Místo tří hodin 41 minut. Rakousko ukázalo, jak nový tunel zkrátí jízdní doby

Školení strojvedoucích na Koralmbahn. Pramen: ÖBB/Mario WrannŠkolení strojvedoucích na Koralmbahn. Pramen: ÖBB/Mario Wrann

V Rakousku nový tunel umožní rozšířit počet dálkových spojů o 30 %.

Odebírat
Upozornit na
guest
37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lokotomy

A myslite, ze nekomu z budoucich cestujicich vadi, ze ty vlaky pojedou „jen“ 230 a ne 320km/h?

Flek

Pro cestují po Rakousku asi ne, pro ty co pojedou do Itálie by nejspíš 320 ocenili, ale to je dnes nereálná rychlost pro dlouhé tunely.

Lokotomy

Ten dlouhy tunel tvori cca ctvrtinu novostavby. Z Vidne na italskou hranici ty dlouhe tunely budou mit jeste mensi podil. Podle argumentace ceskych zastancu VRT to Rakusani udelali uplne spatne, pro smiseny provoz stacilo postavit ty dlouhe tunely, jinak nove VRT na 300+, vzdyt konvencni trate tam vsude jsou. Pritom typicke cestovni vzdalenosti jsou v Rakousku delsi nez v CR.

Lokotomy

Nejrychlejsi soupravou na trati bude ICE4, railjety zvladaji stejne jako comfortjety 230km/h.

MiS

Autobus ÖBB Graz – Klagenfurt jezdí aktuálně za 2 hodiny a ceny od 9,9€.
Uvidíme, jestli ÖBB zruší autobusy a jak nasadí ceny jízdenek na vlak. Zatím nejsou lístky na nový GVD v prodeji.

Lokotomy

Ano, autobusy zrusi a Sparschiene Graz -Klagenfurt bude zacinat na 9,90€. Rikal to jejich sef na uterni tiskove konferenci.

Hans N.

Překlep: “ Z Vídně do a 26 spojů z Vídně do Klagenfurtu“

Sova

Praha-Beroun? Choceň-ÚnO?

Nic, ticho jak v tom tunelu…

Karel

Tak do Terstu se někdy svezu, je tam pěkně 🙂 A až bude i tunel pod Semmeringem, tak by to spojení mohlo být ještě znatelně rychlejší!

tomash

Současné spoje ČD Praha – Brno – Wien – Graz tedy budou pokračovat až do Klagenfurtu? Nebo ještě dál?

Karel

Ano, psalo se tu o tom. Vlaky Comfortjet budou zajíždět do Klagenfurtu, respektive do Villachu, dál (např. do Benátek) ale ne, to jedině s přestupem ve Vídni.

tomash

Odpovím si sám. Dle návrhu JŘ má Vindobona od 2025/12 jezdit Praha – Villach, ale některé spoje budou zkráceny na Praha – Wien.

Caprad

Bylo by hezké kdyby se to zoběhovalo tak, aby vznikl přímý spoj Praha – Benátky.

Twix

Bylo, ale myslím že momentálně neexistuje lokomotiva, která by s tím mohla jet v celé trase. Přepřahy u RJ/CJ se standardně nedělají, ačkoliv někdy k nim také dochází, třeba v Břeclavi.

Lokotomy

Pokud, tak kvuli zabezpecovacum, trisystemove taurusy schopne jezdit v Italii ÖBB maji.
Kazdopadne z hlediska obehu by to byla hloupost, na jizdni rad jsem jeste nekoukal, ale predpokladam, ze RJX pojedou v prokladu Praha – Villach nebo Flughafen Wien – Italie. Tech par cestujicich z CR do Italie si holt ve Vidni prestoupi.

Twix

Ano je to tak, jedna verze 1216 smí do Itálie a Slovinska, jiná do ČR, Slovenska, Maďarska. Nevím jestli kromě zabezpečovače tam nejsou ještě jiné nároky na parametry sběrače pod 3 kV.

Flek

V Itálii též.

Punkz

K čemu? Normální člověk vám tímhle z Prahy do Itálie 12 hodin nepojede, a těch pár nadšenců nebo interrailistů si ve Vídni přestoupí. To by mělo smysl jen kdyby to byl spací vlak.

holy.james067

Možná kdyby se ve vlaku smělo kouřit…
Ale ne, pořád mi líp vychází cesta letadlem.

