Modernizace D1 v číslech: Devět stavebních sezon a 22 miliard korun
Omezení na dálnici D1 ale dokončením modernizace nekončí. Příští rok začne rozšiřování na šest pruhů okolo Brna.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo poslední modernizovaný úsek dálnice D1. Modernizace D1 mezi Mirošovicemi (EXIT 21) a Kývalkou (EXIT 182), která byla zahájena v květnu 2013 a trvala celkem devět stavebních sezón, tím byla dokončena. Vyšla na 22 miliard korun.
„Šlo o největší a z pohledu organizace postupu výstavby nejnáročnější projekt, který kdy Ředitelství silnic a dálnic realizovalo,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl. Podle něj se ale řidiči na dalších nejméně 25 let od velkých uzavírek na D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou odpočinou.
Byla provedena kompletní rekonstrukce 160 kilometrů D1 v obou směrech, a to včetně mostů (92 dálničních mostů, 35 nadjezdů), mimoúrovňových křižovatek, středního dělícího pásu dálnice, kanalizace a několika odpočívek. Jednoho mostu se ale modernizace zatím nedotkla. Protektorátní most Šmejkalka se bude opravovat zvlášť a pro stavbaře to bude nesnadný úkol.
V rámci modernizace bylo zbouráno a nově postaveno 35 dálničních nadjezdů, čímž vznikla šířková rezerva pro možné budoucí rozšíření dálnice na šest pruhů. Dálnice byla rozšířena o 75 centimetrů na každé straně, což má v případě uzavření jednoho pásu umožnit vedení dopravy v režimu 2+2 v pásu druhém. Dálnice se dočkala také nových svodidel, protihlukových stěn, čtyř ekoduktů a oplocení.
„V rámci projektu modernizace byla použita řada inovativních postupů či technologií, například cementobetonový kryt s obnaženým kamenivem, který zajistí dlouhodobě trvanlivé protismykové vlastnosti vozovky,“ doplnil Mátl. ŘSD také využívalo úsekové měření rychlosti.
Devítiletá omezení na dálnici D1 ale dokončením velké modernizace nekončí. Příští rok začne rozšiřování na šest pruhů okolo Brna od 182. kilometru, kde modernizace skončila, po 210. kilometr, kde se odpojuje silnice E50 na Slovensko. Práce potrvají několik let.
Úseky modernizace D1
Modernizace D1 v číslech
Modernizace D1 |
|
počet modernizovaných úseků |
20 |
délka modernizovaných úseků |
160,2 km |
celkem položeno cementobetonového krytu |
více jak 900 000 m³ |
výstavba nových či komplexní rekonstrukce stávajících protihlukových stěn |
12,3 km |
délka svodidel (hlavní trasa dálnice, mimoúrovňové křižovatky, související komunikace) |
|
odpočívky – oprava vozovek/komplexní modernizace |
9/3 |
dohledové kamery/SOS hlásky/meteostanice |
90/195/26 |
celkový počet modernizovaných mostů na hlavní trase |
92 (z toho 25 zcela nových) |
modernizovaných nadjezdů |
35 |
předpokládané náklady v roce 2012 |
21,6 mld. Kč bez DPH |
aktuální stavební náklady (v cenové úrovni roku 2021) |
21,8 mld. Kč bez DPH (v cenové úrovni roku 2012 o 2 mld. Kč nižší, než byl předpoklad)* |
* Tehdy se ale počítalo i s mostem Šmejkalka, kterému se modernizace zatím vyhnula. Předpokládané náklady na Šmejkalku jsou 800 mil., pozn. red.
Pramen: ŘSD