Místo tří hodin tři dny. Běžný let na Madeiru se změnil v nekončící 60hodinové martyrium
Boeing 737 MAX 8 TUI fly Belgium. Foto: Dylan Agbagni
Cestující nasedli do letadla v pátek ráno, na ostrov dorazili v neděli večer. Někteří už to chtěli vzdát.
My tam byli v prosinci a nuda, přistání bezvětří, jasno, víceméně pršelo za celý týden jednou. Takhle tam bylo skoro celý prosinec. Ale jako destinace před Vánoci absolutně super, doporučuji.
Jo to letiste tam clovek musi milovat 🙂 Vzdycky se tam tesim na pristani 🙂 A teda v drtivy vetsine pripadu se i pristane 🙂
Jo..pristaval jsem tam už 5x..mohli se zeptat..pokud je vítr, nevim proc vzletali z P.Santo..co chtěli zkoušet? Mohli jet lodí do Funchalu..místo toho letěli na Kanary..🙈
Tiež mi napadlo že prečo tých ľudí nevyriešili radšej loďou 🙂
Představte si běžného klienta cestovky… v českém slangu „koupáka“.
Myslíte si, že tato skupinka lidí, poté co je vyklopíte někde, kde nejspíš v životě nebyli, jsou schopni nějaké krativity v řešení mimořádné situace vlastní aktivitou? Někteří zcela nepochybně ano, nicméně většina? S obtížemi.
Mimochodem, podle všeho (viz příspěvky předřečníků) tam nyní loď nejezdí.
A ze to zajisti CK te nenapadlo?
Jasne. Cestovka zaridi trajekt nekde, kde nejezdi. Dobre ty.
Myslim, ze to bylo mysleno uplne jinak… Mate to zaplacene u CK a i kdyby tam trajekt jezdil, muzela by ho zaridit CK, pokud to budete resit na vlastni riziko, tak OK, jinak porusite smlouvu s CK a jeste s pojistovnou…
Na vlastni riziko ano, a dost by me zajimalo, jestli by vas pak cestovka vzala na palubu letadla na zpatecni ceste, pokud byste jim rekl, ze s nimi nepoletite…
Zaplatili vam nahradni ubytovani v hotelu a nahradni let…
Samozrejme CK a letecka spolecnost…
Ty jsi fakt demeter …
Rika nekdo, kdo uvazuje o tom, ze cestovka bude v patek odpoledne na ostrove, kde skoro nic neni, zajistovat odbaveni a prevoz 180 lidi z letiste do pristavu, a pak zajistovat adhoc trajekt na funchal… 😀
no, zijte v tom dal. ale neuskodilo by myslet trosku realisticky.
Narozdil od Tebe jsem na Portu Santu byl, cestovky vidi trochu dal nez ty a tvoje omezene moznosti 😉
Bezne tam jezdi trajekt pro stovky lidi, jen Air Traveller si mysli, ze lod pro 180 ne nadlidsky ukol a ze je to pusty ostrov …
Chlapce, prvne si neco nastuduj nez zas bude placat nesmysly jako obvykle.
pokud trajekt zrovna nejezdí, tak asi ne.
To bude určitě nějak dané smlouvou s cestovkami.
Přesně, vždyť ten trajekt tam jezdí několikrát denně.
Aktualne ne – probiha udrzba trajektu a jedine spojeni Madeiry a Porto Santo je letecky…
Mam pocit ze ted pres zimu ten trajekt uplne casto a pravidelne nejezdi.
V roce 2017 jsem zažili podobné trable. V pondělí jsme odletěli z Prahy a na Madeiře přistáli ve středu ráno. Částečné potíže zavinilo počasí a další přístup, spíš nepřístup, cestovky. Po letu z Prahy nám nad Madeirou oznámili, že letiště nepřijímá z důvodu špatného počasí, letěli jsme tedy na Kanáry, tam natankovali a po 3 hodinách znovu další pokus o přistání. Situace se opakovala a znovu na Kanáry, ale na jiný ostrov, protože tamto letiště už nepřijímalo. Cestovka nám zajistila ubytování až po noci po/út strávené na tvrdé lavici na letišti. Připadal jsem si skoro jako Tom Hanks ve filmu… Číst vice »
Kompenzace při nepravidelnostech v LD (včetně občerstvení a hotelu), neřeší cestovní kancelář, ale letecká společnost. Nehledě na to, že se může stát, že jsou všechny hotely v okolí obsazene. Občas se to tak prostě sejde
On si koupil zájezd od FISCHERA, tak FISCHER za vše může 🙂 I by třeba mohl za tu prasklou dráhu včera:
https://www.khon2.com/local-news/kona-international-airport-closed-until-further-notice/
Poradím Vám. Leťte příště na Madeiru s TUI UK. Prý mají na spaní měkčí lavičky na letišti.
