Modernizace švédských rychlovlaků míří do finále, X 2000 začaly jezdit do Malmö
V jednotkách je po modernizaci více sedaček.
Švédské státní dráhy SJ nasadily od začátku tohoto týdne modernizované vlaky X 2000 z počátku 90. let minulého století na další trasu. Nově se objevují na lince ze Stockholmu do Malmö. Doplnily tak nabídku na trase ze švédského hlavního města do Göteborgu. Modernizace celkem 43 jednotek švédské výroby a konstrukce pro rychlost 200 km/h pomalu míří do finále.
O nasazení vlaků po kompletní modernizaci informovaly švédské dráhy na svých stránkách. Cestujícím má modernizace přinést podstatně větší komfort než dosud, dopravci pak větší provozní spolehlivost.
„I když je komfort subjektivní, tvrdím, že je vlastně těžké najít v Evropě stejně pohodlný vlak,“ říká Martin Ekequist, který je zodpovědný za probíhající modernizaci X 2000. Oproti původní verzi je ve vlaku o patnáct procent více sedaček, podle dopravce to je ale bez vlivu na komfort cestujících. Jsou tenčí než původní. Modernizace přinesla nejen nový interiér, ale například i výměnu oken pro lepší propustnost mobilního signálu.
Jde o druhou modernizaci naklápěcích jednotek, které vyvinula na konci 80. let společnost Kalmar Verkstad, výroba probíhala v ABB a Adtranzu. Modernizace má prodloužit životnost jednotek až do konce třicátých let, současně má umožnit dopravci držet krok s nabídkou soukromého dopravce MTRX, který jezdí s novějšími jednotkami.
Zakázku na modernizaci většiny sedmivozových souprav získala společnost ABB, která začala spolupracovat na této zakázce se společností Stadler. Kontrakt na úpravy interiéru získala společnost Swedtrac. SJ nasazuje celkem 43 jednotek se čtyřmi až sedmi vloženými vozy. Součástí modernizace je i třetí barevná úprava. Z celošedé přešel dopravce na kombinaci šedé a černé.