Infrastruktura Železnice

Modernizaci tratí mají platit města a obce, vyplývá z Národního investičního plánu. Podle ministerstva jde o chybu

Siemens Desiro společnosti Die Länderbahn v Hrádku nad Nisou. Foto: Jan Sůra
Siemens Desiro společnosti Die Länderbahn v Hrádku nad Nisou. Foto: Jan Sůra

(aktualizováno 13:35) V prosinci vládou schválený Národní investiční plán (NIP) počítá s tím, že stamilionové až miliardové modernizace železničních tratí mají financovat ze svých rozpočtů města a obce. Podle ministerstva dopravy jde ale jen o chybu v tisku.

Vyplývá to ze seznamu projektů zveřejněných v NIP. V případě modernizací desítek tratí je jako investor uvedeno město. Například modernizací má podle plánu projít trať z Liberce do České Lípy. Jako investoři jsou uvedeny města Liberec a Česká Lípa. Podobné je to v případě desítek dalších tratí.

Už dříve Hospodářské noviny upozornily, že v řadě případů starostové vůbec netušili, jak se na seznam dostaly i jiné stavby, například zimní stadiony. Pravděpodobnější se jeví verze, že jde o chybu, kdy si lokaci tvůrci plánu popletli s investorem.

Ministerstvo dopravy uvedlo, že jde o chybu tisku. „Je pravda, že u některých položek bohužel došlo k formální chybě při tisku, tedy že investor uveden není. Nelze ale z na straně 191 uvedeného dedukovat, že investory uvedených staveb bude někdo jiný, než standardní státní subjekty typu ŘSD či SŽDC. Předpokládáme, že uvedené údaje budou doplněny při příští aktualizaci Národního investičního plánu,“ uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka.

Ve většině případů je přitom jasné, že jde o akce rozpočtově zcela mimo rozpočty daných měst. Například modernizace trati z Chrastavy do Žitavy má vyjít na 750 milionů, Chrastava letos hospodaří s 231 miliony korun.

„Modernizace trati je skutečně v plánu, nikoli však města, ale SŽDC. Původně měla být zahájena již v příštím roce 2020. Počátek je však v této době plánován podle mých informací na rok 2022. S námi byla připravovaná akce konzultována a některé naše připomínky by měly být přijat, například prodloužení nového podchodu až do průmyslové zóny a rozšíření viaduktu,“ řekl starosta Michael Canov.

Na dopravní projekty by podle Národního investičního plánu (NIP) mělo do roku 2050 směřovat kolem 6,2 bilionu korun. Plán počítá s rozsáhlou výstavbou vysokorychlostních tratí. Vedle dostavby stávajících dálnic plán zahrnuje také vybudování nových dálničních tahů. V seznamu staveb, které plánuje ministerstvo dopravy, naopak není vodní koridor Dunaj-Odra-Labe, přestože plán se o něm v úvodu zmiňuje. Vyplývá to z investičního plánu, který dnes představila vláda. Celkově NIP zahrnuje téměř 20.000 projektů za osm bilionů korun na léta 2019 až 2050.

Polovina z 6,2 bilionu korun by podle vlády měla být investována už do roku 2030. Větší část peněz by měla směřovat na železnici. Prioritou vlády jsou vedle modernizace a rozšiřování stávajících tratí především vysokorychlostní tratě. Ta největší by měla vést z Prahy přes Brno do Ostravy. Plán počítá i opravami nádražních budov.

U dálnic je pro vládu prioritou dostavba stávající dálniční sítě. Velká část investic je určena také na silnice první třídy a obchvaty. Plán počítá také s vybudováním nových dálničních tahů po roce 2030, které by měly vést mezi jednotlivými krajskými městy. Na ty by mělo jít 290 miliard korun, blíže však tyto investice plán nerozvádí.

U očekávaných investic ministerstva dopravy naopak není vodní koridor Dunaj-Odra-Labe, ačkoliv v úvodní části vláda projekt označuje jako možnost rozšíření dopravních a vodohospodářských možností v zemi. Před zahájením příprav však chce vláda ještě posoudit jeho ekonomické a ekologické důsledky, zřejmě proto v seznamu ministerstva dopravy zatím není. Odhadované náklady na koridor jsou 660 miliard korun. Ve výčtu staveb pro vodní dopravu naopak jsou plavební stupně v Děčíně, Přelouči nebo Srnojedech.

