Stačí zeptat se někoho, kdo má osobní zkušenosti, nebo namátkou zagooglit…

          • Ty jsi asi takový doktor jako jsem já dalajláma…..Klidně si prášky zobej, ale hlavně sleduj realitu,ne piar články o slavných, dopravu zachraňujících soukromnících.Jančura je vyčuraný a bez dotací by do půl roku skončil….Záchrané lano mu háže totálně neschopný Ťok.Nepostavil kilometr dálnic,takřka zničil Skansku a jeho blekotání pro media je úsměvné.

            • No jasně. 🙂

              Heleďte vy vypadáte, že se vyznáte, tak se zeptám: kolik lokomotiv ř. 380 je aktuálně plně provozuschopných (tím myslím že jim fungují všechny motory)? A kolik jednotek ř. 471 a 640/650? A proč si Jediná správná dráha půjčuje od Arrivy vláček na městskou linku, když se jí po 50 letech nečekaně rozpadl poslední žabotlam?

              Tohle tady chcete konzervovat jenom proto, že vám v tom platí režijka? Vidíte si dál než na konec vlastního nosu?

              • No,popravdě,nové lokomotivy od Škodovky nejsou žádná výhra,ale vezměme to z hlediska faktů.To jsou věci,do kterých ji tlačí politici-a pokud víte,Škodu Plzeň si zprivatizovali přes pochybné zahraniční fondy politici ODS,ti také ČD tlačili do nákupů i vyhýbavému postoji u reklamací lokomotiv.

        • Tady nikdo zeleznici neprivatizuje! Melete blbosti. Infrastruktura je porad statu. V mnoha pruzkumech se navic ukazalo, ze 89% cestujicim je totalne sumak cim pojedou. Pro cestujici je primarne dulezite jak se z bodu A do B dostanou a jak cesta bude dlouho trvat – to rozhoduje. Sekundarni je pak jake sluzby cestujici dostanou. A jestli pijedou RailJetem nebo Astrou je fakt vetsine jedno. Cestujici laik zadne rozdily v tom nevidi, uvita vsak pokud se jedna o nove vozidlo. A totalne mu bude jedno zda ho vyrobil Siemens, Alstom nebo Skodovka.

      • Lenže tá nižšia cena sa musí niekde premietnuť. A kde? Na údržbe lokomotív/vozňov a hlavne na platoch zamestnancov – dobrý drak , všakže… A ak si myslíte ,že po zrušení ČD by ste platili menšie dane, tak sa s kľudom môžete prehlásiť za naivného blbca tisícročia.

      • MildaIV. Hlupák jste tady jedině Vy. To, co bylo před revolucí se jmenovalo socialismus. Pod vedením KSČ. Dnes je to kapitalismus. Stačí si přečíst Marxe a zjistíte, že socialismus jako ideová myšlenka nebyla špatná, ale nesmělo to být zprzněno KSČ. Opakuji, jako ideová myšlenka! Ano přiznávám, také jsem tu dobu nemusel. A za druhé. Konkurence nemusí vždy znamenat lepší služby, ceny, nebo produkt. Nemyslím pouze dopravu, ale i jiné odvětví.

        • Nepřijde vám na socialismu nejvíc problematický ten detail, že lidi nemají motivaci pracovat, rozvíjet a inovovat podniky, které jim nepatří? Druhý detail je ten, že bez tržních vstupů nevíte, do čeho je vlastně efektivní investovat ani jak takové investice nejlépe provést – ekonomicky zcela slepý stát pak strašlivě plýtvá zdroji.

          Nějak nechápu, jak může „ideová myšlenka“ nebýt špatná, když zbídačila české země z předválečné úrovně srovnatelné s Francií či Holandskem někam hluboce za Řecko a Portugalsko v letech osmdesátých. Na to se příště zeptejte na lekci marxismu a dejte nám pak určitě vědět, rádi se pobavíme…

          • V kapitalismu lidem podniky patří? A je motivace trochou peněz a hromadou duševního tlaku dostačující? Nyní se snad zdroji neplýtvá (jen to možná nedělá stát)? Lidi zbídačili zase jen lidé, ne myšlenky. Ty se jen použily. Celkově je sice lépe, ale nic není černobílé. Urážet se netřeba.

