Moc malé, nečitelné a pouze česky. Ropid po testech mění testovací čočky na Palmovce
Testovací čočky na zastávkách na pražské Palmovce. Foto: Ropid

Lidé nechápali význam piktogramu označujícího železnici.
Lidé nechápali význam piktogramu označujícího železnici.
Paskvil. Stejně jako jezevčík v metru i jako nový nátěr PID. Hovadina na které si jen někdo namastil kapsy
docela by mne zajímalo, zda opravdu ani ROPID nebo IDSK nedrží skladem nějaká náhradní skla pro digitální označníky. Viz https://www.facebook.com/mestskyuradpribram/posts/pfbid0wQqFRvqAjFgpnsPmdEpQftHq9QWgwQu8y3ZCf1RqvihEPmkBJHtZh9vpRJppjdqTl
Stejne jako jezevcici v metru – je to hnus. Na zastavkach u nocnich linek mel zustat tmavy podklad, jezevcici v metru meli zustat jak byli, svetly podklad. Je to nepovedene a necitelne
Čím dál větší paskvily z hlediska funkčnosti i z hlediska estetiky. Norma z poloviny 70. byla ještě vymyšlená hlavou a standard byl celostátně jednotný, ty dnešní nesmysly nenesou žádné stopy inteligence.
Připadá mi smutné, že v roce 2025 potřebujeme průzkum, abychom si potvrdili, že by navigace v dopravě měla být kromě češtiny také v angličtině…
v civilizovaném světě je vždy i v angličtině a to i v takové díře jako je Moskva nebo Minsk, ačkoliv je to jazyk imperialistických hrdlořezů. V Moskvě jsou všechny informační cedule rusky a anglicky včetně názvu stanic, směru výstupu atd.
V Praze obrovský problém a najdou se zde i hlasy dokonce proti… nechápu..
Zrovna angličtina je pro transkripci slovanských jazyků ten nejméně vhodný jazyk bohužel.
Čísla a místní názvy je nesmysl překládat, ostatní má být vyjádřeno piktogramy. Případná dvě nebo tři nezbytná slovíčka v místním jazyce se každý slušný cizinec brzy naučí.
Piktogramy se nedá vyjádřit všechno a nejsou univerzálně srozumitelné. Pořád je to vázané na kontext, na kulturu – takže piktogram, který může být pro Čecha poměrně jasný, může mít pro Japonce úplně jiný význam.
Hlavně by mě zajímalo, kdy se začnou nasazovat konečně nové sloupky. Takovou věc přeci není potřeba testovat celé roky…
v Praze je testování ve velké oblibě a čím delší tím lepší. Zastávkový označník testujeme několik let, dveřní stěny v metru také, infografiku testujeme, inovujeme, testujeme a potom s velkou parádou…. znovu testujeme…Na to že Praha darovala Bratislavě design mobiliáře a mají ho tam už pomalu víc rozšířený než v samotné Praze pro kterou byl původně určen, je samo o sobě smutné. V Bratislavě jsou už myslím dokonce vymýceny všechny původní zastávkové označníky a nahrazeny moderními a nevšiml jsem si, že by je tam několik let pouze “testovali”…
Proč tam chybí šipky, kterým směrem které spoje jedou? V některých případech to byl dost ulehčující ukazatel, kterou linkou se vydat a kterou ne.
Stačily by šipky pro linky, šipky pro jednotlivé spoje – to už by bylo moc.
Mě tedy děsí, že ve 21. století pořád máme zastávky jak nástěnku SČSP, papír za sklem. Čekal jsem, že s novým designem přijde e-paper a s ním jednoduchá aktualizace, takřka v reálném čase. Když už to umí i ne zrovna progresivní REWE v Bille s cenovkami…
Aby bylo jasné o čem mluvím, např.: https://www.papercast.com/e-paper-display-applications/bus-stops/
Ten se testuje uz dlouho na tom osklivem sloupku u DPP v Praze ve Vysocanech (zast. nadr. Vysocany smer centrum)…
Ano, souhlasim, ze je to fakt vyborna vec…
není tam ten sloupek už víc jak deset let? co se na něm tak dlouho testuje?