Plán vznikl na základě krajských výjezdů bývalé menšinové vlády ANO a na základě požadavků jednotlivých resortů, obcí a krajů. Premiér Babiš o něm poprvé mluvil loni, tehdy uvedl, že plán zahrnuje přes 17.000 projektů za 3,45 bilionu korun na roky 2019 až 2030. Letos v listopadu řekl, že plán obsahuje 20.000 projektů do roku 2050 za pět bilionů korun.
(s využitím ČTK)

Jaké železnice mají platit například města? V závorce plánovaný investor
Modernizace trati Liberec – Turnov (Liberec)
Rekonstrukce ŽST Liberec (Liberec)
Rekonstrukce trati Česká Lípa – Liberec (Česká Lípa, Liberec)
Rekonstrukce trati Česká Lípa – Jedlová (Česká Lípa)
Rekonstrukce ŽST Turnov (Turnov) 2020
Rekonstrukce trati Turnov – Bakov (Turnov)
Rekonstrukce trati Tanvald – Harrachov st. hr.(Tanvald)
Rekonstrukce trati Chrastava – Zittau (Chrastava)
Rekonstrukce trati Bakov n. J. – Česká Lípa (Česká Lípa)

139 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
simeon

Jak se liší politický marketing orientovaný na seniory od hrncových šmejdů? PF2020

nenadrazak

Hanička bydlí v Ústí nad Orlicí a byla přes vánoční svátky lyžovat na králicku. O víkendu se po novém roce vrací domů a potřebuje být v UO mezi 19 – 20 hodinou večerní. Hanička má IREDO kartu (z blahovůle hejtmana) si ji koupila na 30 Kč a nechala si ji na nádraží v UO v kase ČD dobít 200 korunami, protože se doslechla, že ji neumějí zatím kontaktních místech LET a vlacích LET dobíjet. Hanička je chytrá a je zaregistrovaná i u nového provozovatele na trati 024 a na ve Smile clubu si nabila peněženku na 200 korun. Hanička ví,… Číst vice »

Kosmik

To přece nejde brát vážně… slíbit za druhé se dá cokoliv.

Hen ten oný

Však on to taky žádnej vážně nebere. Neboj, neboj.

súdružka Kolesárová

Na druhou stranu, takový NIP pak zvládne napsat úplně kdokoliv, odborníků netřeba 😀

Jaroslava

Na straně 7 NIP se píše „Budu rád, když nám napíšete… Stačí napsat na e-mailovou adresu narodnikonzultace@vlada.cz. Napište nám tam teď hned všechno, co vás napadne k našemu investičnímu plánu… Andrej Babiš“ Tak lidi do toho, pište narodnikonzultace@vlada.cz

K.S.

Tak jo.
Štoprojekční týmy NÁSTUP! 😀

Hen ten oný

To samý máme psát, to samý máme psát?
P o ch o p i t e l n ě !

Hen ten oný

Matematická úloha

……..“tak děti, spočítáme si jednoduchý příklad: „Anička pojede o prázdninách z Liberce k babičce do Strážnice.
Z Liberce do Hradce pojede rychlíkem v tarifu ČD.
Z Hradce do Pardubic v tarifu hradeckého a pardubického kraje.
Z Pardubic do Olomouce vlakem RJ.
Z Olomouce do Starého města rychlíkem ČD.
Ze Starého Města do Strážnice osobákem v tarifu Zlínského kraje.

Kolik bude Anička potřebovat jízdenek, kolik Anička celkem zaplatí a kdy Aničku propustí z psychiatrie?
Přihlásil se Pepíček a p. učitelce sdělil: „Já navrhuji, aby idioty, kteří tento stupidní systém vymysleli a zavedli už z klece nikdy nepustili !!!

xyz

„Já navrhuji, aby idioty, kteří tento stupidní systém vymysleli a zavedli už z klece nikdy nepustili !!!“
Přičemž většina z uvedených tarifů platí již z dřívějška, nikoliv od 12/2019.

A hlavní žábou na prameni, která zapříčinila, že Anička bude muset něco řešit, je MD neschopné včas zavést jednotný tarif.

Hen ten oný

Vysvětlete to Andule.

xyz

„Z Liberce do Hradce pojede rychlíkem v tarifu ČD.
Z Hradce do Pardubic v tarifu hradeckého a pardubického kraje.“
Nikoliv, pojede z Liberce až do Pardubic rychlíkem v tarifu ČD.

“ Z Pardubic do Olomouce vlakem RJ.“
Její volba, nicméně může jet i vlakem ČD a cesta (v situaci, kdy má vícero přestupů) se jí usnadní.

„Ze Starého Města do Strážnice osobákem v tarifu Zlínského kraje.“
Strážnice není ve Zlínském kraji.

Hen ten oný

A když Anička není silná v úsudku?

xyz

„A když Anička není silná v úsudku?“
Pak jí nedoporučuji jet bez doprovodu na cestu, kde bude přinejmenším 3x (spíše však 4x) přestupovat.

Hen ten oný

Já bychAnču ji do vlaky taky nepustil. Však to měla být jen vtipná anekdota. Já ji ovšem ani nevymyslel.

Jarek

Jsem rád, že máte na dráze přes svátky tolik volna, že zbyde i na vymýšlení hovadin.

Jaroslava

A tady vidíte jak je to složité správně určit jaká jízdenka se použije. Pokud tedy není jiné řešení.