            • Ono je přesnější říkat tomu systém založený na svobodné konkurenci a soukromém vlastnictví, nevím, proč si to vy komunisti musíte označovat jako „kapitalismus“.

              A ano, v „kapitalismu“ podniky vždy někomu patří a ten někdo má sakra motivaci se o rozvoj podniku starat, stejně jako si hledat a platit lidi, kteří mu v tom budou pomáhat.

              A plýtvá se určitě – zejména tam, kde nejsou nastavené žádné ekonomické incentivy k neplýtvání ani vlastnická práva. Napadají mě například ucpané státní silnice a státem vlastněné a všemi svorně devastované životní prostředí.

    • Emigrujte do Ruska, Severní Koreje nebo na Kubu, takovým lidem tam bude určitě dobře.

    • lidi co brání aby si čd vydělali opravou žlutých, zelených, černých atd by měli jít do vazby a to na hodinu. V čsad se taky opravují auta jiných a je to v zájmu bezpečí nás všech a tohle by měl soud zvážit a tímto i trestat-veřejný ohrožení.

      • Pane vy jste blázen, doporučuji vám návštěvu psychiatrické ambulance a případnou hospitalizaci v Bohnicích s pozdravem doc. Chocholoušek
        ps. už se na vás těším

        • hodnotný příspěvek, máte režijku a ještě jste na diskuzi nedemokratický. Jestli nejste jeden co brání aby RJ dal vám peníze za udržbu…na co se starat, když peníze přijdou i bez RJ, že.

    • Přestaň tu prosím okatě lhát. Stát soukromníkům nedává vůbec nic, musí jezdit za své. To dorovnávání slev není dotace, ale vyrovnání nesmyslu, co stát nařídil. A co tu píšeš o spolupráci? Když Regiojet chtěl, aby si dopravci pomáhali zapůjčením lokomotiv,v případě poruch, tak Černá Díra byla proti!!!! Tak co tu píšeš o nabízení dep. Řídíš se příslovím, že stokrát opakovaná lež bude pravda. Proč tu píšeš takové nesmysly?
      Byl bych velmi rád, kdyby byl jen jeden dopravce v celé republice jak kdysi. Bylo by to jednodušší. Ale to by Černá díra musela fungovat jinak. MInimálně dálkové tratě odjezdit bez dotací a pak by byla nucena snížit nehorázně předražené jízdné (kolem 1,40 Kč/km), které nemají ani nejdražší autobusoví dopravci jako ČSAD Havířov nebo Vsetín, které jsou také velmi drahé vůči ostatním autobusákům, ale stále levnější jak vlak. Např. v jižních Čechách má Jihotrans nebo BUSEM nebo na Vysočině ICOM Jihlava nebo Tredos Třebíč ceník blížící se 1 Kč/km.
      Zamyslel ses skutečně někdy, proč vznikli alternativní dopravci? Kdyby Černá Díra fungovala jak měla, nic nového by nemuselo vzniknout.

  • počkáme až co čas přinese dobrého, ale jestli bude pokračovat pragocentralismus tak je něco špatnýho.

    • Pragocentralismus? Má se snad GŘ Č(M)D přestěhovat do Přerova nebo Brna? 🙂

      • né tak to nemyslím i když kdyby se to gř přestěhovalo do toho přerova by se ušetřilo, podívejte se v praze je vše drahý a na moravě by to bylo třetinový.

    • A čo takého si Kefalín predstavujete pod takým pojmom pragocentralismus?
      Nebodaj ste chceli povedať pragocentrismus? Terazky som z toho voláko zmätený.

    • Péťo, nezlob nebo ti maminka nedovolí přístup na diskuze ! Píšeš tady jednu blbost za druhou a přitom ti vůbec nejdou diktáty. Minule jsi dostal za 4 a to jen zásluhou, že učitelka přivřela obě oči. Tak jdi do pokoje a otevři si mluvnici.