Se musí zavolat do Číny tam umí velet i větru i dešti 😂🤷
*“Konečné rozhodnutí je však obvykle na kapitánovi letu.“*
Konečné rozhodnutí je na kapitánovi letu VŽDY.
Kdyz neleti druhej Lech Kaczyński tak mas pravdu.
👍
Přelet 66km… to opravdu není úplně typické že se mezi startem a okamžikem (plánovaného) přistání změní počasí natolik (a na tak dlouho) že se skutečně přistát nedá… ale určitě se to vyjímečně stane.
B738 není úplně nejvzornější typ pro přistání, LANDING
Vat (IAS):147 kt APC:D Distance:1600 m
To například A320 má 137 kt, C a 1440m, to pak když třeba dráha je ještě mokrá a boční vítr…
No, jednoduché to tam evidentně nemají… viz třeba
https://en.wikipedia.org/wiki/Madeira_Airport#/media/File:Madeira_(2).jpg
Ono je docela často na Madeiře vidět, že Airbusy A32x normálně lítají a B737 to pošlou na Porto Santo případně rovnou na pobřeží (většinou Ryanair). Nechápu ty mínusy co vám tady nasekali, stačí se občas podívat na FR24.
😀 😀 vsm ten Boeing hodně leží v žaludku, že 🙂
To bych neřekl, spíš mi vadí ta bezmezná zabedněnost některých lidí, kteří jakékoliv letadlo pojmenují jako Boeing a kteří by ničím jiným nikdy neletěli, protože je to přece to nejlepší letadlo jaké kdy bylo. Já osobně ho nemusím, protože jednak otázka bezpečnosti je na tom opravdu špatně z důvodu spousty chybějících systémů a potom mi vadí velice málo místa na šířku a výšku, malý okýnka a vysoká hlučnost. Navíc ten archaický kokpit ve 21. století to opravdu člověk nechce.
Hlavne Tobe, vzdyt ten Max je nejvic bezpecne letadlo prece 🙂 jen v Trabl servicu jich mas tucet.
Tam to stálo za prd i v době,kdy počasí nebláznilo jako nyní. Bohužel ani lodě to nemají za větru jednoduché. Mají výhodu v tom ,že vyhodí kotvy a počkají třeba v závětří za ostrovem,než se to uklidní. V letadle to jde hůře. Nechtěl bych být v kůži jak pasažérů,tak samotných pilotů. Velká poklona těm v cockpitu.
Letěli jsme loni v září se Smartwings, půl hodiny před přistáním kapitán oznámil, že pro špatné podmínky budeme kolem ostrova kroužit. Pětkrát jsme ho obkroužili a po hodině jsme nakonec přistáli, ale pěkně divoce. Madeira krásná, ale manželku tam kvůli letišti už příště nedostanu.
Tuším v roce 2018 nám kapitán SW během letu říkal, že zhruba 2x-3x za sezónu se jim nepodaří/nelze přistát Madeiře a letí se na Kanáry, kde se vyčkává na lepší počasí. Taková byla statistika patrně pro duben-říjen. Nemyslím, že se létalo celoročně.
My měli štěstí (srpen) a oba lety byly bez problémů.
Kroužili jste kolem ostrova? Tak to jsem ještě neviděl, jsou tam standardní holding zóny, ale ty nejsou kolem ostrova.
Oprava, ty nejsou o tom, že by se kroužilo kolem ostrova, krouží se nad vodou vedle ostrova.
Jezdi tam lod, zkuste to, treba budou vlny 😀 jeste rada sedne do letadla
Mohu potvrdit, že dostat se na Madeiru nebo zpět je sázka do loterie. To bylo v roce 2008. Letěli jsme z Německa, přistání bylo drsnější. Turnus po nás měl tehdy zpoždění při odletu z Madeiry cca 24 hodin. Dobrodružná dovolená tam začíná už při přistání.
Piloti společnosti TAP bývají při přistání na Madeiře obvykle úspěšní. I když i oni někdy přistání odloží.
Přesně..TAP mají zkušené…I naši Smartwing dávají na Madeiru zkušené piloty..kteří už to znají..