Hen ten oný

V příkladu chybělo ještě to, kde a za jakých okolností a kde si bude nucena kupovat další jízdenku. A to nepředpokládám, že by projevovala snahu, aby zakoupená jízdenka vždy vyšla co nejvýhodněji. Anče, ty se z toho prostě posereš. 😁

xyz

Dále: příklad s „Aničkou“ (ostatně, celý v netypické relaci Liberec – Strážnice) dále nezmiňuje využití byť jediné regionální autobusové linky, u které je naopak existence IDS značnou výhodou, neboť se i s přestupem „vlak-bus“ dá použít jedna jízdenka.

Hen ten oný

Nakonec samotný příklad, který mimochodem by byl oříškem pro mnohé středoškoláky, laskavě humornou formou přibližuje nepovedený sociální experiment a zároveń nastavuje zrcadlo, kam to může dojít, když drážní stratég (v tomto případě je to Čech) nezvládne důvěru v něho vloženou a vyprodukuje místo jednoduchého snadno využivatelného systému moloch, na který bude v příštích letech poukazováno při potřebě demonstrovat, kam až může dospět lidská touha po originalitě. Zároveň nastavuje Čechům zrcadlo, že ne všechno co se zprvu zdá být lidem prospěšné, ve skutečnosti takové i bude. Zároveń to bude jisté varování pro okolní země. Ne nadarmo jsme potomky Přemyslovců.

Chytrý za 2

Myslím že to stačí. Příklad je zcela jasný.

Libor

Chudák Anička přestoupí ve Veselí nad Moravou na spoj směr Strážnice a při kontrole jízdenky bude platit pokutu, protože nebude mít platnou jízdenku (zde již tarif Zlínského kraje neplatí). Snad má Anička dost peněz na zaplacení, aby ji nevysadili již v Zarazicích nebo Vnorovech. 🙂 🙂

K.S.

A pak se ozval ten divný kluk v zadní řadě že na to napíše něco jako je Kiwi a bude z něho nový Elon Musk.

Bastard

Modernizace tratí mají platit hlavně cestující a až pak města a obce. Já třeba nechápu proč na nejvytížinější lince Praha – Ostrava kde je to tam doslova ucpané se platí tak směšně nízké ceny ? ČD cca 246,- kč pro II.třídu. Proč už dnes, když se každý rok zvedá minimální mzda a průměrná mzda proč už dnes nestojí na této lince Pha- Ostrava jízdenka pro II. třídu min. 600,- Kč ? Všichni by chtěli jezdit ( hlavně cestující ) rychlostí přes 200 km/h aby se dopravili všude na čas, brzy a rychle ale nejsou ochotni zaplatit adekvátní jízdné ? Ty… Číst vice »

K.S.

Ten systém, který navrhujete je takový… no řekněme komplikovaný a asi i zbytečně komplikovaný. Je na dopravci jak si stanoví jízdné, to nemusí správce kolejí vůbec zajímat. Už dneska je koridor zařazený do nejvyšší kategorie, přechází se z tabulkového výpočtu spotřeby elektřiny na elektroměry… Pokud mají být zohledněny náklady na údržbu, pak stačí je zohlednit v poplatku za kapacitu a tunokilometr na dané trati, o víc se nemusí SŽDC starat. Jak si to interně rozpočítá dopravce je pak jedno, tedy s výjimkou ČD, kde je třeba vyžadovat alespoň nulovou finanční bilanci.

súdružka Kolesárová

Jaké elektroměry máte, prosím, na mysli? Někde na mašině (spotřebu lze určit k přepravní relaci např.Praha-Brno), nebo na nějakém úseku tratě (získám pouze celkovou spotřebu všech vlaků na příslušném úseku)?

K.S.

Vy jste ještě neslyšela o tom že se postupně zavádí měření spotřeby přímo na lokomotivě?

súdružka Kolesárová

Ne, diky za info. Tohle me minulo

Gorgi

Dtto k tomu obdobnému Vašemu výplodu ve smyslu zdražení MHD v Praze u článku o autobusech PID/MHD.

Jen se optám: znáte něco jako poptávka-nabídka? Proč chcete někomu nařizovat za kolik má jezdit na své komerční riziko? (Praha-Ostrava)? A proč zdražovat ostatní jízdné? Máte analýzu ,kolik na které trati je jízdné a kolik dotace? Bez toho jsou to rozhledy Kašpárka z 1. semestru Národohospodářské fakulty VŠE hned po zápisu. Protože po 1. semestru by už podobný nesmysl nevymyslel.

Bastard

Ještě jednou si to přečtěte. Pokud někdo nabídne diskontní jízdné, tak to bude na komerční riziko, ale standartně by cena měla být vyšší. Něco jako strop.

medvěd

Pokud chcete jezdit zadarmo po polních cestách ….ANO ! Hele to Váš neučili…..že silnice a a železnice se musí udržovat – servis. Pokud někdo jezdí za svoji cenu, ať jezdí…………ale ať nenatahuje ruku po státním kase – eráru !!!!!!!!!!! Dokud na MD neudělají správné nastavení trhu – tj. komerční spoje bez doplatku a mimo čas jízdy objednaného spoje státem, krajem !

xyz

„Dokud na MD neudělají správné nastavení trhu – tj. komerční spoje bez doplatku a mimo čas jízdy objednaného spoje státem, krajem !“
Ovšem že komerční spoje jedou mimo čas jízdy spoje objednávaného z veřejných zdrojů. Na železniční infrastruktuře to ani jinak nejde (nemohou jet po stejné trati dva spoje ve stejný čas).