David

Jsou tam tak ~2 přimé nízkonákladové lety denně, kolik z tech by slo do vlaku co pojede celý den a bude stát více?

Lokotomy

A ty lety zastavuji v Pardubicich, Brne, Udine…? A muzu si do nich vzit libovolne zavazadlo s libovolnym obsahem?

PetrN

Graz-Klagenfurt nikdo asi vlakem nejezdil (leda tím busem OBB), zásadní je spíše informace o kolik se zkrátí Vídeň – Klagenfurt, v současnosti jedou přímé vlaky mimo Graz za 4h02, nově pojedou přes Graz a Koralmbahn za cca 3h20 (aktuálně Wien-Graz 2h35 + nově 41min do Klagenfurtu). Další zrychlení pak nastane s tunelem Semmering

Caprad

Budou vůbec nějaké railjety ještě jezdit do Klagenfurtu po současné trase, nebo tam zbudou už akorát osobáky/RExy?

Lokotomy

Railjety ne, nova Interregia.

Twix

Teoreticky tím vlakem mohl někdo jet třeba s kolem, ale jinak souhlasím že to zkrácení ze 3 hodin na 41 minut je spíš marketingové heslo, byť vychází z pravdivých dat. Jinak důležité je také, že jedna linka pojede z Vídně přes Koralmbahn přímo do Salcburku, takže se hodně přiblíží i Štýrsko se Salcburskem. Ani se mi nechce hledat, jak dlouho to dnes jezdí ty vymetáky přes Selzthal, kde je na Ennstalbahn navíc každou chvíli výluka. A oceňují i tu regionální linku po Tauernbahn, ono dostat se do Badgasteinu jen po 2 hodinách dálkovým vlakem…

Zaerikk

Já bych to „marketingové heslo“ vůbec neshazoval. Udělat z naprosto nekonkurenceschopné varianty, kterou kvůli té nevýhodnosti nikdo nevyužíval, variantu nejrychlejší je na poměry železniční dopravy obrovský úspěch, mnohem větší, než když se na nějaké trati cesta zkrátí o 10 minut.

Twix

Já ho neshazuju, je to pravdivé a je to důležité že to zmiňují. Akorát to srovnávají se současnou situací, kde vlak takto stejně skoro nikdo nevyužívá. Je to jako říct že Dvorecký most zkrátí cestu tramvají z Braníka na Smíchov z 25 minut na 7 minut. Čistá pravda, ale kdo to dneska jezdí tramvají…

Lokotomy

No tak se to zkrati ze 2 hodin autobusem na 41 minut. A k tomu se obrovsky rozsiri rozsah spoju, jak frekvence, tak i odjezdy prvniho a posledniho spoje.

Lokotomy

Graz – Salzburg jede nyni neco pres 4 hodiny, pres Villach to bude cca 3,5.

Lokotomy

Wien – Klagenfurt 3 hodiny. Expresni railjety budou zastavovat mene nez ty soucasne Wien – Graz.

Nešotouš

Super můžete jet Vídeň-Terst za 7hodin vlakem v čase kdy vám řeknou a nebo autem za 5:20hod a kdy se vam chce

Lokotomy

Samozrejme kazdy jednotlivec ma auto, miluje ho tak, ze jim jede, kdykoliv muze, troufne si takovou streku jet a zvladne to bez prestavek a zdrzeni v zacpach. O nakladech ani nemluve. Chjo.

Twix

Tak to asi pojedu vlakem kdy mi řeknou, protože jet tuhle relaci autem za 5:20 bez přestávek se mi asi nebude chtít nikdy 🙂

micat1

To pro dálkovou trasu není nějak významný rozdíl, navíc se ta cesta ještě o něco zrychlí po dostavbě tunelu pod Semmeringem. Takže ano, spousta lidí klidně zvolí vlak. Třeba z Prahy do Budapešti pojedete autem taky zhruba o 1,5 hod. rychleji, než vlak. I přesto jsou ale expresy tím směrem v létě přeplněné.

Flek

Budou se zrychlovat i přilehlé úseky Semmeringu?

šufec

Razí se aktuálně tunel pod Semmeringem, v roce 2030 má být zprovozněn.

Jan

Wiener Neustadt – Neunkirchen se má zrychlovat na 180km/h. Jinak tam bez nových dlouhých tunelů nic dělat nejde.