To už je snad ještě víc než deset let. Za tu dobu se tam „testuje“ spousta sloupků… Ale upřímně často jeden působil hůř než druhý.
Testovalo se na něm, jestli je pro Pražany stravitelné, aby profláklá firma Xanthus měla výsadní právo dodávat sloupky za třičtvrtě milionu za kus. Pak ale prý někde prasknul dozimetr.
je…
díky, to se budu muset zajet podívat, nemám to zas tak daleko 🙂
je to uz hodne stare, ale porad funkcni…
Bylo by ale fajn, kdyby se u nocnich linek vratili k reverzno barve…
Ona vůbec v té jednoduchosti byla síla. Přijde mi, že máme tendenci věci zbytečně překombinovávat.
Tvrdil jsem, ze je to necitelny… odpovedi je to krasne citelne a prehladne… a ted to meni pro necitelnost… tak ja nevim…
Co mají pořád s tou angličtinou? Azbuku by třeba nechtěli?! V této zemi je, pokud se nemýlím, oficiálním dorozumívacím prvkem český jazyk…
to sice je 🙂 ale mnozstvi cizincu v praze je docela nezanedbatelne.
Jenze co presne v te anglictine potrebujete? Nejak nemuzu na nic prijit, krom informaci o jizdnem a smeru…
Nástupiště, směr, na znamení – to asi na zastávce stačí.
to by problem but memel, i kdyz u zastavek je nastupiste pismenem, na znameni v praze funguje tak jako. ze zastavit musi, tak zbyva smer / direction a to tam myslim je…
Cyrilice byla vyvinuta pro slovanské jazyky, mohla být teoreticky dodnes používána i v češtině. 🙂 Azbuka/abeceda/… není jazyk. Nicméně jsme i otevřenou součástí Evropy, tak mě angličtina na určitých místech nepohoršuje; byť už mám raději francouzštinu. 😉
Mně vadí jiná věc, která se na označnících PID vyskytuje všude ve větších, především autobusových, uzlech: pakliže stojíte na autobusovém stanovišti na Zličíně, nezajímá Vás, že se zastávka jmenuje Zličín, ale důležitý je pro Vás směr. Přesto PID na každém označníku má nejvýrazněji napsáno ZLIČÍN. To samé platí např. o Rakovníku a každém jednotlivém stání. Chápu, že název zastávky je důležitý, ale u těchto uzlů je důležitější, kam jedete než to, kde stojíte.
A dalsi dojemna vec, je, ze v tram sviti velkymi pismeny jmeno pristi zastavky, takze prevazne cizinci vystupuji o zastavku predcasne.
To by take stalo za otestovani, my mistni tenhle quirk MHD zname, ale dost lidi se na to nachyta
A kdy se dočkáme nových označníků?
Dalsi s testovacich je na harfe, akorat zadne cocky na nem nejsou…
resp., jsou bokem nad jizdnimi rady…
Ten červený označník je fakt hrůza. Vypadá to, jako kdyby si ho montovala na koleně každá vozovna sama.
Tak snad jsou ty červené předpotopní výtvory, z hloubi minulého století, pouze na dožití a nahradí je něco z „čitelné Prahy“, typu „obelisk“.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/10/463833586_829203746069407_6140655609688405328_n.jpg
Na to se tesim, ale docela by mne zajimalo, jak dlouho to bude trvat.
In the meantime – Podolska Vodarna – zastavka prisla uz tak pred rokem o strechu, oznacnik je stale ten cerveny humus, ale navic na nem uz tak mesic sviti zamrzle odjezky k casu 16:58, jestli se nepletu. Komu je treba dat vedet, aby to opravili?
A bude důvod zase testovat, tentokrát bílé písmo na černém pozadí. Člověk by tak nějak čekal koordinaci a že se to bude dělat současně.