„Bez doplatku“ (= předpokládám, že máte na mysli „bez uznávání babišovného“) = naopak nesprávné (resp. přesněji „ještě pokřivenější než je pokřivené s babišovným“) nastavení trhu.

K.S.

Nebo by se dala zavést dražba a prioritu dostane ten, kdo za kapacitu nabídne nejvyšší peníze.

medvěd

komerční spoj = dopravce jede za to, co vybere od cestujících (ztrátu hradí ze svého)
mimo čas jízdy objednaného spoje státem, krajem = neodebere cestující dotovanému spoji (objednavatel nemusí doplatit více peněz dopravci)
bez doplatku = bez státem nařízených slev

Jaké pokřivení : stát objednává a stát proplatí . Že někdo jezdí mimo objednávku je jeho věc = riziko podnikání.
——————————————————————————————————————————————————
Od pana Babiše to byl marketinkový tah a vyplatil se mu. Voliči mu budou dávat svůj hlas.

Leinad

Neodebere mu cestující = místo dvou přestupů (dotovaný-komerce-dotovaný) se komerce zakáže a pojedu autem.
Styl kdy autobusy maji oparagrafovane zastávky (ze zastávky x se nesmí v úterý jet do zastávky y, v únoru se nesmí z y do x) se mi nelíbí.

Hen ten oný

Dejte se po polní cestě přímo k severu. Nemůžete to minout. 😃

Kubrt

Před vaším modelem jízdného- a zejmena před sestavením skutečného plánu investic do železniční infrastruktury- je třeba si ujasnit, co od železniční a silniční dopravy vlastně chceme- jaké úkoly má plnit, komu má sloužit, jaké očekáváme ekonomicke, socialni a environmentalni dopady dopravy. Až tohle budeme vědět, můžeme teprve definovat požadavky na infra a na finanční model – kolik se má na nákladech podílet cestující, kolik daňový poplatník.

K.S.

Model jízdného hlavně nemá co společného s tím kolik jde do infrastruktury, jak silniční, tak železniční. Systém by se měl nastavit tak aby na erárních cestách bylo dosaženo minimálně 0 na běžné údržbě a provozu, tedy aby peníze dané do SŽDC, ŘSD a ŘVC byly jen na investiční akce, nikoliv údržbu. Samozřejmě mohou nastat roky kdy to tak nebude, kdy se dostanou do mínusu, jindy do plusu. Jde to udělat hloupě osekáním sítě, nebo na ni můžete nasadit modernější technologie a pokusit se o maximalizaci příjmů z přepravy.

mgr.pavel

Celý ten „národní investiční plán“ je děsná fraška. Vznikal skoro v utajení, bez pořádné konzultace s místní správou, obsahuje spoustu projektů co se již realizují (tedy chlouba cizím peřím), řadu chyb (aspoň dle tohoto článku), a hlavně: je poplatný době před pár desítkami let. Zatímco infrastrukturní projekty ještě beru (ale ty byly stejně dávno v plánu), řada běžných rekonstrukcí (např. výměna oken na vládních budovách) nebo výstavba sportovních stadionů je zřejmě pro tuto vládu důležitější, než investice do výzkumu a inovací. Což je teda fakt hodně moc smutné.

Chytrý za 2

Nenazval bych to fraškou ale katastrofou. Pokud se dá něco pokazit, pokazí se to. Pokud se něco pokazit nedá, zkurví se to. 😁

K.S.

O tom ‚investičním‘ plánu nedávno jeden ekonom prohlásil že je to „národní excelovský plán oprav“. Nemyslím si že by se jednalo o chybu, jedná se o dost hrubou, kterou měla odhalit kontrola před uveřejněním, samozřejmě, mohlo k ní dojít, ale spíš bych to viděl na snahu ten pamflet nafouknout a utratit za to co nejméně. Ale jak se do těch tabulek dívám, tak kolonka investor smysl někde dává a někde ne, otázka je proč jsou tyto nestátní akce v tom plánu. Babiš si tu trochu trapně půjčuje heslo od Bati, který chtěl budovat stát pro 40 milionů, ovšem nějak zapomenul… Číst vice »

Kubrt

Ty běžící akce jsou tam proto, aby bylo vidět že se to skutečně realizuje.

mgr.pavel

Prosím, proč v PLÁNU uvádět již PROBÍHAJÍCÍ realizace?

To fakt nedává smysl. Co na nich chtějí (nově) plánovat? Když do toho „plánu“ přidám projekt co se za rok dokončí, jak a čemu tím pomůžu? Nijak, naopak jen to povede ke zmatení.

Ale o to jde, lakovat věci na růžovo, ukázat jak vláda „maká“ vytvářením excelovských tabulek.

