Model brněnského nádraží bude nakonec k vidění i v Brně. Město si za to připlatí 3,5 milionu

Virtuální model brněnského nádraží. Zdroj: VirtuplexVirtuální model brněnského nádraží. Zdroj: Virtuplex

Na virtuální prezentace muselo dosud vedení moravské metropole dojíždět do Prahy či Bratislavy.

Virtuální model nového vlakového uzlu, který má vyrůst u řeky Svratky v jižní části Brna, byl dosud paradoxně k vidění jen v Praze a v Bratislavě. Pro Správu železnic ho loni vytvořila firma Virtuplex, která má svůj hlavní showroom v Horních Počernicích.

Na prezentaci architektonického návrhu nizozemských týmů Benthem Crouwel Architects a WEST 8 tak muselo vedení města loni v prosinci dojíždět.

Už tehdy Brno projevilo zájem vytvořit showroom i v moravské metropoli, aby si místní mohli v měřítku 1:1 projít virtuální nádraží, které se má začít stavět v roce 2028. V modelu jsou znázorněny nádražní budovy a jejich okolí – přednádraží, zanádraží, mosty i nábřeží řeky Svratky. Prostory se dají procházet jako ve skutečnosti.

Už nyní jednáme o tom, že by se model Brňanům a Brňankám představil na výstavišti, konkrétně v pavilonu H. O podrobnostech bude město a Veletrhy Brno informovat ve chvíli, kdy budou jasné veškeré detaily. Tvůrce modelu, společnost Virtuplex, ho zároveň aktualizuje a upraví tak, aby se co nejvíce blížil zamýšlené skutečnosti,“ uvedl radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Město Brno na prezentaci přispěje 3,5 milionu korun z Fondu mobility, měla by být k dispozici několik dalších měsíců.

Virtuální model brněnského nádraží. Zdroj: VirtuplexVirtuální model brněnského nádraží. Zdroj: VirtuplexVirtuální model brněnského nádraží. Zdroj: VirtuplexVirtuální model brněnského nádraží. Zdroj: VirtuplexVirtuální model brněnského nádraží. Zdroj: VirtuplexBrno hlavní nádraží, vizualizace. Pramen: SŽ

Model byl vytvořen nejmodernější technologií virtuální a rozšířené reality nové generace. Novým nádražím a jeho okolím je tak možné procházet ve skutečné velikosti, což si mohli návštěvníci zkusit v Praze, kde k tomu byly připravené prostory. Ohlasy jsme měli skvělé, proto chceme nádraží touto formou představit co nejvíce lidem, a to především v Brně,“ dodal Kratochvíl.

Firma Virtuplex zpracovala pro Správu železnic virtuální modely i dalších nádraží. Ve virtuální realitě vznikl kontroverzní návrh přestavby hlavní nádraží “Šťastný Hlavák”, ale i Masarykovo či Smíchovské nádraží.

Komentované procházky

Procházka brněnským modelem trvá 45–50 minut. Zúčastnit se jí může osm zájemců plus průvodce. Účastníci slyší komentář průvodce a můžou komunikovat také navzájem prostřednictvím headsetu.

Vstup bude zdarma, bude ovšem nutná registrace. Prohlídky se uskuteční ve dvou dnech v týdnu, v případě velkého zájmu dojde k rozšíření na více dnů.

V loňském roce ministerstvo dopravy schválilo záměr projektu přestavby železničního uzlu Brno a v současné době se připravují výběrová řízení na projektovou přípravu železniční části a pokračuje příprava a výstavba související městské infrastruktury. Mezi prvními zahájenými městskými stavbami je prodloužení ulice Uhelné, následovat bude ulice Kalová a nový bulvár.

První vlak by měl na nové nádraží přijet v roce 2035. Nádraží bude mít 7 nástupišť a 16 kolejí.

Na železničním mostě bude kromě vlakových nástupišť umístěn i nový autobusový terminál se stáními pro 40 dálkových autobusů, před nádražní halou bude terminál MHD se 7 nástupišti pro tramvaje a autobusy. Projekt dále počítá s 1 122 parkovacími stáními v parkovacím domě pod autobusovým terminálem a s 1 000 místy pro jízdní kola v nádražním objektu.

Tagy brno Brno hlavní nádraží virtuální realita
23 komentářů