Plus TAP na to má lepší letadla.
Líbí se mi jak tady bezmyšlenkovitě lidi dávají mínusy i když nerozumí problematice. Takže proč má asi TAP lepší letadla? Inu proto, že nepoužívá B737, ale A32x. A pročpak asi jsou na Madeiře lepší Airbusy? Inu proto, že kromě vyššího podvozku, který dává větší rezervu k možnému dotyku křídla/motoru a dráhy je tam ještě jedna dost podstatná věc. Ono s tím A32x můžete prásknout o dráhu až do přetížení 2.6G a můžete letět zpátky kdežto u B737 máte pouze 2.2G. Tak zase až se někdy budou Boeingy obracet a Airbusy sedat, tak kromě různých pravidel leteckých společností, minim a bočního… Číst vice »
To je snůška totální dojmologie. Nic z toho co jmenuje neurčuje limity. Limity jsou síla větru vs jeho směr, viditelnost, stav dráhy vs hmotnost vs meteorologické podmínky (střih větru atp) a s tím spojená přihození k rychlosti na finále. To vše se počítá před přistáním (jsou to komplexní tabulky) a neexistuje něco jako já mám o fous lepší éro. Jinak naložené letadlo je jiné letadlo. Jiná verze (delší kratší) je jiné letadlo. A buď to nevychází a čekají a nebo vychází a mohou to zkusit, což stále neznamená, že je na finále nenakopne poryv (tamní dráha je opravdu výživná, u… Číst vice »
Vy reagujete na něco úplně jiného. Vy řešíte jestli to mají vůbec zkusit a já řeším to, že jsou v limitech, ale každý typ letadla vám dává jiné mantinely kam až můžete zajít. Prostě jedno je nízké a tvrdší přistání znamená prohlídku, jiné je vyšší a snese tvrdší přistání, než to první. Nechcete totiž zůstat na Madeiře a řešit prohlídku, nebo ještě hůř opravu.
Máte pravdu, akorát se vám moc nechce do toho že performance charakteristiky různých typů nejsou stejné, a že u řad 737 vs 320 (u jiných řad je to zase jinak) jsou ve prospěch A… a jistě, modifikuje to třeba aktuální zatížení, ale tak přepravujete nějakou skupinu na definovanou vzdálenost tak to by pro oba tipy bylo plusmínus stejné…
Já letěl tehdy s Air Berlin.
Nerozumím jedné věci – divertovali na Porto Santo (OK, rozhodnutí kapitána) a strávili tam noc. Druhý den opět odstartovali do Funchalu (pouhých 66 km) – to si nevyžádali před odletem informace, jaké je na nedalekém ostrově počasí a nebo to udělali, ale příroda byla mocnější (rychle počasí zhoršila a museli proto na Tenerife)?
Počasí na ostrovech umí být nevyzpytatelné.
Stačí, když mořský vítr narazí na kopce a začne kondenzovat vlhkost, takže to lokálně tvoří husté mlhy, ač všude kolem je jasno. Vedle na Tenerife s tím mají docela neblahé zkušenosti.
Opravdu to takhle běžně chodí a sám to taky nechápu, ale jak už píšu výše, stačí se občas podívat na FR24 co se tam děje a jak to tam funguje.
Mmch zrovna ted na FR24: dve letadla (TAP a Easyjet) z LIS hezky krouzi nad FNC. Takze opet zadna hitparada…
A easyna (U27635) to prave vzdala a otocila nazpatek nebo divert nekam jinam…
Podle kurzu to vypada na navrat do LIS
Portugalec s E190 (TP1693) to vzdal taky a pristava na Porto Santo. Na ceste jsou jeste TAP z Porta (E190), Ryan z Beauvais a dalsi TAP z LIS (tentokrat 321…). Takze bude mozna jeste bude veselo…
Zas z toho nedelejte neco mimoradneho. Takovehle veci se tam deji prakticky neustale
Moc často by to být nemělo, jinak se tam moc cestujících nedostane, leteckým společnostem budou chybět letadla a letenky budou dost drahé, když se často nepodaří přistát.
Tam je spis pozoruhodna ta rychlost, s jakou se ty podminky dokazi zmenit – co jsem koukal zpetne na FR24, tak vcera relativne bezproblemovy cely den, pak dve letadla brutalni podminky a diverty, a prakticky behem pul hodiny zase klid a pohoda a vsechna letadla vcetne toho divertu na Porto Santo bez problemu pristala…
Hustý.