K.S.

Běžící akce nemají v plánu co dělat, snad jedinou výjimkou tam může být ETCS, což je na dlouho. Ale pak jenom v takovém rozsahu který odpovídá tomu co má být realizováno.

Kubrt

Já to neobhajuju, jen konststuju. I AB se v tomto směru v nestřeženém okamziku vyjádřil – koukejte, je to plán, už podle něj jedeme.

Tomáš Petrovický

Ministerstvo přizná chybu, ale bulvární titulek se neopraví. Klasickej clickbait! 😀 Hlavně nahnat co nejvíc čtenářů, prachy z reklamy se vždycky hodí.

maggie

Nevidím ani jednu reklamu. Zato Vy jste všude.

ene bene

Je kolem toho zbytečně řečí. Co já si umím navymýšlet velkolepých projektů dopravních staveb, které nikdo nikdy nezaplatí a noviny o tom nepíšou. Nanejvýš se chytnu s nějakým podobným bambulou tady v diskuzi. Aneb – neseriózními dokumenty jako je NIP netřeba se vážně zabývat.

mgr.pavel

No já bych se tím tky nezabýval, kdyby 1) to nenavrhovala vláda ČR, 2) ten „plán“ nemyslela vážně. A soustředila se na takové kikotiny namísto investic do výzkumu či inovací a pořádně infrastruktury (ta v „plánu“ zahrnuta je, ale pochybuji že to bude mít nějaký reálný dopad na jejich realizaci).

ene bene

Ale ta vláda to přece nemyslí vážně ! Myslel jsem, že je to každému jasné, ale někdo možná přece jen sedl na špek.

Hen ten oný

A co když restrukturalizaci dopravy vymysleli soudruzi, aby se takto dostali zpět k moci?

Dan

Andrejko nemá prachy na slevy pro studenty a důchodce, tak šetří, kde se dá…

Chytrý za 2

Ať je Andrej jaký chce, někdejší modrá parta nám dobře ukázala, jak se to dělat nemá. A zdá se, že pravicovou politiku na mnoho let zdiskreditovala. Aspoň do té, než vymřou její pamětníci.

pamětník

Koho myslíte tou „někdejší modrou partou“ – odhaduji správně, že „modré straky“? Ale ony přece nebyly samy – měly i různé společníky, na které by nebylo správné zapomínat.

Chytrý za 2

Ne, opravdu jsem nemyslel železničáře. Jejich společníci pocházeli převážně ze stejného vrhu.

Petr

Berounský tunel bude platit Beroun, nebo Praha? :-)))

Tomáš Petrovický

Vzhledem k přátelským vztahům vedení MHMP a vlády je jasný, že Praha 😀 Ale ta prachy nemá ani na vlastní metro, takže tunel do Berouna nebude ani za padesát let 😀

ene bene

Myslím, že to bude platit Loděnice a Jan pod skálou.

Tomáš Petrovický

Ve Svatém Janu pod Skalou váš s tunelem pošlou k šípku. Jsou rádi za svou přírodu a relativní klid.

Hen ten oný

Ale tunel budou mít stejně.

Hen ten oný

Jestli to, tak bych zapojil i svatého Ivana.

Chytrý za 2

Zapojil bych všechny svatý.

Hen ten oný

První poustevník v Čechách svatý Ivan žil v povodí Berounky patrně v druhé polovině 9. a první polovině 10. století, tedy v době, kdy většina místních obyvatel ještě uctívala posvátné stromy a přírodní božstva. Dodnes se vlastně neví, odkud svatý Ivan přišel. Podle všech známek z Irska.

Petr

Myslel jsem, že ten most přes údolí ve Svatém Janu nebude, tedy že to pošlou trochu níž pod zem.

Hen ten oný

No a ten most bude právě v tunelu pod zemí.

Gorgi

Ale prachy na vlastní metro má, nebojte. Jen nemá na Blanku 2. Ale proč by si ji měla platit, proč si platila i Blanku 1, když třeba v Brně Dobrovského tunely platilo ŘSD…

Jaromír

Kdyby nebylo 31. 12. skoro by tomu člověk po těch předchozích nápadech hnutí ANO i věřil… 🙂

Dushan

Na údržbě regionálních tratí, které nejsou součástí celostátní dráhy, by se kraje rozhodně měly aspoň spolupodílet. V případě silnic je to zcela běžné.

Ferenc Futurista

Na údržbě krajských a státních silnic se obce samozřejmě nepodílejí, už jen oproro, že by to bylo protizákonné naložení s obecními prostředky. Výjimku tvořej např. situace, kdy je třeba nutné opravit silnici po výkopových pracech na obecním vodovodu apod.

Arimatejsky

Dušane, silnice II a III třídy krajům patří, tak je opravují (ne že se na nich podílejí), lokálky patří SZDC, tak je musí zaplatit ona. Majitel má taky povinnosti,nejen práva.

