Místo Ukrajiny do Liberce. DPMLJ koupil tramvaje z Olomouce, jezdí v původním laku

Tramvaj T3R.P první den v provozu v Liberci. Foto: DPMLJTramvaj T3R.P první den v provozu v Liberci. Foto: DPMLJ

Po ulicích Liberce začaly nově jezdit tramvaje v barvách Doprvního podniku města Olomouc. Jejich novým majitelem je Dopravní podnik měst

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ryk Mat

Srovnání dvou našich nejmenších měst s tramvajovým provozem je velmi zajímavé. V roce 1990 byla délka tratí v Olomouci cca 12 km. V Liberci pak cca 21,5 km. Tedy téměř dvojnásobek. Olomoucké tratě byly až na jeden krátký úsek dvojkolejné a vedeny stabilizovaným územím s jich rozvinutou uliční sítí s chodníky. Liberecké tratě byly převážně jednokolejné a vedeny v těsné blízkosti ulic často venkovského charakteru a bez chodníků, nejinak tomu bylo i v sousedních Vratislavicích nad Nisou a koncovém úseku v Jablonci. Mimo intravilán měst byla trať do Jablonce vedena po vlastním tělese. A tím se dostáváme k dalšímu rozdílu… Číst vice »

Děčíňan

Zajímavé a hlavně zcela objektivní zhodnocení celé situace.

železničář v důchodu

Ve skutečnosti ale mírně nepřesné, hlavně pokud jde o tu dávnější minulost = zdůvodnění zdánlivé liberecké „nezbytnosti“ změnit rozchod …

Pražák

Chci se zeptat, neznám situaci v Liberci, to je na tom místní dopravní podnik, potažmo město/a vážně tak špatně, že musí kupovat staré ojetiny (byť za dobrou cenu) z Olomouce? Vždyť se na nákup vozidel (speciálně v elektrické trakci) pro MHD dají sehnat evropské dotace, viz třeba Most. Nebo je problém někde jinde?

AAA

no a co komentář níže? možná ty papíry jsou cennější než samotné železo

Pražák

Jasně, to je přesně to co českou MHD posune kupředu. Já se ptám, proč Liberec, místo to aby si sehnal dotace a koupil si nové tramvaje, bude recyklovat staré T3. Protože i když na papíry staré tramvaje postavíte takřka nový vůz, pořád je to jen recyklace. Takže znova, to v Liberci nemají peníze ani na to, aby mohli doplatit to co nepokryje dotace, nebo je problém někde jinde, např. to tam řídí nějaký šotouš, který je věrný heslu s T3 na věčné časy a nikdy jinak? Protože si jinak nedovedu vysvětlit, proč Liberec jako jediné město, které provozuje tramvaje prakticky… Číst vice »

Dash9

Peníze byly v Liberci proinvestovány při (někdy opravdu velkolepých, viz kometář od Ryk Mat) rekonstrukcích tratí. Některé úseky musely být rekostruovány dokonce dvakrát, protože původně použitá technologie s panely BKV nemá tu správnou životnost. Z mého pohledu je pořád lepší mít dobré tratě a na nich postarší vozidla než jezdit hypermoderními vozidly na rozsekaných tratích a nebo mít ty tramvaje dokonce zavřené ve vozovně, protože tratě jsou technicky nezpůsobilé provozu. Nové a nové variace na téma T3 jsou sice stále jen recyklace, to máte pravdu, ale pro zajištění provozu v libereckých podmínkách to zjevně vyhovuje. Například tím, že lze jednoduše… Číst vice »

Pražák

Děkuji

Petr

Vstoupit do diskuze…Přesné, a přitom jednoduché. Lépe jste to vystihnout ani nemohl.

VS

Dobrý den, věta Po dosazení v Liberci obvyklého odbavovacího a informačního systému budou vozidla provozována na rozchodu 1000 mm na linkách 5 a 11 jako náhrada za vozidla dlouhodobě odstavené po násilném poškození, které jsou určeny na modernizaci s výměnou karoserie za částečně nízkopodlažní. má gramaticky správně znít (zvýrazněno velkými písmeny) Po dosazení v Liberci obvyklého odbavovacího a informačního systému budou vozidla provozována na rozchodu 1000 mm na linkách 5 a 11 jako náhrada za vozidla dlouhodobě odstavenÁ po násilném poškození, kterÁ jsou určenA na modernizaci s výměnou karoserie za částečně nízkopodlažní. A osobně bych doporučil (a SSJČ dle stránek… Číst vice »

