Místo šrotu zpátky na koleje. Východočeská dráha vzkřísila dvě padesátileté bardotky
Lokomotivy 749.247 a 749.251 po opravě. Foto: Východočeská dráha
Několik let stály odstavené a čekala je s velkou pravděpodobností šrotace. Místo toho se teď stanou vyhledávaným cílem železničních fotografů
Obě jsou moc krásný a 247-ma kolem mě probublala asi před měsícem v Hradci Královém 🙂
Koncepce s pomalubeznym motorem je sice již překonána, ale doslovně u mracounu platí, že v jednoduchostí je genialita! Byli to právě oni, co zprovodili v Brně ze světa hydrodynamiky s rychloběžná mi řady T478.0 a T449.0, prezdivane pro jejich nespolehlivost Martinská pomsta. Tato konstrukce má jak je vidět stále dostatek života i po 50 létech
Tohle měly udělat už Vršovice místo likvidací a odprodejů. Na ty zastávkové vlaky do 60 km/h na Pacifiku je tahle řada i vhodnější než Brejlovec.
Léta jsme slýchávali tento názor z Vršovic, ale už jsem slyšel i názor opačný. Inu, co člověk, to názor.
Je to jasný, dovolená na Východoč. Drahách. Bardotky mi chybí, na Ramzové nebo Brno – Jihlava, byly to krásky a srdce celého vlaku, motor byl MOTOR ne jak dnes, a ten 6hrnek, nádhera….. Prosím vraťte netlumenou. Barču do prav. provozu, kamkoliv. Souhlasíte?
Jako dispečerská záloha budiž – u takového stroje je požadavek, aby byl co nejméně potřeba. A to i kdyby to byl stroj zelenější než nejzelenější zelený. Je totiž fajn, když veterán čas od času poslouží, namísto aby hnil v muzeu, jak tomu bohužel často je.
Mám dotaz, co je to rychloběžný, nízkootáčkový motor. Z vy světlení děkuji.
Název Vám již napoví. Rychloběžný motor může mít otáčky v řádu tisíců za minutu, nízkootáčkový má do tisíce. Typický představitel nízkootáčkového je práve K6S310DR na Zamráče. Volnoběh cca 300 ot/min, max cca 900 ot/min.
Ale jak tak čtu komenty, tak se možná mýlím. Asi sem žil v iluzi… No alespoň se přiučím….
Rychloběžný se pozná podle střední pístové rychlosti. Tj, čím větší zdvih, tím vyšší střední rychlost pístu.
A čím větší zvdih, tím větší účinnost. Teoreticky – rozdíl tlaku mezi horní a dolní úvratí je vyšší, takže se více tepla z plynu převede na mechanický pohyb.
Rychloběžný / pomaluběžný motor – parametr dle střední pístové rychlosti při jmenovitých otáčkách,. Zde, díky velkému zdvihu je střední pístová rychlost skoro 11m/s. Nízkootáčkový – otáčky motoru do 1000ot/min. Takové zažité meze u spalovacích motorů.. U těchto lokomotiv bývaly motory nastaveny maximální otáčky 750 ÷ 775 ot/min. Volnoběh se seřizoval na 350 ot/min. Jinak motor pomaloběžný je ten, u kterýho je střední pístová rychlost pod 6,5m/s
pomaluběžná motůrek zde:
https://www.youtube.com/watch?v=or5aU0i4kKE
Není to nádhera?
No ještě odvedou kus práce. Mít zálohu se vyplatí!
Miluju tuhle mašinku ❤
Tohle je ta mašinka se kterou mě furt otravuje kámoš. Ten bude skákat nadšením.
Škoda že tu není napsáno co všechno bylo předmětem opravy
Ještě chvíli a možná ten nadražácký skanzen oživí i koňku. Na druhou stranu to bude skutečně ekologická doprava za otep sena.