Tomáš Petrovický

Když SŽDC se odmítá zbavit i těch lokálek, které sama udržovat nechce a kraje by je klidně i braly. Raději je nechá chátrat a koleje rozkrást.

K.S.

Což je problém. Na druhou stranu zase je problém i v tom že mnoho lokálek jde přes hranice, kraje, po některých si to asi brousí rychlíky ministerstva a v okolí velkých měst, kde by se ten převod na kraje/města hodil aby se z nich třeba stal pořádný S-bahn zase až tolik těch lokálek není. Kolem Brna třeba, tam není nic co by bylo na S-bahn zneužitelné, na kraj převeditelné.

Hen ten oný

Já bych akcentoval jejich využití v případě napadení.

K.S.

Ehhh… viděl jste posledních pár větších konfliktů? Krom občanské války, která nehrozí, trvají reálné boje tak dny a jaderné mocnosti do toho nepůjdou.

Jinak pak dobře, ale bavme se to tom jak se s poloměry R300m udělají přeložky na sklonově náročných tratích, kterých je v kategorii lokálek většina, jak například postavíte trať Svitavy-Chrudim aby její sklon nepřekročil 10 promile, nebo jak tak upravit trať přes Nedvědice, nebo jak upravit na toto Posázavský pacifik, jak se popasovat s tratí Prostějov – Moravská Třebová?

Chytrý za 2

No kdyby nás elektronicky napadli nepřátelští trolové po internetu, koleje na těchto tratích můžeme vyhodit do povětří.

Brzdič zániku

Cha. Právě naopak. SŽDC by se jich ráda zbavila. Ale je to skoro tak neřešitelný jako silniční přejezdy.

Dushan

Na větší opravy silnic kraje cucají dotace ze státního, takže logicky by měly aspoň přispívat na tratě regionálního významu, tedy hlavně pro jejich občany. https://zdopravy.cz/dva-kilometry-za-167-milionu-korun-liberecky-kraj-shani-dotaci-na-opravu-podhorske-silnice-26739/

mgr.pavel

A nebude problém v rozpočtovém určení daní, kdy stát vyžaduje X povinností a nákladů po krajích a místních zastupitelstvech, ale nedá jim dostatek prostředků?

Tomáš Petrovický

I kdyby se do krajů a místních zastupitelstev poslalo 100% státního rozpočtu, pořád jim to bude málo. Převážná halda peněz se beztak utopí v neefektivních zakázkách, které s výkonem státní moci vůbec nesouvisí.

Gorgi

Jakých přesně neefektivních zakázkách? Kolik, kde. A proč jsou neefektivní?

Připomínáte mi Trumpetu, jak za vše můžou migranti z Latinské Ameriky. Předtím bolševiky s těmi svými agenty imperialismu a Hitlera s Židy, kteří vrazili Německu nůž do zad.

AAA

tak co kdyby ty co už udržovat nechce zrušil?

Petr

Někde by bylo lepší začít znova, než opravovat 🙁 Například taková ex. I/30, nyní II/118.

Leinad

Myslíte ty tratě, které SŽDC odmítá převést na kraje, prodat?

Tomáš Petrovický

Úkol pro ČD, později SŽDC zněl jasně. Zničit za každou cenu 😀

Hen ten oný

Přesně tak. Vytrhat koleje, dát je do šrotu, rozprodat pražce, udělat cyklostezky.

Tomáš Petrovický

Cyklistika je dnes přece velmi populární a módní! A drážní těleso se svým malým převýšením na cyklostezku náramně hodí. Ještě se u toho dá utratit spousta peněz za předražený asfalt dotovaný z rozpočtu EU. Samá pozitiva! 😀

Hen ten oný

Viz pražský příklad z doby primátora Kolibříka.

Petr

Nějak to nevyšlo. Jinak kdo chce vidět co se mělo dít s lokálkami, stačí se podívat na trať, kde byla likvidace odzkoušena. Jedná se o vlečku Tochovice -Orlík
https://www.idnes.cz/cestovani/po-cesku/zanikle-trate-25-tochovice-prehrada-orlik-stavba-zeleznice-draha.A191101_151846_po-cesku_vrja

Tronda

A když se nebudou podílet, tak se stane co? Nic, jenom místo vyžilého šrotu 810 stavícího v poli za vesnicí pojede nová Setra na náves.

Hen ten oný

Vám tady především chybí vhled do technicko-historického odkazu minulých generací. I jiné tratě byly předurčeny ke zrušení, a jak jsme nyní rádi že je máme. Vezměte si třeba rumunské úzkokolejky. Teď tam plačou. Pořád jen peníze, peníze. Ale co naše „national cultural heritage“, tedy národní kulturní dědictví? To vám může být ukradeno? Chyba.

BoH

No, to je asi ta deklarovaná podpora venkova 🙂

mgr.pavel

Přitom ANO volí primárně venkov – trochu paradox 🙂

Rosťa

ANO, už je líp. Obce budou platit vše co se v minulosti platilo běžné ze státního rozpočtu a současně vládě zůstanou peníze na Koblihy, aby se déle udrželi u koryta.