  • Ono by to chtělo udělat hlavně důkladný audit na GŘ,ale i jinde. Jinak ČD nemá šanci s tím molochem být do budoucna konkurenceschopná.

  • Proč by stát, jako vlastník ČD, měl přestat držet ochrannou ruku nad touto firmou, která začala po letech být zisková?! Stát, jako kterýkoli jiný dobrý hospodář, má přece jednat ve prospěch takové své firmy.

    • On by stát nad mnohými věcmi měl držet svou ruku jen do určité míry a určitým způsobem, aby z jedné strany nepodusil nebo i nezničil veškerou mimostátní iniciativu, ale spíš ji podpořil a využil, z druhé strany neponechal vše jen volnému trhu tam, kde by to nebylo dostatečné nebo nejlepší.

      • Tak se podivejte například do Rakouska jak chrání a podporují ÖBB nebo do Maďarska na MAV či do SR a ZSSK.. Oni snad nejsou v EU?

        • A do Japonska byste se podívat nechtěl? Nebo do Švédska?

          Jinak netuším, za koho mluvíte. Vy jste zaměstnanec ČD a bojíte se, že jste tak neschopný, že po převzetí vaší trati konkurencí vás nikdo nezaměstná?

          To máte blbý – já jako zákazník z oblasti, kde ČD nikdo nekonkuruje, stávajícím stavem moc nadšený nejsem a těším se, že je hrozba konkurence dokope ke zlepšení služeb, nebo že to bude vozit někdo, kdo na to má adekvátní vozy…

          • Obávám se, že moc nedokope. Černá Díra vše brzdí jak může a proto levnějšího cestování mimo tras Praha – Ostrava nebo Praha – Brno se jen tak rychle nedočkáme.

    • Podle mě by měl stát prostřednictvím státem vlastněné firmy zajišťovat veškerou dopravu, na kterou ve veřejném zájmu stát finančně přispívá. Soukromníci mohou zajišťovat ostatní druhy dopravy, na které není přispíváno z veřejných zdrojů – nákladní přeprava, mezinárodní doprava atp.

      • milan: Problém je v tom, že spousta hlavně koridorovych tratí lze provozovat na vlastní riziko s maximálně zákonem uznávanými slevami pro ZTP a podobně. Dotace na provoz na některých tratích nejsou potřeba. A to, kde lze jezdit bez dotací určí trh, nikoliv MD či ČD. Mě by zajímalo, jak se účtují náklady rychlíku, když zároveň jezdí v závazku například PID. Obávám se, že je to pouze tunel na peníze daňových poplatníků.

        • Spíš to možná bylo myšleno tak, aby zisk ze ziskových tratí pokryl (alespoň částečně) náklady na ztrátových, a výsledkem byla plus mínus nula. Současný systém je dle hesla „privatizace zisků a socializace ztrát“.

          • Přesně tak,bohužel většině odchovanců iDnes a podobných humusů to nevysvětlíte.Jsou to novodobí modří svazáci….

            • S dovolením, proč tak nějak zastavit liberalizaci jenom proto aby se ze ziskových tratí daly dotovat lokálky? Topit zisk v tom aby se dotovaly „vláčky pro šotoušky a babičky“ je špatně a asi to může být jeden z důvodů proč ČD jsou tam kde finančně dlouhodobě byly. Zisk by se měl zpětně investovat do růstu a vylepšování, tedy místo 810 do každé vesnice se mělo pracovat na tom aby peníze šly primárně do vozového parku, od toho skončily unitární dráhy. Pokud kraj, či stát, chtějí aby dráha byla „šukafonem do nekonečna a ještě dál“, pak to musí být náležitě zaplaceno. Nelze takto projídat budoucnost firmy, ony ty vlaky jednou doslouží a budou se nahrazovat a není nic dražšího než půjčené peníze.

              Na přípojných tratích do větších měst to asi nějak jde i když se poslední 3km nerentují, ale provozovat tak 60km dlouhou lokálku? To už je moc na to aby do dotoval dopravce.

