Montreal otevřel novou dráhu napříč městem, vlaky jezdí bez strojvedoucích
Zahájení provozu Réseau express métropolitain v Montrealu. Foto: REM
Nová dráha využívá částečně dříve zrušené tratě ve druhém největším kanadském městě.
Jen drobné upřesnění – Brossard není čtvrť, ale samostatné město, dokonce ani administrativně pod Montreal nespadá. Je to stejná „čtvrť“ asi jako pro Prahu Kladno.
Ale jinak je to velký přínos pro celý východní břeh řeky sv.Vavřince, která doteď měla jedinou stanici metra v Longueil a ranní kolony na mostech směrem do Montrealu byly občas dost šílené (a omezení na Pont Champlain spojené s touto stavbou doufám konečně taky zmizí).
tech stanic ale neni sest jenom pet, ta sesta, Griffintown-Bernard-Landry ma bejt otevrena az pristi rok, mozna az po otevreni dalsich etap a v tuhle tobu jeste ani poradne do ni nekopli.
Podle ORM je to „městská tramvajová doprava“, ale vypadá to spíš jako „nadzemka“ nebo tak něco a napájené to je 1,5kV=. Akorát rychlost té tratě v ORM není
Když zůstaneme v amerických kategoriích, je to „light metro“, takže kapacitně mezi „heavy rail“(podzemní či nadzemní ekvivalent „našeho metra“) a „light rail“. Většina hlavní tratě REM má původ v klasické „commuter railway“, dokonce elektrické (25 kV/60 Hz). Maximální rychlost systému je 100 km/h.
No mě to okometricky připomíná systémy Light rail transit, které jsou laicky řečeno něco mezi tramvají a vlakem / metrem. A je jedno, zdali jezdí i v podzemí, či nad zemí. Jde o tu kapacitu. A ta je zde podobná, jako např. ve Vancouveru (SkyTrain, na estakádách), Calgary (C-Train), nebo LRT v Edmontonu (v centru v podzemí). Mimochodem bych očekával, že při prodloužení sítě a zvýšení přepravních výkonů se zvýší kapacita souprav (např. jejich zdvojením).
Nakoupili 106 těch dvojčat, jsou tam dvě velká depa, tak snad jsou na růst připraveni.
Já tu snahu kategorizovat kolejové systémy nemám moc rád, je to takové individuální, mlhavé a hlavně vlastně zbytečné. Můžeme tomu říkat lecjak, ale na podstatě toho kterého systému to jméno nic nezmění 🙂 Označení „light metro“ můžeme použít i pro francouzské VAL systémy.
Kromě Vancouveru se dá říci, že je to v dnešní severní Americe takřka zázračný počin. Zejména americká města se nyní nezmůžou na nic víc, než je nějáký light rail hybrid (nepočítám ještě projekt v Honolulu).
Do metra i příměstské železnice teď poměrně dost sype i Toronto.
V USA sa na MHD stále kašle (okrem výnimiek, ktoré sa dajú spočítať na prstoch jednej ruky), ale napríklad už aj v Kanade sa zobudili a investujú do rozvoja MHD…
Železncie v USA jsou zaostalé. Železncie v USA jsou zaostalé. Železncie v USA jsou zaostalé. Železncie v USA jsou zaostalé. Železncie v USA jsou zaostalé. Železncie v USA jsou zaostalé.
A když se to 1000x zopakuje, tak je každému jasné, že v NY nemají metro a LIRR je zrušenej.
A taky že zrušili trolej v tunelu. Že to udělali proto, aby nemuseli sundávat horní řadu kontejnerů už nikoho nezajímá: Je to je cesta do pravěku.
Protože moderní želznici dělají lokálky s 30 lidmi denně a 60 let starým autobusovým motorem.
Ohledne Dannyho Vancouveru.
Kdyz se SkyTrain v aglomeraci Vancouveru navrhoval, slibovalo se, ze bude mit gumove pneumatiky podobne jako treba metro v Montrealu. Samozrejme nakonec ma kovova kola a dela priserny kraval, ktery je slyset kilometry daleko (v nadzemnich castech, samozrejme, ale vetsina site je nadzemni).
Vi prosim nekdo jestli tyto nove vlaky v Montrealu maji gumove pneumatiky?
Metro v Montreale je na pneumatikách, ale REM je klasicka železnica.
Di do háje s gumovými pneumatikami pro vlaky – to je scestná technologie.
No třeba v Calgary i Edmontonu se síť LRT rozrůstá sice pomalu, ale jistě. Zásadní problém je ovšem v urbanismu. Stanice jsou často v okrscích s nízkou intenzitou zástavby – rodinné domy, obchodní centra s obřími parkovišti, tím pádem okolí stanic negeneruje dostatečnou přepravní poptávku a přepravní výkony jsou nízké. Prostě ze stanice moc cílů pěšky nedosáhnete. Nejlépe tohle řeší právě ve Vancouveru, kde kolem SkyTrain vzniká vysokopodlažní obytná zástavba. Ale třeba v Calgary plánují desetiletí redevelopmentu okolí některých stanic založeného na principech Transit Oriented Development (zahuštění za účelem maximalizace využití okolí stanic), ale zatím se to trošku povedlo jen… Číst vice »
Tyhle SkyTrainy jsou k ničemu – kdyby radši vybudovali síť tramvají, tak je to 100x lepší. Kdo by chtěl lézt do Sky, aby mohl jet Trainem.
Už i v Americe probíhá železniční ofenzíva obnovování tratí?
Ten aktuálně otevíraný úsek je vesměs novostavba. Další úseky, teď budované, jsou novostavby (letiště, Kirkland), respektive totálně přestavěná stávající přímestská železnice (tunel pod centrem a větev do Deux-Montagnes).
Podle Mapy, cz se jedná o velkou část trasy ve stopě zaniklé železnice. Součástí trasy je napojení letiště a nějakých průmyslových areálů. Na západě města je dokonce ještě několik kilometrů opuštěných úseků. Ve městě je několik prům. zón ve stylu „krabic“ ale chytře napojené na vlečky. A automatický provoz, to je sen.
Žádná zaniklá železnice tam není, je to upgrade linky Deux-Montagnes, probíhající od roku 2020: https://en.wikipedia.org/wiki/Deux-Montagnes_line
A to skrz La Fresnière je co? Rovněž vlečka v ulici Rue Frédérick-Banting napovídá mému tvrzení.
Přes La Fresniere vede zaniklá železnice, ale ta nebude součástí systému REM, konečná bude dříve. Kolem budoucí stanice Marie-Curie jsou zaniklé vlečky, ale ty nebudou při stavbě REM využity.
Ale ty vlečky musely být někam napojeny tedy na původní dráhu. La Fresniere nebude součástí REM, protože vozovna REM je před La Fresniere. Ale za mě pěkný projekt, líbí se mi to.
Vypadá to, že ty vlečky byly ztratily napojení na síť s rozšiřováním letiště Dorval.
Mě se ten projekt taky líbí, vůbec Montreal je dopravně a železničně zajímavý.
Ne, Montreal není americká venkovská vesnice, jako Mochov.
30.000 lidí dennně fakt není vesnický provoz, ani když se započítá cesta doma na záchod.