Hen ten oný

Tak, ty koblihy bych snad zaplatil i já sám ze svého rozpočtu (v případě, že by to bylo mým záměrem). O tom žádná. Tady jde o jinou věc. Především o nucené vysoké zbrojní náklady. Už dříve se jednalo o nákupu pistolí v počtu několikrát převyšujícím počet všech našich vojáků. Nyní zase o obrněnce. V živé paměti mám kolizi řidičky osobního vozu s nepočetnou kolonou pandurů z místních kasáren. O škodě na osobním voze se nemluvilo, ale oprava škod na obrněncích se vyšplhala ke 100 miliónů. Srážka pěti obrněných vozidel Pandur s osobním vozem u rýbníka Jordán stála armádu 95 milionů… Číst vice »

Miloslav

Bože to je blbost.

Hen ten oný

Ale z druhé strany, není od věci žádat, aby staniční budovy a údržbu zastávek financiovaly města a obce, v jejichž katastru se ta která infrastruktura nalézá (třeba se spoluúčastí obcí, jejichž občané je využívají). Vím, že je to čirá utopie.

Tomáš Petrovický

To se u ČD radši přihraje kšeft pochybnému partnerovi s nemalým všimným do vlastní kapsy. Grandi Stazioni, skvělý toť danajský dar po ČD, se kterým se u SŽDC dodnes perou 😀

Hen ten oný

Však Grandi Stazioni patřila mafii, která ovšem také na Slovensku měla v merku tamní energetiku.

Gorgi

U ČD se většina podivných kšeftů přihrála jistě s vědomím politiků. Třeba brněnské zlodějské modré straky jistě k dlouhodobému pronájmu nádraží dostali jen tak. Bez ohledu, že zrovna byli u korýtka.

Kritizujte pány politiky. Ne samotné ČD. Ty jsou řízeny jako ministerská organizace. Za většinu zla tam může MD.

Hen ten oný

Jmenovtě pak…….?

IGCT

Poslanci asi v práci chlastali….

Tomáš Petrovický

Inu fundovaný diskutér. Ani neví, kdo je autorem 😀

Ferenc Futurista

Fakt máš pocit, že vládní iínvesticční plán je akcí parlamentu? Raději se nesnaž vyjadřovat vůbec k ničemu, když jsi ztracen v elementárních věcech.

Kubrt

Sestavoval to nějaký cicmunda na úřadu vlády a poplet sloupecky s lokaci a investorem, no co, kdo se v tom má vyznat. Celý tento dokument by mohl a měl posloužit jako výkop do celospolecenske diskuze o tom, co potrebujeme a chceme zaplatit a co ne. Obce nemůžou být investorem infrastruktury výrazně přesahující jejich území a vlastní potřeby, ti je snad jen chyba v tabulce, nicméně uvítal bych, aby obce a kraje při „požadavcích“ na investice se taky zavazovaly k jakési „udrzitelnosti“ – např že na rekonstruované železnici budou 20 let objednávat určený rozsah dopravy. To by je vedlo k strizlivosti… Číst vice »

K.S.

My tu hlavně potřebujeme přečkat dalších 25 let, než se nám obmění ještě jedna generace a nebudeme tu muset stále dokola řešit papalášské myšlení a chování. Až se nám konečně trochu zažije že státní úředník a politik není pánbůh a tak dále.

Hen ten oný

Ostatně, kdo by se rád nenapil?

Hodně štěstí

Jasně. Města zaplatí rekonstrukci a pak kraj a stát sníží či neobjedná spoje. To má logiku. Dále ty koleje nevyužívá osobní doprava, ale i nákladní.

johny

Proste to postavime! Pokud ne, je to kampan, ucelovka a Kalousek

Přemek

NIP je prozatím polotovar a tak je třeba jej chápat. Na ty, kteří jej vydávají za finální plán, je třeba hodit síť. Nicméně pokud se zvýší podíl krajských rozpočtů na celkových veřejných příjmech na úkor státního rozpočtu, půjde o krok k posílení krajské odpovědnosti za krajské projekty.

Ferenc Futurista

Po pěti letech práce je NIP polotovar, tak jasně. Jinak si prosimtě zjisti, jaká je souvislost obecních peněz s krajskejma. Je to tady furt dokola – čím víse šoto, tím méně povědomí o realitě.

Vrtak

Aha, takze jestli tomu dobre rozumim, LK a jeho obce si maji financovat sam rekonstrukce trati? Podobne to bude asi v dalsich regionech, kde stat nechce pustit chlup, byt he to potreba…

Hen ten oný

Myšleno to tak původně bylo, ale už pro něho jedou.

Jirka

No co by ještě nechtěl Babiš ,kde jsou optické sítě ,kanalizace, silnice z čeho by to měli asi obce platit? Nezbývá obcím než montovat radary a vybírat pokuty pod rouškou bezpečnosti.

...

Na Slovensku obce žádné radary nemontují, ani ostatně nesmějí, a taky to tam funguje.