Taky si říkám kkdyž už se matlají s dvoustovkou tak na to Dvořiště by alespoň 140 být mohla
Tam asi těžko, nevím, tam je to dle mapy samá zatáčka ty koleje. I ta dálnice tam žádná rovná niť nebude.
Věci, které z výfuku plivou hořící dehet a podobné věci, by vůbec neměly existovat.
Existovat by hlavně ve městech neměly deset a více let staré oktávky tdi, tahle lokomotiva lidem moc ekologické újmy nezpůsobí.
Tak to bych rád viděl číslo té emisní normy tohodle sazometu v porovnání s tou oktávkou Tdi
Pokud bychom postupovali podle společné metodiky, tak tento motor bude krapet problém, protože v době vzniku tohoto motoru EURO nebylo… má to obdobné vlastnosti jako všechny ty Tatry atp s podobným datem vzniku. PM10a menší z toho nelítá, NOxy relativně málo. Horší to je se sazemí (tj velké částice) a CO. Je to holt starý, rychloběžný, nízkootáčkový motor.
Srovnejme si pojmy. Tak rychloběžný nebo nízkootáčkový? Nejde to dohromady…..
Jde. otáčky hřídele a střední rychlost pístu jsou 2 i když související, věci. Díky zdvihu 360mm v bardotce fičí písty 11m/s při otáčkách motoru 775 ot/min.
Takový osobák se zdvihem 79mm je při stejných otáčkách pístový „loudal“ ale díky tomu může točit 5000 ot a je „v klidu“.
Někde jsem četl, že velké částice-saze jsou naopak v současné době lepší. Lépe se dají odfiltrovat a neusadí se vám v plicích jako částice jemné.
Ano, a taky vážou na sebe část NOxů. Čím je prachopvá částice (saze) menší, tím líp se „vsírá“ tam kam nemá – plíce, ta velmi malé částice umí pronikat i „dovnitř“ tkáně. Tj velký saze a částice vysmrkáte, malý vlezou do průdušek a vykašlete je, ještě menší vlezou (cca 2,5 mikronu) do plicních sklípků (a tam už většinou zůstanou) a ty nejmenčí (pod 0,1mikronu) umí prolízat až do tkání, krve atp. a cestovat celým tělem.
Podle intenzity dýmu bych typoval, že emisně to bude srovnatelné s tím co provozuje Arriva na vlárské dráze.
Emise v absolutních hodnotách nejsou až tak podstatné, narozdíl od toho, kde a jak jsou vypouštěny. Zmíněná Bardotka jistě nebude jezdit po městě a čadit lidem před nos, tak jako zmíněné staré dieslové oktávky.
Spíše takový volové jako ty radši měli zůstat v puse tvé mámy!
zkuste naznačit,l jak spalovací motor na naftu vyrobé dehet?? To nevím, jak zařídit.
Takto akorát budujem muzeum, ale my potřebujeme nové vlaky.
I pro veterány je na železnici nějaká práce, funguje to tak všude po světě, pomocnymi a prilezitostnymi výkony se nová lokomotiva nezaplatí.
Dokonce i s v těch USA, kde … však víte co, obnovené parní mašiny 844 (Challnger), 4014 (Bigboy) jezdí na mazut. Ano ten proklínaný mazut. A staví repliku PRR T2, chtěli by z toho vytáhnout 160 mph a dohonit tak Acela Express.
Pane Kocourek na jednu stranu s vámi souhlasím na druhou stranu si přečťete článek, budiu sloužit jako výpomoc.
Beru na vědomí, znovu jsem se k článku vrátil, včetně krásných fofografií.
Když to někdo zaplatí tak jsem taky pro nové vlaky. Pak jsem zvědavý kolik lidí bude ochotno jezdit za tržní ceny těch nových a moderních vozidel s vysokými náklady na provoz i údržbu.
Řekl bych, že tyhle stařenky budou mít provozní náklady mnohem vyšší.