Hrůza jsou spíš všechny ty kotasoviny a iperitoviny, kterými se ten osvědčený, nadčasový a srozumitelný vzhled neustále snaží pořád někdo nahradit.
Docela by mě zajímalo, jak vypadá ten upravený obrázek vlaku. Obecně si ale myslím, že ten dosavadní v rámci Čitelné Prahy byl daleko rozpoznatelnější než ta ikona vlaku předchozího systému, kde ten vlak byl hodně zvláštní
Přitom stačí symboly M (Métropolitain) a S (Stadtbahn). A v rámečku lze sjednotit autobus a trolejbus do jednoho obrázku s přerušovaným sběračem…
Rád vidím, že se testuje a upravuje. To je příjemná změna – v porovnání s rozhodnutím od stolu, na které jsme leckde zvyklí.
Ten název zastávky malým není dobrá věc. Slouží jako orientační bod, a to i pro necestující.
Testovat tyhlety věci s lidmi, kteří tamtudy jezdí pravidelně, nedává moc smysl. Ti tyhle cedule řeší pouze když dochází ke změně.
U dočasné změny člověk na první pohled nemá vůbec tušení, čeho se týká.
Dočasná změna se týká toho, že nějaká linka jede jinudy, je dočasně zavedena nová linka nebo je nějaká linka dočasně zrušena. Čeho jiného by se měla dočasná změna v trasování linek týkat?
Pokud chcete vědět, k jaké konkrétní změně došlo, musíte se podívat do jízdního řádu. Stejně jako když chcete vědět, kdy a kam která linka jede. Ta horní část slouží jen pro rychlou orientaci typu „pojede mi odsud vůbec čtyřka?“
Kravina, dočasná změna a u toho deset čísel linek. Jiné podniky to dělají tak, že je to napsáno v jízdním řadu, jak prosté.
Když na té zastávce v tuto chvíli jezdí deset čísel linek, bude tam vypsáno deset čísel linek. Co je na tom divného?
Jízdní řády jsou tam také. Ale tohle slouží jen pro rychlou orientaci, jaké tam jezdí linky a kterým směrem jedou. Pokud někdo z té zastávky jezdí pravidelně, je pro něj užitečná informace, že některé linky jedou jinak.
Neví někdo, jaký je aktuální stav nových označníků od Olgoj Chorchoj? Proč se zasekla implementace, co je za problém, kdy by se mohly začít nahrazovat ty červené hrůzy?
co jsem slyšel, tak u označníků je určitý odpor k jejich výměně a tak se několik let pořád jen “testují” a to navíc verze, které ani nevychází z vítězného návrhu Olgoj Chorchoj – viz Staroměstská bus, Nádraží Libeň bus směr Vysočanská. K tomu ještě další testovací na Palackého náměstí tram směr Karlovo náměstí a varianty Hradčanská nebo trať do Řep s trefným označením “mastodont”. Zvýraznil bych v tom slově “dont” jakožto anglicismus ve smyslu nikdy víc, absolutně nikdy. Myslím že k plošně výměně jen tak nedojde, takže s námi pořád bude ta červená nemoderní hrůza. Mimochodem i na barrandovské trati… Číst vice »
Nemilé, ale děkuji za info 🙂
Novy oznacnik je samozrejme lepsi, nez ta hruza cervena… ale v podani udrzby PID ty leskle cerne plochy budou do tydne vypadat narposto odporne. Staci se podivat, jak vypadaji stavajici cerne strisky zastave, pocmarane, opatlane a plne pavucin, ktere krasne kontrastuji s tou cernou (kterou mam rad) – a to mam na mysli zastavky primarne na Palacaku, kde by se mohli to sem tam utrit.
Hold v podani udrzby PID se mely zastavky a oznacniky vyrobit v matne maskacove zelene, aby se to moc nemuselo udrzovat.
Proč se vůbec mění něco, co předtím fungovalo dobře?
