Montáž ETCS do pendolin je kompletní, poslední byl na řadě vůz z havarované jednotky
Předání posledního hlavového vozu 682 006 „Pendolino“. Zdroj: ČMŽO - elektronika

V přepočtu na jedno vozidlo bylo pořízení ETCS do Pendolin bezkonkurečně nejdražší.
No, ty výpočty jestli se to vyplatí musí být zajímavé, když do 6 a půl pendolina se vyplatí i za neskutečnou raketu, ale do 19 Zátopků ne.
Ale u 380 mě překvapuje, že už v zadání nebyla alespoň příprava na ETCS. Vždyť už tehdy se snad vědělo že na LS/mirel je max 160 km/h, tak muselo být jasné že bude potřeba ETCS. Nebo to někdo v ČD zpackal a neobjednal?
ETCS měla 680 z výroby, ale v základní verzi myslím 2.3.0b Která se nedá jednoduše SW přehrát na novou Baseline. Přeci jen je to projekt z roku 2007 a to bylo ETCS v dost jiné podobě, než ho známe dnes.
Pardon, špatně jsem pochopil otázku. Situaci u 380 neznám.
Tam prý není vůbec místo.
Už na to je i projekt ale tenkrát si firma za vybavení 20 lokomotiv řekla skoro o miliardu
No právě. 380 jsou novější než pendolina a dodali/objednali je bez ETCS. Kdyby tam bylo, byť třeba staré jako v pendolinech, tak by bylo levnější ho vyměnit/zmodernizovat než vymejslet jak procpat velblouda uchem jehly.
To mi připadá jako další kus diletantství na straně ČD co se týká řady 380
Tipoval bych, že proběhla nějaká úvaha typu, že s nevybavit 19 mašin znamená (perspektivně) 19 nepoužitelných lokomotiv, zatímco u pendolina je to dle pohledu na věc 6 nebo 12 mašin a současně 42 kvalitních vozů.
Počty kusů nehrajou roli. Jakou může mít pendolino hodnotu? 150 mega? Pak je 60 mega za ETCS 40% jeho hodnoty. Hodnota 380 může být 50 mega? Telematika do ní chtěla instalovat ETCS za 44 mega. To by bylo 88% její hodnoty.
Tak ETCS u Pendolina bylo, ale stejně to stálo 400 míčů? Zrušit železnici, za tyhle prachy, fakt.
„Technická příprava“ tam byla – pod 380 je místo kam namontovat čtečku baliz, v kabině je místo na display, do řízení může sahat elektronický bazmek. 😀
Ale tržně, 380 holt i s pokutou stály málo, a po mobilkách etcs je velká poptávka.
Až se budou penda dávat do šrotu, tak nebudou z hliníku, ale ze zlata.
Za těch 20-30 let provozu které je ještě čeká si určitě na to vydělají
No to nevím, zatím si ještě na sebe nevydělaly a prognóza byla, že to tak zůstane po celou dobu jejich provozu.
Uvidíme, je dost pravděpodobné že na konci své životnosti vyzkouší svou nejvyšší rychlost v běžném provozu
Proč se s ETCS mění i LS 90 na LS 06? Straší LS nejsou kompatibilní s ETCS?
Prý ne
Není to tím, že je LS06 řešené jako STM modul, takže to lze ovládat přes jednotné rozhraní a zároveň zajistit přechody mezi VZ za jízdy?
Viděl bych tam nejméně v možnosti modelování brzdné křivky což LS06 umí, kdežto LS90 nikoliv.
LS06 brzdné křivky nemodeluje, nemá z čeho.
Mirel modeluje. Návěstidlo je kilometr od místa, kde chytil kód. 😀
Leč LS06, o které byla řeč, touto vlastností nedisponuje, bo nemá vlastní odometrii.
Jen pro zajímavost: Když se kdysi dělaly první pokusy s ETCS v ČR tak kombinaci LS90 + ETCS bylo možné na lokomotivě spatřit. Otázka je, jak moc to bylo propojené, když to na pultu mělo vedle sebe dva návěstní opakovače…
Nebylo, resp. spatřit to možné bylo, ale jedno z nich bylo vždy vypnuté.
Na všech vozidlech (362.166, 471/971.042 a 151.008) byl instalován STM-LS (předchůdce LS-06) a kromě svého opakovače se kódy ještě kreslily na DMI ETCS, což ale bylo dále vyhodnoceno jako ne-bezpečné (ta logická konstrukce, kdy to je nebezpečný stav, byla poměrně krkolomná, nicméně technicky podložená).
Je pravda že pri instalaci ETCS došlo k demontáži Mirelu a instalaci LS06, protože dodavatel to jinak nedělá?
Pendolina měla někdy Mirel? Já myslel, že tam byla celou dobu LS90.
Není, protože Pendolina Mirel neměly, před instalací ETCS měly LS90.
No vida, pak se nemají šířit nepravdy. Díky za objasnění 😉
Ano u LE
a prý také u 750.7
U Flirtů? A co to má za smysl?
Třeba se poštěstí vybavit i lokomotivy 380 nebo jak se značí , aby se nemusely odstavit, přeci jenom jsou ještě mladé…
To není, jak říkáte, otázka „náhodného štěstí“, to by muselo být reálně proveditelné, tedy: 1. na lokomotivě by musel být dostatečný prostor pro uložení mobilní části zařízení ETCS, z toho plyne požadavek na nutnost její miniaturizace; ŠG údajně cosi menšího vyvinula 2. pokud by bylo možné fyzicky splnit bod 1., muselo by být rozhodnutí o instalaci i ekonomicky obhájitelné Až pak by majitel těchto legendárních výtvorů mohl o něčem takovém začít uvažovat. Vzhledem k tomu, že se tato nechtěná řada měla původně „uklidit“ do dceřinné ČD-C, které má nyní pokles zakázek a propouští už i strojvedoucí, není asi moc vhodná… Číst vice »
Děkuji za odpověď, jsem si myslel, když už stály tolik peněz, tak by mohly jezdit déle.
To je dilema tzv utopenych nakladu.
Ale bohuzel to zde asi nema smysl, 19ks, vyrobce, co ze segmentu loko vycouval, udajne malo mista v lokomotive na instalaci, problematicka udrzba.
Ty peníze už se nevrátí. Teď jde o to, co bude dál.
Určitě by bylo fajn, kdyby jezdily dál, ale ne za každou cenu.
Díky všem za odpověď, určitě to jsou dobré stroje….
No to nejsou.
Párkrát jsem se na nich v nedávné době svezl s Budějičáky a ti si je pochvalovali.
Tak určitě…
Tak na Balkáně ještě dlouho ETCS nebude, ono by se vyplatilo, když by to jezdil jen Maďarsko-Bulharsko/Rumunsko/Černá Hora nebo možná až do Turecka.
Ohledně toho neETCS na Balkáně bych doporučoval se podívat na ORM.
To jest?
Dobrý den,
předpokládám, že pan Záruba myslel:
https://www.openrailwaymap.org/
Přeji hezký den.
To se ale ohledně toho Balkánu pleteš.
Kolik tam toho místa je potřeba a co tam ten prostor zabírá nejvíc? Jakožto laik nevím a nikde tady v článcích jsem to nějak nezaznamenal..
Je potřeba zhruba půl kubíku místa, je tam k dispozici zhruba čtvrt kubíku, ale to není jediný problém. Tolik odpověď pro laika.
Když nemáte půl Kubíku, dejte půl Jupíku.