Jako šotoušovi se mi to líbí, ale blíží se ETCS, takže působení v ČT jen do roku 2025 a pak někam mimo hlavní tahy, kde nebude ETCS. Pokud se tyto HV dožijí doby s funkčním ETCS na síti SŽ?
Na jednu stranu ..Berty super .na druhou stranu firma založená na starých střepech..to se podniká..
O vaší flotile nových, moderních strojů rádi napíšeme.
To tady člověk nemůže napsat názor?
Samozřejmě, že může – je to diskuze, ne monolog – takže musíš počítat s protinazorem, nesouhlasem.
Jo s tím počítám ..firove taky mají hodně rádi takové střepy z kterých teče olej a voda.ze všech stran do toho fouká, higienicky koutek nic.
Jako třeba tady:
https://starbase.nfa.cz/images/13986b.jpg
Jako tady zde:
https://starbase.nfa.cz/images/13986b.jpg
Kamaráde, je vidět že o tom víš VH. Tydle stroje maj hygienický koutek lepší jak kdejaký nový Vectron…. a dokonce teče teplá voda.
Samozřejmě se musí udržovat, o tom žádná.
Znám tu mašinku velice dobře..ale radši mám novější stroje..od ČKD.
Může, ale nevyplácí se to. Toho se vyvaruj!
Já souhladím s vámi souhlasím Jerry ačkoluv jsou fajn tak ale vytáhniut něco moděrnějšího tedy nového by bylo určitě lepší ale na výpomoc dobrý ! 👍
No a že jste ještě sám nezačal?
V pohlavním městě jsme Bardotkám říkali Zamračená, Mračka, Zamráča,…
Na západě Slovenska Cecula
Na jižní Moravě taky.
v Prešově to byl Mračoun
Přesně tak. V Praze jedině Zamráča :).
Je to BRBLAČKA
Navrhuju pro 232 pojmenování….”BrumHilda”🤩. Za mě super,že jim vdechli život👍
Pro Jerryho: ta poznámka o střepech platí i pro Arrivu? Já jsem jen hloupej strojženoucí,tak se ptám😁
A splňuje to emisní normu Euro VI? Teda vlastně Stage V?
Ne. Proč?
Že je to komické, jak na silnicích si hrajeme na ekologii, a na železnici se pořád smrdí jako před padesáti lety.
Jenže při přepočtu na hmotnost tažené soupravy, toho lokomotiva vypustí na tunu míň
A nezávisí to trochu na tom co to táhne? Ono lodě na dopravní výkon taky asi nebudou mít špatný ukazatele, ale v absolutních číslech produkujou víc emisí než všechny auta.
Autobus také produkuje více emisí než dvoutaktní Jawa Pionýr. On ten ukazatel dopravního výkonu je sakra důležitý. A taková loď uveze totéž, co 10.000 kamionů. Jen se spotřebou jako 1000 kamionů. A banány se do Evropy budou kamionem vozit sakra blbě.
No a z 50 miliónů osobních aut už se stala všechna auta? Zajímavá geneze.
Tak to snad nějak zohledňují ty emisní normy, nebo ne? Jinak jsou samozřejmě na houby. Kdyby to bylo jen na motor, tak by auťák měl místo jednoho velkého motoru deset malých motorů, a mohl by pak čoudit desetkrát víc.
Na ekologii si hrajeme u nově vyrobených vozidel, které mají splňovat normy platné v době své výroby. A to je snad stále stejné i na těch silnicích.
Není pravda. Do nízkoemisních zón už nemůže kolikrát ani veterán se spotřebou 7 na 100 kilometrů, narozdíl od moderního vozu se spotřebou 8 litrů nafty na 100 km. Tím veteránem mám ny mysli různé vozy ze 70. let s motorem do 1500 ccm.
Může. „V“ značky umožní vjezd i do nízkoemisní zóny.
Kolik mašin a motorových jednotek splňuje Stage V???
V ČR žádná (nebo o ní nevím)