Hlavní motivací doufám je sjednotit to, co nefungovalo, případně aby bylo vždycky jasné, jak designovat nové věci. Ale asi někdo chtěl vymyslet úplně nový design namísto sjednocení podle většiny.
Fungovalo to dobře, nebo jste si na to prostě jenom zvykl?
A co konkretne negungovalo?
Fungovalo to, ale šotouši už si neměli s čím hrát…
Protože to předtím dobře nefungovalo.
a co tedy nefungovalo?
Nebylo to čitelné pro všechny v různých situacích; nebylo jasné, co jsou denní a co noční spoje; nebyl jasný význam různých barviček; nebylo tam označení stanoviště; směr se určoval podle nejbližší zastávky, i když to byla nevýznamná zastávka a hned za ní následovalo rozdělení směrů; bylo to pouze česky. A možná ještě něco dalšího.
Stávajíci stav, kdy noční linky jsou v černém poli je mnohem lepši než nějaký měsíček, taky jsem nechápal, co je to za značku.
Jak už dlouhé roky používám PID, tak je pro mně taky lepší podbarvení. Ale měsíček je podle mého mnohem názornější pro nové cestující. Po troše přemýšlení mají šanci, jen s podbarvením asi ne.
No ten piktogram je tam takovej ze ne dalku poradne videt neni. Cerne podbarveni jo.
Duvod proc to podle mne delaj ze obejdnali zastavky s displejem, a zistili ze vse je tam bile na cernem…
Devadesát čtyři na c-tou. 😉
A název zastávky zmizel z barevného promimentního místa do černobílé (vnímáno pouze částí svetločidných buněk v oku, nikoliv všemi, jako barevné věci) miniatury. Takže, když nebude fungovat hlášení zastávek ve vozech, už nebude možnost se podívat ven na značku, která je díky barvách okamžitě spatřitelná, a přečíst na ní název zastávky.
Ve skutečnosti je to přesně naopak – citlivější tyčinky rozlišují jen intenzitu světla (neumožňují barevné vidění), méně citlivé čípky rozlišují barvy. Proto v šeru hůře rozlišujeme barvy.
Navíc na zastávkovém označníku mají být především informace pro lidi venku, informace pro lidi ve voze mají být dostupné ve voze.
Název na označníku ale nebývá posunutý o zastávku, jako někdy informace ve voze.
Chybné zobrazení informací ve voze je potřeba řešit opravou zobrazováním informací ve voze, ne suplováním zastávkovým označníkem (který navíc z většiny vozu není vidět).
Nepřestává mě fascinovat, jak se DPP vyžívá v rozlišování autobusu a trolejbusu.
Jiné číslování, extra piktogram, hlášení „přestup na TROLEJBUS směr letiště“…
Chápu, že má někdo fetiš na tykadla, ale ať s tím proboha nekomplikuje život cestujícím.
Ten fetiš pěkně doplňuje silueta 9Tr, jakož i dalších retro modelů na sloupku.
Abych napsal něco k věci: nechápu inzerování přestupu na vlak na čelním transparentu tramvaje. Jednak snad všechny linky se někde po městě potkají s vlakem, jednak třeba 26 ve Vokovicích inzeruje, že jede do Hostivaře, kde je vlak – za mě info úplně k ničemu.
Myslím, že ten přestup je vlastně spjatý s názvem zastávky, takže třeba u „Hloubětín“ poznám, že je zastávka u metra.
Zastávky u vlaku jsou trochu ošemetné, že to Ropid chce furt sjednocovat s „nádraží“, a pak to možná tím bude zbytečné.
No já bych radši piktogram „S“ a místo „přestup na linky es a další vlakové spoje“ (kdy tam kolikrát ani další nejedou) hlásil případně jen přestup na S1, S2 apod., namísto násilného přidávání „nádraží“ k zastávkám typu Podbaba, Výstaviště, (Slavia-)Eden či Cibulka, které už samy jasně vymezují místo, tj. neobsahují název celého širšího katastru.
