Místo tří hodin 41 minut. Rakousko ukázalo, jak nový tunel zkrátí jízdní doby

V Rakousku nový tunel umožní rozšířit počet dálkových spojů o 30 %.
Otevření Koralmského tunelu v prosinci letošního roku zcela zásadně změní jízdní doby na jihu Rakouska.
Zatímco dosud trvá cesta vlakem ze štýrského hlavního města Graz do hlavního města Korutan Klagenfurtu v nejkratším případě 2 hodiny a 53 minut, od prosince zvládne nejrychlejší vlak cestu za 41 minut. Vyplývá to ze zveřejněných informací o novém jízdním řádu na webu ÖBB.
Zásadní zrychlení umožní zprovoznění celé Koralmbahn. Nejrychlejšími soupravami budou na trati od prosince ComfortJety Českých drah, které zvládají rychlost 230 km/h. Na jaře příštího roku prvenství převezmou jednotky Stadler SMILE pro dopravce Westbahn. Zvládnou maximální rychlost Koralmbahn 250 km/h. Klíčovou částí Koralmbahn je 33 kilometrů dlouhý tunel.
ServiceJet a drony v tunelu. Rakušané cvičí nasazení záchranářů na Koralmbahn
„Změnou jízdního řádu v prosinci 2025 začíná nová éra železniční dopravy. Nikdy předtím nebylo tolik spojení s Korutany a Štýrskem. Koralmbahn sbližuje regiony a spojuje Graz a Klagenfurt za pouhých 41 minut. Díky tomu je železnice nejrychlejším a nejšetrnějším dopravním prostředkem na jihu a zásadně přispívá k přechodu na mobilitu tím, že nabízí více lidem atraktivní, pohodlnou a udržitelnou alternativu,“ řekl Peter Hanke, spolkový ministr pro inovace, mobilitu a infrastrukturu.
Nový zákazník pro nejrychlejší vlak Stadleru. WESTbahn s ním zamíří do nejdelšího rakouského tunelu
Vlak byl mezi oběma městy dlouhodobě nekonkurenceschopný silnici, musí se přestupovat zatím v Bruck an der Mur. Trasa je výrazně delší než po silnici. ÖBB dokonce mezi obě města posílají autobusy, ty jedou dvě hodiny.
Zkrácení jízdních dob umožní v kombinaci s novými soupravami výrazně rozšířit nabídku dálkových spojů. Meziročně má jít o skok o 30 % v celé síti rakouských drah ÖBB. “Zvyšujeme počet spojů mezi Vídní a Klagenfurtem z deseti na 26 denně a mezi Vídní a Grazem nabízíme našim cestujícím prakticky každou půlhodinu,” dodal šéf ÖBB Andreas Matthä.
Z Vídně do Terstu pod 7 hodin
Mezi Vídní a Grazem pojedou spoje každou půlhodinu (33 za den), dalších 29 pojede z Grazu do Klagenfurtu (dosud 8 přímých autobusových spojů). Z Vídně do Klagenfurtu pojede 26 spojů (místo dosavadních 10). Častěji pojedou také vlaky do Itálie. Jde o railjety do Benátek a nově také do Terstu. Dosud jezdí přímý vlak Vídeň – Terst přes Slovinsko. Doba jízdy z Vídně do Terstu bude díky nové trase po Koralmbahn 6 hodin a 38 minut namísto současných více než devíti hodin.
Z Prahy až do Villachu a s využitím rychlosti 230 km/h. Nový rakouský tunel prodlouží spoje ČD
Změny se dotknou i dalších dálkových linek. ÖBB spustí síť linek Interregio, tedy rychlé vlaky napříč Alpami. Budou jezdit každou hodinu nebo dvě mezi Grazem a Lincem, Grazem a Innsbruckem a Grazem a Mariborem. Na většině nových tratí nasadí dopravce nové jednotky. Každou hodinu pak budou jezdit vlaky mezi Salzburgem a Villachem. Má jít o jednotky Siemens Desiro ML. Detailně koncept popisuje na svých stránkách ÖBB.
Rakousko promění síť dálkových vlaků přes Alpy, přibude spojů díky novému tunelu