Modernizace vozovny Pisárky: DPMB dokončil vratnou smyčku a kolejovou harfu
Díky nově postavené vratné smyčce tramvaje nemusejí při návratu do vozovny zajíždět až na vzdálené Mendlovo náměstí.
Dopravní podnik města Brna (DPMB) završil další fázi modernizace pisárecké vozovny, jejíž součástí bylo zbudování nové vratné smyčky, modernizace odstavných ploch pro tramvaje i výstavba kolejového rozvětvení (tzv. harfy) s automatizovanými výhybkami. Stavba začala loni v lednu a vyšla na 678 milionů korun.
Díky nově postavené vratné smyčce tramvaje nemusejí při návratu do vozovny zajíždět až na vzdálené Mendlovo náměstí. „Nová vratná smyčka také přinese benefit ve formě snadnějšího odbavení návštěvníků Areny Brno, kteří budou moci využít blízkého nástupiště přímo ve smyčce. První cestující by tento terminál mohli využít už v roce 2026,“ doplnila primátorka města Markéta Vaňková.
Nově zbudované kolejové rozvětvení označuje DPMB za tuzemský unikát. Napojuje všech patnáct kolejí z vozovny na hlavní trasu tramvaje číslo 1. „Tato kolejová harfa opatřená elektrickými výhybkami je při délce 105 metrů v rámci tramvajových vozoven největší v České republice,“ řekl Petr Kratochvíl, městský radní pro dopravu.
Práce, které souvisejí s propojením terminálu s multifukční halou Arena Brno, nejsou součástí modernizace vozovny. Jde o novou zastávku Lipová směr centrum včetně přístupového schodiště, oplocení prostoru smyčky, budoucí přístup k lanovce a schodiště i bezbariérová rampa pro přístup k hale.
Stavba smyčky byla poslední třetí etapou modernizace pisárecké vozovny, která je nejstarší existující vozovnou v Brně. Vznikla už v roce 1870 pro koňskou tramvaj. Dosud bylo možné najet do vozovny právě pouze od Mendlova náměstí. Kvůli tomu musely všechny tramvaje, které jely od Bystrce do vozovny, najíždět kilometry navíc. Každý vůz při cestě na linku či z linky ztratil kvůli tomu téměř deset minut času.
Modernizace vozovny zahrnula v minulých letech například výstavbu nové haly.