Přestup na vlka (stejně jako přestup na metro) je v Praze brán jako součást názvu zastávky. Takže všude, kde se zobrazuje název zastávky, se zobrazuje i přestup na metro a na vlak. Ona je úplně k ničemu celá cílová stanice zobrazovaná na čelním transparentu. Sděluje to jedinou informaci – jestli tramvaj jede „tam“ nebo „zpět“. A aby tu informaci člověk dekódoval, musí mít v hlavě mapu Prahy a znalost, kde je ta která konečná, někdy dokonce znalost průběhu konkrétní trasy. Ještě horší je to u zatahujících spojů, tam už ta informace je úplně k ničemu (pokud spoj není pár zastávek… Číst vice »
Tak o to značení čtvrtí se DPP trošku snaží s přejmenováním konečných, třeba z Černokostelecké na Nové Strašnice, či zvažovali ze Spojovací udělat Hrdlořezy. Nezdá se mi to jako významné zlepšení, zavedené zastávky jsou leckdy známější než názvy okrajových čtvrti.
U těch zatahujících tramvají se mi to zdá asi jako nejlepší možné značení, byť by bylo fajn ho obohatit (klidně rolováním) o název poslední významné zastávky své běžné trasy, kterou ještě obslouží.
Na, u zatahujících tramvají je to tak špatné řešení, že už snad horší vymyslet nejde. Dobré řešení by bylo např. zobrazovat jako cíl poslední zastávku na pravidelné trase, v té tramvaj přečíslovat a do vozovny pokračovat jako linka, která po té trase normálně jezdí. Na transparentu by se to ukazovalo, že to z té „konečné“ zastávky na pravidelné trase pokračuje jako linka Fň.
V Brně je to posle mne dobře, zatahující třicetsedmička z Kohoutovic má na transparentu 37 -> 84 a „Vozovna Komín“ a v patřičné zastávce se přečísluje, když už dál jede po trase osmdesátčtyřky. Jasné, funkční.
Spíš bych tam dal poslední zastávku na pravidelné trase, ale i to Brněnské řešení je mnohonásobně lepší než to, co je teď v Praze.
Jo, dát tam poslední zastávku na trase je též fajn. Jen pozor, velká část zátahů nevede po lince (např 22 z obou směrů do Vokovic či 17 z obou směrů na Pankrác)
Vždycky tam nějak vede po lince, 22 z Bille Hory aspoň na Malovanku jede určite. Pokud tam bude že z Malovanky jede do vozovny, tak mi dojde že právě už nebude pokračovat na Pohořelec, ale rovnou dolů.
Kdyby nevedla po lince vůbec, ale úplně jinou trasou, měla by se jmenovat jinak, ne mít tam 22 jen proto že daný oběh měl na té lince 6 předchozích spojů.
To se dá řešit třemi způsoby – buď se zátahy upraví, aby vedly po nějaké lince; nebo se zavede číslo linky jen pro zátah; nebo se vůz přečísluje dvakrát (předpokládám, že žádný zátah není po trati, kde normálně nejezdí žádná linka).
Hrdlořezy jsou ovšem až dole pod kopcem. 🙂 Na druhé straně zavedl název Depo Hostivař, kde by spíše seděla Černokostelecká, když ne rovnou ty Nové Strašnice (či Nádraží Strašnice/Malešice). Tamtéž pak umístil stanici co nejdále od ulice, a blízkost k vlaku bude nejspíše za cenu úplného odpojení České pošty od přeprav po kolejích.