              • O lokálkách nepadlo ani slovo, tady jde obecně o financování veřejné dopravní obslužnosti. A zatímco zajištění obslužnosti venkova je pro stát čistá finanční ztráta, doprava po hlavních tratích je zisková. Pokud je majoritním dopravcem státem vlastněná firma celková obchodní bilance se bude díky tomu vyrovnávat. Pokud ale zisk z provozování dopravy na hlavních tratích přebere soukromník, státu zbyde čistá ztráta z obsluhy venkova.

                • A kolik máme rychlíkových tratí mimo koridory? (Napočítám trať kam se pustil rychlík ale jinak rychlíkovosti moc neodpovídá) 5?

                  Každopádně firma nemá co takto dlouhodobě a systematicky okrádat majitele o zisk. Pokud lokálky a další nevydělávají, tak má objednateli oznámit že je třeba cenu zvýšit dotaci, ten se pak rozhodne jestli o službu stojí, nebo ji nahradí jinou. Prostě není možné aby jenom kvůli tomu že je něco státního tady zavádět monopol a podobně, jenom aby monopolní moloch měl na dotování nějakého motoráku z mezinárodní dopravy. To prostě nejde! Firma má generovat zisk, jděte se na to podívat do zákona, ne ztrátu, která se jí pak zase ze státního dorovnává. Jestli je pro nějaká linka ztrátová, tak mají požádat objednatele o navýšení dotace na takovou výši kdy bude alespoň na nule, ten se pak rozhodne, jestli má zájem o obsloužení území vlakem, nebo si to vyřeší třeba maršrutkou.

                  A mimochodem toto dlouhodobé udržování ČD ve stavu zombie, či živé ledničky Vlada Drákuly, z dlouhodobého hlediska bude znamenat jen větší a větší nebezpečí zániku. Místo toho aby byl ČD umožněn zisk, jako každé normální firmě, má, podle vás, dotovat to co si objedná kraj, nebo stát. Tím jí ale zbavujete možnosti vytvořit si finanční rezervu a fondy na obnovu, rekonstrukci a rozvoj vozového parku, pro případ krize a pro růst platů. A další a další věci, vezměte si že si na vlaky půjčily u bank, teď si spočtěte kolik musely přeplatit, protože se jim nedovolil v minulosti ani elementární zisk.

                  Dráhy jedou na dluh, nejen finanční, ale i vnitřní, technologický. Ono to všechno jednou dojezdí a kus drátu a izolepa to neopraví. To co je třeba je aby se ČD přestaly hrát na charitu a na rovinu krajům a dalším řekly, jak se to s objednanými linkami má a vyjednaly takové navýšení prostředků, při kterém budou alespoň na nule.

                  • Zajištění veřejné dopravní obslužnosti je v zájmu státu a bylo a bude v souhrnu vždy ztrátové. Cílem veřejné dopravy není tvorba zisku. Přijde mi logické, když tržby z jízdného ve veřejné dopravě budou patřit státem vlastněné firmě (= státu, bez kterého by veřejná dopravní obslužnost neexistovala) a nikoli, že budou odkloněny do soukromé kapsy. Víc už k tomu nemám co dodat.

                    • Zásadní je problém je v tom, že některým občanům a voličům pojem „veřejná služba“ neříká vůbec nic…

                    • hank:
                      veřejná služba ale nemůže znamenat že tu budete vydržovat jednoho dopravce aby nějak něco dotoval, od toho máme kraje a stát aby něco dotovali (když už musí tedy). Takže ať si ČD, Regiojet, LeoExpres a nevím kdo podnikají na hlavních tratích bez dotací a na ostatních ať všechny ztráty hradí a dotuje objednatel.