Vzhledem k tomu, že to je let z mimo-EU do EU, tak teď bude záležet na tom, kde je ta aerolinka zaregistrovaná. Pokud je to v UK, tak ti chudáci ani nemají nárok na těch 400€ jako kompenzaci za zpoždění.
UK prevzala EU regulaci o kompenzacich prakticky slovo od slova.
Kazdopadne, tady je pricinou pocasi, takze ani v EU ani v UK nedostanou nic.
Stačí, aby jedna z destinací byla EU, což Portugalsko i Španělsko jsou. Plus navíc to co píše Air Traveller
nestaci.
pokud tedy pomineme UK zakon, tak v kontextu eu legislativy, v pripade non-eu dopravce spadaji do regulace jen lety z eu ven.
Plus dopravci registrovaní v EU, ať už se letí kamkoliv.
Tady bylo příčinou počasí, ale jinak by to možná bylo zajímavé? Původní let byl z mimo EU do EU dedtinace, ale následně letěli z Porto Santo ( EU ) a přistáli Tenerife ( EU ). Potom Tenerife-Tenerife atd.
Nemám tušení zda tyto následující pokusy jsou stále součástí jednoho letu a nebo už Yb se počítaly jako další samostatné lety? Přeci jen tam byla noc v hotelu atd.
Původní let (na který měli cestující letenku) byl non-EU to EU. Pokud aerolinka nebyla z EU, tak se na to celé 261 prostě nevztahuje. Mohou se na to vztahovat právní předpisy UK.
Je jedno, jake byly pokusy. to vubec nehraje roli.
O tom, zda-li je narok na kompenzace, rozhoduje to, na co mel cestujici rezervaci.
Zajímalo by mne, na co by si stěžovali cestující, kdyby pilot přistál a letadlo to sfouklo do moře ….
No to by se asi nestalo, ale mohlo by dojít k jeho poškození, takže cestující tam na nic, cestující na odletu na všechno.
Tři dny v letadle a půl dovolený v háji.
Hmm
Berte to tak, ze predchozimu turnusu se dovolena prodlouzila.
To budou v práci určitě nadšení… 😀
Kdo chce na tenhle ostrov s tím tak trochu musí počítat. Většinou to teda není tolik, ale je běžné, že tam let nedokáže přistát.
Teoreticky, pro fanouška letectví, by to možná mohlo být i úžasné dobrodružství 🙂
Ale uznávám že většinu akorát štve že už se chtěli vyvalovat na pláži…
Na Madeiru se nejezdí koupat, ale koukat! Tam to moc o plážích není, na rozdíl od Porto Santo.
A tam je hnusne hen v okoli letiste a u more na plazich je nadherne? Pokud ano neni to na zamyslenou vybudovat nekde klidnejsi pristavaci plochu? Laicky dotaz
To je jen velmi těžko představitelné, protože Madeira je velmi hornatý ostrov a i současné letiště má runway z poloviny na „mostě“. Jinak ano, počasí je tam, díky proudění, velmi nevyzpytatelné a rychle se měnící. Díky velkému množství srážek je ovšem ostrov zelenější, než ostatní v okolí.
Můžete upřesnit souřadnice těch pláží, kde je nádherně, když na letišti je hnusně? Napovím Vám, 33.0550363137424, -16.33882309925242
Zvažovali vybudovat letiště ve vnitrozemí Madeiry na náhorní planině Paul da Serra, ale tam je zase často hustá mlha, takže si to vyhodnotili, že stávající letiště u Funchalu je z klimatických (a dojezdových – je to v horách a do Funchalu daleko (ne na km, ale na čas)) podmínek výhodnější. Alespoň ve Funchalu prodloužili runway, takže teď vede cca 1/4 runwaye na „mostě“ nad mořem.
Jinak Madeira je bomba ostrov pro milovníky turistiky (celoročně). Pár pláží tam taky je (kamenitých, někdy dosypaných pískem), ale o koupání v moři ten ostrov není.
„Web Simple Flying uvádí, že zatímco letoun společnosti TUI nad Madeirou kroužil, jiná letadla mezitím ve Funchalu přistávala.“ Tohle mi připadá jako dost nebezpečné tvrzení. Rozhodnutí o přistání je na kapitánovi a pokud si není jistý, že může bezpečně přistát, je naprosto správné, že nepřistává. Poukazovat na to, že jiní přistáli, je nebezpečné. Pořád lepší dva dny zpoždění, než kdyby jejich zbytky sbírali na plážích a z mořského dna. Kapitán letadla by fakt neměl být v pozici „když se o přistání nepokusím, bude se mi posmívat celý svět“. Za mne naopak zaslouží uznání, že se nenechal „strhnout davem“ a neřekl… Číst vice »
Na druhou strany anglani jsou prosluli svou priposranostu, deicem v +10 a reportovanim kde jake blbosti… nedivte se tomu tvrzeni.