Ten přestup na „vlka“ mě trochu zprvu zmátl 🙂 . Já bych taky u konečných ten přestup na vlak (nebo „vlka“) na displeji vynechal. Třeba u té zmíněné tramvaje 26 těžko kdo pojede přes celou Prahu do Hostivaře, když u hlavního nastoupí na tentýž vlak a vybere si v pohodlí místo. Stejně tak linka 22…. Asi spíš na Pavláku vlezu do metra C, 2 zastávky popojedu a jsem na hlaváku. A kdo opravdu chce dojet třeba do té Hostivaře, tak to bude místní ze Strašnic, který to má „pár“ zastávek (z Vršovic ale pojede spíše k Edenu nebo k nádraží… Číst vice »
Konečné bývají v místě, kde lišky dávají dobrou noc. Přestoupit se tam dá jedině na vlka 🙂
Nejstupidnější je to podle mě na spojích do Sídliště Řepy, kdy to inzeruje možnost přestupu 1x za hodinu do 810 na semmeringu na zastávce, která se jmenuje jinak.
Vtipné je, že stejný vlak není inzerován na pláních metra v Jinonicích
Ale to není problém. Třeba Hutě mají taky od doby Rajské zahrady přestup na S.
Což jde ovšem na vrub trucu a neschopnosti koordinace. Mimochodem, možnost směrem od Hostivice přestoupit na MHD k Motolu – a ovšem i opačně – je v zásadě dobrá.
Ne, že bych se vyžíval v retro modelech (preferuji moderní vozidla), ale zrovna pražské „retro“ označení tramvají, autobusů a trolejbusů mi přijde velmi srozumitelné a hlavně názorné.
Někdy bývá na označníku/plánku použit pohled zepředu a ne z boku, což může v kombinaci se snahou o moderní vzhled vést k nejednoznačnosti. Často je pak problém rozlišit tramvaj, metro, vlak a light rail, případně i trolejbus a autobus.
Nie je to len v Prahe, napríklad Žilina tiež rozlišuje čísla (od 1 trolejbusy, od 20 autobusy) aj keď v Žiline sú trolejbusy klasické.
Ona jsou ta tykadla poměrně výrazná, takže pro cestujícího je to poměrně dobrý signál, který umožňuje rychle najít tu správnou linku. Zejména když z dané zastávky jezdí jen jedna trolejbusová linka.
Jasně, ale pro jistotu by se měl ještě rozlišovat parciální trolejbus, aby cestující nebyl zmaten a ideálně odlišit, jestli na dané zastávce má tykadla zrovna nahoře nebo dole. To aby samozřejmě snadno a rychle identifikoval tu správnou linku žeano… božínku :)))
Vidím to stejně, tohle je šotoušovina DPP. Prostě autobus a trolejbus je pro mě jako cestujícího totéž a pokud si chce někdo hrát, ať vezme děcka v sobotu do muzea DPP a neotravuje s tím veřejnost.
Pamatuji si, že jsem četl nějaký oficiální materiál, který tvrdil, že vlastní číselnou řadu mají trolejbusy proto, že to stojí dost peněz a je potřeba, aby si lidi i politici všimli, že za to něco dostávají
To, co popisujete, cestující běžně rozlišit neumí. Poznat trolejbus od autobusu většina lidí zvládne.
Pokud na zastávce stojí parciální trolejbus s tykadly dole, protože v dané zastávce dráty nejsou, pak je to trochu pakárna. Obzvlášt, když autobusy i trolejbusy mají stejné karoserie.
A take je obcas ten trolejbus nahrazen autobusem.
Já stále naopak nechápu, co na tom někomu tak vadí. Je dobře, že je v tom nějaký systém. To, že mají trolejbusy vlastní číselnou řadu je v pořádku (tramvaje, autobusy, noční tramvaje a noční autobusy, příměstské autobusy, školní autobusy, metro, vlaky a přívozy jsou vzájemně rozlišené, tak proč najednou míchat trolejbusy mezi autobusy?) S přečíslováním dřívějších autobusů problém nemám, protože si myslím, že většina lidí je schopna po nějaké době mentálně registrovat, že to, co bylo dřív 119 je 59 a nebudou s tím mít problém. Co se týče Veleslavína: mají snad hlásit „přestup na autobus směr letiště“? Vždyť to… Číst vice »
Protipříkladem může být třeba Vídeň, kde se čísla tramvají a autobusů míchají libovolně mezi 1 a 99 a není v tom žádný systém. (Autobusy teda mají ještě za číslem A nebo B, což jsem zjistil až zpětně). Ale celkově je v tom docela chaos.