                • Dálková doprava je zisková? Silně pochybuji. Proč s epootm dotují vlaky Praha – Brno, Praha – Hradec Králové, Praha – Plzeň nebo Ostrava – Brno? Dávno říkám, že takové tratě by se dotovat neměly. On se totiž určitě najde někdo, kdo to na rozdíl od ČD odjezdí nez dotací.
                  A peníze by se daly využít jinde, i do těch lokálek, které tady někteří nenávidí. Oni totiž i tam žijí lidé, kteří státu platí daně. Ale tito egoisté vidí jen sebe, ve velkých městech a lidé žijící na opuštěných venkovech je nezajímají. Tak by je stát neměl odepisovat. Rozhodně lepší dát peníze do lokálek, kde se díky nim aspoň trochu oživí nyní zkomírající život místo cpaní do hlavních tratí, které by se mohly uživit samy…. Ano, do zlepšení infrastruktury hlavních tratí je samozřejmě užiteční dávat peníze, ale ne dopravcům!!!! A to platí jak pro ty státní, tak pro ty alternativní.

        • Soukromník ať si jezdí bez dotací. Úplně.

          Vlaky veřejné služby zase jenom v přiměřeném rozsahu (tj. nerozbít síťovost).

  • Především příspěvek jednoho z Moosových nových „kolegů“ je kanónem, či kladivem na venkov, chcete li. Neumí totiž nic jiného, nežli rušit vlaky. Práce je to snadná, v teple, Žemličkovy koncepty jsou tutovka a práce pro líné, či neschopné úředníky zajištěna na dlouhou dobu. Jižní Čechy (kde mocipáni&mafiáni uklohnili v malém, to co nyní čeká celou ČR) jsou varujícím příkladem, kterak koncepčně a cílevědomě vyhnat cestující z veřejné dopravy a následně ucpat města návalem os. automobilů.

    • Velkou výhodou je, že dokud tento expert Žemličkova typu nebude sedět na kraji, ale na ČD, může být regionální doprava v klidu, protože ČD (nebo jiný dopravce) jsou povinni odvozit, co si kraj objedná…

      • Omlouvám se se hrubku, původně mělo být NA ČD jsou povinni.

      • Regionální doprava moc v klidu být nemůže protože na regionální dopravu dostávají kraje peníze z Prahy, a když nic nepřijde tak se holt nic neobjedná (maximálně se objedná MHD vkrajském městě) a Žemličkyzace bude dokonána. Že to vyžene lidi do aut je více než jasné, už dnes lidi v PIDvlacích reptají když co chvíli je ešus uhnut na vedlejší kolej aby ho soukromník s rychlíkem mohl předjet.
        A na GŘ ČD by to chtělo spíš pořádnou defenestraci než audit.
        A v Americe o regionální dopravu přišli když po 2 sv. válce vláda privatizovala tak jediným parametrem byla cena, a tak automobilky skoupily autobusové linky (ono lokálek tam moc nebylo) a zrušily je bez náhrady, do školy děti sveze školní autobus a zbytek holt musí autem protože prostě nemá jinou možnost, na druhou stranu to stát lidem usnadní alespoň tím že tam litr benzínu stojí cca 16 Kč protože tam nemají spotřební daň.

        • Jen tak mimochodem, osobní dopravu tam provozovaly velké drážní společnosti, ano, autobusovou konspiraci znám, ale zapomínáte tam říct ještě dalších pár faktorů, které za tím byly, proč se to dělalo, třeba protože infrastruktura se tam, slušně řečeno, začala rozpadat, to se týká tramvají, dále došlo po válce k velkým socioekonomickým změnám. Území USA nebylo zasaženo, mimo tichomoří, takže velmi rychle došlo k obrovskému růstu životní úrovně, což bylo spojeno a hnáno i levnou ropou, to vedlo ke velké změně uspořádání měst, vzniku drahých předměstí, která se již rozumě obsloužit MHD nedala, navíc v nich žila bohatá střední třída, která o MHD již neměla zájem, mohla si dovolit auto, takže kolejová MHD byla nahrazena busy, levnějšími (mimochodem kolejnice dodnes mnohde lezou z asfaltu).