KLKL

Celé je to kravina. „Dosazení v Liberci obvyklého odbavovacího a informačního systému“ je banalita proti výměně podvozků, o které se v textu vůbec nemluví, ale která je tou nejpodstatnější úpravou, velmi nutnou, aby vozidla mohla být „provozována na rozchodu 1000 mm“ – a to je přesně ten novinářský styl, který nemám rád a ke kterému mají zdejší autoři bohužel sklony. (Ještě to ale není tak hrozné, abych to přestal číst – musíte se prostě ještě více snažit!)

petr.r

Pochopte to, tenhle server není hlubšího technického rázu a chodí sem na diskuzi provokovat spíše kravatáci a ti co se na forech češtiny nedostali mezi špičky, třeby já se na to ptám a dostanu 2 mínusy, a *******VS který je už asi doma u kytek dostal 5+ za ty blaboly, za co by dostal u nás deku. A vy se podívejte taky na sebe, proč jste nezačal dikutovat pode mnou? Vy nechápete překlepu nebo se nesnažíte?

Terminál

Dovoluji si upozornit, že výměna podvozků odlišného rozchodu u nás v Liberci na těchto vozidlech běžně trvá cca 2 hodiny + nová TBZ na ověření zábrzdných drah.

petr.r

Ty podvozky mají z tych starách?

Děčíňan

Krásná podívaná, když se taková zásilka dostane až k zákazníkovi po kolejích. Zde se jasně ukazuje, že vlečky se rušit nemají.

Vít Cenek

V olomouci máme odbočku od tramvajové tratě dlouhou asi 30 metrů a ta přímo vede na nakladiště vlakového nádraží, o akci jsem věděl předem a tak jsem se tam na nakládání šel podívat, byly to vagony, které měly na sobě položené koleje, tramvaje na ně položily 2 jeřáby, pouze zapřáhli lokomotivu a jelo se. Místo nakládky je zde: 49.59535N 17.24108E

Děčíňan

Díky za doplnění, na tomto případě je vidět, že když se chce, tak to jde.

Jan

Odkdy se v OL při nakládání na vagon používají jeřáby? Naopak – z rampy se postupně pokládají (ručně) cca 3m dlouhé provizorní kolejnice z jeklů a po nich je tramvaj natlačena traktorem na vagon. Pak postuoně hevery zdvižena, kolejnice vyjmuty a nahrazeny dřevy a tramvaj zaxixována. Jeřáby se používají na odstavném kolejišti vozovny (kde musí být na akci odstraněna trolej).

Jenajv

… no nevím jaké tramvaje jste viděl nakládat v Olomouci, ale tyto 169 a 179 se nakládaly 19.12.2018 u nás v Krnově v KOS … https://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=4003087

Dash9

„Tato vozidla jsou řešením na cca pět let, než bude dokončena modernizace současných vlastních vozů,“ Něco podobného se říkalo o T2, které přišly do Liberce v roce 1995 jako dočasná náhrada za vozy v rekonstrukcích/modernizacích a vyržely v provozu až do roku 2018. To je 23 let. Na druhou stranu za cenu dost ojetého auta to je asi dobrej kauf.

železničář v důchodu

Za takovou cenu je to asi skutečně „sakramentsky dobrej kauf“: asi to šlo přímo a ne přes nějakého překupníka (jak by tomu asi bylo v případě prodeje na Ukrajinu) – zak ať se jimv Liberci daří aspoň tak dobře jako v Olomouci!
A „fotošotouši“ mají aspoň na nějakou dobu další dobré téma …

petr.r

V olmiku třeba na trnkovou museli koupit vracečky s dveřama na obou stranách, tam není smyčka. Ta cena fakty dobrá, možná nějaký šotouš si rve vlasy, že to nekoupil na zahradu.

Tadeáš Koranda

Liberec si vytváří muzeum.

smasska

Sluší se dodat, že tyto vozy nejsou první, které podobnou pouť absolvovaly. Před lety byly takto odprodány i olomoucké vozy 135 („papíry“ využity na stavbu nového vozu a starý vůz byl sešrotován) a 129, který po provedené modernizaci v Liberci dodnes jezdí s číslem 30. Mimochodem, je přesně o 20 let starší než oba vozy z článku.