Naopak PID je hezky uspořádaný a přišlo by mi škoda si to postupně rozbít jen proto, že se někdo nepřenese přes přečíslování nízkých jednotek linek, protože „to vždycky byla 119, tak proč to měnit“
To uspořádání se právě rozbilo přečíslováním trolejbusů do vlastní řady…denní tramvaje 1+, trolejbusy 50+, noční tramvaje 90+, autobusy 100+, noční autobusy 900+..kam dáme noční trolejbusy?
Nevím, zatím na noční trolejbusy nedošlo. Ale mohly by mít například 80-89
Prípadne ak by sa zhodovali nočné a denné linky, tak číslo nechať jedno a označiť linku ako celodennú. (Bolo to tak uelektričiek, keď jazdili ešte celodenné linky.)
a ja se klidne vsadim, ze kdyby se takto nerozlisoval, tak se tu najdou podobne prispevky, jen kritizujici, ze se to nerozlisuje 😉
Ono je toho víc. V uzlech jako Palmovka by na každém sloupku měla být mapa stanovišť, odkud jezdí které linky. Neznalého člověka nenapadne, že trolejbus do Čakovic je výchozí ze zastávky kdesi za rohem, místo z terminálu.
Dál pak na v uzlech, kde jsou zastávky před křižovatkou, by na sloupcích měly být i JŘ linek odjíždějících stejným směrem z jiných stanovišť (vytištěné pro odlišení třeba červeně). Typicky třeba na Andělu, aby člověk byl schopen zjistit, jestli mu to na Újezd pojede dřív z Nádražní nebo Plzeňské bez obíhání zastávek tam a zpět.
Určite, napríklad aj v Žiline na zast. Polícia (3 smery, nástupištia za križovatkou) majú nie miestny problém s orintáciou.
Informace o odjezdech z jiných stanovišť tam nemají být vytištěné, ale zobrazené elektronicky s aktuálními údaji včetně zpoždění.
Přesně, a pak „někdo“ (já) pobíhá po Palmovce a hledá nástupní zastávku trolejbusu tak dlouho, až mu to ujede a z celého šotovýletu tehdy novou trolejbusovou linkou je velký kulový, protože další jede až za hodinu…
Tak mapka rozmístění nástupišť by snad měla být samozřejmostí na všech zastávkách, které mají víc hran než jen jednu tam a druhou zpět.
Oceňuji, že Ropid sbírá zpětnou vazbu a na jejím základě testuje konkrétní změny. Pořád si nicméně myslím, že výraznější barevné odlišení nočních linek (bílé číslo linky na tmavomodrém pozadí) by bylo zřetelnější. Symbol měsíčku by bylo možné zachovat, v bílé na tmavém podkladu by navíc dával o něco větší smysl.
Jediný argument proti inverzi barev který mě napadá je, že na tramvajích označují zatahující či jinak zvláštní vlaky a naopak noční je invertované nemají. Tedy by to bylo (respektive nyní je) nekonzistentní mezi sloupky a vozy.
Ale i přesto jsem pro ponechání současného barevného prohození – už jen proto, že přes den můžu noční linky naprosto ignorovat
Předpokládám, že u těch nočních linek jde především o čitelnost za nočního osvětlení.
Ale v metru tatáž Čitelná Praha dospěla k názoru, že je čitelnější bílá na černé.
V metru ovšem vypadá osvětlení „trochu“ jinak, než v noci na ulici.
Na totemech na ulici si to ale myslí taky.
Když toho vyjmenujete spoustu, to by bylo, abyste se jednou netrefil.
Uvedeného výzkumu na Palmovce jsem se zúčastnil a za mě tedy upravený návrh mnohem lepší nežli ten původní.