          Během dalších socioekonomických změn, došlo k tomu že centra měst kde MHD měla smysl, vyhnila a staly se z nich vnitřní periferie. Byly energetické a finanční krize, stal se z toho nebezpečný špás. Vzpomeňte si na filmy ze 70.-80. a i 90., ano jsou to filmy, ale nějak to tíhne k tomu že to zrcadlí situaci ve společnosti, v tom měl kdysi Hollywood trochu volnou ruku, na rozdíl od Barrandova, takže se to do těch filmů dostalo protože to táhlo lidi, byť to asi nebylo přímo dokumentem. 80., počátek 90. byl v USA hrozným tématem virus HIV, problémy homosexuálů, díky jednomu magorovi to šlo dost ruku v ruce (jeden z primárních bacilonosičů byl velmi pohlavně aktivní a zejména střídal partnery, když to proženete přes pravděpodobnosti přenosu, tak dostáváte hodně děsivá čísla. Jen pro zajímavost byly nějaké případy v Norsku, tehdy záhadná nemoc, ale epidemie nepropukla, protože si to chlap (námořník) přivezl z Afriky a chytla to akorát jeho žena a dítě co měli), v roce 1993 o tom natočili film Philadelphia a našel bych další příklady. Detroit, kdysi jedno z nejprůmyslovějších měst, je dneska asi poloviční, či třetinové proti 50. letům. Pád definitivně nastal koncem 60. Bez alespoň lehké znalosti toho co se dělo ve 2. polovině v USA se nedá dobře pochopit proč se jim rozpadl systém veřejné dopravy. Ono to nebylo jen tak, šlo to všechno ruku v ruce.

          Mimochodem, co se týče dálkových busů, najděte si v google pictures Greyhound Bus Lines map.

          Co se týče PID vlaků, lidi budou remcat vždy, ale vzhledem k tomu že PID se motá jen kolem Prahy a plní v zásadě funkci S-bahnu, tak by se měly vyhýbat koridorům, nebo si pro ně má Praha vybudovat vlastní síť tratí.

        • Vy jste další magor, kterého OSŽ posílá plevelit diskuse Žemličkou a teď jste dostali ještě téma Amerika?

          Mohl byste nám poskytnout nějaké odkazy, třeba na tu privatizaci regionálních autobusů v Americe automobilkami? Většina lidí si myslí, že Američani přestali jezdit autobusy kvůli rozmachu automobilů, ale zjevně to bylo kvůli tomu, že jim autobusové firmy (koupené automobilkami) seškrtaly jízdní řády, lidi se neměli jak dostat z werku domů a tak si MUSELI koupit auta.

          • Žemličkizace = bezohledné rušení další služby, především na venkově. Vesničané pak (Po Americku) sednou do aut a smrdí, kraválují, překáží ve městech, která moc emerické parametry nemají. Pochopitelnou součástí žemličkizace je konzumace vzniklých „úspor“ určitými lidmi. Tím jak se ruší další a další spoje, krmí se na docentově principu stále víc „odborníků“ kteří pak trousí moudra v médiích. Takový kolotoč. Autobus, který zrušený vlak úžasně nahradil, poskakuje kupodivu ve stejné socialistické frontě , jako zmíněná auta. Příklad? JČ kraj. OSŽ jen poukazuje na podfuk.

    • Jóóóóó, Žemlička tu chyběl – and his soul is marching on!

      Já jenom, že jsme tu nedávno četli o záměrech zvýšit objednávku vlakokilometrů v Jihočeském kraji, jak to sedí na podobné výkřiky? To teď čeká celou ČR? To je dobře, ne?

      Navíc se chystá i soutěž na dopravce, takže neschopné ČD provozující tam všemožné šroty konečně někdo vezme za rypák a nebude to taková cochcárna jako za Žemličky. S tímto vývojem nelze než souhlasit!

      • Přiobjednáním se přiblíží k původnímu stavu. Otázka je, co který ňouma sledoval tím desetiletým propadem. Výchozí stav-brutální zhoršení-přiblížení se výchozímu stavu. Vám se to zdá logické?

        • Nemyslím, že by to muselo být „logické“, nebylo to součástí jednoho záměru.

          Každopádně pokud vám jde o navýšení výkonů železnice a ne o plevelení diskusí, měl byste současný trend spíš přivítat, než na něm hledat umělé chyby typu „nelogičnost“…

Newsletter

Partneři


Výběr editora