Moza14

Ano, a je to vidět, jak to funguje. Když jsem v okolí Čadce, mám pocit, že jsem se vrátil o 40 let zpět. A nedejbože když vyjdu do hor, tam to je jak v polovině 19. století, jen s tím rozdílem, že místo vola mají traktor.
Ale jo, funguje to. Když žili lidi v jeskyni, taky to fungovalo…

Tomáš Petrovický

S některýmy vlaky ČD jste šmahem o 40-50 let zpět v čase. Ale ono je prý dnes retro moderní 🤣

BoH

Neuvěřitelné. Vy jste těmi ČD vážně posedlý. Dle Vaší logiky mohou ČD i za anexi Krymu. Běžte se prosím léčit 🙂

Erik

To už není posedlost. Pán něco hulí, zřejmě vysoká kvalita. Přiznám se, že směšnější příspěvky jsem nečetl.

BoH

Já to fakt nechápu. Tady je článek o tom, že vláda (tedy především ANO) něco navrhuje. Můžeme diskutovat o tom, jestli je to správné či špatné. Ale ne, Petrovický šup sem hned s hnojem na ČD. Samozřejmě, až tady bude článek o tom, že někomu se rozpadají vagóny, někdo nakoupil vagóny nebo prostě něco, co se alespoň trochu dotýká ČD, tak proč ne. ČD například u nás pravidelně jezdí se šrotem zvaným 810 či „béčka“ a rád si také zanadávám. Ale tento člověk je schopný nacpat historku o tom, že za to mohou šroty od ČD, ve článku o narození… Číst vice »

Anonym ze severu

Tak a teď kdo je na tom hůř – tady pán nebo Tronda? 😀 (neberte to prosím jako urážku, pane Petrovický, jenom troška humoru)

Tomáš Petrovický

Hoši závidí a chtěli by taky! Jen se to bojí napsat 😀

Tomáš Petrovický

Desítky let plná polytraumat s ČD logicky trvalé následky zanechaly 🤣

HonzaX

Studenou sprchu nebo koupel ve Vltavě, vašnosto?

Tomáš Petrovický

Voda ve Vltavě je už desítky let tak teplá, že už ani v zimě nezamrzá 🤣

Hen ten oný

Pod Vraným nad Vltavou teplota vody uvádí 11 °C. To je kaltna.

Hen ten oný

Copak máte proti národnímu kulturnímu dědictví?

Tomáš Petrovický

Tak bydlet stejně jako před padesáti lety byste taky nechtěl 😀 Ono byste pravděpodobně ani nebydlel, nebylo moc kde 😀

vetchý stařík

Já třeba bydlím v rodinném domu z roku 1939 naprosto v pohodě, byť, pravda, nějakými modernizacemi ten dům už za ty roky pochopitelně také prošel – ale docela zajímavé by byly vaše představy o bydlení před 50 roky, které (= to bydlení) zjevně nepamatujete a znáte je jen z nějakých tendenčních mediálních informací o tom, jak v minulosti bylo úplně všechno špatné, produkovanými hloupými žvanily vašeho typu, kteří se chtějí svézt na vlně nekritického vychvalování současnosti a plivání na minulost za jidášské groše od současných kariéristických „politiků“.

Kubrt

Nepochybne před 50 lety byl – ve městech a zejména na venkově- vyšší podíl bytů bez vodovodu, bez záchodu v bytě, bez ústředního topení atd. Když budu mluvit za naši rodinu a rok 1983 – kadibudka na dvoře, pro vodu k obecni studní, topení samozřejmě lokální tuhymi palivy. Vesnice ve středočeském kraji. Tou dobou prarodiče ve východočeském městečku a nájemním domě- záchod společný pro celé patro (pro pány gumoasfaltem natrena stěna s kanalkem), vodovod kohoutek na chodbě.

Hen ten oný

Dědictví je určeno zejména k tomu, aby se co nejrychlejc rozfufrovalo. Není-liž pravda? 😁

Ferenc Futurista

A na Slovensku maj obce financovat státní infrastrukturu?

Hen ten oný

Tam tomu bude naopak. Slováci se vždycky chtěli lišit.

Hen ten oný

Bodejď by ne, bodejď by ne. Slovensko za 14 stíhaček F-16, munici a kompletní provozní zázemí zaplatí více jak 1,6 miliardy euro, tedy více než 41 miliardy Kč. Ještě že v eurech je to opticky méně. Většinu částky Bratislava splatí do tří let. V ceně je ovšem také servisní a logistická podpora (záruka) na dva roky a výcvik 160 členů pozemního a přes 20 členů leteckého personálu v USA. Už teď si hodně tamních poslanců vydrbává do zátylků pěšinky. Na Slovensku obce žádné radary nemontují. Taky k čemu tó ?

libor

🙂

Lada

Konečně kvalitní příspěvek.

Hen ten oný

Ona už si ho pražská policie najde. 🙂

Lada

Koho? Libora, za to že napsal pravdu?

Hen ten oný

Ráčí toho mít hodně na svědomí. 🙂