Daleko horsi ulet je zdejsi veta: ze se piloti obavaji tohoto letiste … 😀
Oapčný extrém je hrdinsky padnout za vlast. I s cestujícími.
Ou jé, gaučový hrdina, co přesně ví, kdy a jak má kdo přistávat.
Lepší dvakrát deicovat, než bejt chytrej jak rádio a pak se v TV koukat pár set metrů za drahou na hromadu šrotu.
Nicmene k veci – tohle letiste je dost specificke. krome toho, ze piloti nez zde mohou pristavat musi podstoupit specialni skoleni (par priblizeni a peistani) ve skutecnem letadle nebo v simulatoru, tak v zavislosti na tom, kolikate je to jejich problizeni, se aplikuji ruzne vysoka minima pro peiblizeni a pristani.
toliko k blabolum o pripo**anosti piloti.
Tak tak, to je celá sbírka katastrof a nehod, kde jiní dokázali přistát, což vytvořilo tlak na ty, kterým se nedařilo a pak to nedopadlo (resp. dopadlo špatně).
Nejsou všechna letadla stejná, některá mají jiné limity (např. crosswind limit) některé posádky mají v dané oblasti větší zkušenosti (čili vědí líp co si mohou dovolit) a někdy prostě mají štěstí na dobrý okamžik…
No jistě, právě proto je odkazování na jiná letadla špatné. Buď mají jiné podmínky a nebo něco porušili (třeba minima) a měli štěstí co druhý mít nemusí atd atd.
Pokud je to uvedeno ve smyslu „ale nebylo to úplně zabité, aspoň v některé okamžiky se přistát dalo“ a nikoliv jako kritika posádky tak na tom nevidím nic špatného… prostě rozlišení „totálně zabitého“ dne ode dne kdy „jsou střídavě problémy“.
Jenže to by muselo být podané opravdu tak, aby to ani ten největší citlivka nemohl vnímat jako kritiku (a tou citlivkou nemyslím pilota). A to si myslím, že v tomto případě není – že ta formulace v článků se bez problémů dá chápat tak, že pilot je minimálně sprostý podezřelý. Navíc záleží na typu letadla, a ostatní píšou, že i na zkušenosti posádky (formálně). Takže to klidně mohlo být, že to letadlo s touto posádkou ani objektivně přistát nesmělo – což formulace „zatímco letadlo kroužilo, jiná letadla přistávala“ fakt neevokuje.
Ono také záleží na typu letadla. Aspoň tak nám to vysvětlovali, když náš let byl loni v červnu také nejprve nasměrován na Teneriffe.
Škoda toho přesměrování na Tenerife, kdyby zůstali na Porto Santo, jsou to na Madeiru 4 hoďky lodí.
Jen technická – Porto Santo je ostrov, Vila Baleira městečko, kde je to letiště. 🙂
Možná už počasí nedovolovalo přistání ani na Porto Santo.
Zajímalo by mě, jestli bylo letadlo tankováno víc než obvykle, nebo je to běžné množství
Ale oni na Porto Santo přistáli, je to v článku. To bylo samozřejmě první, co mě napadlo, s tou lodí. Nevíme ale, kolik letadel tam bylo divertováno, jaká je kapacita lodí a zda počasí dovolovalo plavbu.
Podle Directferries ten trajekt provozuje Porto Santo line, pluje 1x denně. Ovšem na stránkách provozovatele je tohle info:
https://www.portosantoline.pt/en/
WARNING – FERRY SHIP LOBO MARINHO IN MAINTENANCE:
During the maintenance of the ferry Lobo Marinho, airline ticket sales are available, only, for Porto Santo’s residents.
A na marinetraffic je opravdu mimo běžnou linku. Záhada vyřešena.
„airline“ bude asi chyba strojového překladu z portugalštiny.
Neni to chyba prekladu, to same je tam i v portugalstine – na ostrov se u duvodu udrzby trajektu da aktualne dostat jen letecky (2x denne Binter s ATRkem – pouze pro mistni – plus par charteru).
Díky za upřesnění a omlouvám se tedy překladateli.